Gehandicapte baby's levend begraven
AMSTERDAM - Een indianenstam in het Amazonegebied begraaft jaarlijks 25 tot 30 gehandicapte baby's levend omdat een boze geest in hen huist. " Onthutsend en zeer aangrijpend", zo noemt Netwerk-reporter Geert-Jan Lassche zijn reportage over de indianenstammen in het Amazonegebied
Haar baby was gehandicapte en moest van de medicijnman levendbegraven worden
"Je moet die kinderen van de dood redden", zegt zendelinge Márcia Suzuki in Netwerk, "want elk kind heeft recht op leven." Haar missie is pasgeboren indianenkinderen van een wisse dood te redden door ze uit de stam te halen en ze naar de grote stad te brengen voor behandeling in het ziekenhuis. "Ik kan het niet accepteren dat ze levend worden begraven. Ik voel dat ik moet vechten voor deze kinderen."
Haar grootste tegenstander is de Braziliaanse overheid, die stelt dat de indianen met rust gelaten moeten worden. De zendelinge zou ziekten verspreiden, culturen vernietigen en een kidnapper zijn. "Door één leven te redden, zet ze de levens van de hele stam op het spel. Ik ben niet wreed, maar ik behoud liever de hele stam dan één baby", zegt Michel Blanco, woordvoerder van de Braziliaanse overheid.
Documentairemaker Lassche trok op met Márcia naar de inheemse volken in het Amazonegebied en sprak met moeders, van wie gehandicapte kinderen levend zijn begraven. Een van hen: "Ik baarde een abnormaal kind, het leek wel op een pop. En het was geslachtsloos. Toen kwam de medicijnman naar mij toe en zei 'Dit is geen mens. Dit is iets anders dan een mens'. En toen hebben we het kind begraven."
Moeders die hun eigen kind doden, omdat de traditie dat voorschrijft. Tradities die overgeleverd worden van generatie op generatie, aangemoedigd door de medicijnmannen. "Als we het kind niet levend begraven, dan komt de boze geest in de moeder en zal die haar doden. Als je het kind levend begraaft, dan gaat de boze geest weg", aldus Banavi, medicijnman van de Deni-stam.
stelling1: als we dit in de westerse wereld ook deden zou het een hoop geld en ellende besparen
stelling2:tradities zijn nutteloos
stelling3

e ene cultuur moet zich niet bemoeien met een andere cultuur
stelling4:mensen zijn walgelijk