Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2007, 22:29
Verwijderd
Ik heb wel eens gehoord dat (professionele) marathonlopers tijdens een wedstrijd altijd een keer moeten poepen en dat ze dat tijdens het hardlopen doen. Hoe kan dat? Tijdens intensief sporten gaat toch al het bloed naar je spieren en niet naar je spijsvertering?
Oud 21-05-2007, 08:38
vosje16
vosje16 is offline
Waar heb je dat gehoord?

Ik heb er geen idee van maar het lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Hoe wil je namelijk poepen terwijl je loopt? En waar laat je het dan achter? En wat bedoel je met dat ze het doen tijdens het hardlopen? Dat doen ze toch niet in een marathon?
Oud 21-05-2007, 09:41
Verwijderd
Ik wilde het vieze deel achterwege laten, maar goed. Ze halen de poep dus uit hun broek en gooien het langs de weg. En ja, ze zouden het tijdens de marathon doen.
Oud 21-05-2007, 15:34
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
zuster schreef op 21-05-2007 @ 10:41 :
Ik wilde het vieze deel achterwege laten, maar goed. Ze halen de poep dus uit hun broek en gooien het langs de weg. En ja, ze zouden het tijdens de marathon doen.
Ik heb het weleens gezien op TV. Gebeurt inderdaad gewoon tijdens het lopen.

Je spijsvertering komt inderdaad wel op een laag pitje, maarja, als de poep er al zit maar je bent te lui geweest om voor de wedstrijd even te gaan (of door al het gestamp ga je steeds meer behoefte voelen om te poepen) dan kan het gebeuren dat die keutel zich tijdens het lopen naar buiten wil werken.
Als je geen zin hebt om de hele wedstrijd met het gevoel van 'ik moet poepen' te lopen doe je het zo.
Oud 21-05-2007, 16:48
DDM
DDM is offline
Citaat:
zuster schreef op 20-05-2007 @ 23:29 :
Ik heb wel eens gehoord dat (professionele) marathonlopers tijdens een wedstrijd altijd een keer moeten poepen en dat ze dat tijdens het hardlopen doen. Hoe kan dat? Tijdens intensief sporten gaat toch al het bloed naar je spieren en niet naar je spijsvertering?
Chronologisch denken. Die ontlasting was al aanwezig. En wordt opgeslagen in het laatste deel van de dikke darm. Kost dus totaal geen energie. En er stroomt natuurlijk altijd bloed naar de darmen, dus ook tijdens sporten. Daarnaast kost de dunne darm het meeste energie omdat daar de echte vertering plaatsvindt. De dikke darm ontneemt alleen maar vocht. Daar zitten "gewoon" simpele Na/K ATP-ase pompen. (Als je biologie hebt gehad, begrijp je het wel ).

Laatst gewijzigd op 21-05-2007 om 16:50.
Oud 30-05-2007, 16:02
Poepkind
Poepkind is offline
Oke poepen de gekste, maar lopend poepen Daar moet je toch rustig bij zitten, op een intiem plekje. Ik kan echt niet lopen poepen als iemand naar mij kijkt.
Die marathonlopers hebben het niet helemaal begrepen, ze hebben gewoon een poepzak nodig
Oud 30-05-2007, 17:55
DDM
DDM is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 30-05-2007 @ 17:02 :
Oke poepen de gekste, maar lopend poepen Daar moet je toch rustig bij zitten, op een intiem plekje. Ik kan echt niet lopen poepen als iemand naar mij kijkt.
Die marathonlopers hebben het niet helemaal begrepen, ze hebben gewoon een poepzak nodig
Ah kijk eens aan. Onze connaisseur.
Oud 01-06-2007, 15:35
po
po is offline
Ik vraag me al een tijdje iets af..
Wat bevordert de lengtegroei van je lichaam als je 15/16 bent? (niet het natuurlijke proces, maar van eten en drinken) Of is het onzin dat je lengtegroei op die leeftijd hierdoor nog beinvloed wordt?

Laatst gewijzigd op 01-06-2007 om 17:41.
Oud 01-06-2007, 15:39
Verwijderd
Citaat:
po schreef op 01-06-2007 @ 16:35 :
Ik vraag me al een tijdje iets af..
Wat bevordert de lengtegroei van je lichaam als je 15/16 bent?(niet het natuurlijke proces, maar van eten en drinken) Of is het onzin dat je lengtegroei op die leeftijd hierdoor nog beinvloed wordt?
Je lengtegroei wordt afgeremd als je ondervoed bent, dus het helpt om niet ondervoed te zijn. Ook chronische of ernstige ziektes en ernstige depressie of eenzaamheid kunnen je groei afremmen, dus je zou kunnen zeggen dat het bevorderend werkt om gezond en gelukkig te zijn. Dat geldt op alle leeftijden, maar als je op je vierde een tijdje trager groeit, kun je dat daarna nog wel inhalen, en als je in de puberteit een tijdje trager groeit, heb je daarna geen tijd meer om dat nog goed te maken. Dus als je 15/16 bent is het in zekere zin van méér invloed.
Alleen groeien de meeste mensen sowieso niet zo snel meer als ze 15/16 zijn. Gemiddeld groeien meisjes na hun eerste menstruatie (gemiddeld zijn ze dan 13,5) nog 5 centimeter en groeien jongens na het begin van de baardgroei (gemiddeld zijn ze dan 15) nog 8 centimeter. Maar dat blijven gemiddeldes, het kan natuurlijk heel erg verschillen per persoon.

Laatst gewijzigd op 01-06-2007 om 15:42.
Oud 02-06-2007, 18:21
Barones
Barones is offline
wat ik me afvraag is of het erg is als je niet om de 4 weken ongesteld bent (als je het al zeker 5 jaar hebt) en of je vermindert vruchtbaar bent als er (veel) langere periodes tussen zitten.
Oud 02-06-2007, 18:54
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Barones schreef op 02-06-2007 @ 19:21 :
wat ik me afvraag is of het erg is als je niet om de 4 weken ongesteld bent (als je het al zeker 5 jaar hebt) en of je vermindert vruchtbaar bent als er (veel) langere periodes tussen zitten.
Als er veel langere periodes tussen zitten duidt dat erop dat er geen eisprong plaatsvind. Dan ben je dus vermindert vruchtbaar. Dit is vaak bij overgewicht zo.
Oud 02-06-2007, 19:00
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 02-06-2007 @ 19:54 :
Als er veel langere periodes tussen zitten duidt dat erop dat er geen eisprong plaatsvind. Dan ben je dus vermindert vruchtbaar. Dit is vaak bij overgewicht zo.
Idem voor ondergewicht hoor. Net als (off-course) oudere vrouwen. Maar het kan bij jonge meisjes ook jaren duren voordat ze een stabiel ritme hebben. En deze kan ook een week langer zijn dan de normale 28 dagen, zoals deze net zo goed korter kan zijn. Ook hoeft lang niet elke cyclus gepaard te gaan met een eisprong. Dit hangt net af van hoeveel eitjes zijn gaan rijpen. Er zijn dus vele factoren waarmee rekening moet worden gehouden voordat je echt kunt stellen dat er verminderde vruchtbaarheid is.

Maar grofgezegd heeft poepkind natuurlijk gelijk, hoe minder cyclussen, hoe minder kans op eisprongen.
Oud 02-06-2007, 19:16
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 02-06-2007 @ 20:00 :
Ook hoeft lang niet elke cyclus gepaard te gaan met een eisprong. Dit hangt net af van hoeveel eitjes zijn gaan rijpen. Er zijn dus vele factoren waarmee rekening moet worden gehouden voordat je echt kunt stellen dat er verminderde vruchtbaarheid is.

Maar grofgezegd heeft poepkind natuurlijk gelijk, hoe minder cyclussen, hoe minder kans op eisprongen.
ja maaaar geen bloeding= geen eisprong
minder eisprong= minder kans op baby
dus verminderde vruchtbaarheid. Dat die ook door n boel andere factoren verminderd kan zijn doet daar niks aan af.

uiteraard heb ik gelijk
Oud 02-06-2007, 19:30
DDM
DDM is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 02-06-2007 @ 20:16 :
ja maaaar geen bloeding= geen eisprong
minder eisprong= minder kans op baby
dus verminderde vruchtbaarheid. Dat die ook door n boel andere factoren verminderd kan zijn doet daar niks aan af.

uiteraard heb ik gelijk
Geen bloeding is geen eisprong? Te kort door de bocht! Bevruchting geeft geen bloeding (innestelingsbloeding achterwege gelaten).
Oud 02-06-2007, 19:37
Barones
Barones is offline
oh oke dan zou dat bij mij het geval kunnen zijn maar dan moet ik zeker weer naar de dokter blablablba voor ze dat kunnen vaststellen.
maar ik wilde er toch nog heen
Oud 03-06-2007, 18:22
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
DDM schreef op 02-06-2007 @ 20:30 :
Geen bloeding is geen eisprong? Te kort door de bocht! Bevruchting geeft geen bloeding (innestelingsbloeding achterwege gelaten).
maar dan is er ook geen sprake van verminderde vruchtbaarheid, en daar praten we pver slimmerd

En zolang je geen kindjes wilt Barones zou ik me er niet al te druk over maken. Je ziet dan wel.
Oud 03-06-2007, 18:30
DDM
DDM is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 03-06-2007 @ 19:22 :
maar dan is er ook geen sprake van verminderde vruchtbaarheid, en daar praten we pver slimmerd
Dat begrijp ik wel. Maar iemand heeft een vraag over cyclusstoornissen. Voordat je daar aan gaat denken moet je natuurlijk altijd zwangerschap uitsluiten. Als jij dan in die context noemt dat "geen bloeding is geen ovulatie", dan klopt dat niet.
Oud 03-06-2007, 22:06
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Barones schreef op 02-06-2007 @ 19:21 :

Citaat:
DDM schreef op 03-06-2007 @ 19:30 :
Maar iemand heeft een vraag over cyclusstoornissen. Als jij dan in die context noemt dat "geen bloeding is geen ovulatie", dan klopt dat niet.
Ze is al zeker 5 jaar zwanger volgens jouw redenering
Oud 03-06-2007, 22:31
DDM
DDM is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 03-06-2007 @ 23:06 :
Ze is al zeker 5 jaar zwanger volgens jouw redenering
Hehe nee. Maar jij reageerde op Zut alors die een algemeen verhaal had over cyclusstoornissen. Geen bloeding = geen ovulatie is heel wat anders dan: geen menstruele cyclus=geen ovulatie=geen menstruatie.

En met die context bedoelde ik dus het algemene verhaal van Zut alors.
Oud 04-06-2007, 23:51
vosje16
vosje16 is offline
Ik heb opgemerkt dat als ik te laat opblijf 's avonds (zoals nu), dat ik mij dan misselijk ga voelen. Normaal?
Oud 06-06-2007, 17:33
ekki
ekki is offline
Misselijk van moeheid? Ja, is vast mogelijk.
Oud 08-06-2007, 14:20
liek88
liek88 is offline
Even een vraagje wil het toch even weten

Als je al erg lang niet meer ongesteld bent vanwege ondergewicht, kan je dan onbeschermd seks hebben (geen sprake van soa's ofwat bij beide) zonder enig risico te lopen?
Oud 08-06-2007, 14:27
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 06-06-2007 @ 18:33 :
Misselijk van moeheid? Ja, is vast mogelijk.
Het is zeker mogelijk (ik heb er nl ook last van) en ik denk dat het ook wel normaal is.
Oud 08-06-2007, 15:14
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
liek88 schreef op 08-06-2007 @ 15:20 :

Als je al erg lang niet meer ongesteld bent vanwege ondergewicht, kan je dan onbeschermd seks hebben (geen sprake van soa's ofwat bij beide) zonder enig risico te lopen?
je weet maar nooit of je net die ene keer wel een verdrwaalde eisprong krijgt.
Oud 08-06-2007, 15:46
Verwijderd
Kun je iets doen tegen 's ochtends misselijk zijn? (Niet van zwangerschap dan eh Maar gewoon, ik ben als ik vroeg (7 uur of eerder) opsta nogal eens misselijk, zonder duidelijk aanwijsbare redenen behalve dan vermoeidheid.)
Oud 08-06-2007, 17:02
DDM
DDM is offline
Citaat:
liek88 schreef op 08-06-2007 @ 15:20 :

In theorie wel. Je hebt immers geen menstruele cyclus meer. Maar hormonen blijven tricky. Op een gegeven moment kan de hormonale as zich herstellen waardoor je dus wel een eisprong krijgt. Dus het blijft altijd oppassen. Conclusie: geen 100% zekerheid.
Oud 08-06-2007, 17:04
DDM
DDM is offline
Citaat:
Sidhe schreef op 08-06-2007 @ 16:46 :
Kun je iets doen tegen 's ochtends misselijk zijn? (Niet van zwangerschap dan eh Maar gewoon, ik ben als ik vroeg (7 uur of eerder) opsta nogal eens misselijk, zonder duidelijk aanwijsbare redenen behalve dan vermoeidheid.)
Ja dit is altijd een lastige klacht. Het kan te maken hebben dat je maag-darmstelsel op gang moet komen. Hoe gaat het met de misselijkheid als je eenmaal gegeten hebt dan?
Oud 12-06-2007, 17:24
Heksjuh
Heksjuh is offline
Hoe komt het dat sommige mensen vals zingen en andere zuiver/mooi?

Wat gebeurd er met je lichaam als je wordt geraakt door de bliksem? Hoe komt het dat je dan hartritmestoornissen krijgt (/kan krijgen)?

Als je kleurenblind bent, kan je dan fixeren op voorwerpen? Ik las ergens dat als je je blik op iets fixeert, het licht op je gele vlek valt. In je gele vlek zitten alleen kegeltjes, als je kleurenblind bent werken die niet (of heb je ze dan niet?), dus moet je als je ergens naar kijkt steeds je ogen een beetje bewegen?

Als je voor de eerste keer wordt gestoken door een wesp, kan je dan meteen al een allergische reactie krijgen? Of kan dat pas na de tweede keer, omdat de mestcellen bij de eerste keer worden geactiveerd en dus nog niet reageren, zoals bij contact met pollen?
Oud 12-06-2007, 18:14
Verwijderd
Citaat:
Heksjuh schreef op 12-06-2007 @ 18:24 :

Als je kleurenblind bent, kan je dan fixeren op voorwerpen? Ik las ergens dat als je je blik op iets fixeert, het licht op je gele vlek valt. In je gele vlek zitten alleen kegeltjes, als je kleurenblind bent werken die niet (of heb je ze dan niet?), dus moet je als je ergens naar kijkt steeds je ogen een beetje bewegen?
Je hebt drie soorten kegeltjes: die waarmee je onderscheid maakt tussen rood en groen, die waarmee je onderscheid maakt tussen groen en blauw en die waarmee je onderscheid maakt tussen blauw en paars. Bij mensen die kleurenblind zijn, werkt 1 van die drie soorten kegeltjes niet goed (of kan hij inderdaad ontbreken), waardoor ze kleuren anders zien, maar omdat de andere twee soorten nog wel werken, kunnen ze wel fixeren.
Er is een aangeboren en genetische afwijking waarbij alle kegeltjes ontbreken, dit heet achromatopsie (letterlijk: a-=geen, chrom-=kleur, -topsie=waarnemen). Het komt heel weinig voor maar heel toevallig heeft een vriend van me het. Hij kan inderdaad niet fixeren maar ziet alles ongeveer even scherp als mensen met 'normale' ogen in de late schemering zien. Waarbij nog een extra probleem is, dat hij meer staafjes heeft en daardoor erg gevoelig voor licht is.
Wikipedia pagina hierover: http://nl.wikipedia.org/wiki/Achromatopsie

Laatst gewijzigd op 12-06-2007 om 18:16.
Oud 12-06-2007, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Heksjuh schreef op 12-06-2007 @ 18:24 :
Wat gebeurd er met je lichaam als je wordt geraakt door de bliksem? Hoe komt het dat je dan hartritmestoornissen krijgt (/kan krijgen)?
Aan de binnenkant van een zenuwcel die actief is, is de elektrische spanning negatief. Aan de buitenkant is de elektrische spanning positief. Dit heet de 'rustmembraanpotentiaal' en die wordt in stand gehouden doordat positief en negatief geladen ionen aan de binnen- of buitenkant van de cel zitten. In reactie op stimulatie van een neurotransmitter (een hormoon van het zenuwstelsel zoals adrenaline), gaan er ion-kanalen in de celmembraan open. Daardoor stromen de positief geladen ionen naar binnen. Dit is voor alle andere ion-kanalen in de buurt een teken om ook open te gaan en zo verspreidt het signaal zich over de zenuw. Met een beetje vertraging, geeft het ook een teken aan andere ion-kanalen, waardoor juist weer positieve ionen naar buiten stromen, waardoor het signaal vanzelf weer ophoudt. Daardoor verplaatst het signaal zich over de zenuw, tot het aankomt bij bijvoorbeeld een hartspiercel, die daardoor gestimuleerd wordt om samen te trekken.
Bliksem is elektrisch geladen en verstoort daardoor de rustmembraanpotentiaal van de zenuwcellen.
Dit geeft tijdens het geraakt worden problemen in je hele lichaam, maar je lichaam is er op ingesteld om alles zo constant mogelijk te houden (dit heet homostase, letterlijk homo=hetzelfde en stase=blijven).
Hartspiercellen geven signalen aan elkaar door op ongeveer dezelfde manier als zenuwcellen. Hierbij gaat het signaal in een kringetje. Er zit een vertraging in dit kringetje ingebouwd op de plek van de AV-knoop, een plek tussen de kamers en de boezems van het hart. Daardoor trekken eerst de kamers en dan pas de boezems samen en krijg je je hartslag. Maar doordat het hart op deze manier van zichzelf afhankelijk is, wordt het niet zomaar hersteld als dit ritme verstoord is, zoals het geval is wanneer je geraakt wordt door de bliksem. Je hartkamers kunnen dan ongecontroleerd op eigen houtje gaan samentrekken, maar niet krachtig genoeg om bloed te verplaatsen, dit heet ventrikelfibrilleren en het is de meest voorkomende levensgevaarlijke hartritmestoornissen. Andere hartritmestoornissen kunnen ook ontstaan op dezelfde manier, maar zijn meestal minder gevaarlijk.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, want dit is een moeilijk onderwerp

Laatst gewijzigd op 12-06-2007 om 18:30.
Oud 12-06-2007, 19:40
Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Sarah schreef op 12-06-2007 @ 19:24 :
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd, want dit is een moeilijk onderwerp
Ja, dankjewel
Oud 13-06-2007, 17:45
Heksjuh
Heksjuh is offline
Krijg je een lymfoedeem als je teveel of te weinig eiwitten in je bloed hebt? Mijn eerste gedachte was dat je dan teveel eiwitten in je bloed hebt, maar als je veel eiwitten in je bloed hebt is de osmotische waarde van je bloed toch hoog, waardoor het weefselvloeistof weer terug het bloedvat in gaat?
Dit heb ik nog wel gehad met bio, maar ik raakte in de war toen ik het probeerde uit te leggen
Oud 13-06-2007, 18:15
DDM
DDM is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 13-06-2007 @ 18:45 :
Krijg je een lymfoedeem als je teveel of te weinig eiwitten in je bloed hebt? Mijn eerste gedachte was dat je dan teveel eiwitten in je bloed hebt, maar als je veel eiwitten in je bloed hebt is de osmotische waarde van je bloed toch hoog, waardoor het weefselvloeistof weer terug het bloedvat in gaat?
Dit heb ik nog wel gehad met bio, maar ik raakte in de war toen ik het probeerde uit te leggen
Je krijgt lymfoedeem doordat je lymfevaten niet goed werken. Dit kan aangeboren zijn, maar ook door uitzaaiingen naar de lymfeklieren komen. Lymfoedeem heeft niet zo veel te maken met eiwitten. In theorie kan je natuurlijk veel eiwit in het interstitium hebben waardoor de de colloid osmotische druk in het interstitium toeneemt en daardoor oedeem maakt. Maar dit is heel zeldzaam.

Sowieso heeft eiwit niet direct te maken met oedeem. Bij een te laag eiwitgehalte in het bloed zie je wel oedeem (maar dit is geen lymfoedeem). Daarnaast ontstaat dat oedeem niet door een te laag eiwit, maar door de compensatie die optreedt door het RAAS systeem. Oftewel het systeem wat er voor zorgt dat je meer natrium en dus meer water in de nieren terugresorbeert.
Oud 13-06-2007, 18:20
Heksjuh
Heksjuh is offline
Werkt de colloid osmotische druk anders dan 'gewone' osmose? Want bij osmose gaat er toch meer water naar de plek met de meeste deeltjes, terwijl bij colloid osmotische druk het weefselvloeistof juist de bloedvaten uitgaat als er veel eiwitten zijn?

Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat lymfoedeem is, maar mijn moeder zei dat een kennis het had, en toen zei ik 'dan heeft ze vast teveel eiwitten in haar bloed' (om te laten horen wat ik allemaal weet ), en toen zei mijn moeder 'ja, zoiets zei ze ook'. Vandaar dat ik dacht dat het daardoor komt.
Oud 13-06-2007, 18:27
DDM
DDM is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 13-06-2007 @ 19:20 :
Werkt de colloid osmotische druk anders dan 'gewone' osmose? Want bij osmose gaat er toch meer water naar de plek met de meeste deeltjes, terwijl bij colloid osmotische druk het weefselvloeistof juist de bloedvaten uitgaat als er veel eiwitten zijn?

Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat lymfoedeem is, maar mijn moeder zei dat een kennis het had, en toen zei ik 'dan heeft ze vast teveel eiwitten in haar bloed' (om te laten horen wat ik allemaal weet ), en toen zei mijn moeder 'ja, zoiets zei ze ook'. Vandaar dat ik dacht dat het daardoor komt.
Lymfoedeem wil zeggen dat de vochtophoping primair in het interstitium zelf ligt en dat zie je dus alleen bij oorzaken in de lymfevaten zelf. Die kunnen het vocht dan niet meer resorberen. Daarom heet het ook lymfoedeem. Daarnaast heb je tientallen andere oorzaken van oedeem. Dit valt allemaal onder de noemer oedeem (simpel he).

De colloid osmotische druk (COD) is de druk die gemaakt wordt door de eiwitten in het bloedvat (haarvat) en het interstitium. Oke hier een minicollege hemodynamica

Aan het begin van het haarvat overheerst de hydrostatische druk (HD). Dit is niet anders dan de bloeddruk. Deze druk zorgt er voor dat er water naar het interstitium wordt geperst. In de loop van het vat neemt deze druk af. Omdat je vocht uitperst verlies je dus vocht in het vat waardoor de concentratie aan eiwitten stijgt. Op een gegeven moment overheerst de COD de HD. Dan wordt er weer vocht teruggetrokken het vat in. Zodat het netto verlies minimaal is. Het overige vocht wat niet wordt teruggehaald uit het interstitium wordt weggehaald door de lymfevaten.

Conclusie: Eiwitten maken de COD. En dit is idd een osmotische druk. Het zorgt immers voor diffusie van water. Snap je het zo iets beter?

Edit: Eitwitten kunnen niet door het endotheel heen. Dit blijft onder normale omstandigheden altijd in het vat. Misschien is het zo nog duidelijker.

Laatst gewijzigd op 13-06-2007 om 18:29.
Oud 13-06-2007, 18:31
Heksjuh
Heksjuh is offline
Oja, nu snap ik het
Legde mijn leraar biologie ook maar zo uit als de mensen hier
Oud 13-06-2007, 18:37
DDM
DDM is offline
Haha ja

Wil je ook iets in biologisch/medische richting gaan doen?
Oud 13-06-2007, 19:01
Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik wil diergeneeskunde gaan doen. Biologie en medische dingen vind ik wel interessant, maar ik vind dieren interessanter dan mensen en planten.
Oud 16-06-2007, 22:23
Verwijderd
hoe komt t dat mijn trachitol tabletten wel mijn tong verdoven maar niet mijn aft?
Oud 16-06-2007, 23:02
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Hoe kan het komen dat ik al een week lang last heb van een trillend spiertje in m'n ooglid?
Hiervoor had ik het nooit en nu al een week vrijwel constant. Ik word er een beetje moe van.
Oud 17-06-2007, 14:23
DDM
DDM is offline
Citaat:
koekjes schreef op 16-06-2007 @ 23:23 :
hoe komt t dat mijn trachitol tabletten wel mijn tong verdoven maar niet mijn aft?
Heel simpel: trachitol bevat te weinig lidocaine om dat te verdoven. Het verdooft wel je mond omdat daar gewoon gezond epitheel zit. Een afte is niet anders dan een ulcus. Wat inhoudt dat er een defect is van het epitheel. Een defect doet pijn (meer zenuwstimulatie, waarschuwing voor jezelf dat er wat kapot is). Er is gewoon meer lidocaine voor nodig. Of een ander vorm van verdoving.
Oud 17-06-2007, 14:26
DDM
DDM is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 17-06-2007 @ 00:02 :
Hoe kan het komen dat ik al een week lang last heb van een trillend spiertje in m'n ooglid?
Hiervoor had ik het nooit en nu al een week vrijwel constant. Ik word er een beetje moe van.
Dat heet een fasciculatie. Zoek maar eens op google. Fasciculaties kunnen een veeg teken zijn en derhalve gevolgen zijn van zeer ernstige neurologische ziekten. Gelukkig zijn fasciculaties van het ooglid niet gevaarlijk. Meestal treden ze op in perioden en als bijverschijnsel bij vermoeidheid. Het gaat vanzelf weer over
Oud 18-06-2007, 15:03
Flijn
Flijn is offline
Ik heb zonet een epilady gekocht en in de gebruiksaanwijzing staat:

"... Raadpleeg ook eerst uw huisarts wanneer uw weerstand verminderd is, bijvoorbeeld tijdens zwangerschap..."

Niet dat ik zwanger ben, maar ik ben toch wel benieuwd wat een epileerapparaat voor schade kan toebrengen.
Oud 18-06-2007, 15:07
Verwijderd
doordat de huid iets kan beschadigen kun je gevoeliger zijn voor huid-infecties, verder zou ik het ook niet weten
Oud 18-06-2007, 16:24
DDM
DDM is offline
Wat Sarah zegt. Door het verwijderen van haren kan je schade oplopen aan je huid en nog belangrijker de haarzakjes. Daar kan je dan een alledaags puistje van krijgen. Maar bij vermindere weerstand kan dat puistje veel kwaad. Dan kan het kenmerken gaan vertonen van een steenpuist. En zoals je weet zijn die agressiever en gevaarlijker dan een "normaal' puistje. Je kan dan makkelijker een ontsteking van je huid oplopen of nog erger: een bloedvergiftiging.
Oud 21-06-2007, 15:08
liek88
liek88 is offline
Hoe komt het dat je bij ondergewicht het gevoel hebt alsof je constant in een 'roes' leeft (een soort half verdoofd gevoel), ook al eet je niet meer zo weinig dat het daar door zou komen?

Laatst gewijzigd op 21-06-2007 om 15:11.
Oud 22-06-2007, 17:19
Verwijderd
Citaat:
liek88 schreef op 21-06-2007 @ 16:08 :
Hoe komt het dat je bij ondergewicht het gevoel hebt alsof je constant in een 'roes' leeft (een soort half verdoofd gevoel),
Door het energie-tekort?
Je lichaam schakelt al vrij snel je hersens uit om ze te beschermen tegen beschadiging, dus misschien is dit gedeeltelijke uitschakeling?

Citaat:
ook al eet je niet meer zo weinig dat het daar door zou komen?
Omdat je nog steeds te licht bent?
Omdat je lichaam moet wennen?
Oud 22-06-2007, 18:21
DDM
DDM is offline
Citaat:
~lienepien~ schreef op 22-06-2007 @ 18:19 :
Door het energie-tekort?
Je lichaam schakelt al vrij snel je hersens uit om ze te beschermen tegen beschadiging, dus misschien is dit gedeeltelijke uitschakeling?
Huh? Je lichaam schakelt natuurlijk nooit je hersenen uit. Deze hebben altijd prioriteit. Daarnaast leven je hersenen op glucose en deze kan je altijd vrij maken uit dat beetje voeding en de glycogeenvoorraad in de lever.
Oud 22-06-2007, 19:19
Heksjuh
Heksjuh is offline
Hoe komt het dat iemand met suikerziekte 'te laag' zit? En dan vooral midden op de dag, dus lang na het insuline inspuiten. Want ik denk dat het komt doordat je teveel insuline hebt gespoten, maar dan begrijp ik niet dat je na een puur uur na het spuiten (zonder echt zware inspanning te hebben geleverd) ineens te laag kunt zitten. Of werkt insuline heel langzaam?
Oud 22-06-2007, 19:45
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 22-06-2007 @ 20:19 :
Hoe komt het dat iemand met suikerziekte 'te laag' zit? En dan vooral midden op de dag, dus lang na het insuline inspuiten. Want ik denk dat het komt doordat je teveel insuline hebt gespoten, maar dan begrijp ik niet dat je na een puur uur na het spuiten (zonder echt zware inspanning te hebben geleverd) ineens te laag kunt zitten. Of werkt insuline heel langzaam?
Te laag zitten kan komen door te veel insuline spuiten. Door insuline wordt glucose opgeslagen (daalt het in je bloed). Dus bij te veel, sla je teveel op, te laag glucose in je bloed. Je hebt verschillende soorten insuline, langzaam (lang werkend), snel, heel snel enz. Hangt dus helemaal af van hoe hoog het bloedsuiker was voor het spuiten, hoeveel iemand gespoten heeft, welke soort, of er idd inspanning geweest is, of het koud of juist heel warm is, is er iets gegeten ...

Regels voor berichten