Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Natuurlijk kan er wel eens iemand ontsnappen, maar dit is IMO minder erg dan een onschuldig iemand ter dood veroordelen, wat onvermijdelijk zal zijn na de invoering van de doodstraf. Citaat:
![]() Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Kennelijk is iedereen het met mijn posts eens of wordt ik genegeerd omdat ze te naief zijn. Een samenleving van geheel verlichte mensen heeft geeneens straf nodig...
Iedereen die meent over andermans leven meent te beslissen acht ik nogal simple minded. Andermans leven heet niet voor niets andermans leven en niet jouw leven. Recht op zelfbeschikken lijkt me normaal. Als jij meent te beslissen over het leven van een ander veeg je je reet af met de gelijkheid van de mens. "Wat u zelf niet wil dat u geschied, doet dat ook een ander niet." Daarbij hoort dat de grote filosoof Kant al heeft geconcludeerd de mens dient behandeld te worden als een "Ding an Sich" en niet als een middel om verkracht meisje/de samenleving gelukkig te maken en het een illusie te geven dat recht is geschied door middel van de doodstraf. REIE
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Verder: als iemand 25 jaar in de bak gaat, dan beschikt een ander eigenlijk ook over zijn leven. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Stel he, iemand wil zelfmoord plegen maar durft dit niet. Plus dit persoon is boos op de maatschappij. Dan is het toch heel makkelijk om een iemand van de maatschappij te vermoorden en dan zlef lekker je zelf niej kappot te hoeven maken.
||
Citaat:
|
TEGEN! Okey, argumenten:
Iedereen heeft het recht op leven. Ja ook een seriemoordenaar. Want een leven is nog altijd een leven. Wanneer iemand de doodstraf krijgt, kan diegene er niet over nadenken wat hij nou echt fout heeft gedaan. Hij hoeft niet te lijden. Er worden weleens fouten gemaakt. Dus dat betekent dat er ook onschuldige mensen dood gaan. En die fout kan niet meer teruggedraaid worden. 'Normale' burgers mogen geen moorden plegen. Als iemand dat toch heeft gedaan, bestaat de kans dat diegene ook vermoord wordt. Namelijk door de regering. Is dat dan geen moord? Laat zo'n viezerik (lees: serieverkrachter + moordernaar) lekker opsluiten voor levenslang (en ja: dus niet 20 jaar zoals in Nederland ![]() Wat ik helemaal belachelijk vind, zoals in moslimlanden of bepaalde andere landen is dat je al opgepakt én de doodstraf kan krijgen omdat je de staatshoofd in het openbaar 'beledigt'. Tsss... En zo weet ik er nog wel een paar maar dan blíjf ik bezig
||
Citaat:
en ik ben opzich niet zo heel erg voor de doodstraf, maar in sommige gevallen vind ik hem wel op zijn plaats. ik vind als jij gewoon uit koele bloede mensen vermoord, dan heb je zelf ook weinig recht om te leven
||
Citaat:
||
Citaat:
tevens ben ik het wel met je eens, ik ben ook tegen de doodstraf, het lijkt mij pers. erger om levenslang in n hok te worden opgesloten, sommige mensen komen er te makkelijk mee af met de doodstraf. Maar het moeten natuurlijk niet van die luxe hotteletjes zijn als hier in nederland, want dat noem ik absoluut geen gevangenis.
|
Verwijderd
|
Als je de doodstraf invoert, ben je in 1 x van dat persoon af. Hij lijdt niet. Misschien een paar minuten in een gaskamer, maar daarna is ie weg.
Martelen is veel beter, laat hem boeten voor z'n daden. Of, zoals in Saudi Arabie: de doodstraf door de nabestaande uit laten voeren. |
![]() |
||||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Nederland is een land waar de wetten wat betreft de behandeling van gevangen goed worden uitgevoerd. Marteling en doodstraf zijn er niet bij in Nederland. Zaken als het zwijgrecht en onschendbaarheid van het lichaam zijn in Nederland gerealiseerd. In Nederland zit je niet met meerdere gevangenen in een cel (maar voor hoe lang nog?). Maar, al deze dingen waarborgen de mensenrechten. Het idee bestaat dat de gevangenis een 3 sterren hotel is. Dit is absolute onzin. Zo krijg je bijvoorbeeld helemaal niks (op eten, bed, wc en drinken na dan). De rest moet je verdienen. Je kunt werken en op die manier geld verdienen. Daarmee kun je bijvoorbeeld een tv huren, voor een paar uur in de week. Er zijn geen boeken, alleen de bijbel (en misschien ook een koran, tora enz.). Alles wat je wilt doen kost geld, en het eten is lang niet altijd lekker. En zeker geen keuze uit een menu ofzo (behalve natuurlijk het onderscheid vegetarier, veganist, vleeseter). Nee, geloof me, gevangenis is geen pretje. In vergelijking met andere landen is het waar dat je in Nederland goed terecht komt, maar het argument dat gevangenen eens wat harder moeten worden aangepakt omdat ze in de gevangenis toch alleen maar vertroeteld worden slaat dus nergens op.
||
![]() |
Citaat:
||
Ik ben voor de doodstraf als er is aangetoond dat het 100% zeker is dat het de dader is en als de "daad" zo erg is dat het de doodstraf verdient. Levenslang is toch maar 22 jaar en dat vind ik een veel te milde oplossing. Mensen die de doodstraf verdienen, ((serie)moordenaars, verkrachters enzo) verdienen het leven niet meer.
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Verder vind ik het een beetje zinloze discussie aangezien het op dit moment vrij onmogelijk is om de doodstraf in te voeren.
|
![]() |
Tegen.
Omdat: de mensen die iets hebben gedaan dat zo erg is dat ze er de doodstraf voor zouden kunnen krijgen moeten toch juist lijden? En merken dat ze fout zijn. Geef ze dan lekker levenslang. Ok, het kost geld, voor de gevangenis enzo, al hoeft die van mij niet comfortabel te zijn hoor, maar goed. Zolang ze dat geld niet gaan gebruiken voor de ontwikkelingshulp mogen ze het van mij gebruiken om deze misdadigers lekker te laten lijden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Geld kwestie is uiterst discutabel, maar mocht het meer kosten: waarom zou dat geld van ontwikkelingssamenwerking af moeten gaan?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Levenslang in Nederland ís ook echt levenslang. Tijdelijke gevangenisstraf kan opgegeld worden voor de duur van maximaal twintig jaar. In beginsel komt iedereen die veroordeeld is tot een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf die langer dan vier jaar duurt in aanmerking voor V.I. (vervroegde invrijheidstelling) wanneer tweederde van de straf is uitgezeten, tenzij de omstandigheden anders eisen of de mogelijkheid bij rechterlijk vonnis is uitgesloten (uitspraak Jan S., moordenaar van Chanel Naomi Eleveld). In Nederland kunnen straffen niet lineair cumuleren. Een verdachte die is ten laste gelegd dat hij twintig diefstallen heeft gepleegd, kan niet veroordeeld worden tot twintig maal de gevangenisstraf voor diefstal, maar tot maximaal eenderde boven het maximum voor dat delict (bij ongelijke straffen eenderde boven de hoogste strafbedreiging). Je kunt dus voor twintig diefstallen maximaal 1/3 x drie jaar = vier jaar krijgen. Overigens geldt ook hier de regel dat nooit langer gevangenisstraf kan worden opgelegd hoger dan twintig jaar, dus ook niet wanneer iemand twintig moorden heeft gepleegd. Dan wordt gewoon levenslang geëist. |
![]() |
|
![]() |
Zo wat zijn we weer lekker aardig met de reacties... Maar goed...
Ten eerste: ik heb geen primitieve wraaklustgevoelens, hoe je daarbij komt uit een zo'n stukje tekst weet ik niet want je kent me niet dus dan kan je daar niet over oordelen. Het enige wat ik vind is dat mensen die zoiets ergs doen daar ook voor moeten gestraft worden en als ze gelijk vermoord worden zijn ze ervan af (ja duhuh, natuurlijk is dat ook erg). Dat bedoel ik dus met lijden, en ja, ik denk zelf idd dat de samenleving daar beter van wordt... En als je goed leest vind ik juist NIET dat het geld van ontwikkelingshulp afmoet, daar moeten ze juist meer aan gaan uitgeven, als daarvoor het geld van die cellen voor nodig is: graag! Volgende reactie: alweer zo aardig, dankje dat je me muts noemt. Maar goed, het klinkt alsof je er veel vanaf weet, dus ik zal je maar geloven. Het spijt me zeer dat ik andere info heb gekregen en ik dus dacht dat het zo was. Maar een mens kan zich vergissen, kun je toch ook normaal op reageren??? |
![]() |
||
Citaat:
Ik snap wel dat je verstand van rechten hebt, maar dan hoef je nog niet zo minderwaardig te doen t.o.v. iemand die dat niet heeft. Ik scheld jou ook niet uit omdat je niet kan rekenen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder vind ik wel dat mensen die weinig verstand hebben van rechten, vrijwel altijd hun mond moeten houden, om de doodeenvoudige reden dat ze gewoon niet genoeg kennis hebben om tot een goed onderbouwde, afgewogen mening te komen. Dan is het alleen een vaag gevoel en daar moet je nooit op afgaan als het om dit soort zaken gaat. |
![]() |
|
Nare man, niemand heeft vetorechten op een bepaald onderwerp, en iedereen mag praten over wat hij/zij wil, hoe weinig ze er ook van weten. Jij kan er vervolgens lekker over gaan zitten zeiken, maar wijs ze liever gewoon op hun fouten in plaats van van de toren te blazen met je rechtenstudie en ze te vertellen dat ze maar gewoon hun mond moeten houden.
||||
Citaat:
Kijk, ik snap heus wel wat je bedoelde, maar ik wilde gewoon laten zien dat je niet iemand meteen voor muts/kneus uit hoeft te maken als hij/zij even iets verkeerds zegt. Citaat:
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 03-11-2002 om 10:53. |
![]() |
|
![]() |
Als je de doorstraf invoert verlaag je je tot hetzelfde niveau als de verdachte/daders. Ik vind niet dat je de doodstraf moet invoeren. Voor sommige mensen is het niet eens een straf, ze leiden echt niet. Ja ze weten dat ze dood gaan, maar of dat nou zo erg is?
Volgens mij kun je ze beter opsluiten en dan niet zo luxe als dat nu gebeurd, maar in een cel met een bed, wc en wat eten. Zonder al die luxe dingen als tv enz. |
![]() |
|
Ik ben tegen. De doodstraf is onmenselijk om uit te voeren. Wij mogen niet beslissen over leven en dood.
Het is beter om de dader in zo'n geval voor z'n hele leven op te sluiten. Anders gaat het belastingsgeld wel naar meer bejaardenzorg ofzo. Dan is het toch beter om te zorgen dat zo'n crimineel nooit meer vrijkomt. Om dat op zo'n barbaarse, onmenselijke methode als "de doodstraf" te doen vind ik echt onacceptabel
|
In grootste lijnen ben ik TEGEN de doodstraf....
Maar lui als Dutroux mogen van mij worden worden afgemaakt. Maar dat zijn wel de meest extreme gevallen van misdaad. Al is t wel zo dat ik elke keer als een moordenaar of pedofiel weer in de herhaling valt en weer een ernstig misdrijf begaat dat ik dan denk "was bij die man/vrouw na die eerste keer maar het nekkie omgedraait". Het probleem is dat je nooit weet welke gevallen in de herhaling vallen en welke goed kunnen worden 'geholpen'.
|
Ik ben tegen de doodstraf en wel om een aantal redenen:
1. De doodstraf is onherroepelijk, als iemand dus onschuldig blijkt terwijl het vonnis al is voltrokken is het niet meer terug te draaien. Rechters en officieren van justitie zijn nog altijd mensen en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Neem nou de Puttense moordzaak. Wat zou er met de heren Vietsj en Dubois zijn gebeurd als er in NL de doodstraf was? 2. Moordenaars komen er door een executie niet aan toe na te denken over hun misdaad. Ze denken dan alleen aan zichzelf en dat ze geexecuteerd gaan worden. Bij levenslang heeft de dader meer tijd om tot zich door te laten dringen wat hij gedaan heeft. 3. In de VS is gebleken dat de doodstraf juist een averechts effect heeft en het aantal moorden juist verhoogd. 4. In principe zou een executie een misdaad van de overheid zijn, aangezien dan het recht op leven wordt geschonden. Dat recht is natuurlijk door de dader ook geschonden, maar een misdaad van een burger rechtvaardigt geen misdaad van de overheid. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Ten eerste vraag ik me af of sommige moordenaars het kan schelen wat ze hebben gedaan. Ten tweede: wat heb je er aan om iemand over zijn daden te laten nadenken, wanneer hij levenslang krijgt? Vlak voordat hij dan sterft in de bajes kan hij dan zeggen: het was niet zo slim. Maar heeft iemand hier iets aan? 3. Ik vraag me af of die cijfers kloppen. De misdaad kan ook door andere redenen zijn gestegen. Lijkt me logischer. Want waar slaat het nou op dat iemand eerder een ander vermoordt, omdat hij de doodstraf kan krijgen? ![]() 4. boontje komt om zijn loontje. Bovendien heb je ook geen leven meer wanneer je voor de rest van je leven in de bajes zit. Ja, 4 bij 4. Laatst gewijzigd op 08-11-2002 om 13:57. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 08-11-2002 om 14:30. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() REIE