Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik denk dat er genoeg staal in de constructie zal zitten om gevaar te voorkomen. De bliksem is ooit twee huizen verder ingeslagen, maar een stalen steunbalk leidde de lading naar de grond zonder dat er veel verdere schade was.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar een aardlekschakelaar en wat zekeringen zijn toch genoeg om er voor te zorgen dat de apparaten niet kapot gaan mocht de bliksem in slaan? |
![]() |
||
Citaat:
Maar ja, wat is de kans dat én de bliksem inslaat, én dat gebeurd op een plek waar precies al jouw stopcontacten en verlengsnoeren liggen?
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Een aardlekschakelaar zorgt er meteen voor dat er geen spanning meer loopt en de zekeringen dat er niet een te grote stroom door aparaten kan lopen bijv. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Heb je eigelijk ooit wel natuurkunde gehad? |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 11:19. |
![]() |
||
Citaat:
Dat kwam puur door wat er geraakt is, en waar de leidingen geraakt werden, want zoals gezegd zorgde een andere inslag voor weinig tot geen schade, omdat een dikke stalen balk als eerste geraakt werd. Kooi van Faraday enzo...
||
Citaat:
Een gewone zekering werkt doordat in een zekering een draadje zit dat bij een te grote stroom doorbrandt. er kan dan geen stroom meer lopen omdat er een 'gat' in de leiding zit. Elektriciteit kan door lucht sprongen maken van 1cm per 10000 volt ongeveer. Bij 230V is dat dus 0,23 mm. Vandaar dus dat een normale zekering bij 230V werkt; bij die spanning kun je dat gat niet overbruggen. Een schakelaar werkt precies zo (een automatische zekering is een schakelaar die dankzei een thermisch element omgezet wordt). Zeggen dat een zekering je beschermt tegen spanningen van miljoenen volts is net zo iets als zeggen dat een huis schakelaar een hoogspanningsleiding van 380kV zou kunnen schakelen. Om even een indruk te maken hoe dat werkt: http://www.youtube.com/watch?v=PXiOQCRiSp0 En dat was dus 500000 volt. 500 kilovolt. Bij bliksem heb je het over spanningen van miljoenen tot aan een miljard volt. Een dergelijke strooms gaat dwars door glas, en trekt zich echt geen zak aan van een opening van een centimeter ofzo. Een ding heb je gelijk in: bij een directe inslag van een bliksem is er een hele dikke kans dat er brand uitbreekt. De meeste inslagen zijn indirect: een spanningspiek frituurt elektronica maar hier gaat het over een paar duizend volt. Die piek is alleen zo snel dat een zekering (zekeringen zijn traag en beschermen niet tegen spanningspieken) je daar niet tegen gaat beschermen. Het enige wat wel werkt is een overspanningsbeveiliging die je vaak in een UPS hebt zitten. |
![]() |
||
Citaat:
Komt nog eens bij dat er een dikke kans is dat een aardlek nieteens reageert, die meet alleen verschil in wat er je huis in en uit gaat, niet of een spanning te hoog is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Je bent nu iig duidelijker en het klopt grotendeels wel wat je zegt dus ik ben het wel ongeveer met je eens. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Pot-ketel. |
![]() |
||
Citaat:
Vraagje: stel je staat met rubber zolen op de vloer. Je pakt met een hand de nuldraad, en met een andere hand de fasedraad. Spring de aardlek of de zekering eruit; ja of nee? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Dat je onwetend bent, prima, da's niet mijn probleem. Maar ga dan niet lopen roepen dat iets 'onzin' is. Edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar "Let wel: de aardlekschakelaar biedt geen enkele bescherming voor situaties waarin een persoon contact maakt met zowel de nul als de fasedraad; alleen wanneer de stroom uit de fasedraad naar aarde weglekt zal de schakelaar de stroom onderbreken." Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 17:05. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ach ik heb wel nog veel te leren maar ik weet zeker dat ik als aankomend ingenieur wel meer in mijn mars zal hebben dan jij ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
En verder: je bent een scholiertje man, doe ff normaal. Ken je plaats. Citaat:
Verder ben ik wel benieuwd waarin ons vriendje ingenieur gaat worden, ik ben Ing. maar heb tijdens m'n opleiding informatica bijzonder weinig kennis met betrekking tot aardlekschakelaars voor m'n kiezen gekregen. Maargoed ook overigens ![]() Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 17:15. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zo'n fout met elektronen is natuurlijk snel gemaakt, omdat de stroom wel degelijk van plus naar min gaat, maar de elektronen van min naar plus. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het zou natuurlijk stukken handiger zijn geweest als elektronen lading plus gehad zouden hebben (en de plussen min zouden worden natuurlijk). Zou een hoop verwarring schelen, maar ja, zo is het nu eenmaal historisch gegroeid. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
niet dus. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[stelling] Mensen geloven in iets, omdat ze onzeker en bang zijn Mr. Pignati | 190 | 07-01-2006 20:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Bliksem LMP | 17 | 18-04-2005 09:57 | |
ARTistiek |
[foto] Donder en bliksem David | 17 | 03-05-2004 19:03 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Bliksem forumule SexyLady | 15 | 04-04-2003 21:30 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Bliksem SexyLady | 6 | 26-03-2003 10:14 | |
Lifestyle |
Cars-broeken Hotboy15 | 97 | 08-10-2002 13:36 |