Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2002, 11:51
Devino
Devino is offline
Ik heb win xp al op mn pc staan, ik heb daar win 98 naast gezet, dat is allemaal gelukt met fat en ntfs, maar nu is het probleem, als ik de win 98 als primary partitie gebruik, kan ik alleen 98 starten, en als ik de xp partitie gebruik, krijg ik mooi het boot menutje, maar als ik dan voor 98 kies, mist hij ineens een aantal bestanden, ik krijg dan de error melding dat hij hal.dll in de system32 map niet kan vinden, als ik deze dan gevonden heb en geplaatst, mist ie ntoskrnl.exe, ook deze heb ik erbij gezet, maar nu geeft hij de melding dat hij de dll bestanden voor de kernel niet kan vinden.
heeft iemand een iedee hoe ik dat moet oplossen?

Alvast bedankt

Devino
Oud 22-10-2002, 12:16
Diablos
Diablos is offline
je moet eerst win98 installeren en dan op een andere partitie winxp erbij zetten. en het beste kun je alles fat maken aangezien win98 geen ntfs partities herkend.
Oud 22-10-2002, 12:26
Devino
Devino is offline
ja, maar het probleem is, dat ik bij mn pc de win xp cd niet heb bijgekregen.
dus als iemand andere iedeen heeft, dan hoor ik dat graag
Oud 22-10-2002, 12:41
Diablos
Diablos is offline
dan word het denk ik lastig, normaal gesproken installeer je dus eerst 98 en als je dan xp gaat installeren maakt deze een boot menu voor je tussen 98 en xp.. andersom werkt het dus niet, of niet goed.. als je eerst xp erop hebt en je zet dan 98 erbij krijg je geen boot menu want die maakt 98 niet aan. die bestanden mis je doordat je 98 als 2e hebt geinstalleerd..

maar waarom wil je eigenlijk 98 erbij hebben? heb het zelf ook gehad hoor, maar na een tijdje blijkt het toch behoorlijk nutteloos te zijn.. of je moet echt hardware die in xp niet goed werken en in 98 wel, dan heeft het misschien een beetje zin.
Oud 22-10-2002, 12:44
Devino
Devino is offline
nou het grote probleem is eigenlijk dat mijn kleine broertje spelletjes wil spelen, die hebben we een grote berg liggen, maar een groot deel daarvan draait niet onder xp, daarom wil ik 98, verder maakt het me niet zo uit
Oud 22-10-2002, 15:10
WolterB
WolterB is offline
het is mijn laatst gelukt naast winXP 98 te zetten
XP stond op mijn E schijf en dan kan je zonder probs 98 op een eerdere (mits FAT/FAT32) partitie installeren
staat XP als NTFS als c partitie heb je een probleem
op de c schijf staat het bestand boot.ini
porbeer eens de win98 schijf als primary master in te stellen
de winXP als secondary master
(weet niet of dit gaat werken)
stel je hebt winXP op de eerste partitie van schijf 2 staan en win98 op de eerste van partitie 1
maak dan het bestand boot.ini aan op de win98 partitie
voer dan als tekst in:
Citaat:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows 98"
ik ben er hierbij vanuit gegaan dat hij WinXP home hebt en heb de tekst van win 98 aangepast
de timeout staat op 30, kan je veranderen

als dit niet werkt, moet je proberen aan winXP te komen (desnoods via het bedrijf waar de pc is gekocht) en als je een WinXP licentie erbij hebt gekregen mag je gewoon zon cd lenen en installeren mits je je eigen serial invoert.
dit weet ik uit ervaring met mijn windows licentie achterop kast en geen Win CD.

ik hoop dat je er zo uitkomt
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten