Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2007, 14:49
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-07-2007 @ 15:47 :
Wat is daar anders aan? Het is onderdeel van de religie. Bij de islam is de koran in het Arabisch geschreven. Het zou stom zijn als die citaten opeens in het Nederlands geciteerd worden (niet dat het niet gedaan wordt) en dat gebeden opeens in het Nederlands worden gedaan.

Het is wellicht wat anders als je doelt op de teksten buiten de noodzakelijke religieuze gebruiken.
Waarom is dat raar? De Bijbel is toch ook vertaald? (ik snap probleem dus echt niet).

Maar OK, doe citaten dan in Arabisch. Maar de gewone tekst van de persoon die preekt die kan toch gewoon in het Nederlands!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2007, 14:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 15-07-2007 @ 15:49 :
Waarom is dat raar? De Bijbel is toch ook vertaald? (ik snap probleem dus echt niet).

Je bekijkt het nu vanuit christelijk perspectief. Omdat christenen wel gewoon citeren in hun eigen taal uit de bijbel is dat "normaal" en wordt het als "geen probleem geacht". Prima, maar voor andere gelovigen is dit wel een probleem.

Citaat:
Maar OK, doe citaten dan in Arabisch. Maar de gewone tekst van de persoon die preekt die kan toch gewoon in het Nederlands!
Op zich geen probleem mee, maar is dit een overheidstaak om zich daarmee te bemoeien?
Oud 15-07-2007, 15:10
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-07-2007 @ 15:52 :

Je bekijkt het nu vanuit christelijk perspectief. Omdat christenen wel gewoon citeren in hun eigen taal uit de bijbel is dat "normaal" en wordt het als "geen probleem geacht". Prima, maar voor andere gelovigen is dit wel een probleem.

Op zich geen probleem mee, maar is dit een overheidstaak om zich daarmee te bemoeien? [/B]
(1) Ik zou zeggen: het kan, dus waarom niet bij de islam?!

(2) Misschien niet, maar waarom doet die gemeenschap het zelf niet. Wordt gewoon NEDERLANDER!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 15:18
Daevrem
Daevrem is offline
In de Islam is dat traditie, in het christendom niet. Waarom? Daarom.
Oud 15-07-2007, 16:04
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 15-07-2007 @ 16:18 :
In de Islam is dat traditie, in het christendom niet. Waarom? Daarom.
In RK Kerk preekte men ook tijden in Latijn. Is men ook van afgestapt.
De islam moet gewoon eens flink moderniseren!
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 17:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 15-07-2007 @ 17:04 :
In RK Kerk preekte men ook tijden in Latijn. Is men ook van afgestapt.
De islam moet gewoon eens flink moderniseren!
volgens mij was er toch nog net een latijnse mis toegekend door het vaticaan om te gebruiken..... 1 of andere mis waarin "gehoopt wordt dat joden het licht gaan zien" o.i.d. van wat ik ervan begrepen heb.
Oud 15-07-2007, 17:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-07-2007 @ 18:11 :
volgens mij was er toch nog net een latijnse mis toegekend door het vaticaan om te gebruiken.....
De voorstanders daarvan zijn uiteraard even retarded als de islamitische fundamentalisten die zoveel problemen veroorzaken.

Beiden zouden heropgevoed moeten worden om ze in een samenleving te kunnen passen, maar goed, dat geheel terzijde.
Oud 15-07-2007, 17:21
Verwijderd
Over dat preken in nederlands, als je geen weet van hebt, hou dan gewoon je bek. Ik zie steeds in meerdere mate dat moskeën (marokkaanse) naast arabische preken (voor de ouderen) ook achteraf dezelfde preek in het nederlands houden (voor de jongeren). Steeds meer imams spreken beter nederlands. Dus als je nooit in een moskee komt, wat de f*** gaat jou dat aan. Ik maak me toch ook geen zorgen als in een hindoe-tempel, ze hun gebdden, preken etc. in hun taal houden.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 17:22
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 15-07-2007 @ 18:21 :
Over dat preken in nederlands, als je geen weet van hebt, hou dan gewoon je bek.
en anders reageer je even met fatsoen....
Oud 15-07-2007, 17:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Over dat preken in nederlands, als je geen weet van hebt, hou dan gewoon je bek.
Kennis van zaken is een verwijt dat we jou ook maar zelden kunnen maken, dus iets minder hoog van de toren mag wel.

Het gaat overigens niet om de trend, het gaat er om dat er nog meer dan genoeg exclusief in arabische gepreekt wordt, en dit een obstakel vormt voor integratie van met name de oudere generatie.
Oud 15-07-2007, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 15-07-2007 @ 18:22 :
Mijn excuses voor het taalgebruik, maar sommige onzin en onwetendheid die door sommigen hier verspreid wordt is een ernstigere zaak. En het is een onzin-argument om integratie erbij te halen, want dat zou betekenen dat geen enkele taal op geen enkele plek mag spreken behalve nederlands, want anders zou dat een belemmering voor de integratie zijn. Dat betekent dus dat sommige dingen ( zoals preken in de taal van het publiek, in het turks, pakistaans, arabsich etc. gewoon moet) gewoon moeten.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2007, 18:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 15-07-2007 @ 18:37 :
En het is een onzin-argument om integratie erbij te halen
Ik geloof dat de uitleg dat een circuitje in eigen taal de integratie van migranten belemmert vrij duidelijk was. Genoeg boeken over, maar ik zal iets toegankelijkers citeren om te illustreren hoe samenklittende migranten in de eigen taal de integratie hinderen, Agora jaargang 23, nummer 2, 2007, 'Thuis in het publieke domein', een studie over over Turkse migratantenvrouwen in het publieke domein van Eda Ünlü Yücesoy:

(excuses voor de vele taalfouten in het artikel, ik kopieer het echter letterlijk)

"Allereerst kan worden vastgesteld dat er op papier erg grote verschillen zijn tussen eerste- en tweede- en derdegeneratiegroepen. De migratiegeschiedenis en persoonlijke eigenschappen zoals educatie en plaats op de arbeidsmarkt zorgen theoretisch voor verschillen in het takenpakket.
Zo zal het sociale leven van eerstegeneratiemigranten grotendeels beperkt zijn tot het huishouden en familiebetrekkingen. Het onvoldoende beheersen en van de Nederlandse taal en gebrekkige sociale en ruimtelijke kennis spelen hierbij een rol. Het sociale pakket gerelateerd aan het takenpakket van de tweede generatie zou dan een meer gedifferentieerd karakter moeten tonen. Opvallenderwijs blijkt dat ook tweedegeneratie-immigranten meer en meer in het domein van de familiebetrekkingen terecht komen. Zij worden met de partner dusdanig opgenomen in de Turkse gemeenschap dat relaties opgebouwd in de bredere maatschappij teniet worden gedaan.
Voor de derdegeneratie is het proces min of meer hetzelfde."

Preken in eigen taal houdt dus het leren van de Nederlandse taal tegen. Wat als eerste relevant gevolg een obstakel vormt in de positie op de arbeidsmarkt. Tevens blijft men daardoor meer in eigen groep, waardoor integratie verhindert wordt, en zelfs teniet gedaan kan worden. Dit versterkende proces doet migranten mislukken in onze maatschappij.

Als we daar iets aan kunnen doen, dan mag men zich niet verschuilen achter non-logica als "maar er wordt af en toe Nederlands gepreekt voor wie toevallig Nederlands leerde", het gaat om het verzachten van de problemen met de eerste generatie, het redden van de tweede generatie, en het voorkomen van problemen voor een deel van de derde generatie.
Oud 15-07-2007, 18:22
Gatara
Gatara is offline
De vraag rest of alleen preken in het Nederlands daarbij helpt.

(en overigens zijn er ook onderzoeken te vinden waarin beweerd wordt dat tweetalig opgevoede kinderen op bepaalde punten een voorsprong hebben)

Het lijkt me voornamelijk de bedoeling dat mensen elkaar duidelijk kunnen maken en met elkaar kunnen spreken in de nationale talen (in het Nederlands geval: Nederlands of Fries). Dat iemand thuis dan in het Chinees met elkaar kletst, lijkt me niet van belang.
Oud 16-07-2007, 04:37
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Over dat preken in nederlands, als je geen weet van hebt, hou dan gewoon je bek. Ik zie steeds in meerdere mate dat moskeën (marokkaanse) naast arabische preken (voor de ouderen) ook achteraf dezelfde preek in het nederlands houden (voor de jongeren). Steeds meer imams spreken beter nederlands. Dus als je nooit in een moskee komt, wat de f*** gaat jou dat aan. Ik maak me toch ook geen zorgen als in een hindoe-tempel, ze hun gebdden, preken etc. in hun taal houden.
Leuke post! NOT!

Wat gaat mij dat aan? Ik mag toch mijn mening geven!
Ik kom nooit in moskee? Nee, maar mag ik er dan geen mening over hebben?

En waarom zijn er sowieso Marokkaanse en Turkse moskeeen? Is toch zelfde islam.
Praat gewoon Nederlands. Ook in je kerk/moskee. Hou van dit land, wordt deel van ons en je hoort er 100% bij. Iedereen welkom. Maar wel aanpassen aub!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 04:37
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-07-2007 @ 18:22 :
Thanks!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 04:39
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 15-07-2007 @ 18:37 :
Mijn excuses voor het taalgebruik, maar sommige onzin en onwetendheid die door sommigen hier verspreid wordt is een ernstigere zaak. En het is een onzin-argument om integratie erbij te halen, want dat zou betekenen dat geen enkele taal op geen enkele plek mag spreken behalve nederlands, want anders zou dat een belemmering voor de integratie zijn. Dat betekent dus dat sommige dingen ( zoals preken in de taal van het publiek, in het turks, pakistaans, arabsich etc. gewoon moet) gewoon moeten.
Beste M., het publiek zijn NEDERLANDERS. Spreek hen dus aan in het Nederlands.
Moskee die aparte dienst houdt voor toeristen (bijv. in het Engels of Frans) vind ik wat anders. Dat is service voor bezoekers (mensen van buiten ons land).

Er zijn geen Turken, Marokkanen enz... we zijn ALLEMAAL Nederlander!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 04:41
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-07-2007 @ 18:23 :
Preken in eigen taal houdt dus het leren van de Nederlandse taal tegen. Wat als eerste relevant gevolg een obstakel vormt in de positie op de arbeidsmarkt. Tevens blijft men daardoor meer in eigen groep, waardoor integratie verhindert wordt, en zelfs teniet gedaan kan worden. Dit versterkende proces doet migranten mislukken in onze maatschappij.

Als we daar iets aan kunnen doen, dan mag men zich niet verschuilen achter non-logica als "maar er wordt af en toe Nederlands gepreekt voor wie toevallig Nederlands leerde", het gaat om het verzachten van de problemen met de eerste generatie, het redden van de tweede generatie, en het voorkomen van problemen voor een deel van de derde generatie.
Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het nu eens helemaal met T_ID eens!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 04:43
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-07-2007 @ 19:22 :
Het lijkt me voornamelijk de bedoeling dat mensen elkaar duidelijk kunnen maken en met elkaar kunnen spreken in de nationale talen (in het Nederlands geval: Nederlands of Fries). Dat iemand thuis dan in het Chinees met elkaar kletst, lijkt me niet van belang.
Zeker, maar... helpt het als het Chinese kindje alleen maar met andere Chinese kindjes optrekt, en daar Chinees mee spreekt?

Het lijkt me van niet.

Daarom, ook in moskee, zet dat Arabieren, Koerden, Turken, Pakistani... bij elkaar. Samen een moskee, dan moeten ze wel Nederlands met elkaar praten.
En we moeten allemaal aan elkaar wennen. Dus ook een Turk met een Marokkaan, een Koerd met een Pakistani, enz....

Echt: samen leven, samen werken, samen naar school, samen uit....

De enige oplossing!!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 04:53
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 16-07-2007 @ 05:39 :
Beste M., het publiek zijn NEDERLANDERS. Spreek hen dus aan in het Nederlands.
Moskee die aparte dienst houdt voor toeristen (bijv. in het Engels of Frans) vind ik wat anders. Dat is service voor bezoekers (mensen van buiten ons land).

Er zijn geen Turken, Marokkanen enz... we zijn ALLEMAAL Nederlander!
Beste H., veel van de imams in Nederland hebben gestudeerd in het buitenland (,turkije,syrie, egypte, marokko etc.). Velen van hen spreken de nederlandse taal slecht of niet. het publiek is volgens jou danwel nederlander, maar het overgrote deel begrijpt de preek alleen of beter als het in de moedertaal wordt gegeven (turks, arabsich, pakistaans etc.). Vandaar dat je turkse en marokkaanse moskeeën hebt. Van wat ik gemerkt heb in amsterdam-west is dat in een toenemende mate er naast een preek in het arabisch ook een preek in het nederlands wordt gegeven (door andere dan imam, tijdens vrijdagpreek). Hoewel dus iedereen 'nederlander' is spreekt en groot deel van de imams als de bezoekers de nederlandse taal niet op zulke goede niveua dat ze een preek in het nederlands volledig zouden begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 04:57
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 16-07-2007 @ 05:43 :
Zeker, maar... helpt het als het Chinese kindje alleen maar met andere Chinese kindjes optrekt, en daar Chinees mee spreekt?

Het lijkt me van niet.

Daarom, ook in moskee, zet dat Arabieren, Koerden, Turken, Pakistani... bij elkaar. Samen een moskee, dan moeten ze wel Nederlands met elkaar praten.
En we moeten allemaal aan elkaar wennen. Dus ook een Turk met een Marokkaan, een Koerd met een Pakistani, enz....

Echt: samen leven, samen werken, samen naar school, samen uit....

De enige oplossing!!
ik zie dat ik niet de enige wakkere ben op het moment
Helemaal mee eens, en dat zie ik ook vaker gebeuren bij de vrijdagpreek, niet alleen marokkanen, maar ook surinamers, turken, pakistanen, afrikanen etc. bezoeken de moskee. En ja, ze praten met elkaar, ookal is het in gebrekkig nederlands (oudere generatie).
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 06:03
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 16-07-2007 @ 05:53 :
Beste H., veel van de imams in Nederland hebben gestudeerd in het buitenland (,turkije,syrie, egypte, marokko etc.). Velen van hen spreken de nederlandse taal slecht of niet. het publiek is volgens jou danwel nederlander, maar het overgrote deel begrijpt de preek alleen of beter als het in de moedertaal wordt gegeven (turks, arabsich, pakistaans etc.). Vandaar dat je turkse en marokkaanse moskeeën hebt. Van wat ik gemerkt heb in amsterdam-west is dat in een toenemende mate er naast een preek in het arabisch ook een preek in het nederlands wordt gegeven (door andere dan imam, tijdens vrijdagpreek). Hoewel dus iedereen 'nederlander' is spreekt en groot deel van de imams als de bezoekers de nederlandse taal niet op zulke goede niveua dat ze een preek in het nederlands volledig zouden begrijpen.
Ik snap het wel. Alleen daar is de situatie nog niet 'goed'. Ik denk dat het een goede zet zou zijn van de moslim gemeenschap om alle preken standaard in het Nederlands te doen. En dan aanvullend misschien preken in Arabisch of Turks.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 06:03
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 16-07-2007 @ 05:57 :
Helemaal mee eens, en dat zie ik ook vaker gebeuren bij de vrijdagpreek, niet alleen marokkanen, maar ook surinamers, turken, pakistanen, afrikanen etc. bezoeken de moskee. En ja, ze praten met elkaar, ookal is het in gebrekkig nederlands (oudere generatie).
Dat is goed te horen!!!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 06:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 16-07-2007 @ 05:43 :

Het lijkt me van niet.

Ik zie de link niet tussen een paar keer naar de moskee gaan en daar Arabisch horen + dagelijks leven

[edit: zie mijn volgend antwoord aan mahdaoui]
Oud 16-07-2007, 06:43
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 16-07-2007 @ 05:57 :
ik zie dat ik niet de enige wakkere ben op het moment
Dat mag dan wel zo zijn, maar de moskee is echt niet de enige plek. Ik vind het raar dat er zo de nadruk op wordt gelegd in deze discussie.
Oud 16-07-2007, 10:56
Verwijderd
Denken dat je alle preken in het Nederlands kan laten houden getuigt van een grenzeloze naïviteit waar ik liever m'n vingers niet aan brand.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 17:22
hookee
hookee is offline
Citaat:
Sylph schreef op 16-07-2007 @ 11:56 :
Denken dat je alle preken in het Nederlands kan laten houden getuigt van een grenzeloze naïviteit waar ik liever m'n vingers niet aan brand.
Omdat niemand voor naïeveling uitgemaakt wil worden zal ik 't maar vragen;
kun je me eens vertellen waarom dit niet zou kunnen?
Of bedoelde je willen?

V.w.b. imams uit het buitenland, da's leuk voor een keertje, als introducé, maar niet als vaste prik elke preek weer in 't arabisch.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 17:43
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 16-07-2007 @ 07:43 :
Dat mag dan wel zo zijn, maar de moskee is echt niet de enige plek. Ik vind het raar dat er zo de nadruk op wordt gelegd in deze discussie.
Aanpak van de middenstand e.d. is een klap gecompliceerder, en juridisch praktisch niet te doen. Daarnaast doen geloofshuizen tevens dienst als ontmoetingscentrum. Als er ergens dus een breekijzer in kiertje van het interne circuit van een allochtone groep kan worden gezet, dan is het dus daar.

Daar komt bij dat niet alle buitenlandse imams extremist zijn, maar wel alle extremistische imams buitenlanders zijn. (m.u.v. de paar figuren waar men zo stom was hen de Nederlandse nationaliteit te verlenen, maar goed, je begrijpt waar ik op doel) Met het weren van hen sla je dus twee vliegen in een klap, een begin in het openbreken van het circuit dat integratie stopt en teniet doet, en geen buitenlandse extremisten meer.
Oud 16-07-2007, 18:16
Verwijderd
Citaat:
hookee schreef op 16-07-2007 @ 18:22 :
Omdat niemand voor naïeveling uitgemaakt wil worden zal ik 't maar vragen;
kun je me eens vertellen waarom dit niet zou kunnen?
Of bedoelde je willen?
Omdat je te maken hebt met een achterban die (meren)deels slecht tot geen Nederlands spreekt natuurlijk. De beheersing van het Nederlands onder eerste generatie-immigranten is zo goed als niet bestaand. Maar het is een probleem dat zichzelf zal oplossen, de meeste late generaties spreken over het algemeen behoorlijk Nederlands, waarnaar de vraag naar preken in het Nederlands zal toenemen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 18:17
Joostje
Joostje is offline
het is natuurlijk niet vantevoren te bepalen, maar me dunkt dat het niet heel verkeerd is als bepaalde gebruiken worden overgenomen, bijvoorbeeld vasten en suikerfeest enzo. Zolang het maar geen religieuze basis heeft in de aangepaste vorm.
Oud 16-07-2007, 18:29
hookee
hookee is offline
Citaat:
Sylph schreef op 16-07-2007 @ 19:16 :
Omdat je te maken hebt met een achterban die (meren)deels slecht tot geen Nederlands spreekt natuurlijk. De beheersing van het Nederlands onder eerste generatie-immigranten is zo goed als niet bestaand. Maar het is een probleem dat zichzelf zal oplossen, de meeste late generaties spreken over het algemeen behoorlijk Nederlands, waarnaar de vraag naar preken in het Nederlands zal toenemen.
Apart, dat geëmigreerde Nederlanders in Nieuw Zeeland, Canada en waar dan ook, gewoon op de eerste zondag aldaar naar de lokale Engels-sprekende kerken gaan, gewoon omdat er niks anders was.
Je zou eens moeten zien hoe snel iemand een taal kan leren zodra het hem/haar niet zo makkelijk wordt gemaakt zijn moedertaal overal te gebruiken.
Oh, en die vraag naar Nederlandse preken zal er nooit komen omdat ze nu wéér van huis uit /kinds af aan hebben geleerd dat preken in het Arabisch zijn. Ze verwachten dus niet anders meer.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2007, 18:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sylph schreef op 16-07-2007 @ 19:16 :
de meeste late generaties spreken over het algemeen behoorlijk Nederlands
Oh?
Oud 16-07-2007, 19:01
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-07-2007 @ 19:46 :
Oh?
tsss, je weet toch?
Oud 16-07-2007, 20:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Joostje schreef op 16-07-2007 @ 20:01 :
tsss, je weet toch?
Ik vang zo lezende anders heel andere geluiden op over de integratie van de 2e generatie. Natuurlijk is er meer beheersing van de Nederlandse taal (net alsof het slechter kon dan de eerste generatie, dus feitelijk geen zinnige vergelijking, maar goed), maar die beheersing is verre van voldoende en verre van acceptabel. Zeggen dat er sprake is van een behoorlijk niveau is ronduit foutief, en tevens een grove generalisatie. (want de gemiddelde 2e generatie Chinees weet meer dan een kind van een ultra-conservatief uit een islamitisch en een willoze importbruid)
Oud 17-07-2007, 08:29
Joostje
Joostje is offline
eemn gemiddelde tweede generatie marokkaan kent ook meer nederlands dan een kind van een ultra-conservatief uit een islamitisch en een willoze importbruid)
Oud 17-07-2007, 13:04
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Sylph schreef op 16-07-2007 @ 11:56 :
Waarom niet? In kerken wordt toch ook in NL gepreekt!?
En wat is 'alle''... Maar als je hier al jaren woont, hier bent geboren, dan wil je de preek toch in het Nederlands horen!
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 17-07-2007 @ 09:29 :
eemn gemiddelde tweede generatie marokkaan kent ook meer nederlands dan een kind van een ultra-conservatief uit een islamitisch en een willoze importbruid)
ultra conservatıeve islamieten spreken slecht Nederlands? Leg eens uit.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 16:59
Magican
Magican is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 17-07-2007 @ 15:54 :
ultra conservatıeve islamieten spreken slecht Nederlands? Leg eens uit.
Nou, die zijn behoudend, en dus ook tegenover hun eigen cultuur. Daarom houden zij meer vast aan hun taal (wat dus deel uitmaakt van hun cultuur) en doen zij minder moeite om een andere taal te leren.
Oud 17-07-2007, 17:50
Joostje
Joostje is offline
dat, plus ze zien niet zo snel nederland als ideaal land en dus als permanent vestigingsland dus debaten van het leren van de taal zijn lager.
Oud 17-07-2007, 19:20
littlebee
littlebee is offline
Citaat:
Joostje schreef op 17-07-2007 @ 18:50 :
dat, plus ze zien niet zo snel nederland als ideaal land en dus als permanent vestigingsland dus debaten van het leren van de taal zijn lager.
dan kunnen ze het best meteen optiefen
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 19:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
littlebee schreef op 17-07-2007 @ 20:20 :
dan kunnen ze het best meteen optiefen
Alleen wanneer iedereen met een bomberjack plus hun familie en vriendenkring meegedeporteerd wordt. Met zoiets zou het gemiddelde IQ van de Nederlandse bevolking namelijk omhoog schieten.
Oud 18-07-2007, 00:38
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
T_ID schreef op 17-07-2007 @ 20:23 :
Alleen wanneer iedereen met een bomberjack plus hun familie en vriendenkring meegedeporteerd wordt. Met zoiets zou het gemiddelde IQ van de Nederlandse bevolking namelijk omhoog schieten.
Eugenetica. Zo'n mooie oplossing, zo omstreden!
Oud 18-07-2007, 14:35
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 14-07-2007 @ 18:55 :
Mee eens. Cultuur is iets dynamisch.
Dus allerlei zaken beinvloeden hoe de cultuur verandert.

MAAR:

Dat wil niet zeggen dat als een islamitsche partij 76 zetels in Tweede Kamer zou hebben, ze verworvenheden kan terugdraaien.

DAG MAG NOOIT!
Dan is Nederland geen democratisch land meer dude. En reken maar dat het ooit zover komt, als niemand wakker wordt.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 14:36
Verwijderd
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 18-07-2007 @ 15:35 :
Dan is Nederland geen democratisch land meer dude. En reken maar dat het ooit zover komt, als niemand wakker wordt.
Ja klopt, ook in de VS hebben de negers al de macht gegrepen omdat er maar niet geluisterd werd naar de KKK.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 14:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 18-07-2007 @ 15:35 :
Laten we niet doen alsof de situatie met een gristelijke regering beter is. Waarvan akte in Balkenende IV.

Aanrader overigens: Opiniestuk van Boris van der Ham in de NRC Next van woensdag de 18e waarin hij Vogelaars uitspraak met de grond gelijk maakt door te wijzen dat elke verworvenheid van het moderne Nederland uitsluitend uit de Verlichting afkomstig is, en op geen manier aan religie toe te schrijven is.

Die gozer moet eens met Atzo Nicolai om tafel gaan zitten. Ze zijn wel gelijkgestemd geloof ik.
Oud 18-07-2007, 14:38
Joostje
Joostje is offline
Als er een meerderheid van de bevolking tegen democratie is, wordt die toch wel omvergeworpen, insttutionele opstakels of niet. Overigens is vooral aanpassing van de grondwet nodig, dwz 100 (of 101?) zetels.
Oud 18-07-2007, 14:44
Magican
Magican is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-07-2007 @ 15:38 :

Aanrader overigens: Opiniestuk van Boris van der Ham in de NRC Next van woensdag de 18e waarin hij Vogelaars uitspraak met de grond gelijk maakt door te wijzen dat elke verworvenheid van het moderne Nederland uitsluitend uit de Verlichting afkomstig is, en op geen manier aan religie toe te schrijven is.
Voor de geïnteresseerden
Oud 18-07-2007, 17:27
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Magican schreef op 18-07-2007 @ 15:44 :
Voor de geïnteresseerden
Ik mag hopen dat die vergelijking tussen "Joods-christelijke traditie" en Rosj Hashanah een heel flauw grapje is of weet die man echt niet wat er wordt bedoeld met dat begrip?

Angela Merkel had er nooit over mogen beginnen tijdens de Europese Top, als alle populisten in West-Europa dat nu voortdurend gaan gebruiken gaan mensen idd denken dat we hier ooit met een keppel rondliepen.
Oud 18-07-2007, 17:50
Joostje
Joostje is offline
ik neem aan dat Vogelaar gewoon bedoelt dat ze wil dat over een paar honderd jaar in de loop van de geschiedenis moskeen uitgebrand, en moslims zelf zijn uitgesloten, uitgekafferd, uiteengerukt en uitgemoord. Net als zoals we de joden hebben behandeld.
Oud 18-07-2007, 19:59
littlebee
littlebee is offline
Citaat:
Joostje schreef op 18-07-2007 @ 18:50 :
ik neem aan dat Vogelaar gewoon bedoelt dat ze wil dat over een paar honderd jaar in de loop van de geschiedenis moskeen uitgebrand, en moslims zelf zijn uitgesloten, uitgekafferd, uiteengerukt en uitgemoord. Net als zoals we de joden hebben behandeld.
en wat is daar zo verkeerd aan?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 20:01
Magican
Magican is offline
Citaat:
littlebee schreef op 18-07-2007 @ 20:59 :
en wat is daar zo verkeerd aan?
Jij gaat voor de grap van de dag award?
Reageren

Regels voor berichten