Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2007, 17:47
Verwijderd
Misschien wil ik later rechten studeren. Ik weet het nog niet, ik vind een heleboel dingen leuk. Maar goed, ik heb dus wat vragen. Ik doe nu havo met N&G. Als ik rechten wil studeren kan dat met dit profiel? En wat kan ik dan het best doen, propedeuse HBO-rechten halen, of VWO (in een jaar) doen? Is het trouwens een lotingstudie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2007, 18:06
Verwijderd
Rechten kan met elk profiel en het is geen lotingsstudie.
Als je denkt dat het voor jou handig is om vast wat basiskennis te hebben, kun je beter een propedeuse hbo-rechten halen. Als je denkt dat het voor jou handig is om vast te wennen aan het hogere tempo op de universiteit, kun je beter sprintvwo doen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 19:18
Verwijderd
oke, dus iedereen wordt bij die studie aangenomen (op elke universiteit?), propedeuse/vwo heeft dus geen voorkeur oid? Maakt dat later bij je beroep nog uit, bij solliciteren? En maakt het eigenlijk uit, als je later naar het buitenland gaat en daar werk wilt vinden, want daar is het toch allemaal anders, ook een heel ander systeem enzo
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 19:54
jasp12
jasp12 is offline
Je weet het nog niet precies, of je het gaat studeren? Ik zou als ik jou was eerst maar eens een dagje meelopen (geen open dag, maar gewoon met een kennis meelopen), ik wilde eerst misschien ook rechten doen en nadat ik een dag had meegelopen wist ik vrijwel zeker dat het niks voor mij is...Voor mij was zo'n meeloopdag zeer handig dus. Want als ik nu rechten zou gaan studeren zou ik de studie waarschijnlijk niet afgemaakt hebben, het ligt mij niet echt.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 06-05-2007 @ 19:06 :
Rechten kan met elk profiel en het is geen lotingsstudie.
.
Er is wel een numerus fixus voor Rechten op sommige universiteiten. Verder zou ik als ik jou was eerder het VWO doen dan HBO Rechten, veel mensen die met een P van HBO afkomen halen het toch niet omdat de snelheid en het niveau totaal anders is, met het VWO kan je daar wat aan wennen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2007, 22:30
Femic
Femic is offline
Klopt, bijv in Utrecht is het inmiddels wel een 'lotingstudie'. Maar het aantal studenten dat jaarlijks wordt aangenomen is voldoende om het aantal aanmeldingen vóór half mei (daar ergens ligt toch de aanmelddatum voor numerus fixus studies?) te dekken.
Oud 07-05-2007, 11:32
Verwijderd
Nee, ik weet het nog niet precies. Misschien dat ik nog wel een meeloopdag of iets dergelijks ga doen, maar ik wou graag wat informatie, want ik weet nog niet wat ik wil en ben een beetje bezig met kijken wat ik leuk vind enzo, dus die informatie leek me wel handig. Als het lotingstudie is, heb je dan meer voordeel met VWO of met propedeuse HBO? En is VWO in een jaar ook een echt officieel VWO diploma?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 10:22
Verwijderd
ik studeer zelf rechten en een aantal mensen uit mijn werkgroep komt van hbo recht, inmiddels zijn er daar al wel een deel van gestopt omdat het zo'n verschil in tempo en aanpak is met hbo, dus misschien kun je beter vwo doen
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 23:32
Pater Noster
Pater Noster is offline
Als je VWO hebt gedaan is het toch nog steeds een verschil in tempo? Ik heb zowel HAVO als VWO (en daarna HBO-P) gedaan maar ik vond dat niet veel van elkaar verschillen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 11:36
Femic
Femic is offline
Ik heb een werkgroepgenootje die heeft eerst MBO, toen HBO gedaan (alles rechten) en doet nu dus WO Rechten. Ze haalt alleen maar hoge cijfers (is ook wel echt alleen maar met 'r studie bezig volgens mij, maar toch). Verschilt sterk per persoon dus.
Oud 24-05-2007, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Femic schreef op 24-05-2007 @ 12:36 :
Ik heb een werkgroepgenootje die heeft eerst MBO, toen HBO gedaan (alles rechten) en doet nu dus WO Rechten. Ze haalt alleen maar hoge cijfers (is ook wel echt alleen maar met 'r studie bezig volgens mij, maar toch). Verschilt sterk per persoon dus.
Dat alleen maar bezig zijn met je studie is toch wel een aanduiding dat het niveau en het tempo een stuk hoger liggen dan je eigelijk aankan.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 13:56
Femic
Femic is offline
Nja dat soort mensen zitten er wel meer hoor.. Ook die van het VWO komen.. Mensen studeren nu eenmaal op verschillende manieren.
Oud 24-05-2007, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Femic schreef op 24-05-2007 @ 14:56 :
Nja dat soort mensen zitten er wel meer hoor.. Ook die van het VWO komen.. Mensen studeren nu eenmaal op verschillende manieren.
Van het VWO komen is dan ook geen garantie dat je het WO aan kan. Ik vind het wel knap als zo iemand de discipline heeft hoor, daar niet van.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 15:20
Pater Noster
Pater Noster is offline
Als je Rechten wilt studeren moet je het écht willen, niet omdat je niks beters weet. Zulke studenten vallen ook het eerst af. Ik geloof dat er vorig jaar op de Universiteit Utrecht al 250 studenten waren afgehaakt.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 16:07
Femic
Femic is offline
Wel meer.. Als je Rechten niks aan vindt, is het echt een kutstudie.
Oud 25-05-2007, 10:07
Verwijderd
Ik heb ook havo gedaan en omdat ik een wo-studie wil doen had ik net als jij twee keuzes: hbo-propedeus halen en dan naar de universiteit gaan, of vwo(sprint) doen. Zelf heb ik ervoor gekozen om vwo te gaan doen, maar wel gewoon in twee jaar.

Dit omdat de overstap van hbo naar wo behoorlijk heftig schijnt te zijn. Het niveau is anders en je mist gewoon een aantal vaardigheden die je op het vwo hebt geleerd. Achteraf gezien weet ik niet wat een betere keuze is geweest. Vwo vind ik op zich wel leuk, maar ik heb niet het idee dat het niveau nu zoveel hoger ligt dan havo. De leerlingen zijn alleen heel anders. Het ligt aan je eigen motivatie: wil je het snel doen of wil je het 'goed' doen? Ik wilde liever de extra kennis hebben die je er op vwo bijkrijgt, zodat ik straks zeker weet dat ik een goede basis hebt. Maar als je havo makkelijk hebt moet het via hbo ook niet zo'n probleem zijn.

Ze willen trouwens wel van toelating met een hbo-propedeuse af. Ik weet niet op welke termijn het gebeurt, maar uiteindelijk kun je dus niet meer met een propedeuse naar het wo.

Trouwens, die Numerus Fixus in Utrecht stelt niet zoveel voor. Ik geloof dat ze 900 studenten toelaten. Als je op tijd bent met aanmelden (voor mei ofzo) dan ben je vrijwel verzekerd van een plaats. Tenminste, dat zeiden ze op de open dag.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 10:25
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Fishbowl schreef op 25-05-2007 @ 11:07 :
Dit omdat de overstap van hbo naar wo behoorlijk heftig schijnt te zijn. Het niveau is anders en je mist gewoon een aantal vaardigheden die je op het vwo hebt geleerd. Achteraf gezien weet ik niet wat een betere keuze is geweest. Vwo vind ik op zich wel leuk, maar ik heb niet het idee dat het niveau nu zoveel hoger ligt dan havo. De leerlingen zijn alleen heel anders. Het ligt aan je eigen motivatie: wil je het snel doen of wil je het 'goed' doen? Ik wilde liever de extra kennis hebben die je er op vwo bijkrijgt, zodat ik straks zeker weet dat ik een goede basis hebt. Maar als je havo makkelijk hebt moet het via hbo ook niet zo'n probleem zijn.
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Als je HBO gaat doen, krijg je dat jaar al specifieke kennis die je later ook nodig hebt op de universiteit.

Ik ben met mijn HBO-p naar de universiteit gegaan en ik heb geen achterstand (wel een kleine voorsprong op bepaalde dingen). Achterafgezien zou ik opnieuw dezelfde keuze hebben gemaakt.
Oud 27-05-2007, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Femic schreef op 24-05-2007 @ 14:56 :
En over het algemeen wordt dat soort mensen dan ook hard afgewezen bij de betere banen. Als je op de universiteit al op 95% van je kunnen moet draaien om het tempo en niveau bij te kunnen houden, dan kun je het in de praktijk dus wel vergeten, tenzij je ergens stempelambtenaar in de gemeente Lutjebroek wordt ofzo.

Verder krijg je de MBO-manier van denken er niet meer uit. Ik heb ook zo'n studiegenootje gehad, was 25 in het eerste jaar en had de langste route langs MBO gevolgd (met doorzettingsvermogen, dat moet ik haar nageven). Maar je krijgt die stampmanier, dat gebrek aan snel en analytisch denken er niet meer uit.

Mijn nicht heeft HBO-rechten (HVU) afgerond en die denkt er over om gewoon weer in het eerste jaar WO-rechten te beginnen, omdat ze anders gewoon teveel kennis mist. Waarom zou een werkgever ook kiezen voor iemand die via het HBO is gekomen, als diegene niet méér kennis heeft, wel ouder is en dus met een 'vlekje'? Het klinkt hard, maar in een krappe arbeidsmarkt werkt het (helaas) wel zo.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Pater Noster schreef op 24-05-2007 @ 16:20 :
Als je Rechten wilt studeren moet je het écht willen, niet omdat je niks beters weet. Zulke studenten vallen ook het eerst af. Ik geloof dat er vorig jaar op de Universiteit Utrecht al 250 studenten waren afgehaakt.
Valt nog mee als je bedenkt dat de UU jaarlijks 1400 eerstejaars laat aanklungelen met hoorcolleges via videoschermen en multiple-choicetentamens en er geen enkele vorm van kwaliteitsbewaking plaatsvindt.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 12:19
Verwijderd
Ja, 250 van de 1400 is toch best weinig? Bij ons valt de helft in het eerste jaar af en 5% haalt zijn P in één jaar.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 12:22
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 27-05-2007 @ 12:31 :
Het klinkt hard, maar in een krappe arbeidsmarkt werkt het (helaas) wel zo.
Krap? De werkloosheid is nu rond de 5%, dat hinkt behoorlijk tegen een gespannen arbeidsmarkt aan.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 12:46
Lethe
Lethe is offline
Rechten is nu in Utrecht wél een lotingstudie.
Oud 27-05-2007, 15:23
Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
AllureV schreef op 27-05-2007 @ 13:46 :
Rechten is nu in Utrecht wél een lotingstudie.
Pas vanaf schooljaar 2007/2008. Daarvoor dus niet.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 18:40
Vitamintje
Vitamintje is offline
Citaat:
Het klinkt hard, maar in een krappe arbeidsmarkt werkt het (helaas) wel zo.
Een krappe arbeidsmarkt wil nou juist zeggen dat werkgevers moeilijk aan personeel kunnen komen. Je bedoelt een ruime arbeidsmarkt.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 21:27
Femic
Femic is offline
Citaat:
En over het algemeen wordt dat soort mensen dan ook hard afgewezen bij de betere banen. Als je op de universiteit al op 95% van je kunnen moet draaien om het tempo en niveau bij te kunnen houden, dan kun je het in de praktijk dus wel vergeten, tenzij je ergens stempelambtenaar in de gemeente Lutjebroek wordt ofzo.
Helemaal eens. Maar goed, niet iedereen ambieert een goede, uitdagende baan.

Citaat:
nare man schreef op 27-05-2007 @ 12:33 :
Valt nog mee als je bedenkt dat de UU jaarlijks 1400 eerstejaars laat aanklungelen met hoorcolleges via videoschermen en multiple-choicetentamens en er geen enkele vorm van kwaliteitsbewaking plaatsvindt.
Kom nou eens met onderbouwde standpunten, in plaats van vooroordelen, gebaseerd op onjuistheden.. Het was 900 eerstejaars (en wordt nu idd 800, door numerus fixus) en videohoorcolleges worden niet bij Rechten gegeven aan de UU. Daarnaast bestaat niet het gehele eerste jaar uit multiple choice tentamens. Van 4 van de 5 eerstejaarsvakken is 1 tentamen multiple choice (van de 3 deelcijfers per vak), van 1 vak beide tentamens, maar daar is nog een paper bij.

Ik ga niet ontkennen dat Rechten een massastudie is (niet alleen in Utrecht), maar jij overdrijft altijd zo en roept dingen die niet waar zijn.
Oud 27-05-2007, 21:29
Verwijderd
Dat er één multiplechoicetentamen bij zit is al een grof schandaal.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 23:04
Femic
Femic is offline
Maar redelijk onvermijdbaar bij een opleiding met 900 eerstejaars. Er zijn trouwens opleidingen waar het hele eerste jaar uit multiple choice tentamens bestaat en dat soort tentamens ook nog in het tweede jaar wordt afgenomen. Als ik daarmee zou beweren, dat het dús niet erg is dat er een paar multiple choice tentamens in het eerste jaar Rechten aan de UU zitten, zou dat inderdaad een cirkelredenering zijn, maar het zegt toch wel iets.
Oud 29-05-2007, 10:59
Bakbord
Bakbord is offline
Rechten zal wel een massastudie zijn , maar er is bij rechten ook wel meestal een massastop.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 11:15
bingomassacre
bingomassacre is offline
Ik ben ook gestopt. Persoonlijk vond ik het echt gortdroog!
Met citaat reageren
Oud 09-06-2007, 23:22
DvoorA
DvoorA is offline
Ik ben het met Bingomassacre helemaal eens. Ik studeer op dit moment nog rechten aan de RUG maar ik kan niet wachten weer naar het HBO terug te gaan. Ik voelde me helemaal verzuipen temidden van zoveel studenten en zo weinig uren. Daarbij was de stof -voor mij- moeilijk begrijpbaar omdat het zo theoretisch is, nogal droog, je moet hele lappen tekst lezen. Als je denkt dat je niet elke dag een stuk hoeft te lezen, vergis je je zwaar. Een paar weken van tevoren gaan zwoegen op een boek van 500 pagina's voor een tentamen is gewoon heel moeilijk.
Persoonlijk heb ik behoefte aan een wat kleinschaliger, praktisch gerichte opleiding.

Het enige wat ik je kan aanraden: vraag deze zomer (liefst nu) een boekenlijst aan van de opleiding.
Haal die boeken (of leen ze, vraag ze aan iemand), en lees ze eens goed door. Dan zul je snel genoeg merken of het je leuk lijkt. Want lezen maakt het belangrijkste deel van een rechtenstudie uit.

Veel succes
Oud 09-06-2007, 23:48
Verwijderd
Citaat:
DNMB schreef op 10-06-2007 @ 00:22 :
Daarbij was de stof -voor mij- moeilijk begrijpbaar omdat het zo theoretisch is, nogal droog, je moet hele lappen tekst lezen. Als je denkt dat je niet elke dag een stuk hoeft te lezen, vergis je je zwaar. Een paar weken van tevoren gaan zwoegen op een boek van 500 pagina's voor een tentamen is gewoon heel moeilijk.
Mja, dat is nogal persoonsafhankelijk natuurlijk. Ik ben met max. 5 uur in een week wel klaar met doorlezen stof + opdrachten maken. Maar als je van het HBO afkomt zal het wel wennen zijn ja, ben het ook wel eens met de tip die je gaf
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 09:57
Verwijderd
Citaat:
Poggy schreef op 10-06-2007 @ 00:48 :
Mja, dat is nogal persoonsafhankelijk natuurlijk. Ik ben met max. 5 uur in een week wel klaar met doorlezen stof + opdrachten maken. Maar als je van het HBO afkomt zal het wel wennen zijn ja, ben het ook wel eens met de tip die je gaf
in welke stad studeer je dan? Want ik maak echt wel meer dan vijf uur in de week en dat is niet omdat ik het moeilijk vind of zo.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Quis schreef op 10-06-2007 @ 10:57 :
in welke stad studeer je dan? Want ik maak echt wel meer dan vijf uur in de week en dat is niet omdat ik het moeilijk vind of zo.
Utrecht
Maar wat ik al zei, dat is zo persoonsafhankelijk. Ik ken mensen bij mij in de studie die er dagenlang mee bezig zijn. Het heeft dus niet zoveel te maken met de stad denk ik.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 12:31
Verwijderd
Verklaard wel waarom mensen er zo snel het etiket pretstudie op plakken. Ik ken op zich ook zat mensen die nauwelijks iets doen (hier in Maastricht dus), maar die halen dan ook de toetsen meestal niet.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 12:40
Verwijderd
Ja precies, voor mij is het dus ook een pretstudie. Minimale inspanning, maximale resultaten.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 12:50
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Poggy schreef op 10-06-2007 @ 11:54 :
Utrecht
Maar wat ik al zei, dat is zo persoonsafhankelijk. Ik ken mensen bij mij in de studie die er dagenlang mee bezig zijn. Het heeft dus niet zoveel te maken met de stad denk ik.
Als ik het goed begrepen heb is het juist vooral unief afhankelijk
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Melpomene schreef op 10-06-2007 @ 13:50 :
Als ik het goed begrepen heb is het juist vooral unief afhankelijk
Hoe verklaar je dan dat ik met <5 uur klaar ben en anderen dagenlang bezig zijn met exact dezelfde stof? En ik dan nog betere cijfers haal..
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 13:05
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Poggy schreef op 10-06-2007 @ 13:59 :
Hoe verklaar je dan dat ik met <5 uur klaar ben en anderen dagenlang bezig zijn met exact dezelfde stof? En ik dan nog betere cijfers haal..
Misschien zijn je studiegenoten gewoon ''luie'' idioten ofzo. Dat jij goede cijfers haalt en andere niet geeft toch helemaal geen indicatie over de moeilijkheid van de stof.

Ik dacht trouwens dat het gewoon aan het aantal vakken lag die je per semester kreeg en het aantal verplichte colleges. Ik merk wel dat vrienden die rechten studeren in Amsterdam eigelijk geen fuck hoeven uit te voeren voor mooie cijfers dit in tegenstelling tot studenten aan bijv. het RUG.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 13:11
Verwijderd
Citaat:
Melpomene schreef op 10-06-2007 @ 14:05 :
Misschien zijn je studiegenoten gewoon ''luie'' idioten ofzo. Dat jij goede cijfers haalt en andere niet geeft toch helemaal geen indicatie over de moeilijkheid van de stof.
Juist daarom is het toch persoonsafhankelijk. Luie idioten zijn het echt niet. Ik ben eerder lui Ik zeg dus ook nergens dat het een indicatie is over de moeilijkheid van de stof. Maar dat het per persoon verschillend is hoeveel tijd je kwijt bent aan je studie, want dáár ging het over.

Citaat:
Ik dacht trouwens dat het gewoon aan het aantal vakken lag die je per semester kreeg en het aantal verplichte colleges. Ik merk wel dat vrienden die rechten studeren in Amsterdam eigelijk geen fuck hoeven uit te voeren voor mooie cijfers dit in tegenstelling tot studenten aan bijv. het RUG.
En ik ken dan weer mensen die niets hoeven te doen aan de RUG en mensen die vanaf het begin in Amsterdam kei en keihard moeten werken en superlange dagen maken.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 13:20
Melpomene
Melpomene is offline
Je hebt gelijk, ik snap je punt
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 17:09
Verwijderd
Wij (maastricht) schíjnen wel in een jaar tijd meer kennis op te moeten doen. Vooral het eerstejaar zou aanzienlijk harder werken zijn dan op andere universiteiten. Maar ja, ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus ik kan het natuurlijk niet hard maken.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2007, 20:15
Verwijderd
Ja dat zeggen wij in Nijmegen ook en als ik vergelijk met vriendinnen in Maastricht en Tilburg ís het ook zo.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 13:05
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 10-06-2007 @ 21:15 :
Ja dat zeggen wij in Nijmegen ook en als ik vergelijk met vriendinnen in Maastricht en Tilburg ís het ook zo.
Houden we het er op dat iedereen harder werkt dan de Utrechtenaren
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 13:35
Verwijderd
Ja dat sowieso

Maar in Utrecht heb je toch per vak 3 deeltentamens? Geen wonder dat je dan niet hoeft te leren.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 14:46
Verwijderd
Ongeveer. Je hebt per vak 2 of 3 tentamens, maar uiteraard gaan tentamen 2 en 3 ook over de stof van tentamen 1 (en bij 3 ook over 2). Ik wil jou het wel eens zonder te leren zien doen

Laatst gewijzigd op 12-06-2007 om 14:55.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-05-2007 @ 22:29 :
Wilde je het onderwijs nog duurder hebben? Ik geef toe dat het niet de meest geschikte didactische manier is, maar het is een middenweg die je moet vinden. Perfect onderwijs bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 12-06-2007 @ 15:52 :
Perfect onderwijs bestaat niet.
Maar dat gaan wij uitvinden, hè?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 15:42
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-05-2007 @ 22:29 :
Ach wat maakt dat ene MCtentamen nu uit. Als een docent 900 tentamens moet nakijken en toch al weet dat de stof in het eerste jaar niet zo van belang is en dat de helft afhaakt, kan ik hem geen ongelijk geven.
Oud 12-06-2007, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 12-06-2007 @ 15:52 :
Wilde je het onderwijs nog duurder hebben?
Allicht. Links-liberaal hè.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 22:56
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-06-2007 @ 16:43 :
Allicht. Links-liberaal hè.
Same here, maar goed. Het lijkt me niet dé oplossing.

Citaat:
Leonoor schreef op 12-06-2007 @ 16:00 :
Maar dat gaan wij uitvinden, hè?
Uiteraard
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten