Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2007, 15:50
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-08-2007 @ 16:43 :
Als jij onder andere al het wetenschappelijk onderzoek omtrent eerwraak een verzinsel noemt, dan zegt dit meer over hoe serieus jij de discussie voert dan over mijn argumentatie.

Wat is je volgende stelling? "Er zijn geen Amerikanen in Bagdad"?
Gaap, ipv te ridiculiseren: we vroegen je om bewijs dat de Koran of Islam een rechtstreekse invloed heeft op het gedrag van een generatie, zonder dat andere factoren hierin meespelen. Jij bleef zeggen dat het zo was, zonder bewijs.

Ik heb niks gezegd over eerwraak, dus verzin zo'n dingen niet.
Oud 20-08-2007, 15:52
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-08-2007 @ 16:43 :
Als jij onder andere al het wetenschappelijk onderzoek omtrent eerwraak een verzinsel noemt
Welk wetenschappelijk onderzoek? En wat wilde je ermee bewijzen?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 15:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 16:52 :
Welk wetenschappelijk onderzoek? En wat wilde je ermee bewijzen?
Dat het zijn roots heeft in de islamitische cultuur, die patriarchale verhoudingen, panische kuisheid e.d. voorschrijft. Dat is de directe link tussen de islam en eerwraak, zonder de waan van familie-eer en zondigheid geen moorden op vrouwen.
Oud 20-08-2007, 15:56
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-08-2007 @ 16:53 :
Dat het zijn roots heeft in de islamitische cultuur, die patriarchale verhoudingen, panische kuisheid e.d. voorschrijft. Dat is de directe link tussen de islam en eerwraak, zonder de waan van familie-eer en zondigheid geen moorden op vrouwen.
De islamitische cultuur bestaat niet. Je gaat toch niet beweren dat 1.3 miljard mensen dezelfde cultuur delen? En waar staat het dan? Kun je mij een letterlijke citaat geven? Kenden volkeren voordat zij zich bekeerden tot de islam geen eerwraak? Zo ja, bron? En wat vertelt dat onderzoek over eerwraak bij anders/niet-gelovigen? Hebben zij dat afgekeken van de moslims? Hoe zit dat? Dit is je kans om met serieuze bronnen te komen, grijp hem zou ik zeggen.

Laatst gewijzigd op 20-08-2007 om 15:59.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 17:04
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 16:56 :
De islamitische cultuur bestaat niet. Je gaat toch niet beweren dat 1.3 miljard mensen dezelfde cultuur de
islam-misjpoche dan

of slaat dat "broeders en zusters" op gebakken lucht?
Oud 20-08-2007, 17:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 16:56 :
De islamitische cultuur bestaat niet.
Oh, eerst was het de schuld van de cultuur en niet de religie, en nu bestaat de cultuur opeens niet meer?

De rest van de vragen is weer spul die waar of niet waar niets af doet aan het feit dat de islam eermoorden veroorzaakt. Laatste drie vragen zijn overigens al beantwoord in eerdere discussie.
Oud 20-08-2007, 17:08
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-08-2007 @ 18:06 :
Oh, eerst was het de schuld van de cultuur en niet de religie, en nu bestaat de cultuur opeens niet meer?

De rest van de vragen is weer spul die waar of niet waar niets af doet aan het feit dat de islam eermoorden veroorzaakt. Laatste drie vragen zijn overigens al beantwoord in eerdere discussie.
Er zijn mensen met verschillende culturen die voor de islam gekozen hebben. Islam zal ongetwijfeld vn invloed zijn geweest op de cultuur, maar dat is slechts een van de vele factoren. Zeggen dat Turkse moslims dezelfde cultuur delen als Chineze moslims, is natuurlijk belachelijk.

Beetje jammer dat je nu niet met een bron komt. Wat ik vermoed is dat de meeste volkeren ook voor de komst van Islam aan eerwraak deden. Uit de haddiths blijkt in ieder geval dat de mensen in die tijd in Arabië, dat wel deden.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 18:04 :
islam-misjpoche dan

of slaat dat "broeders en zusters" op gebakken lucht?
Sorry maar wat is misjpoche ?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 17:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 18:10 :
Sorry maar wat is misjpoche ?
familie (ook in niet letterlijke betekenis dus )
Oud 20-08-2007, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 18:36 :
familie (ook in niet letterlijke betekenis dus )
Oh oke, naja er is onder de moslims het gevoel van "ummah" dus gemeenschap, maarja dan is de enige gemeenschappelijke factor religie
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 17:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 18:08 :
Er zijn mensen met verschillende culturen die voor de islam gekozen hebben. Islam zal ongetwijfeld vn invloed zijn geweest op de cultuur, maar dat is slechts een van de vele factoren. Zeggen dat Turkse moslims dezelfde cultuur delen als Chineze moslims, is natuurlijk belachelijk.
Kun je niet spreken over de islamitische cultuur over daar waar de chinese moslims en turkse moslims overeenkomen in hun gebruiken die ze baseren op religieuze overtuiging?
Oud 20-08-2007, 17:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 18:37 :
Oh oke, naja er is onder de moslims soms wel het gevoel van "ummah" dus gemeenschap, maarja dan is de enige gemeenschappelijke factor religie
ahja, natuurlijk de ummah
Oud 20-08-2007, 17:41
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 18:38 :
Kun je niet spreken over de islamitische cultuur over daar waar de chinese moslims en turkse moslims overeenkomen in hun gebruiken die ze baseren op religieuze overtuiging?
Wat is jouw definitie van cultuur?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 17:41
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-08-2007 @ 18:06 :

Zeggen dat de islam eerwraak veroorzaakt is hetzelfde als zeggen dat het christendom het vermoorden van mensen die op zaterdag werken veroorzaakt. Wel kun je stellen dat eerwraak geïnspireerd wordt door de islam, zoals de heksenvervolgingen ook geïnspireerd waren (en zijn) door het christendom. Maar zoals Kenjirro terecht stelt zit daar een cultureel component in, dat je niet kunt verwaarlozen. Liberale christenen in Zweden onderdrukken geen wicca's, christenen in Afrika verstoten wel 'heksen' uit hun gemeenschappen. Evenzo komt eerwraak wel voor in bepaalde conservatieve, achtergestelde moslimkringen, maar niet of nauwelijks in hoogopgeleide, liberale moslimkringen.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 17:46
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 18:41 :
Wat is jouw definitie van cultuur?
jij zei dat chinese moslims en turkse moslims een andere cultuur hebben.
Fijn. Toch zullen er overeenkomsten zijn en waarschijnlijk op het gebied van religie. Als al deze soorten verschillende culturen niet verschillen op punt A en niet op punt B, dan is mijn vraag of je punt A en punt B kan bestempelen tot de islamitische cultuur.
(cultuur voortkomend uit de islam, dus)
Oud 20-08-2007, 17:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 18:08 :
Er zijn mensen met verschillende culturen die voor de islam gekozen hebben. Islam zal ongetwijfeld vn invloed zijn geweest op de cultuur, maar dat is slechts een van de vele factoren.
Zonder lezing dat de vrouw inferieur is, kuis moet zijn om niet zondig te zijn en een 'eer' heeft terwijl dat voor mannen niet geldt, komt er nooit eerwraak voor.

Natuurlijk zijn zaken als terminale domheid ook een factor, maar niet alle islamieten en/of achterlijken plegen een eermoord. Alle eermoorden worden wel gepleegd door achterlijke aanhangers van de islam, of buiten de Nederlandse context, een andere religie die moord op inferieuren rechtvaardigt, zoals Hindoeïsme in India.

