Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 02-06-2007 om 18:15. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat, zegt Louis, was vóór de dood in ons leven kwam. Want zo simpel is het, ervoor en erna, van de ene dag op de andere. Wij dansten en zweetten, dansten en zweetten. Wij hadden van de nacht onze dag gemaakt. Wij hadden de loop van de tijd omgedraaid en werden almaar jonger. Onze lichamen waren hemellichamen, alles draaide om ons. Alleen mensen die zoveel aan zichzelf dachten, konden zichzelf zo vergeten.
Bas Heijne, Vlees en bloed. |
![]() |
|
“U bent zeker al over mijn ziekte ingelicht? Natuurlijk, ik ben krankzinnig. Weet u waardoor dat komt? Het komt doordat ik er tot dusver niet in geslaagd ben een dokter uit te leggen dat krankzinnigheid iets is wat alleen door zijn zeldzaamheid wordt bepaald. Als van honderd mensen er vijfennegentig krankzinnig zijn, dan zijn niet die vijfennegentig krankzinnig, maar de vijf die het niet zijn.”
W.F. Hermans, Conserve Weet je waarom in de Bijbel speciaal staat dat je je vader en moeder niet mag vervloeken? Omdat ze de eerste personen zijn die voor zo'n behandeling in aanmerking komen. W.F. Hermans, Ik heb altijd gelijk |
![]() |
|
![]() |
Ik houd ternauwerdood oneindig veel op zijn minst overdadig en onomkeerbaar pijnlijk nauwgezet bijna achteloos en desalniettemin niet voor herhaling vatbaar nog net wel van jou.
Brieven aan Doornroosje - Toon Tellegen Ja, 't is een geschiedenis! En wel van iemand die in z'n jeugd verliefd werd op een houtzaagmolen en lang heeft nagesukkeld aan die kwaal. Want verliefdheid is een kwaal, al is't maar op een molen. De geschiedenis van Woutertje Pieterse - Multatuli Hoe beginnen nachtmerries? Dat heb ik me meerdere malen afgevraagd. Verhalen beginnen, levens beginnen, de zee begint ergens en houd ergens anders weer op, maar nachtmerries beginnen niet. In nachtmerries verdwaal je en je ontdekt pas dat het een nachtmerrie is als je er middenin zit en dan vraag je je af: Waarom heeft niemand me gewaarschuwd? Waarom was ik blind? De geschiedenis van mijn kaalheid - Marek van der Jagt
|
Verwijderd
|
''Voor wie ik liefheb wil ik heten."
De titel van een gedicht (geen boek dus) van Neeltje Maria min. ''De afzondering was de enige postitie van waaruit ik het leven meende te kunnen bevrijden van haar betekenisloosheid en van waaruit ik van de eenzame, zielloze dingen tekens kon maken, zodat ze nog ergens, in een zelfverzonnen verband, betekenis konden hebben. Het leven had mij nodig. Zonder mij bleef het nergens.'' Uit De wetten van Connie Palmen. ''Ofcourse they can. Tiggers can do everything.' 'Can they climb trees better then Pooh?' asked Roo, stopping under the tallest Pine Tree, and looking up at it. 'Climbing trees is what they do the best,' said Tigger. 'Much better then Poohs.' 'Could they climb this one?' 'They're always climb trees like that,' said Tigger. 'Up and down all day.' 'Oo Tigger, are they really?' 'I'll show you,' said Tigger bravely, 'and you can sit on my back and watch me.' For all the things which he had said Tiggers could do, the only one he felt really certain about suddenly was climbing trees.'' Uit Winnie the Pooh - Tigers don't climb trees van A.A. Milne |
![]() |
|
Verwijderd
|
' Zoals je weet waren onder de eerste kolonisten enige Nederlanders - ze stichtten New York wat dan ook nog altijd de grootste stad is van de U.S.A.- en volgens mijn bescheiden mening stammen de Yankees af van twee Nederlandse stamvaders, de een Jan geheten, de ander Kees.'
(Bertus Aafjes, ik ga naar amerika, blz. 91) ' Ook nu nog wordt miljoenen mannen in legers over de hele wereld geleerd hoe je de vijand doodt, maar niet hoe je hem moet klaarmaken. Onze soortgenoten eten we niet op, die begraven we.Over de oorsprong van dat begraven denken we zelden na. Toch is het niet onwaarschijnlijk dat het begraven vele duizenden jaren geleden in zwang is gekomen om de doden te verstoppen, zodat ze niet door medemensen gejat en opgegeten zouden kunnen worden. ' (Midas Dekkers, Mens annex dier, blz. 23) ' De kleine jongen zat rechtop in zijn bed, en maakte een bootje van papier. De punt van zijn tong kwam tussen zijn lippen te voorschijn,want het was een moeilijk werk. Eerst vouw je het zó, en dan zó, en dan nog eens de andere kant op, en dan is het er. Simon kneep zijn ene oog dicht en bekeek het aandachtig. Ja, het was een boot. En het had een naam ook. 'Alles rustig in Madrid' stond er op de voorsteven, want het was uit een oude krant geknipt. 'Een mooie naam voor een boot,' zei Simon zachtjes, en hij zette het voorzichtig in de goudvissenkom, die naast zijn bed stond. ' (Godfried Bomans, Werken I, blz. 527, wonderlijke nachten) ' Voor verslavingen moet je geen excuses zoeken, maar motieven. Excuses zoek je om geen spijt en geen schuld te hoeven voelen, maar een speurtocht naar jouw eigen motieven leidt je juist naar het hart van je schuld en daar, op die rare plek waar het duister is van onbegrip, pijn en ontkenning, daar ligt het enige terrein waar je de mogelijkheid geboden wordt om je schuld te veranderen in kennis. Met kennis valt te leven, met schuld niet.' (Connie Palmen, De vriendschap, blz. 130) |
![]() |
|
'DOES SUCH a thing as "the fatal flaw," that showy dark crack running down the middle of a life, exist outside literature? I used to think it didn't. Now I think it does. And I think that mine is this: a morbid longing for the picturesque at all costs.' (The Secret History)
& 'In my younger and more vulnerable years, my father gave me some advide that I've been turning over in my mind ever since. "Whenever you feel like criticizing anyone," he told me, "just remember that all the people in this world haven't had the advantages that you've had."' (The Great Gatsby) |
![]() |
|
'Fantasie is een luxe. Fantasie is voor mensen met hoop. voor mensen die werkelijk, en met alle realiteit van dien, hopen dat ze datgene waarover ze fantaseren, ooit zullen krijgen.'
Connie Palmen - I.M.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
In ''Komt een vrouw bij de docter'' van Kluun staat een sample van een andere boek
![]() De hoofdpersoon heeft een ongeluk gehad met zijn auto midden op de weg, en hij had xtc op en liters alcohol ![]() ''Ik hoop dat ze nog bloed vinden in mn alcohol''
|
Wat is Connie Palmen toch kut. Maar met Kluun en Giphart gaat het niveau er ook niet echt op vooruit. Daarom nu een citaat van een echte schrijver:
“Het was geheel donker geworden, en zij lagen in dat donker in elkanders armen, op de bank. Hij was dood. Zij richtte zich even op, stervend, doodsbang voor de storm die buiten loeide, en de storm, die loeide in haar eigen doorgiftigd lichaam. Het weerlichtte schel wit en het donderde dadelijk na.”
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik ben het met je eens, -ook al quote ik Connie Palmen-, De wetten is het enige boek van haar wat ik kan waarderen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
'Sure, that's what I mean,' Doc Daneeka said. 'A little grease is what makes this world go round. One hand washes the other. Know what I mean? You scratch my back, I'll scratch yours.'
Yossarian knew what he meant. 'That's not what I meant,' Doc Daneeka said, as Yossarian began scratching his back. 'I'm talking about co-operation. Favors. You do a favor for me, I'll do one for you. Get it?' 'Do one for me,' Yossarian requested. 'Not a chance,' Doc Daneeka answered. - Joseph Heller, Catch-22 |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vond dat stukje eigenlijk nogal suf en oubollig. Ik bedoel... twee keer 'loeide' achter elkaar? Maar goed, tijd en context maken wel wat goed.
Catch-22 is trouwens met recht genoemd. Voor mijn part quote je het hele boek van A tot Z. Eén van de drie boeken waarvan ik een nacht wakker heb gelegen. ![]() LUH-3417 |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het beste middel tegen het huilen van kinderen is dat men zelf meehuilt.
Het huilen van het kind houdt daardoor op exceptioneel te zijn: zijn vader huilt, zijn moeder huilt, het gansche gezelschap dat op dit moment in de keuken is begint te weenen. Het is niets bijzonders meer. Het kind zwijgt en kijkt verbaasd en eenigszins beschaamd in het rond. Men hervatte daarna weder het gesprek. (Godfried Bomans, Werken 1, Memoires van Pieter Bas, deel twee, blz. 245) Een heerlijk gevoel is dat als je leegloopt, schijten is ongetwijfeld een van de prettigste dingen van het leven, heel rustig lekker schijten, alleen maar schijten, fijn nadenken, op de met plaatjes beplakte muur kijken, de krant of 'n boek lezen of alleen maar staren. (Jan Cremer, Ik Jan Cremer & Ik Jan Cremer tweede boek, blz. 268) |
![]() |
|
![]() |
nou, die giphart en die kluun zijn een gevat stel kerels.
'de twaalf stoelen' van ilja ilf en jevgeni petrov is één en al hilarische quotes, maar ik heb even geen zin om boven het boek te pakken om er een uit te kiezen. helaas. misschien morgen meer geluk of misschien is paranoide me wel voor. |
![]() |
|
Ik had het niet hoeven schrijven maar ik vind het wel erg mooi =)
MORPHEUS: I find myself wondering about humanity. Their attitude to my sister's gift is so strange. Why do they fear the sunless lands? It is as natural to die as it is to be born. But they fear her. Dread her. Feebly they attempt to placate her. They do not love her. Many thousands of years ago I heard a song in a dream, a mortal song that celebrated her gift. I still remember it... That forgotten poet understood her gifts. My sister has a function to perform, even as I do. The Endless have their responsibilities. I have responsibilities. I walk by her side and the darkness lifts from my soul. I walk with her, and I hear the gentle beating of mighty wings... Uit de Sandman Chronicles ♥
||
Citaat:
|
awh wat een leuk topic <33 Ik heb dat vaak bij zinnen, dat ik ze mooi vind en wil onthouden, 't lukt me overigens meestal niet. De enige die ik nu uit mijn hoofd weet is
"Iemand van gearticuleerde spraak zei iets vervelends tegen onze lieve Heer." uit het klooster van de lichtgroene paters van Olaf J. de Landell, die man kan zo mooi schrijven, bloemrijk taalgebruik <333
|
Toon Tellegen – Misschien wisten zij alles
'Dan zullen we elkaar dus missen,' zei de eekhoorn verdrietig. 'Nee,' zei de mier, 'want we kunnen elkaar ook vergeten.' Barbara Voors - Vertrouwen in jou “Zonder dat ik het begrijp, probeer ik alles te bederven, zodat het kapot gaat voordat het überhaupt is begonnen. Ik ben zo bang dat ik je zou kunnen gaan missen, dat je mij pijn zou kunnen doen, dat ik besluit het te bederven voor het pijn gaat doen.” En nog veel meer, maar die weet ik niet allemaal uit m'n hoofd. ![]() |
![]() |
|
He had read somewhere that the Eskimos had over two hundred different words for snow, without which their conversation would probably have got very monotonous. So they would distinguish between thin snow and thick snow, light snow and heavy snow, sludgy snow, brittle snow, snow that came in flurries, snow that came in drifts, snow that came in on the bottom of your neighbour's boots all over your nice clean igloo floor, the snows of winter, the snows of spring, the snows you remember from your childhood that were so much better than any of your modern snow, fine snow, feathery snow, hill snow, valley snow, snow that falls in the morning, snow that falls at night, snow that falls all of a sudden just when you were going out fishing, and snow that despite all your efforts to train them the huskies have pissed on.
Douglas Adams ~ So Long, and Thanks for all the Fish I loved you. I was a pentapod monster, but I loved you. I was despicable and brutal, and turpid, and everything, mais je t'aimais, je t'aimais! And there were times when I knew how you felt, and it was hell to know it, my little one. Vladimir Nabokov ~ Lolita You said I killed you - haunt me, then! The murdered do hunt their murderers, I believe. I know that ghosts have wandered on earth. Be with me always - take any form - drive me mad! only do not leave me in this abyss, where I cannot find you! Emily Bronte ~ Wuthering Heights
|
Verwijderd
|
De mooiste uitspraak over tijd is van Marilyn Monroe: 'I have been on a calender but I have never been on time'.
(geciteerd in HP/De Tijd, 01-01-2000) " Ze begon te huilen. Onhandig probeerde ik haar te troosten, legde mijn arm om haar heen. In omstandigheden als deze zou men het best een half uurtje kunnen uittrekken om uitgebreid geslachtelijk verkeer te hebben, dat bemoedigt en maakt rustig. Daarna zouden er betere plannen worden gemaakt, de kans op overleven zou sterk vergroot worden. Maar ga zo iets maar eens voorstellen aan een groep nette mensen die zo juist een vliegtuigongeluk hebben overleefd. Ze zouden je raar aankijken." (Bob den Uyl, Sommigen niet, Een zachte fluittoon, blz. 93 |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Maar ik ben momenteel bezig in iets van Godfried Bomans dus ik kom vast nog wel wat leuks quoten. Ik wist een tijdlang ook wat gave dingen uit Also Sprach Zarathustra te citeren maar ik moet nu tot mijn grootse teleurstelling concluderen dat ik ze alweer vergeten ben ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
De schoonheid van mijn vader was een heel andere schoonheid dan die van mijn moeder. De meeste schoonheid van mijn moeder lag in het boenen en schrobben. Later begreep ik dat dit de schoonheid van vertraagd sterven is. Dus geen schoonheid is.
(Boudewijn Büch, De Bocht van Berkhey, blz. 91/92) Ino Bos, de zoon van de fietsenmaker aan de Bussumse Stationsweg,vertelde mij dat Sinterklaas niet bestond en ik geloofde hem niet. Ik kwam thuis, vertelde aan mijn moeder wat Ino gezegd haden zij zei dat ik maar eens even rustig moest gaan zitten. Toen vertelde ze dat Ino gelijk had. Sinterklaas bestaat niet.Woedend was ik. Vol kokende tranen verdween ik naar mijn kamer. Al die jaren was ik dus belazerd, bedot, bedonderd en bedrogen en dat nog wel door mijn eigen ouders, broers en zusjes. Schoften waren het. Maar mijn moeder had gelijk. Ik was inmiddels twintig en het was mooi geweest. (Youp van 't Hek, Ik Schreeuwlelijk, Ino Bos, blz. 40) |
![]() |
||
Citaat:
![]() Hij heeft wel een fles wodka achtergelaten. 'Voor Tessa, de ongelukkigste prinses op het kleinemeisjesbal' zei hij. Met een stift heb ik toen precies die woorden op de fles gezet. (Halina Reijn - Prinsesje nooitgenoeg nauwelijks literair te noemen maar wel een heerlijk deprimerend niksboek)
||
![]() |
Citaat:
|
I saw doves and I thought they were rocks, but they were
asleep. My breath made them stir, and the rocks took flight, the earth exploding... and my only thought was that I wanted you to see them, too De hoofdpersoon in Microserfs heeft soms zijn lieve momenten <3
|
Ah, het was even zoeken, maar hier heb ik dan toch het stukje tekst dat al heel lang in mijn hoofd zit te zingen: (...) en als je ergens tweeslachtig over bent, dan valt het je moeilijk om erover te praten, want als je twee dingen tegelijk wilt zeggen kun je net zo goed niks zeggen, vind ik, want je maakt iemand anders alleen maar in de war, terwijl jij het eigenlijk zelf bent die verstrikt is in iets en die gewoon nog langer moet nadenken voordat ze weet wat ze echt van iets vindt.
Als iemand al begint met zo'n opmerking dat alles twee kanten heeft, haak ik acuut af, want dat vind ik wel zo'n gruwelijke dooddoener, dat mijn maag er iedere keer van omdraait en je hoort hem echt heel vaak." Connie Palmen- De Vriendschap (174). Zo waar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
verlicht is juist een heel passend woord imo. verlicht zijn slaat veel vaker op verlicht van geest zijn dan op een kamer die verlicht is oid.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
quote-van-het-jaar 2016: nominatietopic fizzle-fluffy | 29 | 27-07-2017 21:40 | |
Onzin |
vragenlijst :) gewoon-iemand | 14 | 17-06-2016 16:27 | |
De Kantine |
Wat is jouw favoriete quote? fizzle-fluffy | 106 | 08-04-2007 17:17 | |
De Kantine |
wat is je favoriete quote? olijke otter | 113 | 18-10-2005 13:25 | |
Films, TV & Radio |
Een aantal vragen...[soort enquete] Martijn | 65 | 20-08-2003 11:06 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Quotes Evito | 50 | 22-03-2003 12:46 |