Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2007, 22:26
tuttebel
tuttebel is offline
Ik vind het wel interessant om te weten wat de posters op toneel&cultuur zelf doen of hebben gedaan op t gebied van toneel. Bezoek je alleen musicals maar heb je zelf nog nooit op t toneel gestaan? Doe je aan theatersport maar kijk je zelf ook graag naar dansvoorstellingen..heb je ooit in een groot stuk of film gespeeld, of misschien wel als kind stemmen ingesproken?

-------------

Ikzelf ben vooral geinteresseerd in theater met een 'twist'. Klassieke voorstellingen zijn ook wel interessant, en ook wel goed om gezien te hebben, maar ik zie liever iets waar de regisseur zijn eigen hand aan heeft gegeven. Maar dan hou ik ook weer niet van te vaag toneel, ik wil wel een verhaal of een lijn erin hebben. Dansvoorstellingen vind ik helemaal niks, daar heb ik echt niets mee. Cabaret vind ik ook wat te geforceerd..theatersport vind ik dan wel weer tof. Ook leuk om te doen met kleine kinderen of met vrienden.

Zelf speel ik al ongeveer 5 jaar. Ik begon in een productiegroep waar we een jaar voor een bestaand stuk repeteerden. Met deze groep bleven we elk jaar doorgaan en we werden steeds beter, ouder en inventiever. We verzonnen samen met onze docente het lesprogramma voor het volgende jaar, wat wij wilden (meer verdieping of juist weer een productiegroep) drong zei door bij het bestuur en zo bleven we telkens samen. Het laatste jaar dat ik er was deden we 1 blok met improv, 1 met tekst, en 1 met regie+camera.
Nu speel ik bij mijn studievereniging van Engelse taal en cultuur in Utrecht bij de theatervereniging (SUDS). Hier wordt elk jaar een eenakterfestival gehouden, varietéavonden, en op het eind een lang stuk. De leden bepalen zelf wat ze dit jaar willen doen: regisseren, produceren, techniek of acteren (als ze de auditie doorkomen). En alles in het Engels natuurlijk.\

Offtopic: (FB's ik weet niet of dit topic mag hier, maar t leek me wel interessant om te horen van iedereen)
Oud 03-06-2007, 14:17
Verwijderd
Ik geloof dat ik nu zo'n 12 jaar toneelspeel. Daarvoor speelde ik ook al veel toneel op de basisschool enzo, maar dat vind ik niet echt meetellen.
Eerst gewoon basiscursussen voor kinderen, later productiecursussen voor jongeren en tegen het einde van mijn middelbare school-carrière ook steeds meer projecten buiten de lessen (onbetaald).
Nu zit ik in het derde jaar van de academie voor drama en word ik officieel opgeleid tot 'docerend theatermaker'. Docent en/of regisseur eigenlijk. Maar stiekem wil ik nog altijd het liefst spelen, en ik denk dat ik dat ook wel kan, alleen zal ik me nooit staande kunnen houden tussen al die 'ego's' in dat wereldje, dat vind ik op deze docentenopleiding (waar eigenlijk niet echt sprake is van concurrentie) al moeilijk.
duss...

Over toneel zelf. Daar houd ik dus heel erg veel van

Favoriete theatergroep: Compagnie De Koe uit België. Die maken echt fantastische voorstellingen (Utopie van het atoom, De miserie van de jonge Werthers, Millernin en meer). Vlamingen zijn sowieso beter in het maken van theater, vind ik.
Verder ben ik dol op Oostpool uit Arnhem.
En steeds minder dol ben ik op Toneelgroep Amsterdam. Dat eeuwige schreeuwtoneel van Ive van Hove, bah. En hiermee jaag ik veel van mijn collega's tegen me in het harnas, maar dat boeit me even niet.
Klassieke stukken houd ik ook wel van, ik vind voorstellingen van Het Nationale Toneel soms heerlijk om naar te kijken, omdat ze nog zo lekker traditioneel zijn. Maar over het algemeen zie ik liever de wat vernieuwende voorstellingen.

Ik heb een hekel aan musicals, volgens mij is dat wel algemeen bekend. Probleem van musicals vind ik dat ik het producten vind, en geen kunst. Ik zie ze de kunstjes maken en trucjes doen, waarvan de uitvoerenden weten dat het werkt bij het publiek. Is dus puur op effect spelen. En daarnaast is het vaak gewoon fabriekswerk. De onderdelen ('acteurs') worden door de machines (Nederlandse choreografen en regisseurs) zó in elkaar gezet zoals de programmeur (de schrijver) het gewild zou hebben.
Ik vind dan ook alle musicals op elkaar lijken. En dat gelikte, daar krijg ik gewoon jeuk van.
Ok, genoeg.

Cabaret vind ik leuk, maar zeker niet altijd. Want er zijn veel cabaretiers die ik walgelijk vind. Wie ik wel goed vind: Theo Maassen natuurlijk, Ernst van der Pasch, NUHR en vroeger Hans Teeuwen.

Zo, en nou is 't klaar.
Oud 04-06-2007, 17:30
Uice
Uice is offline
Ik ga nauwelijks naar theater omdat ik films en concerten meestal voor vind gaan en dan blijft er weinig geld over. Helaas. Theater maken vind ik echter geweldig om te doen. Ik ben net klaar met een serie voorstellingen spelen van mijn theaterschool, en daar krijg ik allerlei adrenalinestoten door. De sfeer bij de voorstellingen is ook altijd fantastisch.

Ik kan heel slecht tegen de meeste musicals omdat ik niets interessants zie ik de geliktheid ervan en ze over het algemeen vreselijk slecht gespeeld zijn. De muziek doet ook nare dingen met me. Wel vind ik Chantal Janzen een geestig meiske in interviews.

Laatst gewijzigd op 10-06-2007 om 11:54.
Oud 05-06-2007, 12:22
Verwijderd
Oh ja, en waar ik ook enorme jeuk van krijg en wat mijn afkeer jegens musicals alleen maar groter maakt
... is dat, elke keer als ik aan iemand vertel dat ik een toneelopleiding doe, mensen eerst vragen 'Oh, ga je dan later in Goede tijden spelen?' En als ik dan nee zeg en uitleg dat ik meer van optreden in theaters houd dan van in film of op tv, dat ze dan 'begrijpend' zeggen: 'Oh, musicals dus.' Aaargh!

maar dat terzijde
Oud 05-06-2007, 12:26
Verwijderd
@ Juice: ik wist niet dat jij ook speelde. Tof! Welke theaterschool is dat?

Overigens heb ik gisteren mijn première van mijn allereerste regie gehad. Doodeng! Tien keer enger dan zelf spelen, want je geeft het dan ineens uit handen en als het zaallicht uitgaat kan je er echt níks meer aan doen. Het is dan gewoon hoe het is, hoe de spelers het spelen. En ondertussen wordt mijn naam wel als eerste op de poster genoemd en komt het overgrote deel van het publiek voor mij, om te kijken wat voor voorstellingen ik maak.
Maarrr... gelukkig ging het heel aardig. Heb erg goede reacties gekregen, o.a. van docenten van mijn spelers, die zeiden dat ze hen nog nooit zo goed hadden zien spelen
Maar vanavond en donderdag wordt 'ie nog beter.
En dit is mijn flyer/poster (even patsen):
Oud 05-06-2007, 12:48
Uice
Uice is offline
Citaat:
MadameMinke schreef op 05-06-2007 @ 13:26 :
@ Juice: ik wist niet dat jij ook speelde. Tof! Welke theaterschool is dat?
NKT, een school die helaas ook veel op musicals focust op het gebied van producties, maar de laatste jaren zit ik in een afdeling van de school die wat serieuzere stukken maakt met minder liedjes en meer acteren.
Oud 05-06-2007, 13:44
Balance
Balance is offline
Wel tof Minke, dat je een eigen productie hebt gemaakt! Maar ik zou er ook slecht tegen kunnen om anderen het te laten spelen. Ik heb toch altijd als ik dingen zie zoiets van 'oh, maar ik zou dat zus of zo zeggen!' Best lastig om mensen voldoende vrijheid te geven, denk ik.

Laatst gewijzigd op 10-06-2007 om 11:58.
Oud 05-06-2007, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 05-06-2007 @ 14:44 :
Wel tof Minke, dat je een eigen productie hebt gemaakt! Maar ik zou er ook slecht tegen kunnen om anderen het te laten spelen. Ik heb toch altijd als ik dingen zie zoiets van 'oh, maar ik zou dat zus of zo zeggen!' Best lastig om mensen voldoende vrijheid te geven, denk ik.
Ja, het lastige is, dat ik zelf bij ieder woordje, bij iedere blik en iedere stap (etc.) eigenlijk precies weet hoe ik het wel, maar je moet de speler niet zo gedetailleerd gaan regisseren. Dan worden ze simpelweg de uitvoerder van dat wat je eigenlijk liever zelf had gedaan. Bovendien zie je ze dan alleen maar de afspraken doen, en niet spelen, en zo wordt het dus ook heel lelijk, want het komt niet uit henzelf. Een beetje vrijheid hebben ze dus wel nodig, maar ook voldoende kadering. Heel lastig om daar een goed midden in te vinden...
Maar ik denk dat het redelijk gelukt is.

Laatst gewijzigd op 10-06-2007 om 11:58.
Oud 10-06-2007, 11:57
Balance
Balance is offline
Zo, ik heb even een nieuw topic aangemaakt en daar alle musical-discussie posts naar toe verplaatst. Daar mag de discussie dus verder worden gevoerd.
Oud 10-06-2007, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 10-06-2007 @ 12:57 :
Zo, ik heb even een nieuw topic aangemaakt en daar alle musical-discussie posts naar toe verplaatst. Daar mag de discussie dus verder worden gevoerd.
Prima gedaan
Oud 10-06-2007, 23:26
Daangerous
Daangerous is offline
ik ben momenteel derde jaars acteur op de toneelacademie in maastricht

johan simons, paul koek, jeroen willems, pierre bokma, gijs scholten van aschat, peter de graef, erik whien, bert luppes, jetse batelaan, jacob derwig, steven van watermeulen, jappe claes. bij het horen van dat soort namen gaat mijn theaterhartje sneller kloppen, en hááást ik me naar het theater
Oud 29-06-2007, 01:34
TomasV
TomasV is offline
Afgelopen jaren alleen af en toe workshops gedaan sinds dit jaar weer echt op een toneelgroep op de donderdag in Leiden waar we voor deze optreden eigenlijk werken uit improvisatie. Heel leuk om te doen maar ook heel anders dan tekst toneel. Verder volg ik ook gewoon hier en daar wat workshops o.a van het Nationaal Toneel; wat ook erg leuk is om met nieuwe mensen te spelen o.a alah De Vloer op; voor de voorstelling De Graaf van Monte Cristo.

Verder bezoek eigen sinds ditjaar wel weer veel Toneelvoorstellingen; Op Sterk Water (impro), Theater Draad (Terugspeel theater)
Heksenjacht, De Graaf van Monte Cristo (NT) Cabaret vind ik ook erg leuk vooral Koefnoen, (Het Oude: Kopspijkers) Van Muiswinkel is daar toch wel een van me favorieten.

Voor film endergelijke schrijf ik dan ook wel weer;
Oud 05-07-2007, 13:19
Love_the_sun
Love_the_sun is offline
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in theater. Zelf 4 jaar JeugdTheaterschool gedaan. Daar heel veel ervaring opgedaan. Op dit moment niet meer actief mee bezig omdat ik volgend jaar ga studeren.
Oud 18-08-2007, 20:56
struik
struik is offline
ik doe aan theatersport. En blijf het erg leuk vinden, we treden ook nu regelmatig op en dat vind ik toch wel erg eng nog.

Ben meer van het inproviseren dan elke keer weer het zelfde toneelstuk op te voeren.
Oud 18-08-2007, 20:59
Verwijderd
Citaat:
struik schreef op 18-08-2007 @ 21:56 :
ik doe aan theatersport. En blijf het erg leuk vinden, we treden ook nu regelmatig op en dat vind ik toch wel erg eng nog.

Ben meer van het inproviseren dan elke keer weer het zelfde toneelstuk op te voeren.
De kunst is dan ook om telkens weer om te blijven improviseren als je steeds het zelfde toneelstuk opvoert.

Zit je bij een groep van theatersport? En zoja, welke?
Oud 20-08-2007, 12:14
Verwijderd
Ha, ik ga in oktober een toneelcursus doen, dus ik vind dat ik in dit topic mag posten.

Op toneelstukjes als kind na en de gebruikelijke kerstmusicals heb ik eigenlijk nooit als toneelspeler op het podium gestaan. Het trekt me echter al jaren en nu kan ik het eindelijk eens proberen. Ik heb geen idee of ik het een beetje kan en of ik het echt leuk ga vinden, maar ik heb er wel heel veel zin in.

Oh en ik hou wél van musicals Op de middelbare school hebben we de Leeuwenkoning gedaan en dat was echt heel erg tof. Niet op het toneel gestaan (daar zing ik niet goed genoeg voor, jammer genoeg) maar wel in het koor. Ik hou gewoon van de combinatie van toneel, muziek en dans. Maar ik vind niet élke musical leuk en eigenlijk kijk ik ze liever als er een film van is gemaakt dan op een podium terwijl ik achter in de zaal zit.
Oud 20-08-2007, 12:26
Jones
Mijn zus is docent drama, zelf heb ik er bijzonder weinig mee.
Oud 07-09-2007, 22:15
Martiño
Martiño is offline
Ik acteer! Natuurlijk de verplichte schoolmusicals, maar ik speel sinds januari 2006 "echt" bij een (amateur)toneelvereniging in Roermond. De vereniging was mede opgericht door mijn opa, en mijn moeder en tantes hebben er ook bij gespeeld. Het is dus wel leuk om de "traditie" in ere te houden.
Bij onze groep ben ik veruit de jongste (de rest is 30+), maar ik voel me er goed thuis. Ik ken al veel mensen, omdat ik al vanaf mijn zesde kwam kijken. Ik vind het ook heel leuk dat de groep steeds hechter wordt naarmate de uitvoeringen naderen. Ik merk het nu ook weer, aangezien we eind oktober/begin november vier uitvoeringen hebben.
We spelen voornamelijk kluchten en komedies, maar het lijkt me ook een uitdaging om wat meer serieuze en diepgaandere stukken of eenakters te spelen (wat we dus ook gaan doen). Ik ga wel eens kijken naar voorstellingen van andere verenigingen en literair toneel, en die stukken spreken me echt aan. Een uitvoering is voor mij echt een hoogtepunt; weken repeteren in een keer toepassen in een finale.
Oud 22-09-2007, 15:22
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik doe sinds kort mee aan een toneelgroep voor beginners. Een les gehad tot nu toe, ik vind het echt heel leuk.
Ik heb op school 3 jaar drama gehad, dat vond ik ook al erg leuk.

Ik hou wel van toneel met humor. Ik heb de musical Passion gezien, hij was wel erg geod geacteerd, vond ik. Maar heel erg interessant vond ik hem niet.
Oud 22-09-2007, 16:21
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik acteer! Natuurlijk de verplichte schoolmusicals(..)
Oud 22-09-2007, 19:33
Martiño
Martiño is offline
Nouja, bijna iedereen heeft toch op zijn/haar basisschool aan een musical/toneelstuk meegedaan of niet soms?
Oud 23-09-2007, 00:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
Nouja, bijna iedereen heeft toch op zijn/haar basisschool aan een musical/toneelstuk meegedaan of niet soms?
Oh maar je schreef het in de tegenwoordige tijd en ik ging er eigenlijk vanuit dat je die fase al wel gehad had
Oud 23-09-2007, 08:27
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Op mijn school doen ze ieder jaar ook een musical. Dit jaar gaan ze een toneelvoorstelling doen, maar ik doe niet mee want ik vind de mensen niet aardig.
Oud 23-09-2007, 12:12
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Oh maar je schreef het in de tegenwoordige tijd en ik ging er eigenlijk vanuit dat je die fase al wel gehad had
Oh sorry voor de gramaticale verwarring.
Ik ben inderdaad al over die fase heen.
Oud 04-11-2007, 23:55
Verwijderd
Oh ik ben begonnen met mijn toneelcursus en ik vind het echt superleuk
Advertentie
Oud 05-11-2007, 13:38
Lilooh
Lilooh is offline
Ik heb ook 9 jaar toneel gespeeld.
En vroeger maakten ik, mijn zus en mijn nicht altijd korte, belachelijke filmpjes.
Het grappigste daarbij was dat ik een keer bijna in de vijver viel, zonder dat het de bedoeling was.
Oud 06-11-2007, 16:32
Martiño
Martiño is offline
Afgelopen weekend en het weekend ervoor uitvoeringen gehad. Was echt weer leuk! Goede reacties gehad.
Oud 07-11-2007, 13:23
Changshan
Changshan is offline
Om niet in een gat te hoeven belanden na alle mislukte audities, nu bezig met een projectje voor het voorprogramma van Midsummernightsdream van de Paardenkathedraal, een groep waar ik al vaker dingen voor/mee gedaan heb.

Ondertussen ben ik aan het bedenken of ik weer (toneelschool)audities wil doen tijdens mijn toch niet al te teleurstellende studie rechten.
Oud 07-11-2007, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Om niet in een gat te hoeven belanden na alle mislukte audities, nu bezig met een projectje voor het voorprogramma van Midsummernightsdream van de Paardenkathedraal, een groep waar ik al vaker dingen voor/mee gedaan heb.
Oh, wat cool!
Die voorstelling wil ik graag zien!
Oud 08-11-2007, 00:09
Changshan
Changshan is offline
^ De voorstelling schijnt weer typisch Dirk Tanghe te worden, binnenkort naar een try-out. En als je er in Utrecht heen gaat, zul je mij in de foyer tegenkomen.
Oud 08-11-2007, 12:03
Verwijderd
Citaat:
^ De voorstelling schijnt weer typisch Dirk Tanghe te worden, binnenkort naar een try-out. En als je er in Utrecht heen gaat, zul je mij in de foyer tegenkomen.
Het is toch een reprise?
De voorstelling speelde een jaar of vijf geleden ook al!
Oud 08-11-2007, 12:29
Changshan
Changshan is offline
Klopt, maar Dirk Tanghe kennende zal ie toch net weer iets anders zijn, gezien die try-outs en zo. Hij is enorm impulsief, dus ik kan me niet voorstellen dat ie zomaar kopieert van vijf jaar geleden. Al weet ik niet hoe ze dat eerder hebben gedaan.
Oud 05-12-2007, 19:12
Vespertine
Vespertine is offline
Ik ga minstens 3x per maand naar het theater. Dans, cabaret, toneel, experimenteel... Eigenlijk van alles wel. Vaak wel een beetje 'alternatief' en experimenteel, ik heb niet zo veel met klassiek theater.
Op de basisschool heb ik 2x moeten acteren in een musical/toneelstuk, maar ik was liever bezig met scriptschrijven. (Niet dat ik zo'n fantastische schrijfster ben, maar dat vond ik toen leuk om te doen). Dus ik heb verder geen serieuze acteerervaring.
Oud 29-12-2007, 22:05
mertentjee
mertentjee is offline
Ik zit nu al ong 4 jaar op een toneelschool en dat bevalt me echt heel heel erg goed! Ik heb ook gedaan aan toneel sport en dat was echt lachen!
Oud 07-01-2008, 18:06
JMelchior
JMelchior is offline
Ik speel nu zo'n 2,5 jaar toneel. Voornamelijk bij het jaarlijkse schoolcabaret vermaak ik me wel, al is dat dit jaar wat minder, want dit jaar (tijdens mijn laatste jaar nog wel) wordt er een musical opgevoerd en ik moet eerlijk zeggen: van het fenomeen Musical word ik niet zo blij. Maar goed, gewoon weer meedoen. 'Verder speelde ik in mei mee in een jongerenproductie van Theatergroep Het Vervolg in het Derlon Theater in Maastricht. In maart doe ik auditie voor de toneelacademie in Maastricht. Natuurlijk ontzettend strenge toelatingsnormen, dus mijn verwachtingen zijn niet té hoog. Maar ik ga gewoon m'n best doen.
Oud 22-01-2008, 00:49
TomasV
TomasV is offline
Momenteel doe ik aan Theatersport; daarvoor verschillende dingen gedaan. Laatste jaren wat meer op improvisatie gebied. En verder laatste jaar heel veel naar theatervoorstellingen helemaal omdat ik ook een programma doe over o.a theater, daar aan mee werk.
Oud 22-01-2008, 09:15
mlein
mlein is offline
Ik zit sinds een jaar op Arteance, toneelles in Alkmaar die zich vooral met improviseren bezig houd. Verder ga ik in Arnhem auditie doen over ongeveer twee weken. Ik vind het super spannend, maar heb er ook heel veel zin in. Als ik niet word aangenomen (de kans is zeer klein dat dit gebeurd, omdat ik nou eenmaal nog niet alle basis heb enzo, maar je weet het nooit!) ga ik de voor opleiding doen en dan volgend jaar op alle scholen auditie doen. Toneelspelen is echt mijn passie, ik krijg er een superkick van en kan mijn creativiteit er zeker in kwijt! Verder ga ik met mijn moeder wel naar toneelstukkken in de schouwburg in Amsterdam. Mijn laatste was perfect wedding, van toneelgroep amsterdam. Opzich heel creatief leuk toneelstuk, maar het is niet helemaal mijn ding.
Oud 20-02-2008, 15:52
Martiño
Martiño is offline
We hebben afgelopen weekend met onze toneelvereniging een concert van een koor "aangekleed", door tussen de changementen door korte stukjes op te voeren, de aankondiging te doen, en de toeschouwers te ontvangen, etc. We hebben het een beetje op een humoristische manier gedaan en hele enthousiaste en leuke reacties gekregen.

Regels voor berichten