![]() |
|
![]() |
Voor de christenen (protestanten, evangelischen en rooms katholieken) onder ons:
http://www.kiesjekerk.nl Ik ben benieuwd wat er bij jullie uitkomt! Mijn uitkomst: I. Rooms-katholieken 1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 14 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 15 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 20 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 18 punten 5 Confessionele protestantse kerk 39 punten 6 Behoudende protestantse kerk 42 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 18 punten 8 Pinkstergemeente 17 punten |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik had de meeste punten bij de pinkstergemeenten, gelukkig staat de confessionele protestantse kerk op een gedeelde tweede plaats. ![]()
||
Citaat:
maar goed, dit topic was sowieso niet aan jou gericht. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Vrijzinnig is een beetje een overkoepelende term voor alles wat niet orthodox is. Schepping in zes dagen is niet zozeer een punt, omdat ook orthodoxen de evolutietheorie kunnen aanhangen. Het is meer dat je bijbelverhalen figuurlijk in plaats van letterlijk uitlegt (erg algemeen, maar daar komt het vaak wel op neer). @ Toddish: midden-orthodox is lastig te omschrijven. Het zit een beetje overal tussenin: je moet het maar zien als mensen die wel in een persoonlijke god geloven, maar het geen probleem vinden om ook vanuit een wetenschappelijke visie de bijbel te lezen.
||
![]() |
Citaat:
I. Rooms-katholieken 1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 27 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 33 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 29 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 27 punten 5 Confessionele protestantse kerk 12 punten 6 Behoudende protestantse kerk 12 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 22 punten 8 Pinkstergemeente 24 punten
||
Citaat:
||
Citaat:
Volgens de test gelooft alleen de evangelistische gemeente nog in wonderen en gebedsgenezingen ![]() verder: Vrijzinnige protestantse kerk 30 punten als hoogste
|
I. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 32 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 34 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 32 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 32 punten 5 Confessionele protestantse kerk 32 punten 6 Behoudende protestantse kerk 30 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 27 punten 8 Pinkstergemeente 32 punten Nee, aan deze score heb je iets!? Overigens is op de hele test wel wat af te dwingen. Als kleding en aankleding in een kerk belangrijker zijn dan fundamentele geloofsvragen en overtuigingen... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Deze test gaat volgens mij meer over bij welk kerverband je het meeste thuis voelt. Over muziek, verloop van de kerkdiensten enzo. Ik denk dat dit toch ook wel weer veel zegt. |
![]() |
|
![]() |
I. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 11 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 26 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 29 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 32 punten 5 Confessionele protestantse kerk 30 punten 6 Behoudende protestantse kerk 27 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 37 punten 8 Pinkstergemeente 37 punten Ik zit ook bij een Pinkstergemeente! :-) |
![]() |
||
Citaat:
ok, maar evangelische kerken kunnen dus ook orthodox zijn? Orthodox is gewoon rechtzinnig? Maar als evolutietheorie nog orthodox is, wat blijft er dan nog over van de vrijzínnige "christelijke" leer? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ja, de term 'orthodox' betekent: 'recht in de leer'. Vaak hangt orthodoxie echter ook samen met traditie. Oosters-orthodoxe kerken hangen bijvoorbeeld dogmata aan die calvinisten (die in Nederlands 'orthodox' worden genoemd) vrijzinnig zouden vinden. Je laatste opmerking vind ik erg leuk. Meestal wordt gesteld: 'Als de evolutietheorie al orthodox is, wat blijft er dan over van de orthodoxe leer.' Ik denk echter niet dat de evolutietheorie orthodox of vrijzinnig is: het is een wetenschappelijke theorie en stamt daarom vanuit een ander paradigma dan het religieuze. Soms wordt het openstaan voor de wetenschappelijke methode vrijzinnig genoemd; daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij kunnen orthodoxen en vrijzinnig zich beiden afsluiten of openstellen voor de wetenschap. Daarom is de evolutietheorie niet per se orthodox, maar wel te combineren met een orthodoxe geloofsopvatting.
||
Citaat:
nou, praten dan maar; voor mij is gewoon de bijbel niet als woord van God zien en twijfelen aan de volledige waarheid ervan vrijzinnig. Openstaan voor wetenschap is goed, zo lang het maar op de tweede plaats komt, op de eerste de bijbel. En zolang je de bijbel niet vanuit je wetenschappelijk getrainde hoofdje gaat bekijken maar vanuit een gelovig hart. maar goed, ik begrijp wel wat je bedoeld met waarom in evolutietheorie geloven niet vrijzinnig hoeft te zijn. Als je in evolutie gelooft negeer je het scheppingsverhaal zegmaar en put je idd uit andere bron, als je wijze lessen gaat leren uit bijbelverhalen put je uit de goede bron, maar op een vrijzinnige manier. geloven in evolutie theorie is niet, 'geloven op een vrijzinnige manier', maar het is 'niet geloven' (in dat deel van de bijbel) zoiets? |
![]() |
|
Vraag 19: De wonderen zijn de wereld niet uit. Ik wil in de kerk gebedsgenezingen, wonderen en tekenen van God zien
Dit zou voor mij wel een minimale voorwaarde zijn. Je hebt de Kerkwijzer correct ingevuld. Ja dat dacht ik ook wel ja. Progressieve Rooms-katholieke kerk (33) Yeah als je gelooft doe het dan goed. Traditioneel maar toch progressief. Als ik nou nog eens christenlijk was... ![]()
Laatst gewijzigd op 17-05-2007 om 00:59. |
Advertentie |
|
![]() |
|
. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 10 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 28 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 30 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 24 punten 5 Confessionele protestantse kerk 4 punten 6 Behoudende protestantse kerk 0 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 30 punten 8 Pinkstergemeente 36 punten Hoera. ![]()
|
I. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 13 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 31 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 28 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 29 punten 5 Confessionele protestantse kerk 17 punten 6 Behoudende protestantse kerk 14 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 15 punten 8 Pinkstergemeente 25 punten Grappig en ook een beetje zoals ik verwacht had... maar als agnost denk ik niet dat het verstandig is, om me bij één van deze kerken aan te sluiten ![]() |
![]() |
|
I. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 13 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 27 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 27 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 29 punten 5 Confessionele protestantse kerk 17 punten 6 Behoudende protestantse kerk 12 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 16 punten 8 Pinkstergemeente 24 punten Dit komt wel aardig overeen met wat ik had verwacht, alleen 24 punten voor de Pinkstergemeente, hm. Daar had ik minder verwacht. Niet dat ik van plan ben om me ergens bij aan te sluiten though.
|
I. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 28 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 40 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 32 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 34 punten 5 Confessionele protestantse kerk 22 punten 6 Behoudende protestantse kerk 21 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 24 punten 8 Pinkstergemeente 36 punten ![]() |
![]() |
|
I. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 18 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 27 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 29 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 27 punten 5 Confessionele protestantse kerk 15 punten 6 Behoudende protestantse kerk 11 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 25 punten 8 Pinkstergemeente 29 punten aardig progressief naar mijn mening xD
|
![]() |
I. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 13 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 28 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 18 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 24 punten 5 Confessionele protestantse kerk 6 punten 6 Behoudende protestantse kerk 6 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 21 punten 8 Pinkstergemeente 15 punten |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 0 punten
2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 24 punten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 24 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 24 punten 5 Confessionele protestantse kerk 6 punten 6 Behoudende protestantse kerk 0 punten 7 Evangelische gemeente 30 punten 8 Pinkstergemeente 33 punten Progressief, vrijzinnig, pinkstergemeente? En dat als "heiden" ![]()
|
I . Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 20 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 34 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 34 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 34 punten 5 Confessionele protestantse kerk 14 punten 6 Behoudende protestantse kerk 8 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 22 punten 8 Pinkstergemeente 34 punten Jammer dat er geen baptistengemeente bij staat.
||
Citaat:
|
En dit is mijn uitslag
![]() I. Rooms-katholieken 1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 17 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 28 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 28 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 32 punten 5 Confessionele protestantse kerk 19 punten 6 Behoudende protestantse kerk 20 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 31 punten 8 Pinkstergemeente 36 punten
|
Verwijderd
|
En dit de mijne .. :
I. Rooms-katholieken 1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 22 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 36 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 36 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 36 punten 5 Confessionele protestantse kerk 22 punten 6 Behoudende protestantse kerk 18 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 28 punten 8 Pinkstergemeente 32 punten Op zich niet verrassend, alleen vind ik dat ik wel veel punten bij de Pinkstergemeente heb .. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 4 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 22 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 18 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 18 punten 5 Confessionele protestantse kerk 0 punten 6 Behoudende protestantse kerk 0 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 14 punten 8 Pinkstergemeente 20 punten lol? |
![]() |
|
ik heb bijna overal "weet niet" ingevuld, omdat de meeste dingen mij vrij weinig interesseren. iedere vraag komt wat doorzichtig over. wonderen gebeuren ook in zware kerken, andere bronnen worden daar ook gebruikt, stijlvol kan ook in protestantse vorm etc etc.
zoek de boodschap en ge zult de inrichting vinden. I. Rooms-katholieken 1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 22 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 22 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 22 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 22 punten 5 Confessionele protestantse kerk 24 punten 6 Behoudende protestantse kerk 24 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 20 punten 8 Pinkstergemeente 21 punten |
![]() |
||
Citaat:
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 0 punten 2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 22 punten II. Protestanten 3 Vrijzinnige protestantse kerk 30 punten 4 Middenorthodoxe protestantse kerk 28 punten 5 Confessionele protestantse kerk 19 punten 6 Behoudende protestantse kerk 16 punten III. Evangelischen 7 Evangelische gemeente 39 punten 8 Pinkstergemeente 39 punten RK scoort 0... eigenlijk wel verwacht. Ik vind dat zooooo saai ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Onderwijs en kerk, beter maar gescheiden houden? TBSpatient | 54 | 25-06-2011 11:20 | |
Gelovig? #2 Steelpan | 188 | 30-01-2011 14:43 | |
dopen =zwart wit= | 89 | 14-07-2005 12:42 | |
Overeenkomsten Islam-Christendom Verwijderd | 270 | 28-11-2004 13:56 | |
Algemene schoolzaken |
De meest belachelijke regel bij jullie op school? Verwijderd | 330 | 27-10-2004 19:37 | |
Wie of wat is God? Troenk | 72 | 13-07-2002 10:58 |