Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2007 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2007, 18:15
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Grr.. het "normale" gedeelte ging nog wel maar het compex gedeelte was echt zwaar klote! Echt te wazig!

Net nagekeken en telkens gewoon nét de verkeerde gekozen (zat te twijfelen tussen twee ) dus ik kom uit op 32 punten, dus tussen de 4.3 en 6.3. Valt een beetje tegen.. maar dan kom ik dus serieus 2 punten onder mn gemiddelde SE-cijfer (=7.5) uit..
Oud 30-05-2007, 18:21
rensd
rensd is offline
Hmm, bij mij ging ie juist wel goed. Maar misschien komt dat omdat ik compex had.
Ik moet wel zeggen dat ik dat laatste deel in de compex over die ganzen wel erg vaag vond.
Dan zie je die gare vogels elkaar bestrijden en dan heb ik gewoon opgeschreven: De ganzen zijn agressief tegen elkaar. Moest je volgens het correctiemodel helemaal nauwkeurig beschrijven wat ze deden.

Als ik streng reken 47/67, best tevreden mee

Laatst gewijzigd op 30-05-2007 om 18:24.
Oud 30-05-2007, 18:21
Caps
Caps is offline
compex zuigde echt te hard. Vooral dat je dat filmpje/diashow niet op pauze kon zetten. Als je dan iets belangrijks wilde horen, moest je dus telkens opnieuw alles luisteren.

En dan dat laatste filmpje over die kutmeeuwen, dat gekrijs op de achtergrond:

KREEEEEEEEEEEEEUUUUUUUUUUWWWWWWWWWWWWWW

leer een examen maken denk ik dan.
Oud 30-05-2007, 18:23
Club
Club is offline
Citaat:
Liviaapz schreef:
Vraag 23 He..!

In binas 5e druk staat dat de kaliumpoorten daar gesloten zijn!!!
dus alleen optie C is alleen goed toch? dat alleen bij fase 3 de poorten open zijn.
Of zie ik dit verkeerd???
quote van eindexamen.nu site, had ook zelfde antwoord gegeven en in Binas stond het inderdaad ook zo!
Oud 30-05-2007, 18:24
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
T waren ganzen

Maar dat was irritant ja. En aan dat DNA ding had je ook geen flikker.. mocht je eignelijk ook allemaal zelf bedenken..
Oud 30-05-2007, 18:24
tinustijger
tinustijger is offline
Hmm, duss, compex, okej,, ik had t gewone examen en t was wat ik ervan had verw8, vage vragen (voor mijn gevoel dan, ik heb absoluut geen inzicht in biologie!) Maar hopelijk zit de 4,5 er nog in zodat ik dr een voldoende voor sta, anders moet t maar met een onvoldoende hè, slagen! Moet natuurkunde wel goed gaan natuurlijk..
Oud 30-05-2007, 18:27
Knots
Knots is offline
Compex examen was op zich goed te doen . Alleen die laatste met dat filmpje was erg vaag. En het geluid van alle computers stond te hard, dus je hoorde overal die stomme vogels vandaan komen.

47/67, minimaal, kunnen zo nog 4 punten bij komen. Dus zeker wel tevreden . Bij de rest van de klas ook niemand horen klagen. Veel mensen eerder weg ook.

Sommige vragen waren alleen wel vaaag gesteld. En beetje zonde dat ik te veel nadenk zodat ik vraag 1 fout heb.
Oud 30-05-2007, 18:27
Krabs
Krabs is offline
im like this one yesh
Oud 30-05-2007, 18:28
Knots
Knots is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 30-05-2007 @ 18:24 :

Maar dat was irritant ja. En aan dat DNA ding had je ook geen flikker.. mocht je eignelijk ook allemaal zelf bedenken..
Idd. Computer had daar amper toegevoegde waarde.
Oud 30-05-2007, 18:28
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Club schreef op 30-05-2007 @ 18:23 :
quote van eindexamen.nu site, had ook zelfde antwoord gegeven en in Binas stond het inderdaad ook zo!
Ja dat had ik ook gedaan! Nou dat word iig een klacht en even kijken of er nog verder dingen zijn die vaag waren... hopen op een hoge norm
Oud 30-05-2007, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 30-05-2007 @ 17:56 :
Ik heb bij vraag 2:
- De lemming heeft meer predatoren dan alleen de hermelijn (die is goed)
en
- Abiotische factoren spelen ook een rol bij de regulatie van de lemmingendichtheid.
Waarom is die tweede niet goed ? Ik vond em best goed gevonden.
Voorbeelden van goede antwoorden, dus kan best dat het ook goed is.
Oud 30-05-2007, 18:32
Verwijderd
Citaat:
QP schreef op 30-05-2007 @ 17:36 :
het kon niet in meiose 1, want er waren nog wel 2 goede zaadcellen, en dan was dat niet meer mogelijk geweest, dan zou het 2-0-0-2 zijn geweest ofzo..

ik vond toen ik t maakte t op zich wel gaan, maar mn punt ligt waarsch tussen 4,4 - 6,4 wel gehaald, maar toch... wat denken jullie van de norm?
Dat dacht ik ook ja, zit tussen de 4,6 en de 6,6 en heb een 4,7 nodig. Dus daar kan ik wel vanuit gaan toch?

Bij ons heb ik stuk of 10 mensen gesproken die het allemaal erg moeilijk vonden, dus ik schat de norm niet (ver) onder de 1. Zelf vond ik het wel te doen, al zou je dat niet zeggen aan mijn cijfer.
Oud 30-05-2007, 18:34
steefos
steefos is offline
Dat examen was echt walgelijk , dat hele K+ n+ gebeuren en dat gezooi met hardy weinberg en dat die zuurtsofveradigingsblabla..

Bah en nu moet ik dus natuurkunde goed gaan maken
Oud 30-05-2007, 18:35
Envy
Envy is offline
Citaat:
Ik heb bij vraag 2:
en
- Abiotische factoren spelen ook een rol bij de regulatie van de lemmingendichtheid.
Ja, dat had ik ook.

Ik vond 'm eigenlijk best okee .
Heb alleen een paar domme fouten gemaakt (eerst opzoeken dat het aanspannen van de bronchien bij het parasympatisch zenuwstelsel hoort en dan het antwoord waar orthosympatisch zenuwstelsel in staat opschrijven ). Maar volgens mijn berekening heb ik 52 punten, dus waarschijnlijk wel boven de 7,5 en dan ben ik tevreden.

Het correctiemodel vind ik wel vreemd trouwens.. vraag 2 inderdaad en zo waren er nog een paar rare antwoorden.
Oud 30-05-2007, 18:42
ecrivaine
ecrivaine is offline
Wie snapte hier vraag 16?

Dan weet ik of ik moet klagen, of dat ik dom ben
Ik dacht die krabbels op de tekening al chromosomen waren; bleken het spoeldraden te zijn :\ En wat je nou waaraan moest verbinden?

Oh en dus ook 1,5 punt onder mijn SE-gemiddelde.
Oud 30-05-2007, 18:42
Verwijderd
ptrrr
Oud 30-05-2007, 18:46
Verwijderd
Citaat:
ecrivaine schreef op 30-05-2007 @ 18:42 :
Wie snapte hier vraag 16?

Dan weet ik of ik moet klagen, of dat ik dom ben
Ik dacht die krabbels op de tekening al chromosomen waren; bleken het spoeldraden te zijn :\ En wat je nou waaraan moest verbinden?

Oh en dus ook 1,5 punt onder mijn SE-gemiddelde.
Ja die was vaag inderdaad
En er stond dat de kleine armen van die chromosomen 'verloren' gaan.. dat ontging me ook. Ik heb ze maar in het midden van de cel getekend.
Echt heel vaag die vraag (en het hele examen eigenlijk).
Oud 30-05-2007, 18:50
ocean flower
ocean flower is offline
Ach ja mensjes je kunt t nooit zo verpesten als ik...
Als je een rotgevoel hebt moet je dit hieronder beslist lezen!

Kvond bio redelijk gaan, qua vaagheid viel t redelijk mee behalve idd die chromosomen en met die koorts Nja was een kwartier voor tijd klaar en ben weggegaan..mja toen kwam t leuke deel terwijl ik met mijn vriend de antwoorden was aant vergelijken kwam ik erachter dat een paar vragen me niet bekend voorkwamen oftwel om een of andere onverklaarbare reden heb ik de laatste 7 vragen niet gemaakt, niet gezien niks... Kan me ook niet herinneren dat er nog pagina's achter zaten ofzo... S: oftewel ik mis bij voorbaat al 13 punten, heb t net heel streng nagekeken en kom op 27 punten.. komt waars nog wel wat bij maar toch..en dat terwijl ik voor bio net een mooie 7,0 stond.. mogge maar naar de leraar toe kijke of er miss nog wat gdaan kan worden, mijn ouders zeide dat t miss een fout was en dat ik die laatste pagina's niet had ofzo kweet t echt niet..mja wil echt geen onvoldoende staan voor bio dus kan waars dat maar beter herkansen terwijl ik eigenlijk had ghoopt dat ik een van de andere vakken zou kunnen opkrikken...

Mja...
Oud 30-05-2007, 18:52
Barones
Barones is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 30-05-2007 @ 18:28 :
Ja dat had ik ook gedaan! Nou dat word iig een klacht en even kijken of er nog verder dingen zijn die vaag waren... hopen op een hoge norm
same here...

en ik vond het met die trek en spoeldraden ook erg vaag

en dan nog wat: ik had bij de eerst vraag: 3 hectare. Want ik dacht: het zijn iets minder dan 3 lemmings die hij eet, maar omdat 1 lemming op 1 hectare leeft, en als hij dan bijv 2.5 lemmings eet moet hij toch wel 3 hectare afzoeken? of denk ik nou heel vaag. Anders baal ik echt wel want ik zag ook wel dat het 2.5 ofzo was maar ik dacht, dat moet je afronden
Oud 30-05-2007, 18:57
gijsss
gijsss is offline
@Barones, het was gemiddeld 2.5 per dag. Dus als je dan per 100 dagen bekijkt, 250 lemmingen in 100 dagen. dichtheid was 1 lemming per hectare, dus per 100 dagen 250 hectare, komt op 2.5 hectare per dag.
Oud 30-05-2007, 18:58
Caps
Caps is offline
Citaat:
ocean flower schreef op 30-05-2007 @ 18:50 :
Ach ja mensjes je kunt t nooit zo verpesten als ik...
Als je een rotgevoel hebt moet je dit hieronder beslist lezen!

Kvond bio redelijk gaan, qua vaagheid viel t redelijk mee behalve idd die chromosomen en met die koorts Nja was een kwartier voor tijd klaar en ben weggegaan..mja toen kwam t leuke deel terwijl ik met mijn vriend de antwoorden was aant vergelijken kwam ik erachter dat een paar vragen me niet bekend voorkwamen oftwel om een of andere onverklaarbare reden heb ik de laatste 7 vragen niet gemaakt, niet gezien niks... Kan me ook niet herinneren dat er nog pagina's achter zaten ofzo... S: oftewel ik mis bij voorbaat al 13 punten, heb t net heel streng nagekeken en kom op 27 punten.. komt waars nog wel wat bij maar toch..en dat terwijl ik voor bio net een mooie 7,0 stond.. mogge maar naar de leraar toe kijke of er miss nog wat gdaan kan worden, mijn ouders zeide dat t miss een fout was en dat ik die laatste pagina's niet had ofzo kweet t echt niet..mja wil echt geen onvoldoende staan voor bio dus kan waars dat maar beter herkansen terwijl ik eigenlijk had ghoopt dat ik een van de andere vakken zou kunnen opkrikken...

Mja...
Ik heb 25 punten, terwijl ik alles gemaakt heb
Oud 30-05-2007, 18:59
Sieffie
Sieffie is offline
Dat is wel balen! Ik kijk ook voor elk examen op de voorkant hoeveel vragen er zijn, gaat dat iig niet fout!

Vond bio wel te doen, had (streng gekeken) 40 van de 68 punten en had een 4,5 nodig. Die is dus binnen.
Oud 30-05-2007, 18:59
MartinV
MartinV is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 30-05-2007 @ 18:28 :
Bij vraag 23 staat: 'volgens de gegevens in de afbeelding'
In de afbeelding staat ook bij fase 2 een kalium kanaaltje open, (zo'n pijl die eronder door gaat) (kalium zijn de lichtgekleurde plusjes)
Oud 30-05-2007, 19:04
gijsss
gijsss is offline
Kan iemand mij uitleggen wat ik bij vraag 10 fout doe? Er stond dat die krengen in een levercel tot max 30.000 van die trofozoieten kan ontwikkelen. En iedere trofozoiet zich in 48 uur tot max 16 merozoieten kan vermenigvuldigen, en deze gaan maximaal allemaal wee overgaan in trofozoieten. Dus ik dacht:

dag 0 , je hebt 50 sporozoieten
dag 5 (ze komen na ongeveer 5 dagen in het bloed terecht) dus 50*30.000 = 1.500.000 trofozoieten
dag 7 (binnen 48 uur) 1.500.000 * 16 = 24.000.000
dag 9 (wéér binnen 48 uur) 24.000.000 * 16 = 384.000.000 merozoieten/trofozoieten..

ohh ik zie m al,
Oud 30-05-2007, 19:05
ocean flower
ocean flower is offline
Nja ik kijk meestal ook of ik alle vragen heb en khad ook in mijn hoofd dat t er maar 28 waren dus ik dacht..ah lekker klaar, nog mijn examenvel doorzocht of ik alles had ingevuld..

Mja volgens mij sk ook al verknald..gaat goed hoor
Oud 30-05-2007, 19:06
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
gijsss schreef op 30-05-2007 @ 19:04 :
Kan iemand mij uitleggen wat ik bij vraag 10 fout doe? Er stond dat die krengen in een levercel tot max 30.000 van die trofozoieten kan ontwikkelen. En iedere trofozoiet zich in 48 uur tot max 16 merozoieten kan vermenigvuldigen, en deze gaan maximaal allemaal wee overgaan in trofozoieten. Dus ik dacht:

dag 5 (ze komen na ongeveer 5 dagen in het bloed terecht) dus 50*30.000 = 1.500.000 trofozoieten
dag 9 (wéér binnen 48 uur) 24.000.000 * 16 = 384.000.000 merozoieten/trofozoieten..

ohh ik zie m al,
dat had ik ook gedaan
Oud 30-05-2007, 19:06
ocean flower
ocean flower is offline
btw met die mezodingetjes zeide ze 10.000-30.000 dus ik heb gwoon t gmiddelde steeds genomen 20.000..ik denk dan zit je altijd wel goed maar nee dus..zo stom
Oud 30-05-2007, 19:09
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
MartinV schreef op 30-05-2007 @ 18:59 :
Bij vraag 23 staat: 'volgens de gegevens in de afbeelding'
In de afbeelding staat ook bij fase 2 een kalium kanaaltje open, (zo'n pijl die eronder door gaat) (kalium zijn de lichtgekleurde plusjes)
dat inderdaad.

Maar pssst, waarom zie ik nog een Oog van Rome?
Oud 30-05-2007, 19:19
Dizzy
Dizzy is offline
nou, ik vond het examen echt veels te lang >_<
Te veel (open) vragen en te lange bronnen enzo, of ik lees gewoon heel sloom, kan ook =p maar ik had de laatste 10 vragen niet kunnen maken -_- ik had wel zo snel de multiple choice nog ff ingevuld, maar die zijn dus allemaal fout, net gecheckt :x
'khoop op een hoge normering, dat ik dan toch nog aan mijn 4,6je kom
Oud 30-05-2007, 19:19
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Club schreef op 30-05-2007 @ 18:23 :
23 is toch echt alleen maar antwoord F niet alleen in de afbeelding kun je dit zien, maar dat gebeurt in het echt daadwerkelijk ook. de kaliumkanalen gaan open boven de depolarisatiedrempelwaarde, maar zijn trager dan de natriumkanalen.

--> wat er gebeurt vanaf de drempelwaarde is dat K+-kanalen langzaam open gaan en de natriumkanalen raken geinactiveerd (fase 2)

--> daarna treedt repolarisatie op als de K+-kanalen open zijn en alle Na+-kanalen zijn geinactiveerd (fase 3)

kortom: antwoord F is het enige juiste antwoord.
Oud 30-05-2007, 19:30
Verwijderd
Citaat:
gijsss schreef op 30-05-2007 @ 19:04 :

ohh ik zie m al,
Dat had ik ook gedaan maar zie t nog steeds niet.. al had ik trouwens 1.500.000 *163 gedaan... Maar waar zit de fout?
Oud 30-05-2007, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Jeroenjeroen schreef op 30-05-2007 @ 19:30 :
Dat had ik ook gedaan maar zie t nog steeds niet.. al had ik trouwens 1.500.000 *163 gedaan... Maar waar zit de fout?
---

Heeeeeee op watmoetikleren.nl staat over Hardy-Weinberg alleen het volgende:
Citaat:
163
genfrequenties berekenen met behulp van de regel van Hardy-Weinberg.
En niet dat we moeten weten wanneer hij toepasbaar is.

Is dat klachtwaardig denken jullie?
Oud 30-05-2007, 19:33
Caps
Caps is offline
Bij die vraag over, waarom is het niet erg dat die rode bloedcellen ten onder gaan? Had ik:

de rode bloedcellen worden constant opnieuw gemaakt dus....
Oud 30-05-2007, 19:36
Club
Club is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 30-05-2007 @ 19:19 :
23 is toch echt alleen maar antwoord F niet alleen in de afbeelding kun je dit zien, maar dat gebeurt in het echt daadwerkelijk ook. de kaliumkanalen gaan open boven de depolarisatiedrempelwaarde, maar zijn trager dan de natriumkanalen.

--> wat er gebeurt vanaf de drempelwaarde is dat K+-kanalen langzaam open gaan en de natriumkanalen raken geinactiveerd (fase 2)

--> daarna treedt repolarisatie op als de K+-kanalen open zijn en alle Na+-kanalen zijn geinactiveerd (fase 3)

kzag het, maar toch vind ik het niet echt fris om iets te vragen wat een binas anders staat, als het er niet in stond ok, maarja hoop op een normering van 1 of hoger
Oud 30-05-2007, 19:46
Envy
Envy is offline
Citaat:
Het gaat om het aantal rode bloedcellen dat ten onder gaat, niet het aantal merozoieten (ofzo).
Oud 30-05-2007, 19:51
Heksjuh
Heksjuh is offline
Van eindexamen.nu, dagverslag LAKS:

"Biologie was een ware angstgegner, zeker na de vele klachten van vorig jaar. Ook nu komen er al weer aardig wat klachten binnen, vooral over fouten in het examen. Er belde zelfs een auteur van BINAS met een fout in het examen. Morgenochtend gaan we hier meteen mee aan de slag."

Over welke fout zou die auteur van Binas het hebben?

Mijn docent biologie had het examen niet eens af. Dat zegt toch wel wat. Ik hoorde ook iedereen om mij heen klagen toen het was afgelopen.
Oud 30-05-2007, 20:06
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 30-05-2007 @ 19:51 :
Mijn docent biologie had het examen niet eens af. Dat zegt toch wel wat. Ik hoorde ook iedereen om mij heen klagen toen het was afgelopen.
Wat voor leraar heb jij?
Oud 30-05-2007, 20:10
gijsss
gijsss is offline
Citaat:
Caps schreef op 30-05-2007 @ 19:33 :
Bij die vraag over, waarom is het niet erg dat die rode bloedcellen ten onder gaan? Had ik:

de rode bloedcellen worden constant opnieuw gemaakt dus....
ja, dat had ik ook + dat er geleidelijk van die krengen afsterven en niet in 1x 24miljoen ofzo..
Oud 30-05-2007, 20:10
Heksjuh
Heksjuh is offline
Een slechte leraar
Maar misschien komt het omdat hij moest surveilleren. En waarschijnlijk schrijft hij alles heel precies op ofzo. Nouja, hij is gewoon langzaam.
Oud 30-05-2007, 20:15
Sieffie
Sieffie is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 30-05-2007 @ 19:19 :

In dat geval staat het fout in de binas. En aangezien dat als informatiebron is toegestaan, lijkt het me dat ze het goed moeten rekenen. Ik vond de tekening ook erg onduidelijk, vandaar dat ik Binas erbij gepakt heb.
Oud 30-05-2007, 20:15
Subject
Subject is offline
Hmm dat is wel erg, ik was om half 4 ongeveer wel klaar.
Oud 30-05-2007, 20:30
Little Sister
Little Sister is offline
Christus, gelukkig zijn er de herexamens, ik durf overigens niet te checken, maar voor mijn gevoel ging het behoorlijk kut. En dat is mild uitgedrukt.
Oud 30-05-2007, 20:32
Barones
Barones is offline
jaa ik vond die plaatjes op het examen ook onduidelijk dus ik dacht, wacht ik pak de binas erbij maarja daar staat dus wat anders in... nou ik hoop maar op een hoge normering
Oud 30-05-2007, 20:40
Knots
Knots is offline
Bij die plaatjes ging er in fase 1 ook K+ door het membraan trouwnens.
Maar aangezien de doorlaatbaarheid alleen in fase 2 en 3 als verhoogd aangegeven stond, ben ik voor F gegaan, waar ik ook vrij zeker van was.
Oud 30-05-2007, 20:45
Wits
Wits is offline
Citaat:
Ik heb bij vraag 2:
en

had ik ook!!!
Oud 30-05-2007, 20:49
rensd
rensd is offline
Citaat:
Ik ben bij die opgave gewoon helemaal over die 50 heengelezen. Heb gewoon 30.000*16 (van de 2e 48 uur)+30.000 (van de 1e 48 uur) gedaan.
En als verklaring dat de man weer heel snel in zijn beenmerg extra rode bloedcellen aan kan maken.
Krijg ik hier nog 1 van de 3 punten voor of helemaal niets?
Oud 30-05-2007, 20:50
MartinV
MartinV is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 30-05-2007 @ 19:09 :
dat inderdaad.

Maar pssst, waarom zie ik nog een Oog van Rome?
Geen idee wie er eerder was, ik weet wel dat ik hem al had toen ik de jouwe nog nooit gezien had. Maar geef toe, die van mij is veeeel mooier

Knots schreef:
Bij die plaatjes ging er in fase 1 ook K+ door het membraan trouwnens.

Dat is het 'lekken' van kalium ionen door de wand, dat is geen actief transport via een kaliumkanaaltje.
Het slaat eigenlijk nergens op dat ik dit weet, vanochtend nog heel snel wat doorgebladerd en dit leek me wel een belangrijk onderwerp, dus het gelezen, daarna het boek weggelegd, wel handig had ik toch weer een vraag goed door.
Oud 30-05-2007, 20:54
MartinV
MartinV is offline
Citaat:
ocean flower schreef op 30-05-2007 @ 19:06 :
btw met die mezodingetjes zeide ze 10.000-30.000 dus ik heb gwoon t gmiddelde steeds genomen 20.000..ik denk dan zit je altijd wel goed maar nee dus..zo stom
Heb ik ook gedaan, helemaal over het woord maximaal heen gelezen.
Oud 30-05-2007, 21:28
Lex-o
Lex-o is offline
In Binas tabel 88F staat:
Rustfase: N+ en K+ poorten gesloten
Depolarisatie: K+ Poorten blijven dicht
Repolarisatie: K+ gaan open

Tjah, het is toch raar dat ze op examens ineens wat gaan neerzetten wat fout is?
Oud 30-05-2007, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Lex-o schreef op 30-05-2007 @ 21:28 :
In Binas tabel 88F staat:
Rustfase: N+ en K+ poorten gesloten
Depolarisatie: K+ Poorten blijven dicht
Repolarisatie: K+ gaan open

Tjah, het is toch raar dat ze op examens ineens wat gaan neerzetten wat fout is?
Ik wist niet eens dat dat in de binas stond, maar je kon het gewoon zien in het plaatje. Eerst kijken welke K+ was of wleke N+. Dan kijken waar zo'n pijl stond waar ze doorheen konden.
Advertentie

Regels voor berichten