Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2007, 19:51
Dragon_Fly
Dragon_Fly is offline
Hee..
Ik heb afgelopen week een ring gekregen van mijn vriendje, vanwege ons 1-jaar-samenzijn. Hij moest worden verkleind, dus ik heb m pas sinds gisteren om. Nu zag ik vanochtend onder werktijd (mijn sieraden moeten af tijdens werken) dat mijn vinger helemaal zwart was geworden. Volgens mijn vader betekent dit niet dat je allergisch bent, maar dat je huidzuren de ring aantasten. Dat daar dat zwarte vandaan komt. Ik heb m nu om m`n andere ringvinger, om te zien of deze ook zwart wordt.
Mijn vraag is, blijft dit zo? Is het nu zo dat ik gewoon geen goud dragen kan omdat alles zwart zal worden? Ik heb altijd zilveren sieraden (ketting, oorbellen, ringen > nooit last van), dit is mijn eerste gouden aanwinst.
Alvast bedankt voor reacties
Oud 27-07-2007, 20:16
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Is het wel echt goud dan? Vast een domme vraag, maar ik krijg bij goedkope sieraden ook altijd zwarte uitslag.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2007, 20:28
dennis018
dennis018 is offline
zit de ring niet te strak? knelt hij niet?
Met citaat reageren
Oud 27-07-2007, 20:56
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 27-07-2007 @ 21:16 :
Is het wel echt goud dan? Vast een domme vraag, maar ik krijg bij goedkope sieraden ook altijd zwarte uitslag.
Dat was ook mijn eerste gedachte.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2007, 22:16
Rachel
Rachel is offline
Ik sluit mij aan bij LiefsvanHier.
Ik heb dit namelijk ook bij nep zilver. Als het echt zilver is of echt goud, dan heb ik nergens last van. Het heeft te maken met je hormoonhuishouding en als je bijvoorbeeld zweet of je handen was etc.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 09:41
pyres
pyres is offline
Citaat:
Rachel schreef op 27-07-2007 @ 23:16 :
Ik sluit mij aan bij LiefsvanHier.
Ik heb dit namelijk ook bij nep zilver. Als het echt zilver is of echt goud, dan heb ik nergens last van. Het heeft te maken met je hormoonhuishouding en als je bijvoorbeeld zweet of je handen was etc.
ehm pardon

ik ben allergisch voor zilver
dus pas op met wat je zegt he
Oud 28-07-2007, 11:48
Sushii
Sushii is offline
volgens mij geven nikkel(oid)-verbindingen een zwart laagje af onder invloed van zweet e.d.
Misschien dat dat een gevolg is van het verkleinen van de ring (weet niet precies hoe ze dat doen)

het kan geen kwaad, het is alleen vervelend dat je met die vlekken zit.

Denk dat je bij de juwelier wel na kan vragen of het echt goud is en die heeft waarschijnlijk ook wel een oplossing voor je probleem.

je kan wel allergisch zijn voor goud en zilver (wat pyres zegt) maar daar krijg je geen zwarte vlekken van voor zover ik weet.

kortom, even navragen dus.
Oud 28-07-2007, 14:18
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
pyres schreef op 28-07-2007 @ 10:41 :
ehm pardon

ik ben allergisch voor zilver
dus pas op met wat je zegt he
Ze zegt toch "dan heb IK nergens last van"? Er staat nergens dat je niet allergisch kunt zijn voor zilver.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2007, 21:53
ekki
ekki is offline
Volgens mij krijg je bij een allergie geen zwarte vlekken. Overigens zijn er ook heel weinig mensen allergisch voor goud. Volgens mij omdat het zo'n edel metaal is.
Oud 28-07-2007, 23:34
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
ekki schreef op 28-07-2007 @ 22:53 :
Volgens mij krijg je bij een allergie geen zwarte vlekken. Overigens zijn er ook heel weinig mensen allergisch voor goud. Volgens mij omdat het zo'n edel metaal is.
Ook het eerste wat ik dacht. Goud en zilver zijn edelmetalen en reageren dus helemaal niet snel. Geen idee of je er allergisch voor kunt zijn, maar zwarte vlekken bij een allergie..?
Oud 29-07-2007, 12:40
dallie
dallie is offline
Ik betwijfel of het goud is.
Oud 29-07-2007, 12:58
Mara
Mara is offline
Ik betwijfel inderdaad ook of het echt goud is, een allergische reactie zorgt niet voor zwarte ringen. Daarnaast lijkt het me sterk dat je huidzuren het goud aantasten, het is zoals al eerder gezegd een edelmetaal, daar is héél wat meer voor nodig. Als het zo zuur is dat 't die ring aantast brandt het volgens mij je huid ook weg.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 13:28
Melpomene
Melpomene is offline
Goud verwerkt in sieraden is natuurlijk geen zuiver goud. Dus een allergische reactie zou best kunnen maar vaak is het van de andere metalen die erin verwerkt zijn.

Maar die zwarte ringen zijn vreemd en niet echt een allergische reactie te noemen denk ik. Waarschijnlijk is de ring van nepgoud en geeft het af.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Melpomene schreef op 29-07-2007 @ 14:28 :
Waarschijnlijk is de ring van nepgoud en geeft het af.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 21:02
Mara
Mara is offline
Dan hoop ik trouwens maar voor d'r dat 't vriendje 't ook niet wist, zou best rot zijn als 'ie heeft gelogen dat 't echt goud was
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 22:28
Verwijderd
Dat is gewoon oxidatie (roest dus), zilver en goud kunnen ook oxideren, geloof ik, maar niet zo makkelijk. Hij is dus zeker weten nep
Met citaat reageren
Oud 29-07-2007, 22:46
Southtown
Southtown is offline
Hij is nep, zeker weten. En dat zwart is geen allergische reactie, hoewel allergie aan edele metalen zeker niet onbekend is.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 00:08
Verwijderd
Wat de rest al zegt: Het is geen allergische reactie, maar een stofje wat hij afgeeft, vermoedelijk omdat het niet echt goud is. Bij allergie krijg je eerder jeuk, rode plekken, bultjes, dat soort dingen. Bij echt goud moet er een merkje in de ring staan. Desnoods kan je het even navragen aan een juwelier ofzo.
Om te voorkomen dat een ring die niet van edelmetaal is afgeeft kan je aan de binnenkant van de ring transparante nagellak doen. Geeft het ook niet meer af.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 06:27
Kaa
Kaa is offline
Nou heel simpel opgelost dus:
Doe je ring af en kijk of er een merkje in staat met de cijfers 585 . Zoja: Dan is het echt goud
Zonee: dan heeft je vriendje je afgescheept
En dan kan je eens gaan googlen welk stofje j enou pre cies niet kan hebben...
Oud 30-07-2007, 08:32
Dragon_Fly
Dragon_Fly is offline
M`n vriend heeft gebeld naar de juwelier waar die ring vandaan komt en dus degene die m kleiner heeft gemaakt. De ring is absoluut niet te strak, ik kan m ook om m`n middelvinger. En hij moet wel echt goud zijn, dat zegt die man. Ik kan wel een grote vijf ontdekken in de ring, maar er staan twee kleinere cijfertjes achter die k niet lezen kan. De juwelier zelf zei dat het wel eens te maken kon hebben met het polijsten. Ik heb er nu vrij weinig last meer van, dat zwarte.
Bedankt voor de reacties iedereen
Oud 30-07-2007, 09:55
pyres
pyres is offline
Citaat:
Bloem schreef op 28-07-2007 @ 15:18 :
Ze zegt toch "dan heb IK nergens last van"? Er staat nergens dat je niet allergisch kunt zijn voor zilver.
ze bracht het naar mijn mening anders
Oud 30-07-2007, 15:58
vosje16
vosje16 is offline
Echt zeker dat het goud is? Want laatst keek ik naar ringen bij een juwelier en die kosten gemakkelijk 500 euro (en het was enkel een ring, dus zonder diamantjes op ofzo)! Zo'n cadeau wil ik ook wel voor mijn 1 jaar

Bij een andere juwelier zag ik goudkleurige ringen voor 50 à 100 euro, maar ik vraag me af wat voor materiaal dat dan is? Goud kan het toch niet zijn, want dat kost veel meer? Gewoon een heel dun laagje goud misschien, met iets anders eronder?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 16:25
Verwijderd
Ik heb een hele simpele gouden ring, zonder diamantje ofzo, en die was inderdaad ook rond de €500,- ..
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 17:06
Verwijderd
als je dat zwart niet meer hebt nu zal het inderdaad toch van dat polijsten zijn geweest... zoveel te beter natuurlijk

en trouwens: goud is niet zo verschrikkelijk duur hoor
ik heb een simpele gouden ring van volgens mij in den tijd zo'n zesduizend frank, dus pakt zo'n 150 euro.

als je een 'heel simpel gouden ringetje' hebt van 500 euro heb je voornamelijk voor het ontwerp en het merk betaald, want de goudprijzen vallen goed mee.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 17:11
Verwijderd
Ja, dat zal wel dan Voor een trouwring was hij belachelijk goedkoop
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 30-07-2007 @ 18:11 :
Ja, dat zal wel dan Voor een trouwring was hij belachelijk goedkoop
klopt
trouwringen zijn altijd duurder dan 'gewone' ringen, ondanks het feit dat het materiaal eigenlijk niet zo duur is, gewoon omdat trouwers er nu eenmaal meer geld voor over hebben betekenis etc
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 19:03
Verwijderd
Oh, de ringen samen waren €500,-, niet alleen die van mij , dus ongeveer €250,- per stuk. Dat is alweer een stuk goedkoper Ik vond het al zo duur, dus ik vroeg 't even na
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 20:55
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
pyres schreef op 30-07-2007 @ 10:55 :
ze bracht het naar mijn mening anders
Ik bedoelde het precies zoals Bloem zegt. Heb het zelfs nog nagelezen, omdat ik ging twijfelen
Met citaat reageren
Oud 31-07-2007, 22:33
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik heb wel eens gehoord van die allergie.

Zelf heb ik wel het idee echt allergisch te zijn voor iets in die nepspullen. Want mijn hand ziet er na 3-4 dagen dan uit alsof ik een schimmelinfectie heb opgelopen (schilfers, bultjes, etc)

Dure vriendin zal ik worden voor mijn vriendje
Oud 01-08-2007, 16:07
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
ik heb een ring van witgoed met steentje erin van 120E dus dat kan best

en gelukkig heb je er nu geen last meer van

Regels voor berichten