Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2007, 11:59
Blacksummers
Blacksummers is offline
De laatste tijd loop ik een klein beetje met mijn hoofd voorover, ik zou graag weer op de goeie weg gaan met mijn rug en mijn hoofd.

Zijn er manieren waarmee je je schouders recht kunt houden en op een juiste manier wandelen zodat ik in de toekomst geen zo'n kromme rug kan krijgen en de grond mag aanschouwen

Ik weet nog lang geleden dat een dokter mij adviseerde om recht met je rug tegen een muur staan en 100 tellen moet doen (dit om te voorkomen dat je rug krom wordt). Ik weet wel niet of dit effectief is.

Alle tips zijn welkom

Hartelijk bedankt voor uw hulp

Blacksummers
Oud 20-05-2007, 12:46
Encrypted
Encrypted is offline
Borst naar voren en schouders naar achter uiteraard. Laatst zag ik op tv dat je ook kan oefenen recht op te staan door met een hand achter je rug je andere arm vast te pakken. Maar voor de rest kan je toch wel een beetje aanvoelen of je recht staat of niet?
Oud 20-05-2007, 12:48
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Als het echt ernstig wordt, en je ook klachten krijgt zou ik eerder naar de fysio gaan, die kan je denk ik heel nuttige tips en oefeningen geven. Maar goed, ik weet niet hoe erg het is .
Oud 20-05-2007, 13:33
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Wanneer ik merk dat ik onderuitgezakt loop dan doe ik altijd alsof er een touw aan het puntje van mijn hoofd vastzit en dat ik als een marionet omhoog wordt getrokken. Vroeger liep ik ook altijd onderuitgezakt maar op deze manier heb ik (een voor mijzelf handig truukje) geleerd om rechtop te lopen.

Dus rechtop gaan staan alsof je met een touwtje omhoog wordt getrokken en je armen/schouders laten hangen (alleen een touwtje aan je hoofd)
Oud 20-05-2007, 16:49
Flijn
Flijn is offline
Oefenen voor de spiegel, zodat je jezelf van de zijkant kunt zien. Leg een boek op je hoofd of doe de touwtjestruc.
Over het algemeen: gewicht verdelen over beide benen, bekken recht, borst naar voren, schouders naar beneden, hoofd recht (kin omhoog, voor je gevoel).
Oud 20-05-2007, 17:19
Verwijderd
boek op je hoofd werkt niet want ik kan ook met mijn hoofd naar beneden en voorovergebogen schouders en een boek op mijn hoofd de trap op en af rennen....
Oud 21-05-2007, 18:33
teenager
teenager is offline
Proberen er continu aan te denken, idd denkbeeldig touwtje in je kruin.. Schouders naar achteren doe ik zelf niet maar ik probeer wel m'n kin omhoog te doen.
Het ziet er zoveel mooier uit!
Ohja je buik een beetje intrekken en tegelijkertijd je kont
Oud 21-05-2007, 20:19
Roosje
Roosje is offline
Wat ik leer van mijn paardrijjuf is je schouderbladen naar elkaar toe trekken maar niet je spieren spannen en je borstkas zo groot mogelijk maken.

Wat ik leerde van mijn fysiotherapeut was dat je goed kunt checken of je rechtop staat is door je drie posities te doen, en dan in de middelste gaan staan. Het ziet er een beetje stom uit maar je doet eerst je kont naar achter en dan er middenin en dan kantel je je bekken naar voren. Het is even oefenen maar de middelste is over het algemeen goed. Maar dat gaat meer over je onderrug natuurlijk.
Oud 25-05-2007, 14:16
mjk
mjk is offline
Als je op een stoel zit, en dat zal vast wel eens, zover mogelijk je benen naar achteren. Zitten is een onnatuurlijke houding, maar zo kan je wel je rug het meest recht houden, althans, zo zei m'n dokter.
Oud 26-05-2007, 16:32
marlene89
marlene89 is offline
Ik heb er zelf ook last van maar iemand zei tegen mij je moet rechtop lopen en zo lopen dat je denkt dat er een touwtje aan je hoofd zit waar iemand de hele dag aan trekt ofzo iets ik weet het niet meer iedergeval nam hij het voorbeeld van de spaanse schone die zo loopt ofzo het zal allemaal wel maarja kijk maar wat j er mee kunt
Oud 28-05-2007, 13:16
Driesiooo
Driesiooo is offline
Recht houding nemen tijdens zitten is het belangrijkste.

Als je buigt met gestrekte benen en je kunt niet aan de grond met je handen heb je mogelijk scoliose.
Oud 28-05-2007, 20:31
Jegor
Jegor is offline
Sorry maar volgens mij is dat laatste echt dikke bullshit, toen ik aan taekwondo deed kon ik met me vingers zo de grond raken maar nu doe ik er niet meer aan en kan ik ook niet meer aan de grond komen. Volgens mij is het meer een kwestie van lenigheid.
Oud 28-05-2007, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Driesiooo schreef op 28-05-2007 @ 14:16 :

Als je buigt met gestrekte benen en je kunt niet aan de grond met je handen heb je mogelijk scoliose.
yeah right. je kan ook gewoon niet lenig zijn?

edit: en scoliose is toch gewoon een knik in je ruggegraat?
Oud 29-05-2007, 17:33
XeriuX
XeriuX is offline
k dit is niet zo moeilijk voor mij ik heb een soort S in me rug xD niet overdrijven hoor... t valt reuze mee... omdat ik hem nu ook gewoon recht heb gekregen door rechtop te lopen... gewoon vooruit kijken etc als je loopt... op je rug slapen etc
gewoon zelf op letten.
Oud 29-05-2007, 18:28
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
koekjes schreef op 28-05-2007 @ 21:34 :

edit: en scoliose is toch gewoon een knik in je ruggegraat?
Scoliose is een zijwaartse kromming van je wervelkolom.
Oud 29-05-2007, 19:46
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Driesiooo schreef op 28-05-2007 @ 14:16 :

Haha tuurlijk, ik heb te korte beenspieren, en daarom kom ik niet aan de grond. Ik heb daarom nog geen scoliose .
Oud 03-06-2007, 23:11
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 29-05-2007 @ 20:46 :
Haha tuurlijk, ik heb te korte beenspieren, en daarom kom ik niet aan de grond. Ik heb daarom nog geen scoliose .
Ik heb een slechte houding en soms rugklachten en daarom ga ik naar een cesartherapeut. Daar krijg ik oefeningen voor m'n rug. Verder heb ik ook scoliose, maar mijn therapeut zegt dat 90% van de mensen het heeft, in meer of mindere mate. Ik heb het in mindere mate. Dus die uitspraak over dat als je niet bij de grond kan komen je scoliose hebt, kan best kloppen. Ik merk het bij mij zelf ook door verschillende dingen. Ik kan bijvoorbeeld makkelijker mijn bovenlichaam rechtsom draaien dan linksom. En als ik plat op mijn rug lig voel ik dat mijn onderste ribben zeg maar niet symmetrisch zijn. Links voelt het veel hoger dan rechts. Overigens heeft een meisje dat ik ken het veel erger en moet een brace dragen. Maar een paar oefeningen die ik krijg:

- Op je rug liggen, met benen gebogen en dan handen recht naast je hoofd liggen. (Hoe simpel kan het zijn)
- Op je rug liggen, met benen gebogen en één knie naar je buik brengen.
- Op je rug liggen, benen gestrekt, en dan één been uitschuiven. (ik hoop dat dat te snappen valt)
- Op je buik liggen, armen naar beneden en iets gebogen, en je schouders naar elkaar toebewegen en je schouders iets optillen
- Op je rug liggen met knieën gebogen en dan je bekken kantelen, van hol naar plat en omgekeerd
- Op je rug liggen met knieën gebogen en dan je benen naar rechts (of naar links) op de grond laten vallen, als je weer terug gaat je bekken kantelen, en dan door gaan naar de andere kant

Misschien heb je hier iets aan
Oud 04-06-2007, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 29-05-2007 @ 19:28 :
Scoliose is een zijwaartse kromming van je wervelkolom.
is dat grofgezegd niet hetzelfde?
Oud 04-06-2007, 10:41
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
koekjes schreef op 04-06-2007 @ 11:25 :
is dat grofgezegd niet hetzelfde?
Een knik in je ruggengraat kan ook voor- of achterwaarts zijn, dus wou het even nuanceren .
Oud 06-01-2012, 12:29
cupcake12345
cupcake12345 is offline
Ik heb misschien wel een manier om je rug recht te houden:

Je neemt een t-shirt(geen topje en best een oude voor het geval dat het scheurt) door de mouwen steek je een stuk touw, een veter ofzoiets, dan trek je daaraan (naar achter toe) en knoop je het strak vast. Je schouderbladen worden zo naar achter geduwd waardoor je schouders recht gaan staan en zo gaat je rug ook automatisch recht. Het is missschien wel een beetje moeilijk om te bewegen maar wel handig als je voor de computer zit of gewoon thuis rondloopt en je kan het ook doen wanneer je ergens naar toe gaat want het is niet zo groot of zichtbaar waardoor het gemakkelijk onder de kleren te dragen is.

Je kan natuurlijk ook een rug rechthouder kopen maar als je het gratis wilt kan je het dus zo doen

veel succes x
Oud 06-01-2012, 19:12
Pluis
Pluis is offline
flinke up.

Regels voor berichten