Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2007, 19:42
Verwijderd
Ik zit met een specifiek probeem, maar ik zal de vraagstelling zo algemeen mogelijk houden. Ik ben recentelijk begonnen met rijlessen, maar het vlot niet zo goed. Vandaag begon de rij-instructeur zich echt wat te enerveren. Nu heb ik sowieso een enorme angst voor personen die 'boven mij' staan, maar vooral schrik dat ze kwaad op mij gaan worden. Deze morgen had ik die les en ik loop al heel de dag met zo'n wee gevoel in mijn maag en mijn kop en ik heb heel veel schrik voor de volgende les.

Zijn er dus nog mensen die angst hebben om mensen teleur te stellen of dat ze kwaad gaan worden en hoe ga je er mee om?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2007, 19:45
madelief21
madelief21 is offline
Nee ik had een super lieve rij-instructeur maar ik snap wel je angst voor autoritaire mensen dat herken ik wel. Ik zou je willen verzoeken een andere rij-instructeur te zoeken aangezien je hier niet echt vrolijk van gaat worden. Als het even tegenzit klap je dicht tijdens het lessen waardoor je alleen maar langer, onnodig lessen moet nemen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2007, 20:18
Nona
Nona is offline
Maar ligt het wel aan de rij instructeur? Of ligt het aan jou? Probeer eens wat uit. Blijf vragen wat hij ervan vindt, en of hij het niet erg vindt dat je fouten maakt. Ik denk dat je zult merken dat hij het helemaal niet erg vindt; iedereen die begint met rijden maakt fouten en dat hoort er nu eenmaal bij. Iemand die daar niet tegen kan wordt geen rij instructeur.
Oud 23-07-2007, 21:46
coopergirl
coopergirl is offline
Ik denk dat er een verschil zit in mensen teleur stellen en bang voor gezag zijn/ gevoelig voor hiërarchie. Ikzelf ben geneigd te steigeren wanneer iemand uit oogde van zijn functie wat 'uitstraalt'. Daarentegen ben ik wel snel bang dat mensen slecht over me denken.

Aan je schrijfwijze te zien, kom je volgens mij uit België? Daar is het toch gebruikelijk om met bijv. ouders te gaan oefenen (en een "L" achter je autoruit te plakken). Kun je niet nog een paar keer met hen oefenen zodat je wat meer zelfvertrouwen hebt?
Verder is het normaal dat je niet direct feilloos wegrijd. Daar is de instructeur ook voor, om instructies te geven/ het verkeer in de gaten te houden en zo nodig in te grijpen.
Oud 24-07-2007, 13:19
Stefanie
Stefanie is offline
Ik ben zelf bang voor een bepaald soort gezag dat je omlaag haalt en denigreert. Dat je je ontzettend klein voelt worden als diegene zijn mond open trekt. Voor 'gewone' mensen die boven je staan zoals je baas of de koningin ben ik niet bang.

Bij mijn rijlessen is het een tijdje niet beter gegaan en toen zag ik het ook niet meer zitten, maar weet dat als je doorzet er vanzelf een moment komt dat het ineens wel lukt.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 20:58
SuperSanne
SuperSanne is offline
Niet meteen jezelf de schuld geven, niet iedereen is aardig. Misschien een andere instructeur zoeken? Als het keer op keer gebeurt, dan zou het aan jou kunnen liggen dat het niet wil lukken.
Oud 24-07-2007, 23:50
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 23-07-2007 @ 22:46 :
Ik denk dat er een verschil zit in mensen teleur stellen en bang voor gezag zijn/ gevoelig voor hiërarchie. Ikzelf ben geneigd te steigeren wanneer iemand uit oogde van zijn functie wat 'uitstraalt'. Daarentegen ben ik wel snel bang dat mensen slecht over me denken.

Aan je schrijfwijze te zien, kom je volgens mij uit België? Daar is het toch gebruikelijk om met bijv. ouders te gaan oefenen (en een "L" achter je autoruit te plakken). Kun je niet nog een paar keer met hen oefenen zodat je wat meer zelfvertrouwen hebt?
Verder is het normaal dat je niet direct feilloos wegrijd. Daar is de instructeur ook voor, om instructies te geven/ het verkeer in de gaten te houden en zo nodig in te grijpen.
Geweldig vind ik dat, dat je uit mijn post mijn Belgische roots kunt afleiden .
Maar inderdaad, er is een formule waar je maar 3 lessen met de rijschool moet doen en de rest met de ouders kunt. Maar dat wilden ze niet meer doen, omdat ze mijn voorganger (de broer) niet voldoende hebben kunnen onderrichten. Nuja, in principe, het zijn nog maar 3 lessen, dus nu nog een andere instructeur vragen lijkt me wat dom (en ondankbaar tegenover de instructeur?). Ik zie er gewoon fel tegen op tegen die laatste 3 dagen.

(zucht), achja, na zaterdag zal ik nog eens posten, dan heb ik mijn laatste les gehad en hopelijk haal ik dan mijn attest waarmee ik mijn voorlopig rijbewijs krijg. Dan kan ik op mijn eentje en op mijn eigen tempo wat oefenen. Bedankt voor de reacties alvast.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2007, 10:00
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
seCond ChoiCe schreef op 25-07-2007 @ 00:50 :
Geweldig vind ik dat, dat je uit mijn post mijn Belgische roots kunt afleiden .
Waarschijnlijk leidde ze dat af uit "ik heb heel veel schrik". Dit is een uitdrukking die niet alleen bij jullie in Vlaanderen, maar ook bij ons in Noord-Brabant gebruikt wordt. Toen ik het zag staan gokte ik er zelf ook al op dat je misschien een Vlaming zou zijn, en toen ik je profiel bekeek bleek dat inderdaad te kloppen.
Oud 25-07-2007, 13:23
Daboman
Daboman is offline
Andere rij-instructeur zoeken. Ik ben ook begonnen bij een klootzak. Die denigreerde me bij zowat elke fout . Toen ben ik naar een andere rijschool gegaan en kwam ik bij iemand terecht waarbij ik het niet snel genoeg kon oppikken. Toen ben ik weer weggegaan en toen kwam ik eindelijk bij iemand terecht waarmee ik het kon vinden.

Als je het niet kan vinden met je rij-instructeur moet je onmiddellijk weg, want het heeft een slechte invloed op je leertempo. En het kost dus bakken met geld omdat je dus meer lessen nodig hebt.
Oud 25-07-2007, 14:51
wousmi
wousmi is offline
Citaat:
Daboman schreef op 25-07-2007 @ 14:23 :

Als je het niet kan vinden met je rij-instructeur moet je onmiddellijk weg, want het heeft een slechte invloed op je leertempo. En het kost dus bakken met geld omdat je dus meer lessen nodig hebt. [/B]
economisch aspect van angst voor autoriteit . k zou ook een andere instructeur zoeken .
Oud 25-07-2007, 15:56
Verwijderd
Citaat:
seCond ChoiCe schreef op 23-07-2007 @ 20:42 :
Nu heb ik sowieso een enorme angst voor personen die 'boven mij' staan, maar vooral schrik dat ze kwaad op mij gaan worden.

Zijn er dus nog mensen die angst hebben om mensen teleur te stellen of dat ze kwaad gaan worden en hoe ga je er mee om?
Ik had exact hetzelfde. Is op zich geen probleem. Ik heb hiervoor cognitieve gedragstherapie gehad. Het had te maken met een overtuiging over mezelf die ik vanaf mijn kinderjaren heb meegedragen en heb uitgebouwd.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 15:36
Flijn
Flijn is offline
Dit had ik ook toen ik nog op school zat. Ik dacht (onbewust) dat als ik mensen (leraren) boos maakte, ze me altijd een rotkind zouden vinden. Daarnaast vertrouwde ik niet genoeg op mijn eigen inzicht om dat als uitgangspunt voor mijn handelen te nemen.

Bij mij had het dus te maken met een grote behoefte aan bevestiging van anderen, en te weinig vertrouwen in mijn eigen ordeel. Dit is verminderd toen ik ouder werd en meer op mezelf ging vertrouwen.

Wat was mijn punt...?
Oja, dat ik vermoed dat deze angst voortkomt uit onzekerheid. (ja echt ) Daar zou je dus aan kunnen werken. Neemt echter niet weg dat je ook beter op zoek kunt gaan naar een instructeur waarbij je je wél op je gemak voelt.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 17:12
mara18
mara18 is offline
Ik had precies hetzelfde met mijn rij-instructeur. Echt een ellendige periode. Gevolg: ik kruip nog steeds niet achter het stuur ondanks het feit dat ik al twee jaar mijn rijbewijs heb.

Volgens mij is het een soort angst om te falen. Je denkt: die man spendeert zoveel tijd aan mij, ik moet presteren.
En over het prijskaartje denk je niet na.

Ik denk dat het helpt om te beseffen dat die man gewoon zijn job uitoefent en dit niet speciaal voor jou doet.

Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 16:07
Dakoedam
Dakoedam is offline
wat nou boven jouw, je bent wie je bent, en niets houd je tegen naar jouw pad naar het goede !
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten