![]() |
||
Citaat:
Laat me gewoon ff onbeschaamd blij zijn met mijn studiekeuze! ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast moet je gewoon meewegen dat er al best wat bekend is over de dynamiek van de aarde. Dat het ingewikkeld is betekend nog niet dat het niet onderzocht kan worden. En dat dit plaatje toch wel redelijk compleet is. Zelfs al zou de zon invloed hebben op korte termijn (wat er volgens de data niet op wijst), dan is die rol niet bepalend voor de verandering op dit moment.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het gaat uiteindelijk om dynamiek en de kracht van de verschillende onderdelen van die dynamiek. En er zijn gewoon nog steeds mensen die beweren dat de dynamiek van deze tijd (na de Kleine ijstijd) gestuurd wordt door de zonne-activiteit, terwijl daar gewoon helemaal geen bewijs voor is. Terwijl er tegelijkertijd heel veel bewijs is voor de invloed van broeikasgassen op het klimaat van dit moment. En wat dacht je van de invloed van El Nino/El Nina effecten? Hoewel deze effecten natuurlijk zijn en regelmatig voorkomen, worden ze in de meeste klimaatmodellen heel erg veel meegenomen omdat ze een overgang van evenwichtspunt in het systeem kunnen betekenen. (http://www.lightandmatter.com/html_b...quilibrium.png) als in plaatje 5. En zo kan je nog wel even doorgaan.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Wel stoer dat je na 60km fietsen tňch even de moeite nam off topic je hart te komen luchten. |
![]() |
||
Citaat:
En @ Daevrem: Dat kan je wel willen, maar het is en blijft een maatschappelijke discussie, al is het eigenlijk wetenschappelijk van aard. Daar doe je niets aan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Zeker op nationaal niveau is daar een goed voorbeeld van. Stop bijvoorbeeld de onzinnige, onrendabele investeringen in windmolenparken. Ze vernietigen de natuur, slachten de vogelstand, leveren nauwelijks stroom en bieden geen oplossing voor de uitstootproblemen. Wil men iets doen aan de CO 2 uitstoot door energieopwekking, bouw dan een tweede kerncentrale naast Borselle, zet een derde op de Maasvlakte. Bouw je centrales met hetzelfde vermogen als die in Borselle, dan is 10% van de totale energieproductie van Nederland als zonder uitstoot van CO 2. Ter vergelijking, eerder becijferde ik in een ander topic dat je om diezelfde 10% groen te maken, je een stuk Nederland ter grootte van alle bebouwde oppervlakte van heel Nederland op dit moment vol zou moeten stouwen met windmolens. En dat was nog uitgaande van zeer optimistische cijfers, realistisch zou zijn het dubbele te nemen. Leg daarna goede nieuwe wegen aan die de piekcapaciteit van de spits aankunnen, en het autoverkeer zorgt niet langer voor extra uitstoot door in de file te staan. Voor de gemiddelde forens die dagelijks vast staat betekend dit al een reductie van 10-30% van de uitstoot, omdat hij die tijd ongeveer stil staat. Dat is goedkoop, realistisch, werkend, en anno heden al technisch en ruimtelijk haalbaar.
||
![]() |
Citaat:
Is wel leuk dat je dat vindt maar alles wat je daarna zegt heeft niets te maken met wat hij zegt. Hij staat gewoon helemaal achter het ICCP maar vindt dat als we maar een bepaald buget hebben we andere problemen makkelijker op kunnen lossen. Ik moet zeggen dat ik zelf ook helemaal geen oplossing voor de klimaatverandering. En het lijkt er op dat mensen alleen maar wat willen doen als ze geloven dat hun bestaat binnen hun leven nog bedreigt gaat worden.
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-07-2007 om 23:04. |
![]() |
|
Wat ik mij nu eigenlijk afvraag is of wij überhaupt wel weten wat de effecten van het opwarmen zullen zijn.
Zo is gore's speech van dat alle ijskappen zullen smelten al flink neergehaald door het simpele feit dat het ijs in antartica de afgelopen 20 jaar juist aan het toenemen is. Daar is het dus juist kouder aan het worden bron: http://www.space.com/scienceastronom...ic_020822.html Hoe valt dit te verklaren aan dit systeem, en als dit gebeurt, is het dan wel zeker dat het opwarmen van de aarde de gevolgen heeft die wij verwachten? en zijn deze gevolgen nu rampzalig, neutraal, of zelfs erg positief voor de planeet en onze samenleving. mede dankzij het feit dat het klimaat en de natuur erg dynamisch is lijkt het mij extreem moeilijk om hier een 100% nauwkeurig antwoord op te geven.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Ik heb je bron even doorgelezen, maar daar staat weinig over wat er nou daarwerkelijk gebeurd. Ze vertellen dat ergens de ijsdagen langer worden, en ergens anders korter. Terwijl ook de hoeveelheid ijs die afgezet wordt op het vaste land etc, van belang is. Wat hier voornamelijk naar voren komt is dat de regionale veranderingen goed overeenkomen met de temperatuurs verandering. Terwijl het aantal ijsdagen inderdaad best kan toenemen, kan het tegelijkertijd zo zijn dat de gemiddelde temperatuur toeneemt. Er staat te weinig in het artiekel om daar een goede inschatting van te maken. Citaat:
Waar jij het nu over hebt is regionale verandering. Peter Cox (2001) gaf al aan dat juist die locale veranderingen allemaal heel belangrijk kunnen zijn. Stel bijvoorbeeld dat in het gebied waar het aantal ijsdagen toeneemt, eigenlijk maar een klein deel van de koolstofopname plaatsvind, terwijl in de plaatsen waar het aantal ijsdagen kleiner wordt dat deel veel groter is. En je weet dat warmere zeeen minder netto koolstof opnemen. Dan is de eindconclusie dat je uiteindelijk minder netto koolstofopname hebt dan daarvoor. Dan is het wel leuk dat je meer ijs hebt op plek A, maar als plekken B en C dat effect teniet doen heb je er niets aan. Dit is dan ook weer speculatie van mij. Het kan best zijn dat er delen van de aarde kouder worden of meer koolstof opnemen. Het gaat uiteindelijk echter om de globale trend die je hier in ziet. Als je je verdiept in de modellen die ze eigenlijk gebruiken, dan krijg je al de zenuwen als je ziet wat voor simplificaties ze moeten toepassen om een gedetailleerd beeld te kunnen scheppen. Nee, de modellen zijn nog niet perfect en we weten het nooit zeker. Maar planning zonder voorspellingen is nog moeilijker dan planning met voorspellingen waar we niet helemaal zeker van zijn.
|
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Gre...arming_Swindle
hier de meeste myhtes van de anti-globalwarming lui tegengesproken.
||
Citaat:
EDIT: Interessant trouwens dat een aantal wetenschappelijke artiekelen niet wetenschappelijk na te zoeken zijn.
Laatst gewijzigd op 17-07-2007 om 09:04. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Trouwens, een van de belangrijkste recente innovaties van kllimaat modellen kan je vinden in: Acceleration of global warming due to carbon-cycle feedbacks in a coupled climate model (Cox PM et al. 2000) - Moorcroft P.R. How close are we to a predictive science of the biosphere? TRENDS in Ecology and Evolution Vol. 21 No.7, 400 407 (2006) - Adams B. et al. An analysis of some diverse approaches to modelling terrestrial net primary productivity. Ecological modelling 177, 353 391 (2004) - Thornley J.H.M. & Cannell M.G.R. Soil Carbon Storage Response to Temperature: an Hypothesis. Annals of Botany 87, 591 598 (2001) Maljanen M. et al. (2004) Carbon dioxide, nitrous oxide and methane dynamics in boreal organic agriculture soils with different soil characteristics. Soil Biology & Biochemistry 36 (11): 1801 1808 - van Huissteden J. et al. (2006) Modelling the effect of water-table management on CO2 and CH4 fluxes from peat soils. Netherlands Journal of Geosciences-Geologie en Mijnbouw 85 (1): 3-18 - IPCC, 2001. Climate Change 2001: The Scientific basis. Contribution of Working Group 1 to the Third Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. J.T. Houghton, Y. Ding, D.J. Griggs, M. Noguer, P.J. van der Linden and D. Xiaosu. Cambridge University Press, Cambridge. - Valentini R., Matteucci G., Dolman A. J., Schulze E. D., Rebmann C., Moors E. J., Granier A., Gross P., Jensen N. O., Pilegaard K., Lindroth A., Grelle A., Bernhofer C., Grunwald T., Aubinet M., Ceulemans R., Kowalski A. S., Vesala T., Rannik U., Berbigier P., Loustau D., Guomundsson J., Thorgeirsson H., Ibrom A., Morgenstern K., Clement R., Moncrieff J., Montagnani L., Minerbi S. & Jarvis P. G. (2000) Respiration as the main determinant of carbon balance in European forests. Nature 404: 861-865.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
wat ik dus wel zou willen zien zijn die uitgevoerde modellen en de voorspellingen die aan de hand van die modellen zijn gemaakt.
||
Citaat:
- We weten dat CO2 verandering samen hangt met een verandering in de temperatuur. - We weten dat een hoger CO2 niveau de activiteit van planten positief beinvloed - We weten dat een hogere temperatuur de decompositie van plantmateriaal positief beinvloed. - We weten dat de netto verandering van het koolstofniveau in de grond NEGATIEF is bij een hogere temperatuur/CO2 concentratie. - Daarnaast zijn het voornamelijk annulen (1-jaars planten) die hier voordeel bij hebben. Deze planten komen op in de lente en gaan net zo hard weer dood in de herfst. - De verandering in perreniele planten is niet zo groot, maar wordt vooral beperkt over een langere tijd door ruimte en kracht van de plant zelf. Een boom wordt maar 'zo' groot. Dat ie dat niveau 2-3 jaar eerder berijkt is leuk, maar zal geen enorme verandering in de koolstof-vastlegging betekenen. Dus, je hebt gelijk, maar het leidt niet tot meer vastlegging.
||
Citaat:
p.s. Ik weet nog steeds niet zeker of wat jij zegt wel zo is. En of het zo is zoals het lijkt, want zoals je misschien hebt gemerkt is alles ingewikkeld. Ik kan me voorstellen dat er minder volume over meer oppervlakte verspreid is bijv.
||
Citaat:
||
Citaat:
Het land ijs is volgens mij niet zozeer solide als wel heel veel. Daarom moet ik eerst een duidelijke omschrijving en onderbouwing hebben, maar ik heb geen idee welke bronnen ik zou moeten hebben en iedereen hier heeft het blijkbaar 'ergens gelezen'.
|
om ff duidelijk te zijn over het antartica ijs:
Antarctica is het vijfde continent qua oppervlakte, na Azië, Afrika, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Het is ook het continent met de laagste gemiddelde luchtvochtigheid. Van al het ijs op de wereld ligt 90% op Antarctica. De gemiddelde dikte van de ijskap bedraagt 2200 meter en op het dikste punt is het ijs maar liefst 4776 meter dik. bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antarctica het is dus zéker de grootste ijsmassa(70% van het water op aarde) , en aangezien de temperatuur tussen de -40 (zomer) en -88 (winter) denk ik niet dat er op dit moment zo'n groot gevaar is dat het smelt.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En we gaan gewoon naar een top in een ijstijd. De mens heeft maar een heel klein gedeelte te maken met de opwarming van de aarde. Misschien ligt het zelf aan de zon, die steeds groter wordt.. Maar niet aan de mens. En laat die noordpool maar smelten daarvan ligt toch maar klein gedeelte boven water, dus water zal maar metertje stijgen ofzo.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()