Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2007, 21:43
Mrasz
Mrasz is offline
hallo,

Ik heb nu zo'n drie maanden een iPod Nano 2nd Generation.
Maar ik was zo dom om het in een emmer met water te laten vallen. Het heeft er niet lang ingelegen, want ik heb het er meteen uitgehaald. Maar het heeft er lang genoeg in gezeten om het nu niet meer te doen.
Waarschijnlijk is het van binnen nat/vochtig (geweest), maar het heeft intussen alle tijd gehad om te drogen.
De eerste paar keren, dat ik de iPod opnieuw aandeed, werkte het, maar ging het eigenlijk meteen uit, omdat de accu leeg zou zijn. Het beeld sloeg langzaam dood. Maar nu iedere keer als ik het aansluit op de computer, krijg ik alleen maar een wit schermpje te zien en verder niets, en na twee seconden gaat het weer uit. Op iTunes krijg ik wel een melding staan, dat de iPod is aangesloten, net zoals anders. Volgens iTunes word mijn muziek van iTunes ook net zoals normaal gesynchroniseerd met mijn muziek van de iPod.
Maar als ik het nu aansluit, dan begint mijn iPod geluid te maken. En dan bedoel ik niet, via de oordopjes, maar gewoon het apparaat zelf. Het klinkt als electronica (alleen kan ik het niet precies omschrijven).
Op dit moment doet de iPod het dus niet. Ik heb inmiddels de eerste vier stappen die op de Apple site staan vermeld uitgevoerd, maar niets lijkt te veranderen en al helemaal niet te verbeteren. Maar zelf vrees ik het ergste.
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft of dat er iemand is die weet hoe ik het kan oplossen.
Oud 28-05-2007, 02:04
]{ing
]{ing is offline
Gooi nou maar gewoon weg, sorry maar je ipod is dood..
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 11:35
Bonga
Bonga is offline
je kan 'm altijd openslopen.. kijken of er nog vocht in zit.. maar dit bied geen garantie op een werkende iPod.. hoe komt het eigenlijk dat je dat ding in een emmer water laat vallen?
Oud 28-05-2007, 12:06
freyk
freyk is offline
Als er geluid uit je ipod komt, dan
Citaat:
]{ing schreef op 28-05-2007 @ 03:04 :
Offtopic:
Had je maar er een condoom er om moeten wikkelen.

Verkrijgbaar bij een Nederlandse producent
Oud 28-05-2007, 14:02
Verwijderd
Zoiets heb ik ook gehad. Ik fietste door de stromende regen en had niet door dat mijn zak (waar de iPod inzat) openstond. Niet zo nat als een emmer water, maar ook mijn iPod was hartstikke dood toen ik thuis kwam. Omdat ik al vaker verhalen had gehoor over waterschade met mobieltjes e.d. besloot ik hem te bewaren om te kijken of hij ooit weer zou opleven. En inderdaad, toen ik 'm na ongeveer een half jaar weer aansloot op de computer gaf hij ineens weer leven. Nu doet hij het weer gewoon, alleen de batterijduur is ongeveer gehalveerd.

Geen idee of het bij jou ook werkt, maar ik zou 'm niet meteen weggooien. Gewoon een tijdje bewaren op een droge plek, misschien werk het?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 15:42
Bonga
Bonga is offline
als je 'm persé weg wil gooien mag je 'm ook naar mij sturen
Oud 28-05-2007, 18:07
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 28-05-2007 @ 16:42 :
als je 'm persé weg wil gooien mag je 'm ook naar mij sturen
En wat denk jij er nog mee te kunnen doen..?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 20:14
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
]{ing schreef op 28-05-2007 @ 19:07 :
uit elkaar slopen van dingen is een van mijn hobby's
Oud 28-05-2007, 23:01
JCG
JCG is offline
Citaat:
]{ing schreef op 28-05-2007 @ 19:07 :
Flash geheugenover prikken naar andere ipod met kapot flash geheugen. Zelfde voor scherm en andere onderdelen die het nog doen
Oud 29-05-2007, 00:13
N00se
N00se is offline
Normaalgezien gaat er niets kapot door het water zelf. Het water kan wel kortsluiting maken binnenin waardoor bepaalde componenten ongewenst verbinding gaan maken. Dit kan leiden in te grote stroom of spanning voor die component waardoor die wel kapot kan gaan.
Veel water is daar niet voor nodig, een klein druppeltje is in princiepe al genoeg. Elektronica zit tegenwoordig nogal dicht op elkaar gepakt, dus kortsluiting is snel gemaakt dan.

Kzou hem niet weg gooien. Probeer hem open te krijgen en hem echt droog te maken. Anders gewoon een goeie tijd laten liggen op een warme plaats (zonder battery) zodat hij kan drogen.

Met wat geluk doet hij het weer na een tijd. Als hij echt droog is, en hij doet het nog niet, dan wordt da kans klein. Er moet maar 1 transistortje gaan en de boel kan al ferm ontregeld zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 10:38
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
N00se schreef op 29-05-2007 @ 01:13 :
Normaalgezien gaat er niets kapot door het water zelf.
Jawel hoor. Die koperbaatjes gaan roesten van vocht. Transistors zelf gaan gewoon stuk.
Oud 29-05-2007, 10:43
Verwijderd
oy, dat heb ik ook wel eens gehad. De enige functie die mijn ipod toen nog had was die van een waterpas. Kon er echt heel erg rechte lijntjes mee trekken. Dat ding nog in de zon laten liggen om het water te laten verdampen (hopeloos natuurlijk) en helemaal kapoet. Maar ik was er dan ook mee gaan zwemmen. Als je hem drie maanden hebt heb je toch gewoon nog garantie? gewoon opsturen dat ding
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 11:28
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
ecnelis schreef op 29-05-2007 @ 11:43 :
Als je hem drie maanden hebt heb je toch gewoon nog garantie? gewoon opsturen dat ding
Op waterschade heb je nooit garantie.
Oud 29-05-2007, 12:21
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
N00se schreef op 29-05-2007 @ 01:13 :
Normaalgezien gaat er niets kapot door het water zelf. Het water kan wel kortsluiting maken binnenin waardoor bepaalde componenten ongewenst verbinding gaan maken. Dit kan leiden in te grote stroom of spanning voor die component waardoor die wel kapot kan gaan.
Veel water is daar niet voor nodig, een klein druppeltje is in princiepe al genoeg. Elektronica zit tegenwoordig nogal dicht op elkaar gepakt, dus kortsluiting is snel gemaakt dan.

Kzou hem niet weg gooien. Probeer hem open te krijgen en hem echt droog te maken. Anders gewoon een goeie tijd laten liggen op een warme plaats (zonder battery) zodat hij kan drogen.

Met wat geluk doet hij het weer na een tijd. Als hij echt droog is, en hij doet het nog niet, dan wordt da kans klein. Er moet maar 1 transistortje gaan en de boel kan al ferm ontregeld zijn.
Die geheugenchips zijn zo gevoelig, maar een klein beetje spanning erop en kortsluiting... kaput.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 12:22
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
JCG schreef op 29-05-2007 @ 00:01 :
Flash geheugenover prikken naar andere ipod met kapot flash geheugen. Zelfde voor scherm en andere onderdelen die het nog doen
Juist het geheugen zal het eerste zijn wat stuk is.. En volgens mij zit dat vastgesoldeerd in een nano, dus veel succes met 'prikken' . Mja misschien het scherm wat nog bruikbaar is, als er geen vocht in zit. Ik acht die kans klein..
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 12:31
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
]{ing schreef op 29-05-2007 @ 13:22 :
Juist het geheugen zal het eerste zijn wat stuk is.. En volgens mij zit dat vastgesoldeerd in een nano, dus veel succes met 'prikken' . Mja misschien het scherm wat nog bruikbaar is, als er geen vocht in zit. Ik acht die kans klein..
geheugen zit idd vastgesoldeerd.. toch vind ik het wel interessant hoe zo'n ding er van binnen uitziet.. als de accu in goede staat is zou het ook nog eens kunnen zorgen voor een verdubbeling van mijn huidige accuduur
Oud 29-05-2007, 20:06
Verwijderd
Citaat:
Al Murphy schreef op 29-05-2007 @ 12:28 :
ik heb anders gewoon toen een nieuwe gekregen hoor
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 09:29
Verwijderd
Bij telefoons was / is toch altijd het devies om ze volledig uit elkaar te halen, alles te reinigen met steriel water, vervolgens zo droog mogelijk proberen te maken en verder gewoon lang wachten tot het geheel echt droog is? Het valt altijd te proben lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 12:22
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
]{ing schreef op 28-05-2007 @ 03:04 :
Doe normaal man, waarschijnlijk is alleen de accu kapot.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 14:07
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Chimera schreef op 30-05-2007 @ 13:22 :
Dat is ook echt het enige wat dan kapot gaat he
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 20:58
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Chimera schreef op 30-05-2007 @ 13:22 :
dat lijkt me juist niet kapot
Oud 31-05-2007, 11:00
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
]{ing schreef op 30-05-2007 @ 15:07 :
Dat is ook echt het enige wat dan kapot gaat he
LiIon accu's zijn erg gevoelig voor kortsluiting. Het is complete onzin dat een apparaat dat in 't water valt meteen dood is. Daarnaast kun je waterschade niet zien, dus als je 'em goed schoonmaakt en dan terugbrengt binnen de garantieperiode krijg je een nieuwe. Dus laat die kutadviezen van je ("gooi maar gewoon weg") maar fijn achterwege.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 11:19
M@rco
M@rco is offline
Nou, in de Sony Ericsson telefoons van tegenwoordig zit een klein stickertje dat roze kleurt wanneer er vocht bijkomt. Als jij dan vervolgens garantie komt claimen omdat 'ie stuk is zeggen ze "Jammer voor je, er is vocht bijgekomen" en kun je fluiten naar je garantie. Het zou me niks verbazen als Apple zoiets ook in hun iPods stopt...
Oud 31-05-2007, 14:39
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Chimera schreef op 31-05-2007 @ 12:00 :
LiIon accu's zijn erg gevoelig voor kortsluiting. Het is complete onzin dat een apparaat dat in 't water valt meteen dood is. Daarnaast kun je waterschade niet zien, dus als je 'em goed schoonmaakt en dan terugbrengt binnen de garantieperiode krijg je een nieuwe. Dus laat die kutadviezen van je ("gooi maar gewoon weg") maar fijn achterwege.
Dat jij een kk fraudeur bent wil niet zeggen dat iedereen dat moet worden.

En daarnaast, die ipod is vrijwel zeker dood, gezien de beschrijving die ts geeft. Als ie nog vochtig is proberen aan te zetten.. nee gooi dan maar gewoon weg.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 15:31
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 29-05-2007 @ 12:28 :
De meeste apparaten zijn wel ''spatwaterdicht'' maar dat is wel iets anders dan je Ipod verzuipen in een emmer water.

Op het GPS forum heeft iemand een soortgelijke ervaring, maar dan met een perperdure GPS 60CSx die hij tijdens een wandeltocht in een snelstromende beek heeft laten vallen vanaf een brug (met 2 gig geheugenkaartje en nieuwste kaartsoftware)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2007, 17:37
Mrasz
Mrasz is offline
heb hem goed laten drogen. en na een tijdje deed ie het weer gewoon. het scherm (de zwarte letters en groene symbolen, vervaagden na twee seconden, maar het witte scherm bleef het gewoon doen. verder deed de draaischijf (of hoe dat ook heet) het niet meer optimaal en moest ik vaak hard en vaak drukken voordat het reageerde. en later kon ik er weer gewoon muziek mee luisteren.
maar nu ben ik weer terug bij af en vroeg me echt af hoe dat kan, want hij deed het immers weer
Oud 31-05-2007, 17:40
Mrasz
Mrasz is offline
Citaat:
freyk schreef op 28-05-2007 @ 13:06 :

Offtopic:
Had je maar er een condoom er om moeten wikkelen.
[/B]
heb ik gehad, een iSkin of hoe dat ook heet, maar het water is er via de uitgang voor de computer naar binnengekomen en via het gaatje voor de oordopjes.
want ik was al die tijd zo zuinig en netjes met mijn iPod omgegaan en er voor gezorgd dat ie kras vrij bleef, gebeurt er dit
en nu zit dus met een kapotte, maar zeer krasloze iPod
Oud 31-05-2007, 21:55
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Mrasz schreef op 31-05-2007 @ 18:40 :
heb ik gehad, een iSkin of hoe dat ook heet, maar het water is er via de uitgang voor de computer naar binnengekomen en via het gaatje voor de oordopjes.
want ik was al die tijd zo zuinig en netjes met mijn iPod omgegaan en er voor gezorgd dat ie kras vrij bleef, gebeurt er dit
en nu zit dus met een kapotte, maar zeer krasloze iPod
subtiel verschil.. zo'n 'condoom' is helemaal dicht.. je kan er dus ook geen oordopjes meer op aansluiten
Oud 01-06-2007, 00:40
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 31-05-2007 @ 22:55 :
subtiel verschil.. zo'n 'condoom' is helemaal dicht.. je kan er dus ook geen oordopjes meer op aansluiten
Er zijn ook speciale (mat/doorzichtig) rubber beschermhoesjes die voor de Ipod geschikt zijn, kosten maar iets van 7,50 euro en bieden redelijk goede bescherming (niet tegen soa's overgens )
Met citaat reageren
Oud 07-06-2007, 17:06
JCG
JCG is offline
Citaat:
]{ing schreef op 29-05-2007 @ 13:22 :
Pff, flash geheugen soldeer je zo los. Netjes vast solderen is iets moeilijker maar is ook nog te doen. Natuurlijk wel netjes aan anti-ESD denken.
Oud 07-06-2007, 17:38
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
JCG schreef op 07-06-2007 @ 18:06 :
Pff, flash geheugen soldeer je zo los. Netjes vast solderen is iets moeilijker maar is ook nog te doen. Natuurlijk wel netjes aan anti-ESD denken.
Serieus? Lijkt mij wel een lastige klus anders.. Maja zou kunnen idd.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2007, 20:28
Bonga
Bonga is offline
btw.. asfgelopen vrijdag was de sqmsung van DoraRing te zee geraakt.. deze werkt ook weer gewoon.. de batterij is bij een telefoon natuurlijk ook wel makkelijker te verwijderen waardoor er niet constant spanning op staat
Oud 05-07-2007, 14:20
foefighter
foefighter is offline
jullie vergeten alleen dat de iPod niet 1-2-3 open gaat
Oud 09-07-2007, 18:07
TommY_
TommY_ is offline
schroevendraaieren ertussen et voila open
Met citaat reageren
Oud 09-07-2007, 19:15
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
TommY_ schreef op 09-07-2007 @ 19:07 :
schroevendraaieren ertussen et voila open
Keukenmessen is misschien nog zelfs beter, zo heb ik het gedaan.. een klein krasje, das alles. Maar als je voor 5e op ebay een accu koopt (cameron sino) krijg je er van die plastic tools bij.. Niet gebruikt though, maar zou dan zonder beschadiging kunnen.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten