Oud 18-06-2007, 14:10
blacklotus
Avatar van blacklotus
blacklotus is offline
Heej allemaal,,

Ik ben dit jaar geslaagd voor het vwo en komend jaar begin ik dus met mijn vervolgopleiding, in mijn geval Social Work.

Mijn bedoeling was om naar sittard te gaan, naar hogeschool zuyd. Maar ik heb de laatste tijd (ook zo lekker op het laatste moment) veel berichten gehoord dat het echt een chaos is daar in sittard.. heel slecht geregeld allemaal. en er zijn al veel mensen gestopt.

Maar van andere mensen hoor ik weer dat de opleiding Social work van fontys heel slecht is.

Wie kan mij helpen? heeft iemand een idee welke opleiding nou het beste is? Of heb je ervaringen met een van deze scholen?
Laat aub iets weten want veel tijd om te veranderen is er niet meer .

bedankt,
gr. Naomi
__________________
** OnlY Good Grils Go To HeaVen.. HeeJ, Why Ain't I InvitEd ? **

Laatst gewijzigd op 18-06-2007 om 14:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2007, 14:13
Verwijderd
Doe WO. De sociale WO-opleidingen zijn ook heel makkelijk, en de meeste sociale HBO-opleidingen zijn van laag niveau, vooral als ze relatief nieuw zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 14:20
blacklotus
Avatar van blacklotus
blacklotus is offline
nou wo, dat is niet echt iets voor mij

ik ben nog eens goed gaan kijken en nu blijkt dat je bij fontys gelijk een richting kiest, dat vind ik niet zo fijn omdat ik nog niet kan kiezen tussen maatschappelijk werk of sp.
Dus dat ga ik denk ik toch maar niet doen.

Maar bij Avans in Breda heb je wel het eerste jaar oriëntatie. Heeft iemand ervaring met deze opleiding op deze school?
__________________
** OnlY Good Grils Go To HeaVen.. HeeJ, Why Ain't I InvitEd ? **
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 14:47
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik heb je topictitel een beetje aangepast, zo past hij beter bij het topic, aangezien je ook naar Breda kijkt.
__________________
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 15:03
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Ik denk dat je niet teveel op verhalen af moet gaan en gewoon zelf moet kijken welke school je aanspreekt. Social Work is een vrij nieuwe opleiding, waardoor er nog veel dingen misgaan en niet alles even lekker loopt.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 15:08
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Citaat:
blacklotus schreef op 18-06-2007 @ 15:20 :
nou wo, dat is niet echt iets voor mij

ik ben nog eens goed gaan kijken en nu blijkt dat je bij fontys gelijk een richting kiest, dat vind ik niet zo fijn omdat ik nog niet kan kiezen tussen maatschappelijk werk of sp.
Dus dat ga ik denk ik toch maar niet doen.

Maar bij Avans in Breda heb je wel het eerste jaar oriëntatie. Heeft iemand ervaring met deze opleiding op deze school?
Bij de Fontys kies je niet meteen een richting hoor. Bij mij was het wel zo dat ik me via IB-groep voor een bepaalde richting moest inschrijven, maar weet niet of dat nu nog steeds is. Maar het is gewoon een orientatiejaar en iedere student van Sociale Studies krijgt hetzelfde onderwijs. Het jaar is er juist voor bedoelt dat je van álle 3 de richtingen iets afweet, én dat je beter een keuze kunt maken (dus de keuze tussen SPH, MWD & CMV).

Edit; op Fontys is het ook echt een chaos, en je wordt heel slecht begeleidt. Het is allemaal heel slecht geregeld. Kijk, HBO is gewoon heel zelfstandig werk, maar bij de Fontys was het echt extreem, ik vind dat er toch genoeg begeleiding moet zijn, en dat heb ik echt gemist bij deze studie.

Laatst gewijzigd op 18-06-2007 om 15:10.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 15:10
patroesj
Avatar van patroesj
patroesj is offline
Ik heb SPH gedaan in Sittard, ik heb het 1e en 2e jaar gedaan daar. Na mij kwam nog 1 lichting sph 1e jaars en erna werd het social work, toen die starte, afgelopen schooljaar dus, was ik inmiddels weg.

Ik heb de school in Sittard altijd als een toffe school ervaren, de sfeer is leuk, de school is niet heel groot zeg maar. Ik heb wat betreft chaos nooit iets gemerkt op school.

Wellicht dat veel mensen afgelopen schooljaar als chaos ervaren hebben, en wellicht was het dat ook, door de grootse veranderingen op school. De docenten van sph maastricht kwamen naar Sittard, Creatieve therapie ging weg, 3 opleidingen gingen samen over in Social Work. Dat is allemaal afgelopen jaar gebeurd en waarschijnlijk inderdaad dus voor veel Chaos gezorgd.

Ik weet dus niet hoe het was en hoe het komend jaar gesteld zal zijn maar ik neem aan dat die chaos steeds meer afneemt. En de oude sfeer weer terug komt op de school.

Wat betreft stoppen, dat gebeurt op iedere opleiding, van onze lichting van SPH is nog minder dan de helft over. Zoveel mensen die verkeerde keuzes maken of de opleiding niet tof vinden. Er zijn ook wel mensen weggegaan omdat ze de docenten of wat dan ook niet konden hbben, maar het ligt vooral aan je eigen instelling. Het was altijd een heel creatieve opleiding waar je best wel af en toe je schaamte opzij moest zetten en gewoon lekker gek doen en kinderlijk. Sommige mensen zien dat gewoon niet zitten. Het gros vond het altijd super leuk op school en had geen problemen.


Van Breda meen ik me te herinneren dat het de eerste school was die overging naar Social Work klopt dat? Dat kan dus ook positief zijn. Dat alles al wat bekender is voor docenten en dat is positief voor studenten.

Verder is Avans net als Hogeschool Zuyd een uitstekende organisatie en heb ik er nog nooit problemen mee gehad. SPH deed ik dus bij Hs Zuyd en ik studeer nu in Breda bij Avans.

Over Fontys heb ik persoonlijk nooit veel positieve reacties gehoord, die is natuurlijk ook per opleiding verschillend maar over het algemeen heb ik van vrienden enzo gehoord die er studeren dat de organisatie daar niet veel soeps is.
__________________
Duschh...
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 16:26
Verwijderd
Citaat:
blacklotus schreef op 18-06-2007 @ 15:20 :
Maar bij Avans in Breda heb je wel het eerste jaar oriëntatie. Heeft iemand ervaring met deze opleiding op deze school?
Rachel doet dat in Breda, misschien kan je haar een PM sturen?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 16:40
Verwijderd
Citaat:
blacklotus schreef op 18-06-2007 @ 15:20 :
nou wo, dat is niet echt iets voor mij
Waarom niet? Je hebt toch vwo gedaan?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 17:16
blacklotus
Avatar van blacklotus
blacklotus is offline
ik ben inmiddels wat gerustgesteld door jullie reacties.. Ik denk dat het inderdaad door alle veranderingen nogal een chaos is in sittard. blij dat jij het daar naar je zin hebt gehad, patroesj, hoop dat het bij mij ook zo uitpakt.

Verder denk ik dat ik maar gewoon naar sittard ga en kijk hoe het gaat. de andere opleidingen social work zijn ook nieuw dus ik denk dat het daar niet anders zal zijn. Dus ik zie het op dit moment weer zitten

@ Mephostophilis: Ja ik heb vwo gedaan en veel mensen uit mijn klas verklaren me voor gek, niet alleen dat ik hbo ga doen maar vooral omdat ik ongeveer 10 minuutjes met de trein van mn woonplaats af ga studeren (die gaan allemaal op kamers). ik heb er ook over na gedacht en ben gaan kijken op universiteiten, maar dingen zoals onderzoek doen enzo, dat zie ik niet zo zitten. Ik wil graag directer met mensen gaan werken, het liefste in de jeugddetentie (ben nu 2x bij de jeugdgevangenis bij maastricht geweest en het lijkt me helemaal geweldig daar te werken), en ik vind het fijn dat ik bij HBO veel stage heb zodat ik weet waar ik aan begin..
En wat betreft het vwo, ik ben blij dat ik het toch gedaan heb en niet de HAVO, was een uitdaging (heb hard moeten leren), maar ik heb er veel aan gehad.
__________________
** OnlY Good Grils Go To HeaVen.. HeeJ, Why Ain't I InvitEd ? **
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 17:39
Verwijderd
Dat het HBO "praktisch" is en WO "theoretisch" is zo'n nonsensonderscheid dat echt nergens op slaat. Het HBO is gewoon alléén praktisch, terwijl het WO praktisch én theoretisch is. Verder kun je het net zo 'menselijk' maken als je zelf wilt, er zijn masters die heel erg gericht zijn op onderzoek, maar ook die heel erg gericht zijn op de praktijk. Bovendien open je met WO veel meer opties, waardoor de kans dat je kunt doen wat je leuk vindt veel groter wordt. Daarnaast zul je toch iedere keer moeten uitleggen aan je werkgever waarom je HBO bent gaan doen i.p.v. WO en maak je er een enorm ongemotiveerde indruk mee.

Maar doe gerust wat je leuk vindt hoor.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 22:58
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-06-2007 @ 18:39 :
Het HBO is gewoon alléén praktisch,
Dat is dan ook weer onzin.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 23:00
Verwijderd
Citaat:
justhanna schreef op 18-06-2007 @ 23:58 :
Dat is dan ook weer onzin.
Oké, maar voor vrijwel alle HBO-theorie is er een WO-equivalent die meer verdieping geeft.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 23:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
blacklotus schreef op 18-06-2007 @ 18:16 :
ik heb er ook over na gedacht en ben gaan kijken op universiteiten, maar dingen zoals onderzoek doen enzo, dat zie ik niet zo zitten. Ik wil graag directer met mensen gaan werken, het liefste in de jeugddetentie (ben nu 2x bij de jeugdgevangenis bij maastricht geweest en het lijkt me helemaal geweldig daar te werken), en ik vind het fijn dat ik bij HBO veel stage heb zodat ik weet waar ik aan begin..
Het idee dat alle academici slechts onderzoek doen en dat HBO'ers 'het echte werk' doen is sterk achterhaald. Zelf doe ik een studie die praktisch alleen maar analyseren en onderzoeken inhoudt (en kaarten maken, okay) en nog komen veel mensen elders terecht waar ze iets doen. Een werd hoofdredacteur van een blad. De huidige kamervoorzitster deed mijn studie. (okay, ik schaam me dat een dergelijk mens het kon halen, maar goed)


Mijn zusje doet SPH aan de HU, het niveau is om te janken, dat vind ik zelf niet alleen, maar zij ook.

Voorbeelden:
Een docente die onderwijs moet geven over culturele verschillen die niets doet behalve zaniken over hoe verschrikkelijk negers in Nederland wel niet gediscrimineerd worden. Ze zeikt studenten af die daarop kritiek durven te hebben.
Een andere leraar die zo'n watje is dat die nog niet eens het woord kan krijgen voor de klas.
Elke tweede opdracht die ze krijgt bestaat uit 'reflecteer op wat je net gedaan hebt'.
Tentamens die maanden en maanden later nog niet eens worden nagekeken, en een begeleider die zonder lachen durft te zeggen dat je het jaar nog wel eens kon zakken omdat je niet genoeg cijfers hebt, terwijl dat door zijn eigen slome nakijkwerk komt.

Dat is leuk als iemand als semi-puber die niets weet en niet ontwikkelt is van het VWO komt, maar bedenk voor jezelf of je onder die groep valt, of wilt vallen, en of je wat opschiet met een opleiding die mogelijk dat niveau niet ontstijgt. (want ik zeg niet dat elke SPH dat is, slechts dat er gezien de inhoud een gerede kans van is)


Dus je kan HBO gaan doen, dergelijk onderwijs volgen, afgescheept worden met stages die feitelijk een rotexcuus zijn om geen onderwijs te geven en het feit dat het ze niet lukt je voor te bereiden op de realiteit, of je kan een aanverwante WO studie gaan (criminologie schiet me te binnen als je in gevangenissen wilt werken) en dan later wel bepalen wat er gebeurd, en wel de kennis hebben om alles te doen.

Zelfs als je weinig toegevoegde waarde ziet t.o.v. het HBO (wat met sommige WO studies zeker waar is) ziet het er op papier beter uit en zul je daar profijt van hebben. Werken kan je nog genoeg, daar moet je nog 30-40 jaar mee doorbrengen. Dan kan je beter hoog instappen en zorgen dat je die jaren niet 's morgens met een mond vol maagzuur in de auto stapt om naar je werk te gaan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-06-2007, 13:52
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
T_ID schreef op 19-06-2007 @ 00:30 :
[...]
QFT

Ik heb wel de indruk dat het niveauverschil bij HBO's onderling groter is dan bij universiteiten onderling (de UVA daargelaten ).
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 14:01
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
justhanna schreef op 18-06-2007 @ 23:58 :
Dat is dan ook weer onzin.
Nou.. de sociale opleidingen aan de HAN vind ik nauwelijks theoretisch.

Krijg je ontwikkelingspsychologie.. boeken van over de 200 bladzijdes, liggen je groepsgenoten al te huilen als ze er 20 uit moeten lezen

Daarbij werken ze daar met competentiegericht onderwijs (bij steeds meer sociale studies op HBO) en dat is echt nauwelijks theoretisch.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 14:47
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Een meisje bij mij uit de klas gaat ook social works doen, maar ik vind het zo zonde van haar vwo. Net als mensen die twijfelden tussen hbo en uni pedagogiek. "Uni is niets voor mij, dat kan ik toch niet aan." Wat een onzin, anders had je dat papiertje niet gekregen en hbo's hebben bij het 'met mensen werken' echt niet meer voorrang.

Echt praktische studies zoals kunstopleidingen en conservatoria uitgesloten.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 17:30
Verwijderd
@duivelaartje: HBO pedagogiek is echt VEEL praktischer dan pedagogiek op de universiteit...en conservatorium is juist weer heel theoretisch (ook praktisch, maar die verdeling is tenminste nog 50%/50% ofzo, HBO pedagogiek naar mijn mening niet kunstopleiding weet ik niet genoeg vanaf om over te oordelen...maar ik denk dat ook dat vaak 50%/50% is oid) ...

Niet dat ik het niet zonde vind, hoor.

Laatst gewijzigd op 30-06-2007 om 17:32.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-06-2007, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 30-06-2007 @ 18:30 :
@duivelaartje: HBO pedagogiek is echt VEEL praktischer dan pedagogiek op de universiteit...en conservatorium is juist weer heel theoretisch (ook praktisch, maar die verdeling is tenminste nog 50%/50% ofzo, HBO pedagogiek naar mijn mening niet kunstopleiding weet ik niet genoeg vanaf om over te oordelen...maar ik denk dat ook dat vaak 50%/50% is oid) ...

Niet dat ik het niet zonde vind, hoor.
Het punt is dat er voor conservatorium en kunstacademie geen wo-alternatief is, terwijl dat voor alle andere hbo-studies dat er wel is. Dus als iemand met een vwo-diploma conservatorium/kunstacademie gaat doen, is dat niet zo raar.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 22:36
Verwijderd
Voor conservatorium en kunstacademie zijn ook wo-alternatieve, bv.: muziekwetenschap, kunstgeschiedenis. Dat is anders dan de HBO-opleidingen conservatorium en de kunstacademie, maar pedagogische wetenschappen op de universiteit is óók behóórlijk anders dan HBO pedagogiek. Waarom is het één wel raar en het ander niet?

Aanvulling mbt de post hieronder: HBO pedagogiek is gewoon veel (veel) praktischer dan WO pedagogische wetenschappen. Met WO kan je bv. orthopedagoog of onderzoeker worden, terwijl sommige mensen lieft gewoon praktisch bezig willen zijn. Min of meer hetzelfde als bij conservatorium/kunstacademie (praktijk) of de WO opleiding (theorie), in mijn ogen.

[edit]Beantwoord die vraag trouwens maar niet in dit topic, want we geen behoorlijk offtopic. [/edit]

Laatst gewijzigd op 01-07-2007 om 12:21.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 10:48
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-06-2007 @ 23:13 :
Het punt is dat er voor conservatorium en kunstacademie geen wo-alternatief is, terwijl dat voor alle andere hbo-studies dat er wel is. Dus als iemand met een vwo-diploma conservatorium/kunstacademie gaat doen, is dat niet zo raar.
Ja dat bedoelde ik. (Maar met muziekwetenschappen wordt je geen muzikant/muziekleraar en met conservatorium wel.) Maar nu weer ontopic.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 00:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 30-06-2007 @ 15:47 :
Echt praktische studies zoals kunstopleidingen en conservatoria uitgesloten.
Dat je een kunstopleiding een studie noemt vind ik op zich al bruut misbruik van dat woord.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-07-2007, 13:03
brammer
brammer is offline
Heej

Ik doe Nu Social work in Sittard op de hogeschool Zuyd.
Het klopt dat het een choas is maar dat is vooral omdat het een nieuwe opleiding is!

Vooral wij zijn de proefkonijnen maar jij niet meer!
Ze doen er alles aan om de chaos te verminderen en vooral voor de nieuwe lichting social workers!

Wij zien ook steeds meer dat het beter wordt, omdat ze naar onze feedback luisteren

Dus geen rede om bang te zijn.!

Gr bram
Met citaat reageren
Oud 12-07-2007, 13:04
brammer
brammer is offline
en er zijn veel mensen van vwo social work gaan doen, omdat zij vooral ook praktijkvakken willen en niet alleen maar willen leren!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Social Work & MWD
Mandy90
8 12-10-2008 00:04
Studeren Social Work
xKUSJE16
2 10-09-2008 17:42
Studeren SPH of MWD
Verwijderd
8 16-05-2007 13:29
Studeren Social Work
BrunetJuh
11 29-11-2005 11:13
Eindexamens 2004 Studie of wat anders?
funkypunk
208 13-06-2004 08:02
Algemene schoolzaken HBO SPH en dan psychologie
nlblue-eyes
31 10-02-2004 08:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05.