Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2007, 16:48
marrel
marrel is offline
Ik zoek de naam van dat wat mijn oma heeft, mama dacht dat het NCH of NCA was maar beide afkortingen kan ik niet terugvinden in het geneeskunde woordeboek, laat staan internet.

Ze had een aantal dagen last van het niet op woorden kunnen komen, en gisteren kon ze opeens helemaal niet meer uit haar woorden en bracht ze weinig goeds meer uit. Beetje het idee van een TIA, alleen dit begon dus veel langzamer, duurde langer en het is ook blijvend (ze krijgt nu binnenkort logopidie om er wat aan te doen). Het gaat iig niet vanzelf over.

Ik wou er graag wat over opzoeken dus hoop dat iemand de goede naam hier van herkend.
Oud 13-08-2007, 17:12
Verwijderd
Een cerebrovasculair accident (CVA)?

Nu lijk ik misschien heel intelligent, maar: lang leve google.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 17:16
lingua
lingua is offline
NCH is de afkorting van neurochirurgie.

NCA weet ik niet, maar CA zou kunnen wijzen op het volgende ziektebeeld:
(Neurologische?) Cerebellaire atrofie/ataxie/afasie.

Laatst gewijzigd op 13-08-2007 om 17:22.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 17:17
Verwijderd
Ik weet hier verder niks van hoor, dus lach me niet uit, maar problemen met de spraak worden toch ook wel avasie genoemd?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 18:03
marrel
marrel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-08-2007 @ 18:12 :
Een cerebrovasculair accident (CVA)?

Nu lijk ik misschien heel intelligent, maar: lang leve google.
Had ik ook gevonden maar het was geen beroerte iig op die andere dingen ga ik even verder zoeken bedankt
Oud 13-08-2007, 18:26
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Stefenootje schreef op 13-08-2007 @ 18:17 :
Ik weet hier verder niks van hoor, dus lach me niet uit, maar problemen met de spraak worden toch ook wel avasie genoemd?
Je zit in de buurt. De juiste term is afasie, een stoornis waarbij men moeite heeft met het begrijpen en uiten van gesproken en geschreven taal. Men onderscheidt hierbij expressieve afasie, waarbij men moeite heeft met zich verbaal uitdrukken, receptieve afasie, waarbij men moeite heeft met taalbegrip, amnestische afasie, waarbij men moeite heeft met het vinden van woorden, en globale afasie, waarbij men moeite heeft met zowel het begrijpen als het uiten van taal.

@marrel: In mijn Codex Medicus staat vermeld dat afasie een neuropsychologische functiestoornis is. Deze term wordt afgekort als NPFS. Misschien is dit de afkorting die je zocht.

Regels voor berichten