Dat maakt de religie echter niet minder verantwoordelijk. Hoogste tijd om dan te laten zien dat dergelijke debiele bepalingen niet meer van deze tijd zijn. Of iemand dat doet met of zonder het afzweren van religie als geheel is hun zaak, maar modernisering en openheid daarover is onontkoombaar.
Oud 20-08-2007, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 18:46 :
jij zei dat chinese moslims en turkse moslims een andere cultuur hebben.
Fijn. Toch zullen er overeenkomsten zijn en waarschijnlijk op het gebied van religie. Als al deze soorten verschillende culturen niet verschillen op punt A en niet op punt B, dan is mijn vraag of je punt A en punt B kan bestempelen tot de islamitische cultuur.
Maar is een gemeenschappelijke factor genoeg, om iets te bestempelen als cultuur? En zoals ik al zei kan de islam hoogstens een cultuur beinvloeden, maar het lijkt me sterk dat een cultuur voortkomt uit islam.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 18:02
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-08-2007 @ 18:49 :
Zonder lezing dat de vrouw inferieur is, kuis moet zijn om niet zondig te zijn en een 'eer' heeft terwijl dat voor mannen niet geldt, komt er nooit eerwraak voor.
Dit is vooral een culturele opvatting (vooral het feit dat er mensen zijn die denken dat alleen de vrouw kuis moet zijn) en deze bestaat net zo goed onder niet-moslims.

Citaat:
T_ID schreef op 20-08-2007 @ 18:49 :
Natuurlijk zijn zaken als terminale domheid ook een factor, maar niet alle islamieten en/of achterlijken plegen een eermoord. Alle eermoorden worden wel gepleegd door achterlijke aanhangers van de islam, of buiten de Nederlandse context, een andere religie die moord op inferieuren rechtvaardigt, zoals Hindoeïsme in India.

Dat maakt de religie echter niet minder verantwoordelijk. Hoogste tijd om dan te laten zien dat dergelijke debiele bepalingen niet meer van deze tijd zijn. Of iemand dat doet met of zonder het afzweren van religie als geheel is hun zaak, maar modernisering en openheid daarover is onontkoombaar.
Maar ik heb nog geen harde bewijzen van jou gezien, waarom religie meer verantwoordelijk is voor eerwraak dan cultuur? Een vader/broer/etc. gaat pas over tot eerwraak, als er over zijn dochter/vrouw/etc. geroddeld wordt (nadat zij iets 'onzedigs' gedaan heeft), anders is er vaak 'niets aan de hand'. Dit lijkt me dus duidelijk een maatschappelijk probleem ipv een religieus probleem. Omdat diegene pas tot zon verschrikkelijke daad overgaat als de maatschappij het weet ipv dat Allah het al weet. En dan kun je wel zeggen, ja maar de maatschappij kan zich beroepen op religieuze redenen, maar dan komt het verhaal dat eerwraak net zo goed door anders-gelovigen wordt gepleegd. En dan zeggen dat alle religies eerwraak veroorzaken, is veel te simpel.

Ik wacht trouwens nog steeds op je "wetenschappelijke bronnen".

Laatst gewijzigd op 20-08-2007 om 18:23.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 18:14
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 18:52 :
Maar is een gemeenschappelijke factor genoeg, om iets te bestempelen als cultuur? En zoals ik al zei kan de islam hoogstens een cultuur beinvloeden, maar het lijkt me sterk dat een cultuur voortkomt uit islam.
ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen?

Laat ik het voorbeeld geven met het simpele "vijf keer per dag bidden". Dat is toch echt aan de islam-cultuur gebonden.

En cultuur is niets anders dan gedragingen die karateristiek zijn voor een sociale groep.

Zo heb je ook, banaler, een drugscultuur bijvoorbeeld.
Oud 20-08-2007, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 19:14 :
ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen?

Laat ik het voorbeeld geven met het simpele "vijf keer per dag bidden". Dat is toch echt aan de islam-cultuur gebonden.

En cultuur is niets anders dan gedragingen die karateristiek zijn voor een sociale groep.

Zo heb je ook, banaler, een drugscultuur bijvoorbeeld.
Dan is er dus ook een christelijke cultuur. What the heck, alle mensen op aarde delen een aantal gemeenschappelijke factoren. Laten we het meteen over een aardse cultuur hebben? Het ligt er maar aan hoe ruim je het begrip cultuur wil nemen. Het gevaar schuilt echter dat iemand met een engere definitie van cultuur, zaken als eerwraak, bloedwraak, vrouwenbesnijdenis koppelt aan de 'islamitische cultuur' en dat is natuurlijk niet terecht, omdat het niet in alle 'islamitische' culturen voortkomt. Dat mensen een religie delen, is voor mij niet genoeg om ze tot een cultuur te rekenen.

Laatst gewijzigd op 20-08-2007 om 18:24.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 18:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 19:21 :
Dan is er dus ook een christelijke cultuur.

Yup.

Citaat:
What the heck, alle mensen op aarde delen een aantal gemeenschappelijke factoren. Laten we het meteen over een aardse cultuur hebben?

Als er ook aliens zijn, ja. Anders heeft het weinig nut om het beestje een naampje te geven.

Citaat:
Het ligt er maar aan hoe ruim je het begrip cultuur wil nemen. Het gevaar schuilt echter dat iemand met een engere definitie van cultuur, zaken als eerwraak, bloedwraak, vrouwenbesnijdenis koppelt aan de 'islamitische cultuur' en dat is natuurlijk niet terecht, omdat het niet in alle 'islamitische' culturen voortkomt. Dat mensen een religie delen, is voor mij niet genoeg om ze tot een cultuur te rekenen.
Dat is niet terecht vanwege het nauwer nemen van cultuur, maar van het verkeerd opdelen in vakjes.
Oud 20-08-2007, 18:27
Gatara
Gatara is offline
20 Augustus 2007
Online meepraten over nieuwe wetten

Burgers, bedrijven en belangengroepen moeten via internet hun mening kunnen geven over de invoering van wetten en regels door de rijksoverheid. Dat vindt minister Hirsch Ballin van Justitie, die een proef wil doen met consultatie via internet.

De minister hoopt dat nieuwe regels sneller worden geaccepteerd als mensen erover kunnen meepraten. Volgens hem kan ook het vertrouwen in de overheid op deze manier worden vergroot.

De proef geldt voor alle departementen; de coördinatie ligt bij het ministerie van Justitie. Na twee jaar wordt bekeken of de proef een vervolg krijgt.
NOS-TT
Oud 20-08-2007, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 19:26 :
Als er ook aliens zijn, ja. Anders heeft het weinig nut om het beestje een naampje te geven.
Wat voor nut heeft het om een 'islamitische cultuur' te creeren?

Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 19:26 :
Dat is niet terecht vanwege het nauwer nemen van cultuur, maar van het verkeerd opdelen in vakjes.
Hoe bedoel je? Je bestempelt iets als 'cultuur' om erover te kunnen generaliseren.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 18:50
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 18:46 :

Net als het christendom voor de kerstman heeft gezorgd, zeker
Oud 20-08-2007, 19:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 20-08-2007 @ 19:50 :
Net als het christendom voor de kerstman heeft gezorgd, zeker
dat is heidens
Oud 20-08-2007, 19:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 19:30 :
Wat voor nut heeft het om een 'islamitische cultuur' te creeren?

Ik creeer dat als niet-moslim niet

Citaat:

Hoe bedoel je? Je bestempelt iets als 'cultuur' om erover te kunnen generaliseren.

nee? het draagt juist bij om veralgemenisering tegen te gaan, omdat 'de islamitische cultuur' beperkt wordt. Al het overige wat er niet bijhoort is plaatselijke cultuur. Eerwraak hangt dan meer af van traditionele, plaatselijke, omstandigheden dan van religieuze, wereldlijke, omstandigheden.

Dat voor eerwraak islam als smoes gebruikt wordt, is dan weer een ander verhaal.
Oud 20-08-2007, 19:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 19:02 :
Dit is vooral een culturele opvatting (vooral het feit dat er mensen zijn die denken dat alleen de vrouw kuis moet zijn) en deze bestaat net zo goed onder niet-moslims.
Voor de zoveeltste maal: maakt dit het feit dat het in de islam bestaat ongedaan? Zolang het antwoord daarop nee is vormt het geen tegenargument.
Oud 20-08-2007, 19:33
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-08-2007 @ 20:27 :
Voor de zoveeltste maal: maakt dit het feit dat het in de islam bestaat ongedaan? Zolang het antwoord daarop nee is vormt het geen tegenargument.
Het lijkt me beter dat je religie loslaat. Of je moet kunnen aantonen dat alle religies deze (culturele) opvatting ondersteunen. Maar dat doe je niet: Sterker nog, ookal als iemand je vraagt met bronnen te komen (die jij claimt te hebben), kom je er niet mee.

Ik wijs juist op andere religies, om aan te tonen, dat men ondanks religie dezelfde opvattingen kan delen.

Laatst gewijzigd op 20-08-2007 om 19:38.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 20:05 :

Ik creeer dat als niet-moslim niet
Ervaren moslims een islamitische cultuur dan? Dus geestelijk zegmaar.

Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 20:05 :

nee? het draagt juist bij om veralgemenisering tegen te gaan, omdat 'de islamitische cultuur' beperkt wordt. Al het overige wat er niet bijhoort is plaatselijke cultuur. Eerwraak hangt dan meer af van traditionele, plaatselijke, omstandigheden dan van religieuze, wereldlijke, omstandigheden.

Dat voor eerwraak islam als smoes gebruikt wordt, is dan weer een ander verhaal.
Veel mensen maken die nuances niet, helemaal niet als je spreekt over een islamitische cultuur en niet aangeeft dat je hier een brede opvatting van het begrip cultuur hebt.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 19:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 20:33 :
Het lijkt me beter dat je religie loslaat. Of je moet kunnen aantonen dat alle religies deze (culturele) opvatting ondersteunen.
Waarom zou dat nou weer moeten?
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 20:33 :
Ik wijs juist op andere religies, om aan te tonen, dat men ondanks religie dezelfde opvattingen kan delen.
Zie vorige post, dit is niet relevant.
Oud 20-08-2007, 19:49
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-08-2007 @ 20:45 :
Waarom zou dat nou weer moeten?
Je verklaart zon opvatting toch vanuit een religie? Dan moet je dat toch kunnen ondersteunen? Of hoe verklaar je anders dat men los van religie dezelfde soort opvatting ondersteunt? Staat daar niets over in je wetenschappelijke bronnen?

Citaat:
T_ID schreef op 20-08-2007 @ 20:45 :
Zie vorige post, dit is niet relevant.
Zeer zeker wel. Jij vindt het niet relevant, omdat het je argumenten ontkracht, kijk dat is een ander verhaal .

Laatst gewijzigd op 20-08-2007 om 19:51.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 21:21
Cartosa
Cartosa is offline
+ we wachten nog op bronnen.
Oud 20-08-2007, 21:25
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 20:35 :
Ervaren moslims een islamitische cultuur dan? Dus geestelijk zegmaar.

Nouja, op het moment dat er overeenkomsten worden gezien tussen Nederlandse moslims en Chinese moslims, wel ja.
Al is het onbewust.

Citaat:

Veel mensen maken die nuances niet, helemaal niet als je spreekt over een islamitische cultuur en niet aangeeft dat je hier een brede opvatting van het begrip cultuur hebt.
Dat komt omdat het in het huidige debat totaal niet duidelijk is.
Oud 20-08-2007, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 22:25 :

Nouja, op het moment dat er overeenkomsten worden gezien tussen Nederlandse moslims en Chinese moslims, wel ja.
Al is het onbewust.
Is een religieuze band hetzelfde als een culturele dan?

Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 22:25 :
Dat komt omdat het in het huidige debat totaal niet duidelijk is.
Helaas krijgen mensen met een ongenuanceerde mening meer ruimte om hun mening te verkondingen, althans zo ervaar ik dat. En vooral figuren zoals Wilders praten over een 'islamitische cultuur', dat is lekker makkelijk, omdat je dan de cultuur de schuld kan geven van alle slechte dingen die leden van de groep veroorzaken, hoe intern verschillend die groep ook is.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 22:34
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-08-2007 @ 23:10 :
Is een religieuze band hetzelfde als een culturele dan?

je ontspoort weer

Citaat:
Helaas krijgen mensen met een ongenuanceerde mening meer ruimte om hun mening te verkondingen, althans zo ervaar ik dat. En vooral figuren zoals Wilders praten over een 'islamitische cultuur', dat is lekker makkelijk, omdat je dan de cultuur de schuld kan geven van alle slechte dingen die leden van de groep veroorzaken, hoe intern verschillend die groep ook is.
Ja en dat komt alleen maar omdat Wilders onder islamitische cultuur er alles bij haalt wat iemand met een hoofddoek ook maar gedaan heeft. Dat is natuurlijk nonsense. En het is wellicht van belang voor moslims om aan te geven wat die cultuur WEL inhoudt.
Oud 21-08-2007, 00:06
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 20:01 :
dat is heidens
Het is wel cultuur die een aspect van een religieus feest beinvloedt.

Me dunkt dat dat vake rgebeurt dan andersom.
Oud 21-08-2007, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 23:34 :

je ontspoort weer
Hoezo? Verwar jij een religieuze band niet met een culturele?

Citaat:
Gatara schreef op 20-08-2007 @ 23:34 :
Ja en dat komt alleen maar omdat Wilders onder islamitische cultuur er alles bij haalt wat iemand met een hoofddoek ook maar gedaan heeft. Dat is natuurlijk nonsense. En het is wellicht van belang voor moslims om aan te geven wat die cultuur WEL inhoudt.
Hoe kunnen moslims nou weten wat de islamitische cultuur inhoud? Ik weet het zelfs niet eens, sterker nog ik heb, omdat ik een andere definitie heb van cultuur, niet het gevoel dat er een islamitische cultuur is. Men zal zn eigen cultuur als de islamitische cultuur zien, terwijl er in de islamitische wereld vele culturen zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 15:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 21-08-2007 @ 14:01 :
Hoezo? Verwar jij een religieuze band niet met een culturele?
Sluiten die elkaar uit als de religie de cultuur vormde dan?
Citaat:
Hoe kunnen moslims nou weten wat de islamitische cultuur inhoud?
Goed punt, de meesten kunnen niet eens lezen of schrijven en...

Serieuzer: men hoeft zich daar niet van bewust te zijn. Ik stap ook niet de deur uit met het idee "Hey kijk nou, wat een Nederlandse cultuur stap ik binnen", maar ik zeik ook over de spoorwegen, erger me aan de spruitjeslucht die de huidige regering verspreid en ben sterk liberaal ingesteld. Een aantal zaken die kenmerkend zijn voor Nederland.
Oud 21-08-2007, 15:44
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 21-08-2007 @ 16:37 :
Sluiten die elkaar uit als de religie de cultuur vormde dan?
Een religie vormt geen cultuur, het kan hooguit een cultuur beinvloeden (zoals het ontbreken van varkensvlees in traditionele gerechten).

Citaat:
T_ID schreef op 21-08-2007 @ 16:37 :
Goed punt, de meesten kunnen niet eens lezen of schrijven en...

Serieuzer: men hoeft zich daar niet van bewust te zijn. Ik stap ook niet de deur uit met het idee "Hey kijk nou, wat een Nederlandse cultuur stap ik binnen", maar ik zeik ook over de spoorwegen, erger me aan de spruitjeslucht die de huidige regering verspreid en ben sterk liberaal ingesteld. Een aantal zaken die kenmerkend zijn voor Nederland.
Hoe kun je er nou vanuit gaan dat de 'islamitische cultuur' het equivalent is van de Nederlandse cultuur? De onderlinge verschillen zijn ontzettend groot. Het enige wat alle moslims gemeen hebben is religie en zelfs daar verschilt men van visie. Je zou zelfs kunnen stellen dat cultuur religie vormt, inplaats van andersom.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 15:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 21-08-2007 @ 16:44 :
Een religie vormt geen cultuur, het kan hooguit een cultuur beinvloeden (zoals het ontbreken van varkensvlees in traditionele gerechten)
Dat is hetzelfde.
Citaat:
Kenjirro schreef op 21-08-2007 @ 16:44 :
Hoe kun je er nou vanuit gaan dat de 'islamitische cultuur' het equivalent is van de Nederlandse cultuur?
Waarom niet? Het beperken tot gebieden van die cultuur, zoals in dit geval Nederland, is zo vanzelfsprekend voor me dat ik nu pas zie dat jij opeens praat alsof men van Indonesië tot Amerika dezelfde islamitische cultuur heeft onder Moslims. Dat is uiteraard een foutieve versimpeling van zaken.

Al met al is er echter weinig af te dingen op het feit dat de islam en de cultuur die die inspireerde, leidde tot eermoorden. Dat men in Indonesische Moslimkringen liever Christenen dan gevallen vrouwen vermoord doet weinig af aan het feit dat dat elders wel het geval is, door de islam.
Oud 21-08-2007, 15:51
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 21-08-2007 @ 16:48 :
Dat is hetzelfde.
Uh?

Citaat:
T_ID schreef op 21-08-2007 @ 16:48 :

Al met al is er echter weinig af te dingen op het feit dat de islam en de cultuur die die inspireerde, leidde tot eermoorden. Dat men in Indonesische Moslimkringen liever Christenen dan gevallen vrouwen vermoord doet weinig af aan het feit dat dat elders wel het geval is, door de islam.
Je hebt tot nu toe niets aangetoond en negeert ook alle quotes die vragen naar betrouwbare bronnen. Als mensen allemaal een bepaalde opvatting hebben, ongeacht de religie die ze hebben, lijkt religie me hier helemaal niet relevant.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 15:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 21-08-2007 @ 16:51 :
Als mensen allemaal een bepaalde opvatting hebben, ongeacht de religie die ze hebben, lijkt religie me hier helemaal niet relevant.
Ze hebben die opvatting puur vanwege het aanhangen van die religie. Verrassing!

Wat krijgen we hierna? Betoog je dat het ook puur toeval kan zijn als iemand vijfmaal per dag met het gezicht naar Mekka bid, en dat dit helemaal niets met de islam van doen hoeft te hebben?
Oud 21-08-2007, 15:57
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 21-08-2007 @ 16:53 :
Ze hebben die opvatting puur vanwege het aanhangen van die religie. Verrassing!
Lol, sterk argument, gewoon schreeuwen religie is evil!!!1 en dan denken dat je gelijk hebt.

Citaat:
T_ID schreef op 21-08-2007 @ 16:53 :
Wat krijgen we hierna? Betoog je dat het ook puur toeval kan zijn als iemand vijfmaal per dag met het gezicht naar Mekka bid, en dat dit helemaal niets met de islam van doen hoeft te hebben?
Die vergelijking is een beetje scheef, omdat bidden naar Mekka een letterlijke islamitische gebod is en eerwraak door de meeste moslimgeleerden wordt verworpen (maw het is in ieder geval geen letterlijk gebod).
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 19:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:

Hoe kunnen moslims nou weten wat de islamitische cultuur inhoud? Ik weet het zelfs niet eens, sterker nog ik heb, omdat ik een andere definitie heb van cultuur, niet het gevoel dat er een islamitische cultuur is. Men zal zn eigen cultuur als de islamitische cultuur zien, terwijl er in de islamitische wereld vele culturen zijn.
Er is totaal niets dat - vanuit islam bezien - bij jou overeenkomt met een chinese moslim?
Oud 21-08-2007, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 21-08-2007 @ 20:44 :
Er is totaal niets dat - vanuit islam bezien - bij jou overeenkomt met een chinese moslim?
Religie heh.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 20:21
Love & Peace
Love & Peace is offline
MTV-programma pleegt grafschennis

De gemeente Reiderland heeft aangifte gedaan tegen de makers van het MTV-jongerenprogramma 6Pack. Vorig weekend heeft het programma een graf gepimpt op het kerkhof van het Groningse Beerta, een dorp in de gemeente Reiderland.

Een smeedijzeren hek dat om een oud graf stond is met spuitbussen goud- en zilverkleurig gespoten. Ook is het graf 'versierd' met waxinelichtjes en Hawaiaanse slingers.

Het gepimpte graf werd bij toeval ontdekt door medewerkers van Landschapsbeheer Groningen. De stichting is van plan de komende weken tientallen verzakte graven te herstellen. De medewerkers zijn gelijk naar de gemeente gegaan om hun beklag te doen over de vernieling. "Dit kan niet! MTV kan hele leuke dingen bedenken, maar dit gaat een stap te ver", aldus een woedende wethouder Ruud Hietbrink.

De 61-jarige Groninger Bert Uffen deelt die mening. Gistermorgen zat hij met verbazing en afgrijzen te kijken naar het graf van zijn in 1911 en 1913 overleden overgrootouders. "Mijn opa was smid in Midwolda. Hij heeft het hek zelf nog gemaakt. Dit kan niet. Dit is gewoon vernieling. Ik ga stappen ondernemen."

Presentatrice Kirsten van 6Pack neemt de aanklacht met een korreltje zout. "We hebben specifiek een oud graf genomen. We willen het gewoon een beetje opknappen."

Foto + bron
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 20:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 21-08-2007 @ 20:46 :
Religie heh.
je draait erom heen

het geloof is meer dan een woord alleen
Oud 21-08-2007, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 21-08-2007 @ 21:42 :
je draait erom heen

het geloof is meer dan een woord alleen
Ja, maar het staat wat mij betreft los van cultuur (alhoewel zowel cultuur als religie elkaar beinvloeden)
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 20:51
Love & Peace
Love & Peace is offline
Homo roepen naar politieagent niet strafbaar

De politierechter van de rechtbank in Den Bosch heeft dinsdag een 19-jarige man uit Utrecht vrijgesproken van belediging van een politieagent. De man zou afgelopen nieuwjaarsnacht een politieagent in Den Bosch hebben beledigd door 'homo' naar hem te roepen.

De politieagent voelde zich daardoor in zijn eer en goede naam aangetast. De politierechter meent dat de enkele uitlating 'homo' geen beledigend karakter heeft. Dat wordt anders als er sprake is van een bijzondere context, als negatieve woorden worden toegevoegd zoals 'vieze' of 'vuile' of als het wordt gebruikt als onderdeel van een reeks negatief geladen uitingen.

Het woord 'homo' alleen duidt volgens de politierechter op neutrale wijze een bepaalde groep mensen in de samenleving aan. Homoseksualiteit bepaalt niet de mate van iemands eer en/of goede naam. Dat de aangever een politieagent in functie is, geeft de uitlating 'homo' evenmin een beledigend karakter. Een politieagent hoeft niet meer dan anderen te tolereren, maar ook niet minder.
Bron
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 20:56
Verwijderd
Terecht, wat voor mongool ben je nu als je 'homo' beledigend vindt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten