Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2007, 23:57
EggeD
EggeD is offline
Weet niet of dit hier moet of bij bijvoorbeeld Flora en Fauna, Letteren, Onzin of N&A. Verplaats desnoods maar.

De nieuwe Harry P. is dus in de verkoop. Stond in de krant dat de verkoopcijfers al richting een half miljard gaan. Las er eerst overheen, totdat ik me bedacht hoe absurd veel dat eigenlijk is. Er zijn tenslotte maar 6.446.131.400 (zes en een half miljard) mensen op de wereld, dus heeft een dag na de start van de verkoop minstens een op de twintig mensen in de wereld ineens dat boek in bezit. Wat voelt m'n boekenplank plots leeg.

Enfin, het verhaal is geprint op 600 a 750 bladzijden, afhankelijk van de taal. Dat komt dus neer op 300 miljard bladzijden. Tel daar nog een half miljard kaften bij op en je hebt heel wat papier- en kartonwerk. Ik heb het niet berekend of iets dergelijks, maar ik schat toch een papiergewicht in de orde van grootte van honderdduizend ton--spring me gerust bij.

Ik vroeg me voor de gein af hoeveel bomen hiervoor per saldo gekapt zullen zijn. Hoe verhoudt dat aantal zich tot de houtkap die er sowieso al is ? Is het niet wat banaal dat dit moet voor zo'n verhaaltje ? Moet Rowling voor deze afgrijselijke ramp verantwoordelijk gesteld worden ? ...
Oud 24-07-2007, 00:05
T_ID
T_ID is offline
Nou en? Er zal uitgaande van 1 boek per 2 klanten dik 1,5 miljard maal een bijbel of koran verkocht zijn, dat vind ik een veel grotere verspilling van bos. Harry Potter biedt tenminste nog vermaak.

Overigens maakt het niet echt veel uit hoeveel gekapt wordt, maar op welke manier. In Zweden, Canada wordt massaal gekapt, maar beiden beheren de zaken aardig, en waarschijnlijk is dat daar geen milieurampen door zullen plaatsvinden.

Ik denk dat dat een belangrijkere issue is.
Oud 24-07-2007, 00:33
mepsteen
mepsteen is offline
Toevallig ligt HP7 nu op mn bureau en dit staat in:

Citaat:
The pages of this book are printed on 100% Ancient-Forest Friendly paper

The papers on which this book is printed are manufactured from a composition of 1996 Forest Stewardship Council A.C (FSC) approved and post-consumer waste recycled materials. The FSC promotes environmentally appropriate, socially beneficial and economically viable management of the world's forests.
dus nee geen probleem.
Oud 24-07-2007, 08:42
EggeD
EggeD is offline
Het gaat me ook meer om de getallen. Ik snap dat er boekwerken zijn die meer verkocht zijn, zoals de bijbel--en wat te denken van agenda's, schrijfblokken, kranten, playboys en dergelijke. Tevens weet ik dat papier gerecycled en bossen op een goede manier gekapt kunnen worden. Bossen moeten trouwens wel worden blijven gekapt omdat je papier niet eeuwig kunt recyclen.

Het gaat me dus meer om de getallen en de organisatie en de grandeur erachter, op wereldwijde schaal. Dit kan best wel eens een van de grootste internationale projecten tot nu toe geweest zijn. Kom op, een half miljard boeken in een dag aan de man brengen. Weet je hoeveel manjaar ? Daar is de kerstman niks bij. En dat voor Harry P. he. Daarom is het ze ook wel geraden om het op FSC-papier te printen.

Maar goed, over die getallen: iemand al een idee over het aantal ares of hectares--lol--aan bos dat hiervoor gekapt is ?
Oud 24-07-2007, 14:51
Sushii
Sushii is offline
half miljard exemplaren of een half miljard dollar/euro?

is nogal een verschil.

En daarnaast zijn er nog miljarden andere boeken de afgelopen jaren, eeuwen, decennia gedrukt, dus ik denk dat het wel mee valt
Oud 24-07-2007, 16:16
EggeD
EggeD is offline
Exemplaren. Die andere boeken zijn niet allemaal op een dag tegelijk verkocht he.
Oud 25-07-2007, 10:24
Sushii
Sushii is offline
waarschijnlijk niet, maar ik denk dat er wel wat meer boeken op 1 dag verkocht worden dan alleen Harry Potter en dat dus de milieu belasting wel meevalt. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de hoeveelheid kranten (in nederland alleen al).

m.a.w. imo gaat het om boeken/papier in het algemeen. waarom het nou perse over HP moet gaan is me een raadsel.
Oud 26-07-2007, 17:57
Roos
Roos is offline
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel bomen dat zijn

(hou van onzinnige feitjes)
Oud 31-08-2007, 14:28
Luki
Luki is offline
Een simpel concept lijkt me dat meer consumering = meer benodigde resources. Zoals dat veel mensen gek zijn op HP boeken worden er meer bomen verbruikt, zoals dat in de winter iedereen gek is op de verwarming zodat er meer gas word verbruikt.
Oud 16-09-2007, 14:08
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Ok, we gaan voortaan allemaal boeken in PDF lezen wooo Ofzo :\ Ik zou me eerder zorgen maken om het feit dat mensen hun computer aanlaten ook als ze hem niet nodig hebben. Dat is gewoon nutteloos, de boeken hebben nog enige zin
Oud 26-09-2007, 16:35
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ik vroeg me voor de gein af hoeveel bomen hiervoor per saldo gekapt zullen zijn. Hoe verhoudt dat aantal zich tot de houtkap die er sowieso al is ? Is het niet wat banaal dat dit moet voor zo'n verhaaltje ? Moet Rowling voor deze afgrijselijke ramp verantwoordelijk gesteld worden ?
Je hebt het verhaal dat het grootste deel van het papier dat we nu gebruiken gerecycled is gemist begrijp ik?
Oud 02-10-2007, 23:41
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Je hebt het verhaal dat het grootste deel van het papier dat we nu gebruiken gerecycled is gemist begrijp ik?
Welk verhaal ? Recyclen vermindert de nood om bomen te kappen, het neemt die niet weg. Zoals ik zei kun je papier niet eeuwig recyclen.

Maar dit topic kan wel dicht.
Oud 03-10-2007, 09:33
Verwijderd
Citaat:
Maar dit topic kan wel dicht.
No problemo.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten