Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Bekijk resultaten poll: Welk cijfer geef jij windows vista?
10 4 3.57%
9 1 0.89%
8 16 14.29%
7 13 11.61%
6 8 7.14%
5 3 2.68%
4 6 5.36%
3 6 5.36%
2 4 3.57%
1 9 8.04%
Ik gebruik geef vista/ben een n00b/vinc graag dingen aan. 42 37.50%
Aantal stemmers: 112. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2007, 15:10
Verwijderd
Windows VISTA is op de markt. Veel mensen willen graag hun oude besturingssysteem upgraden naar de nieuwe Windows VISTA. Sommige zijn daar erg blij mee als VISTA op hun computer staat, anderen niet. Welk cijfer geven jullie aan Windows VISTA als je het vergelijkt met andere besturingssystemen? En WAAROM? Licht je mening toe. Je kunt diegenen die twijfelen of ze VISTA moeten kopen helpen. Stem nu!

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2007, 15:25
DJ Inpossible
DJ Inpossible is offline
En de poll is waar?

Maar in ieder geval, tot nu toe zuigt het bij mij hard. Computer wordt er zo ontzettend traag van, games lopen voor geen meter en het kopieren van de ene naar de andere partitie duurt een eeuwigheid.

Enkel denk ik wel dat over 1 á 2 jaar het goed gaat lopen, als alle schoonheidsfoutjes eruit zijn, maarja wat ik hoorde moet dan de opvolger weer op markt zijn?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 16:03
Verwijderd
Citaat:
DJ Inpossible schreef op 28-06-2007 @ 16:25 :
En de poll is waar?
Ja, sorry, ik wilde er één aanmaken maar ik ben dat vakje vergeten aan te vinken. Nou weet ik niet hoe ik een poll kan toevoegen met de mogelijkheden 1 t/m 10.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 16:23
freyk
freyk is offline
Over welke vista hebben we het of wil je een cijfer over vista in het algemeen, Agent 5?
Oud 28-06-2007, 16:26
Koning
Koning is offline
Kan dit topic worden verwijderd?
Oud 28-06-2007, 21:26
Verwijderd
Poll geadd.

Vista heeft tov xp wat toegevoegde functionaliteit, het detect veel dingen automatisch en voegt dat meteen toe (is fijn voor n00bs). Aan de andere kant is het grotendeels gejat van OS X, wat ik gewoon echt een rotstreek vind. Gates is echt de rijkste dief ever. Het vreet ook zo gigantisch veel recourses van je pc, dat vind ik ook weer zo uncool.
'Vooral de OMG DIT IS GEVAARLIJK IK BLOK HET WEL-mentaliteit' vind ik zo misselijkmakend irritant dat ik het een zesje geef. En dan ben ik nog ruim.

Laatst gewijzigd op 28-06-2007 om 21:30.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 21:29
Suey
Suey is offline
yess ik vinc? graag dingen aan
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 21:59
Koning
Koning is offline
Ik snap niet dat de forumbazen mee werken aan dit soort zoutloze topics.
Oud 28-06-2007, 22:01
Verwijderd
Deze forumbaas werkt nu in een pc zaak en leert graag wat kutnoobs gebruikers fijn vinden aan vista zodat ze goede winst kan draaien.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 22:14
Nietzman
Nietzman is offline
Een één voor de moeite.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2007, 22:39
TopDrop
TopDrop is offline
Een 2. Een punt voor de moeite en een punt voor aero, want ik vind dat doorzichtige gebeuren best grappig Voor de rest.. Niks vernieuwends en gewoon ronduit kut.
Oud 29-06-2007, 05:56
freyk
freyk is offline
Mijn vraag is nog niet beantwoord:
Citaat:
freyk schreef op 28-06-2007 @ 17:23 :
Over welke vista hebben we het of wil je een cijfer over vista in het algemeen, Agent 5?
Oud 29-06-2007, 10:59
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 29-06-2007 @ 06:56 :
Mijn vraag is nog niet beantwoord:
Gewoon, VISTA in het algemeen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 17:51
Koning
Koning is offline
Citaat:
Piloff schreef op 28-06-2007 @ 23:01 :
Deze forumbaas werkt nu in een pc zaak en leert graag wat kutnoobs gebruikers fijn vinden aan vista zodat ze goede winst kan draaien.
Het spijt me wel maar uit een dergelijk dom topic kun je werkelijk niets bruikbaars halen.

Dit topic voegt niets toe en lokt alleen een discussie over het beleid hier op S&M uit, niet over Vista.
Oud 29-06-2007, 19:02
Verwijderd
Citaat:
Koning schreef op 29-06-2007 @ 18:51 :
Het spijt me wel maar uit een dergelijk dom topic kun je werkelijk niets bruikbaars halen.

Dit topic voegt niets toe en lokt alleen een discussie over het beleid hier op S&M uit, niet over Vista.
Dat maak jij er nu van. Als je wilt zeuren over het beleid ga je maar naar Bz.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2007, 19:20
Koning
Koning is offline
Je moet het met me eens zijn dat je Vista niet zomaar een cijfer kan geven.

Geef je het een slecht cijfer omdat het niet bij je past, geef je het een slecht cijfer omdat het niet aansluit bij je wensen of omdat het gewoon niet bij je wil werken.

Poll's als deze zijn gevaarlijk omdat ze mensen snel anoniem even een mening kunnen laten geven die ze dan helemaal niet hoeven onderbouwen.
Oud 30-06-2007, 13:03
Verwijderd
Och, als je je onderbouwing in dit topic plaatst, zoals ik heb gedaan, is het te begtrijpen waarom mensen een bepaald cijfer geven. Je kan Vista een zomaar-een-bullshit-cijfer geven, maar het wordt natuurlijk pas interessant als je je mening hier plaatst en er een discussie ontstaat.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 20:03
Verwijderd
Een 8.

Redenen;
Draait alles
Start sneller op dan XP
Aero is wel geinig
Werkt toch net weer ff fijner dan XP
Partities maken werkt echt veel relaxter dan op XP
Zoals gezegd, detecteert USB apparatuur sneller
en, belangrijkste:
Wifi-verbindingen zijn stabieler en sneller.

Mindere zaken:
UAC (maar dat is ook zo weer uitgezet)
Sygate werkt niet meer
Sommige spellen (met name EA spellen) werken niet meer

Gaat nog fijner werken na het SP, zoals gebruikelijk bij Windows versies.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 11:47
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Koning schreef op 29-06-2007 @ 20:20 :
Je moet het met me eens zijn dat je Vista niet zomaar een cijfer kan geven.

Geef je het een slecht cijfer omdat het niet bij je past, geef je het een slecht cijfer omdat het niet aansluit bij je wensen of omdat het gewoon niet bij je wil werken.

Poll's als deze zijn gevaarlijk omdat ze mensen snel anoniem even een mening kunnen laten geven die ze dan helemaal niet hoeven onderbouwen.
Elke poll is dan gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 11:50
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Vista is wel chill; leuk design, gebruiksvriendelijk e.d. alleen het vréét geheugen door de leuke gadgets en de zware interface.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 14:36
Southtown
Southtown is offline
Geef my maar een distro van Linux met Beryl ofzo dan.
Serieus, wie wil nu Windows dat vol met beveiligingsgaten zit en lekker inbreuk maakt op je privacy terwijl je voor niets iets veel beters kan krijgen (nuja, de gebruikers van bepaalde commerciële software of hardcore gamers zullen nog ff bij Windows moeten blijven).

Laatst gewijzigd op 01-07-2007 om 14:42.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 14:50
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Dittrich schreef op 30-06-2007 @ 21:03 :
Start sneller op dan XP
Niks van gemerkt
Citaat:
Sommige spellen (met name EA spellen) werken niet meer
Ja, en een hele hoop andere programma's werken ook niet meer. Zodat de makers er weer halsoverkop patches voor moeten maken die weer vol met bugs zitten en je software alleen maar crasht.
Citaat:
Gaat nog fijner werken na het SP, zoals gebruikelijk bij Windows versies.
Wat is het toch met Windows en bugs/lekken/crashes/servicepacks
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 01-07-2007 @ 12:50 :
alleen het vréét geheugen door de leuke gadgets en de zware interface.
Bij mij ruim 50 processen gemiddeld direct nadat hij is opgestart Mijn XP draaide eerst op 14 processen..
Oud 01-07-2007, 16:56
Verwijderd
@TopDrop;

Dat is dan ook allemaal subjectief. Het hoeft bij jou niet sneller op te starten, bij mij doet ie dat wel.
Daarbij werkt 99% van mijn apps, enkel EA spellen lopen te zeiken over Vista en 2 oude games (Starcraft en de exp.) maar die kun je in Admin mode en/of compat mode draaien.

Windows is natuurlijk nog altijd een commercieel product en met name deze versie heeft veel last gehad van uitstel, iets waar de aandeelhouders niet al te blij mee waren. Tel daarbij op dat Windows nog steeds veruit het meest gebruikte desktop-OS is en de reden waarom er zoveel bugs/virii/malware voor te vinden is, ligt voor de hand. Ook het feit dat MS geen restricties oplegt wat betreft de ondersteunde hardware (en drivers, alhoewel dat met Vista nu anders geregeld is en dat dus ook meespeelt in de ervaring van de gebruiker, slechte drivers die wel op XP werkten doordat ze daar wel kernelaccess hebben en onder Vista niet, om maar iets te noemen) speelt mee. Op een Apple zul je veel van de problemen die MS heeft niet hebben simpelweg omdat Apple ook bepaalt welke hw er in zit (en deels zelf ontwerpt).
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Charlesworth999 schreef op 01-07-2007 @ 15:36 :
Serieus, wie wil nu Windows dat vol met beveiligingsgaten zit en lekker inbreuk maakt op je privacy terwijl je voor niets iets veel beters kan krijgen (nuja, de gebruikers van bepaalde commerciële software of hardcore gamers zullen nog ff bij Windows moeten blijven).
Omdat Linux net zo hard vastloopt bij games als windows doet.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 17:56
Koning
Koning is offline
Citaat:
Charlesworth999 schreef op 01-07-2007 @ 15:36 :
Je hebt niet zo veel idee wat je nu zegt of wel?
Oud 01-07-2007, 18:24
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
Koning schreef op 01-07-2007 @ 18:56 :
Je hebt niet zo veel idee wat je nu zegt of wel?
Jij hebt nooit de gebruiksovereenkomst van een Microsoft-product gelezen of wel?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 19:44
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Dittrich schreef op 01-07-2007 @ 17:56 :
@TopDrop;

Dat is dan ook allemaal subjectief. Het hoeft bij jou niet sneller op te starten, bij mij doet ie dat wel.
Daarbij werkt 99% van mijn apps, enkel EA spellen lopen te zeiken over Vista en 2 oude games (Starcraft en de exp.) maar die kun je in Admin mode en/of compat mode draaien.
Ja, maar is dat niet de bedoeling van dit topic? Ik ervaar dat Vista een resource slurpend gebeuren is dat niet sneller opstart dan xp, vaak zonder enige reden eindeloos aan het nadenken is en veel compatibility problemen heeft. Verder biedt het weinig nieuws, het ziet er wat gelikter uit, maar that's it. Spellen draaien langzamer/schokkeriger dan op dezelfde computer met een XP boot. Owja, je krijgt echt teveel van die schermpjes waar je toestemming moet geven om iets te doen. Echt irritant. En verder hebben ze alle geavanceerdere instellingen zitten verstoppen.
Oud 01-07-2007, 20:05
Koning
Koning is offline
Citaat:
Charlesworth999 schreef op 01-07-2007 @ 19:24 :
Jij hebt nooit de gebruiksovereenkomst van een Microsoft-product gelezen of wel?
Haha De OVERHEID!!!1

Ik doelde overigens meer over het stukje over linux.
Oud 01-07-2007, 20:11
TopDrop
TopDrop is offline
Oh, ik bedenk me nog wat. Een ander heel groot minpunt aan Vista is dat 5.1 geluid NIET WERKT. Ik heb vanalles geprobeerd, maar het werkt gewoon niet
Oud 03-07-2007, 10:23
Verwijderd
Citaat:
TopDrop schreef op 01-07-2007 @ 21:11 :
Oh, ik bedenk me nog wat. Een ander heel groot minpunt aan Vista is dat 5.1 geluid NIET WERKT. Ik heb vanalles geprobeerd, maar het werkt gewoon niet
Probeer eens 2 stekkers er NIET in te pluggen (in je mobo), dat werkte bij mij geweldig en sindsdien heb ik gewoon 5,1 geluid (gewoon ingesteld als stereo maar werkt perfect als 5.1 zou moeten werken).

Citaat:
Owja, je krijgt echt teveel van die schermpjes waar je toestemming moet geven om iets te doen. Echt irritant.
Dat is nou Gebruikersaccountbeheer (UAC in de Engelse versie). Kun je heel simpel uitzetten.
Configuratiescherm op klassieke weergave:
'Gebruikersaccounts' > Gebruikersaccountbeheer in- of uitschakelen.
Et voila
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 10:36
Koning
Koning is offline
Maargoed, wat mij opvalt aan Vista is dat het lomp en log is, alles duurt lang, booten, afsluiten, dingen opstarten, menu's doorspitten.

Ook vind ik de menu's een wirwar, in plaats van dat alles in één venster staat is elke optie in een los venster te vinden wat aan elkaar is geknoopt d.m.v. onduidelijke knopjes links in het venster. Maargoed, kwestie van gewenning.
Oud 03-07-2007, 10:45
Verwijderd
Citaat:
TopDrop schreef op 28-06-2007 @ 23:39 :
Niks vernieuwends
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:47
Verwijderd
Wat mij betreft hadden ze nog een paar jaar gewacht om eerst alle kinderziektes eruit te halen. Xp doet het nog top.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2007, 22:20
Daimao
Daimao is offline
Als DirectX 10 er niet bij had gezeten, dan had ik Vista niet gekocht. Maar omdat het er wel bij zit, een 10.
Oud 11-07-2007, 22:49
Koning
Koning is offline
Citaat:
Daimao schreef op 11-07-2007 @ 23:20 :
Als DirectX 10 er niet bij had gezeten, dan had ik Vista niet gekocht. Maar omdat het er wel bij zit, een 10.
JA MET AL DIE DX10 APPS DIE VERKRIJGBAAR ZIJN ;D; D: d;D:; d;D: ;D;d

Oud 11-07-2007, 23:11
Verwijderd
Citaat:
Daimao schreef op 11-07-2007 @ 23:20 :
Omfg :')

OT: Nog geen cijfer, ik up dit topic wel over een jaar als ik Vista Servicepack 2 heb, voorlopig blijf ik bij XP/Linux
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 21:13
Warsocket
Warsocket is offline
Ziet er wel leuk uit, diver nu niet in de kernel draaien, lijkt me qua crash bestendigheid ook ten goede te komen.

Kortom vista is wel ok op 2 punten na

dat eeuwige geziek zoals "u heefty de start knop aangeklikt wilt u hiermee doorgaan aangezien dit een beveiligingsrisico kan opleveren" *dramatisatie

en het feist waar ik me het meeste aan stoor, dat het een mosnter is, i vindt de systeemeisen asociaal hoog
Oud 20-07-2007, 23:00
Verwijderd
Hihi, typo's.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2007, 11:36
Verwijderd
Ik voel me wel aardig thuis in Vista, het voelt knus aan. Zelf heb ik geen problemen gehad met Vista (dat wil dus zeggen, waarvoor ik het gebruik). Ik gebruik het op het moment ook voornamelijk om te surfen in cyberspace, en voor Live Messenger.

Ik vind wel dat Vista nogal veel geheugen nodig heeft. Dat is wel een nadeel. Hoewel de geheugenprijzen wel weer gedaald zijn geloof ik.

Ook is het zo dat bij bepaalde spellen problemen kunnen optreden. Maar die speel ik niet zo veel meer (spellen in het algemeen).

Omdat m'n broertjes vaak spellen spelen is Windows XP meestal actief, niet Windows Vista. Maar het kan zijn dat we als er straks nog een PC bijkomt we meer Vista gaan gebruiken.

Ook hoop ik dat er een aantal verbeteringen doorgevoerd worden in de aanstaande Service Pack die Vista beter laat aansluiten op de spelletjes, een aantal compatibiliteitsproblemen oplost.

Ik geef Vista een 8.

Laatst gewijzigd op 21-07-2007 om 12:13.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2007, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Reverend schreef op 03-07-2007 @ 12:47 :
Wat mij betreft hadden ze nog een paar jaar gewacht om eerst alle kinderziektes eruit te halen. Xp doet het nog top.
Dat is waar, XP is nog wel prima mee te werken. Bij ons op de NHL zijn ze nu pas overgestapt op Windows XP... Ze draaiden eerst nog Windows 2000.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2007, 11:55
Verwijderd
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 01-07-2007 @ 12:50 :
Vista is wel chill; leuk design, gebruiksvriendelijk e.d. alleen het vréét geheugen door de leuke gadgets en de zware interface.
Aero kun je uitschakelen, en de Sidebar ook.

Mijn videokaart voldoet (ruim) niet aan de eisen, dus Aero kan ik niet gebruiken. De Sidebar heb ik gewoon uitgeschakeld. Wat heb ik aan nog een grafisch element dat alleen maar in de weg zit?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2007, 14:22
Verwijderd
Hm, ik zie net dat FlyFF nu ook werkt onder Vista.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2007, 22:03
Klaas B.
Klaas B. is offline
Ik geef het een 1, al is dat achteraf misschien een beetje overdreven.

Zelf draai ik geen Vista, maar m'n vriendin wel. Alles ervan vind ik kut. Ik heb sowieso een hekel aan de nieuwe Microsoft-programma's, zoals Internet Explorer en Live Messenger (met de zoekfunctie als enige pluspunt). Het nieuwe design dat Microsoft zichzelf heeft aangemeten overstijgt alle functionaliteit en usability, ik kan NOOIT iets vinden het is zo traag als dikke stront door een trechter.

Verder erger ik me ook groen en geel aan alle waarschuwingvensters, en ben ik de 'uitzetfuncties'* zat, dat is typisch Microsoft.
Of het aan Vista ligt weet ik niet, maar de computer de computer van m'n vriendin loopt regelmatig vast, terwijl het een gloednieuw ding is. Hardware wordt vaak niet gevonden, zoals bij het opstarten. "Webcam niet gevonden" is het eerste dat je ziet als hij opstart, terwijl er niks mis is met dat ding en het prima werkt.

Nee, tot nu toe heb ik er nog niks positiefs aan kunnen ontdekken.

* Dus alles dat standaard ingesteld is, maar wel verschrikkelijk irritant is. Een voorbeeld daarvan is ook te vinden bij de installatie van Live Messenger, helemaal op het einde. Dan staat Windows Vandaag, Windows Morgen, Windows Live, Windows Hotmail, Windows Over Een Week, Windows Extra Supermeldingen, Windows Nieuwsbrief en al die andere teringzooi standaard aangevinkt.

Precies hetzelfde geldt voor allerhande functies die ze in Vista hebben gestampt.

En oja, verder ben ik bang dat belangrijke software niet of minder goed draait op Vista, software die ik als developer nodig heb. (Server, programmeeromgeving, etc.)
Nee, ik wacht er nog even mee.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2007, 13:13
Verwijderd
Het ziet er fraai uit en het is handig dat je in de mixer per programma het volume/dempen in kunt stellen.
Verder een vreselijk wanproduct vol flauwe kutgeintjes, zoals dat bv de Uitvoerknop in het Startmenu standaard uitstaat, Winamp, VLC en Foobar constant zonder noemenswaardige reden vastlopen maar Windows Media Player natuurlijk perfect werkt en dat ik bij het aanzetten van mijn externe HD zes "WITTEGIJ DA WEL HEUL ZEKER, GHEK?!" schermpjes weg moet klikken tegenover één in XP.
Zware programma's die ik veel gebruik werken bovendien gewoon lang niet zo lekker als in XP.

Dus doe maar een 4. Niet lager, want het is natuurlijk een stuk beter dan Windows '98.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2007, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Ufke schreef op 22-07-2007 @ 14:13 :
Het ziet er fraai uit en het is handig dat je in de mixer per programma het volume/dempen in kunt stellen.
Verder een vreselijk wanproduct vol flauwe kutgeintjes, zoals dat bv de Uitvoerknop in het Startmenu standaard uitstaat, Winamp, VLC en Foobar constant zonder noemenswaardige reden vastlopen maar Windows Media Player natuurlijk perfect werkt en dat ik bij het aanzetten van mijn externe HD zes "WITTEGIJ DA WEL HEUL ZEKER, GHEK?!" schermpjes weg moet klikken tegenover één in XP.
Zware programma's die ik veel gebruik werken bovendien gewoon lang niet zo lekker als in XP.

Dus doe maar een 4. Niet lager, want het is natuurlijk een stuk beter dan Windows '98.
Dit noemen ze nou; HELP IK HEB DE HANDLEIDING NIET GELEZEN.

Het kan allemaal uit, en dat VLC e.d. niet werken ligt aan de makers van die produkten, ze snappen de nieuwe API's niet.
Bij XP was het allemaal niet veilig genoeg, en nu weer te veilig.

Er zitten een paar grote fouten in; zoals de traagheid (is puur te wijten aan bugs), maar SP1 ziet er hoopvol uit al. Daarom een 7. Anders hoger.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2007, 18:16
Verwijderd
Citaat:
deadlock schreef op 22-07-2007 @ 14:38 :
Dit noemen ze nou; HELP IK HEB DE HANDLEIDING NIET GELEZEN.
Neen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2007, 18:23
ILUsion
ILUsion is offline
Hierzo ook een 4 gegeven. Het loopt gewoon nog veel te traag en buggy. Vista vraagt al vrij veel van je computer, dat is een feit; maar op een nieuwe computer (Core2Duo 2.13GHz, 1GiB RAM, ...) wil ik wel dat ik niet te lang moet wachten op openende programma's maar spijtiggenoeg is dat van in het begin het geval geweest. En tervergelijking, onze eerste XP-computer (P4 1.8GHz, 256 MiB RAM, ...) ging in zijn begindagen wél snel.

Verder: ik ben vertrouwd met zowat alle andere consumentenversies van Windows (3.1 tot XP), maar in Vista hebben ze volgens mij een gelijkaardige fout gemaakt als in XP. Ze hebben van alle dialoogvensters doorheen geklutst. In XP kon je het configuratiescherm nog terugzetten naar het origineel (en dat is ook het eerste dat ik doe), kon je de startbalk terugzetten. In Vista heb ik dat nog niet gevonden. Verder, tja, het werkt veel te traag gewoon. Ik heb al mijn muziek geïmporteerd op onze Vista-pc, geen enkel probleem (en ik had geen goesting om Foobar2000 te installeren, vermits ik vrees voor de goede werking en het een familiecomputer is waar ik amper op werk), behalve dan dat WMP vreselijk traag reageert (duurt 20 seconden om maar iets in dat venstertje te laten tekenen van welke albums er allemaal zijn, en dan kan je nog niet eens scrollen). Hetzelfde geldt eigenlijk voor de MCE-interface: ook vreselijk traag, waar alternatieven veel volwassenere producten hebben.

Ik ben dan ook al een drietal maand overgestapt van XP naar Linux. Ook mijn gedeelte van de eye candy gehad (Beryl, Compiz, Compiz Fusion), heel wat andere speciallekes op mijn pc (Deskbar (zoekapplicatie), PulseAudio (biedt hetzelfde als Vista voor geluid: volume per applicatie aanpassen en meer, kanshebber voor de volgende Linux Audio-standaard, alleen JACK-ondersteuning zou fijn zijn nog)). Wat functionaliteit betreft ben ik tevreden van Linux, soms wat kleine dingen die niet werken en wel irriteren (sommige dvd's bijvoorbeeld). Maar het grote aantrekkingspunt van Vista is blijkbaar de eye candy, terwijl dat in Linux op veel simpelere computers al veel mooiere effecten mogelijk zijn, en dat de bijhorende applicaties (Beryl, Compiz, ...) ook nog nuttige dingen kunnen doen die je werkelijk helpen bij het werk.

Daarnaast de Windows Explorer is een ramp. Geef maar eens een pad in, oke het kan, maar het mag daar van mijn part ook gewoon blijven staan (oke, in Gnome op Linux had ik datzelfde probleem en voor n00bs is het misschien beter zo), maar je ziet gewoon minder goed waar je aan het prullen bent. Wel een goede zaak dat ze de grootte van de icoontjes met het muiswiel laten veranderen als je boven dat vakje hangt, dat zouden ze op meerdere plaatsen moeten integreren. In Gnome is dat bv. wel het geval: hang je met je cursor boven het volume-icoontje in de taakbalk, dan kan je door te scrollen je volume veranderen (dus niets te rechtsklikken of was het nu enkelklikken of dubbelklikken om het te veranderen, gewoon intuitief; al kan je het natuurlijk nog steeds via dat klikken). Hetzelfde voor veel mediaplayers: scrollen boven het icoontje en je gaat naar het volgende nummer.

Kortom, een 4 wegens veel te traag, te overroepen en ook dat ik tien minuten moet zoeken achter instellingen die ik in XP kon vinden op 10 seconden, omdat MS het blijkbaar leuk vond om zo veel doorklikschermen te maken en daarnaast het ene tabblad van een scherm uit XP nu een eigen dialoogvenster te geven, een ander zit nog in het originele, maar daarvoor moet je weer 5 tekstlabeltjes aanklikken in explorer (welke ook niet functioneel meer is, maar enkel voor het oog handig). XP zou ik een 6 of 7 geven, Linux een 7 of 8. XP werkt wel, maar is niet zo heel krachtig als je het vergelijkt met Linux, en dan hebben we het over de gevreesde command line (en ja, ik ben me ervan bewust dat er daarop uitbreidingen bestaan: op mijn vaste computer die nog XP draait, draait ook Cygwin, geïntegreerd in mijn command prompt (zodat ik daar ook de meeste functionaliteiten van een echte command line heb), en natuurlijk MS-initiatieven als PowerShell, welke ik geprobeerd heb, maar die te anders werkt naar mijn goesting (een DOS prompt of Unix prompt werken vrij gelijkaardig, wat andere naampjes, maar dat valt mee; PowerShell is eerder een scripting language dan een echte shell, wat mij betreft).
Oud 22-07-2007, 23:28
Bonga
Bonga is offline
The wow is absent.. ik vind Vista best leuk als besturingsysteem.. toch.. voor iets dat al zo lang op zich heeft laten wachten mogen er best wat minder bugs in zitten.. gebaseerd op toekomstperspectief een 7..
Een definitieve downside is dat Just Cause constant vastloopt.. voor een aantal andere spellen zal dit waarschijnlijk ook wel opgaan..
Oud 22-07-2007, 23:35
Klaas B.
Klaas B. is offline
Zijn er eigenlijk programmeurs hier die programmeren op XP?

Ik heb het dus niet over een Dreamweaver en EasyPHP, maar bijvoorbeeld Eclipse in combinatie met Apache Tomcat. Werken zulke wat zwaardere programma's naar behoren?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2007, 14:26
Verwijderd
Apache Tomcat? Dat is platformonafhankelijk.

Wat dacht je van écht developen, met écht devtools. Zoals Borland en Visual Studio.NET. (Niet dat tomcat geen programmeren is hoor, maar het is webbased en dus een compleet andere tak van developen, woordkeus is mss wat ongelukkig )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten