Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2007, 18:51
borboleta
borboleta is offline
Goedeavond!

Vroeger had mijn oma een boompje in een schaaltje op de ontbijttafel staan. Nu is mijn oma overleden, en het boompje heb ik nooit meer gezien. Nu is mijn vraag of iemand misschien weet waar ik het over heb. Ik heb geen idee hoe de naam is, ik weet alleen dat het veel onderhoud vergden en dat het dus echt een boompje zo'n 20 a 30 cm, denk ik nu achteraf. Ook vraag ik me af, waar het eventueel tekoop zou kunnen zijn?

Veel mensen weten wel waar ik het over heb, maar weten niet de naam.

Ben benieuwd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2007, 19:07
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
"een boompje" is vrij algemeen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 19:35
~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
is dat niet zo'n bonsai boompje

naar gelang de grootte worden bonsai ingedeeld in verschillende categorieën: een gemiddelde bonsai is tussen de 30 en 60 cm groot.

Zeer kleine (zelfs vingerhoedgrote) bonsais noemt men ‘Mame bonsai’. Beneden 21 cm spreekt men van ‘Shohin’. Er is een tendens zeer grote, indrukwekkende bonsais te vormen, maar een “gewone” bonsai is verfijnder. Hoe kleiner de bonsai, hoe moeilijker de vormgeving.
Oud 15-08-2007, 22:18
Verwijderd
Ik denk idd dat je een bonsai bedoelt. Dit zijn over het algemeen vrij dure boompjes omdat ze veel tijd en onderhoud vergen om zo te worden.
Er zijn nog wel vrij veel verschillende boomsoorten die hiervoor gebruikt (kunnen) worden, dus hier kan nog best wel veel verschil in zitten.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 00:48
knappe jongen
knappe jongen is offline
Ik heb er zelf niet zoveel verstand van, maar volgens mr myagi van de karate kid is een bonsai boompje ongeloofelijk duur. Niet te betalen voor de gewone consument . De boompjes die je bij de plantenwinkels kan kopen zijn allemaal nep bonsai boompjes.

Maargoed, dit is kennis die ik heb opgedaan in karate kid. En deze kennis kan nogal gedateerd zijn aangezien ik die film tig aantal jaar geleden had gezien
Oud 16-08-2007, 12:25
Verwijderd
Echte bonsai boompjes zijn idd heel erg duur, maar nep bonsai boompjes zijn voor de 'gemiddelde mens' hetzelfde. Ik zie ze wel eens staan bij planten-/bloemenwinkels.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 16:48
Steyve Haerck
Steyve Haerck is offline
bonsai boompjes
bij ikea delft in grote hoeveelheden te verkrijgen!
(in blauw porceleinen bakje)

nu ga k koffiedrinken
Oud 16-08-2007, 17:08
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 16-08-2007 @ 13:25 :
Echte bonsai boompjes zijn idd heel erg duur, maar nep bonsai boompjes zijn voor de 'gemiddelde mens' hetzelfde. Ik zie ze wel eens staan bij planten-/bloemenwinkels.
Wat is het verschil tussen echte en neppe dan?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 16-08-2007 @ 18:08 :
Wat is het verschil tussen echte en neppe dan?
De prijs?

Nee, ik weet het niet, ik ben ook niet zo 'into' de bonsaiboom.
Maar misschien het soort boom en hoe ze gekweekt worden oid?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 17:48
Verwijderd
Je kunt een prima bonsai boompje knippen van je heg.

Dat bedoelt Leonoor waarschijnlijk met nep, ze legt alleen niet uit dat die boompjes sowieso verkeerd gezien/misvat worden; de plant is niets bijzonders (heester, buxus, taxus etc) behalve de bepaalde esdoorn soorten. Het bijzondere van een bonsai boompje is meer de stamvorming wat heel lang duurt en heel veel aandacht nodig heeft (de hele boom) en er zijn natuurlijk allemaal verschillende stijlen om te bereiken.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 17:55
Verwijderd
Waarom moet ik uitleggen dat de boompjes sowieso verkeerd gezien/misvat worden? ABgirl had toch al gezegd dat er veel verschillende boomsoorten voor gebruikt konden worden en dat ze veel tijd en onderhoud vergen om 'zo' te worden?

En dat bedoelde ik bv. met 'nep', dat die variant wellicht vereenvoudigd gemaakt wordt, waardoor het product minder duur is dan een boom waar jaren heel veel energie ed ingestoken is om hem zo te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2007, 06:32
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 16-08-2007 @ 18:55 :
Waarom moet ik uitleggen dat de boompjes sowieso verkeerd gezien/misvat worden? ABgirl had toch al gezegd dat er veel verschillende boomsoorten voor gebruikt konden worden en dat ze veel tijd en onderhoud vergen om 'zo' te worden?

En dat bedoelde ik bv. met 'nep', dat die variant wellicht vereenvoudigd gemaakt wordt, waardoor het product minder duur is dan een boom waar jaren heel veel energie ed ingestoken is om hem zo te krijgen.
Klopt. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij worden er enorme hoeveelheden uit bijv. china geïmporteerd, die hooguit maar een paar jaar oud zijn en gewoon een kortgehouden boomsoort met kleine blaadjes zijn.
Echte bonsai's kunnen over de honderd jaar oud zijn en hebben ook een veel grilligere vorm. Die zijn vaak van 'moeilijkere' boomsoorten als bijv. esdoorns (acer). Deze moeten heel erg vaak op een speciale manier bijgeknipt worden wat erg arbeidsintensief is.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 15:10
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Ik zal het even toelichten:

Neppe bonsai: Heeft de aanduiding mallsai omdat zij in enorme hoeveelheden worden geproduceerd, weinig liefde en aandacht aan is besteed en voor commerciele doeleinden zijn gekweekt dus. Het 100 in een dozijn idee.

Een echte bonsai is veel duurder, want was zoals ABgirl al zei zijn deze erg arbeidsintensief. Wat niet klopt aan dat verhaal is dat zij van "moeilijke boomsoorten" moeten zijn. Juniperusbomen is het meest gebruikte bonsaimateriaal (jeneverbes). Omdat deze eenvoudig te onderhouden is, maar ook lastig te vormen. Daarnaast is het een mooie boom . Echte bonsai kunnen inderdaad 100 jaar oud worden, maar dan heb je wel topkwaliteit te pakken .

Als je met bonsai gaat beginnen raad ik aan om naar het tuincentrum te gaan en daar een mooie boom uit te zoeken (geen bonsaiboom daar halen!!!), deze zelf te vormen enz. In het begin is alles moeilijk en geef de moed dan ook niet op als je boom doodgaat. Hier leer je alleen maar van.

Wat is wijsheid
Oud 08-05-2008, 10:22
Tuta
Tuta is offline
Waar moet jet het dan wel halen?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 07:55
Henkje
Henkje is offline
Mijn 'schoonmoeder' kweekt bonsaibomen. Ze is er echt heel veel tijd aan kwijt om ze in te wikkelen zodat ze op een bepaalde manier groeien. Ze heeft verschillende soorten, ook vruchtenboompjes met hele kleine mandarijntjes enzo. Ook dennenboompjes met hele kleine dennenappeltjes, wel schattig!
Oud 09-05-2008, 20:42
akumabito
akumabito is offline
http://en.wikipedia.org/wiki/Bonsai
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...used_in_bonsai
Oud 16-05-2008, 21:37
2breed
2breed is offline
beste borboleta
heb je al eens "gegoogled" op bonsai
de eerste link lijkt mij erg interessant voor je

wel sneu voor je dat het boompje van je oma "verdwenen" is!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 22:48
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Bonsaiempire vind ik persoonlijk geen goede site...

Voor echte beginnerstips zou ik naar www.bonsaiforum.nl gaan
Reageren

Regels voor berichten