Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2007, 14:59
Heleeeeen
Heleeeeen is offline
Op 19 juli jl. ben ik 18 geworden, dit betekend dat mijn moeder op 1 juli nog E536,- aan kinderblijslag voor mij heeft ontvangen.
Nu is het zo dat ik dus in oktober pas OV krijg en eind oktober voor de eerste keer stufi. Ik vind het vanzelfsprekend dat ik van mijn moeder dan een deel van die kinderblijslag krijg, aangezien ik in september dus geen OV/stufi heb. Mijn moeder wil mij echter niets geven en zegt dat ik maar naar 'mijn pappie' moet gaan.
Hoe moet ik dit oplossen en hoeveel geld kan ik van haar vragen als ik half augustus niet meer thuis woon?
Oud 02-08-2007, 15:20
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Je studiefinanciering krijg je wel gewoon vanaf september.
Tenminste, had ik ook toen ik 17 was en ging studeren.
Oud 02-08-2007, 15:21
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Droomvlucht schreef op 02-08-2007 @ 16:20 :
Je studiefinanciering krijg je wel gewoon vanaf september.
Inderdaad, rond de 24ste september krijg je je eerste studiefinanciering.
Oud 02-08-2007, 15:27
Verwijderd
Citaat:
justhanna schreef op 02-08-2007 @ 16:21 :
Inderdaad, rond de 24ste september krijg je je eerste studiefinanciering.
Nee, 24 oktober.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 15:39
Verwijderd
De kinderbijslag gaat in kwartalen en dus pas vanaf 24 oktober, je OV ook.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 15:51
Nyawa
Je krijgt inderdaad pas in oktober stufi en OV, dat had ik vorig jaar ook. Wel had ik al vanaf 1 juli een kamer: je ouders krijgen dan dubbele kinderbijslag, maar dat geldt voor jou dus helaas niet.

Er zijn hier op het forum genoeg topics geweest over hoeveel geld je per maand als student ongeveer kwijt bent, dus daar zou je even op kunnen zoeken om te kijken of je het redt tot oktober met je spaargeld (en eventueel salaris van bijbaantje). Ik weet niet of je ouders helemaal niets voor je betalen of dat je wel elke maand een bijdrage van ze krijgt naast je stufi straks? En ik zou even berekenen hoeveel geld je ongeveer aan OV kwijt gaat zijn; als je ver van huis gaat studeren en je wilt de weekenden naar huis kan dat flink oplopen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 15:52
Verwijderd
Je ouders hebben wel een 'zorgplicht' tot je 23e, maar ze hoeven je niet per se een bepaald bedrag te geven ofzo.

Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe je dit op kunt lossen.
Nog eens met je moeder in gesprek gaan? Naar 'je pappie' gaan voor financiele ondersteuning?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 18:45
Estar
Estar is offline
Je kunt niks van haar eisen, het is haar kinderbijslag, niet die van jou. Ik vind het sowieso wel vreemd dat jij denkt dat jij er recht op hebt.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 18:47
Verwijderd
Als je moeder je geen geld wil geven, wil ze het je dan misschien wel lenen? Zodat je die eerste maand kan overbruggen?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 20:21
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Heb je niet toevallig nog spaargeld van jezelf? Als je uiteindelijk niets krijgt moet je wel geld hebben om die eerste maand door te komen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 23:13
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ze heeft wel een zorg plicht tot je 23ste dus beroep je daar eens op.
Oud 03-08-2007, 01:50
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Estar schreef op 02-08-2007 @ 19:45 :
Je kunt niks van haar eisen, het is haar kinderbijslag, niet die van jou. Ik vind het sowieso wel vreemd dat jij denkt dat jij er recht op hebt.
Waarom zou dat een vreemde vergelijking zijn? Kinderbijslag is toch bedoeld om kinderen te ondersteunen, leek mij zo. Als ze niet meer thuis woont, en dóór die kinderbijslag nog geen stufi/ov krijgt lijkt het me niet meer dan redelijk dat haar moeder daar mee helpt.
Oud 03-08-2007, 10:10
Estar
Estar is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 03-08-2007 @ 02:50 :
Waarom zou dat een vreemde vergelijking zijn? Kinderbijslag is toch bedoeld om kinderen te ondersteunen, leek mij zo. Als ze niet meer thuis woont, en dóór die kinderbijslag nog geen stufi/ov krijgt lijkt het me niet meer dan redelijk dat haar moeder daar mee helpt.
Dat is ook wel zo, maar de moeder moet het ook maar net kunnen missen. Ze is niet veplicht om het af te geven.
Als de moeder redelijk is en het kan missen, dan zou ze kunnen overleggen om 1/3 te krijgen omdat ze dan niet meer thuis woont en de kosten vervallen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 10:45
Balance
Balance is offline
Betaalt je moeder mee aan je collegegeld, boeken, verzekering etc?
Oud 03-08-2007, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 03-08-2007 @ 11:45 :
Betaalt je moeder mee aan je collegegeld, boeken, verzekering etc?
In het andere topic (over IB/stufi enzo) zegt ze dat ze alles zelf moet betalen, dus dan snap ik best dat je vind dat je 'recht' hebt op een deel van de kinderbijslag. Ik denk alleen niet dat je je moeder kan dwingen behalve als je er echt veel tijd en misschien zelfs geld in wil steken. Iets van een lening proberen af te spreken met haar werkt dan inderdaad wat beter denk ik.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 12:54
Heleeeeen
Heleeeeen is offline
Bedankt voor jullie reacties! Ik had mijn moeder in eerste instantie voorgesteld dat ik nog 2 maanden 50 E zakgeld krijg, omdat ik dat normaal ook kreeg en ze heeft toch die kinderbijslag, maar ze wil dat niet en ze wil me ook niets lenen dus ik heb haar hulp niet meer nodig en ze moet maar wat leuks doen met dat geld en ik ga wel wat geld van mijn vader lenen. Ik heb ook maar sinds kort een spaarrekening (gekregen bij mijn studentenrekening) maar daar staat nog maar weinig geld op.
Oud 03-08-2007, 13:46
Verwijderd
Proberen de komende vakantiemaand nog zoveel mogelijk te werken en te sparen maar dan...?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 15:14
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind het wel knap lullig dan, dat je moeder je niet wilt helpen, maar goed daar heb je ook niet veel aan.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 23:27
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Poggy schreef op 02-08-2007 @ 16:27 :
Nee, 24 oktober.

Sinds wanneer is dat dan?

Edit:

Ik zie het net inderdaad in de folder staan.. Wazigheid.

Laatst gewijzigd op 03-08-2007 om 23:32.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 01:27
Verwijderd
Wanneer je het optijd had geregeld kon je tegemoetkoming scholieren ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2007, 10:12
Anika
Citaat:
Lisaaah schreef op 05-08-2007 @ 02:27 :
Wanneer je het optijd had geregeld kon je tegemoetkoming scholieren ontvangen.
Daar moet je achttien voor zijn en dat gaat per kwartaal, dus die had ze helemaal niet kunnen ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2007, 11:25
Estar
Estar is offline
Citaat:
Anika schreef op 05-08-2007 @ 11:12 :
Daar moet je achttien voor zijn en dat gaat per kwartaal, dus die had ze helemaal niet kunnen ontvangen.
Dat kan ook per maand. In dat geval kan het wel.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 17:33
Anika
Citaat:
Estar schreef op 06-08-2007 @ 12:25 :
Dat kan ook per maand. In dat geval kan het wel.
Nee ik bedoel dat het per kwartaal start. Als je in juli jarig bent kun je het pas vanaf oktober krijgen omdat je ouders nog voor het kwartaal juli-aug-sep kinderbijslag ontvangen. Althans dat was zo toen ik het aan moest vragen, misschien is het inmiddels wel veranderd ofzo
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 17:48
Estar
Estar is offline
Citaat:
Anika schreef op 07-08-2007 @ 18:33 :
Nee ik bedoel dat het per kwartaal start. Als je in juli jarig bent kun je het pas vanaf oktober krijgen omdat je ouders nog voor het kwartaal juli-aug-sep kinderbijslag ontvangen. Althans dat was zo toen ik het aan moest vragen, misschien is het inmiddels wel veranderd ofzo
Dat zou misschien kunnen dat weet ik niet. Toen ik het aanvroeg voor de vavo( toen was ik allang 18 geweest) kreeg ik het per de maand dat ik het kreeg en ik vroeg het vrij laat aan.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 15:07
Fosca
Fosca is offline
Wat een lullige situatie en je moet ook je eigen zorgverzekering betalen? Dan is het inderdaad erg oneerlijk, heb je wel zorgtoeslag aangevraagd? Die krijg je geloof ik wel meteen vanaf je achtiende
Reageren

Regels voor berichten