|
|
||
|
Citaat:
1 - Of het voor jou geen verzindsel is maakt niet uit. Het ging hier om het idee dat atheisten hebben. 2 - Regels volgen automatisch uit normale menselijke eigenschappen en niet uit het geloof. M.a.w., Christen zijn bepaald niet of je moreel bent, maar of je naast moreel zijn ook nog in onzin geloofd. 3 - Door het een zonde te noemen wijs je al het afwijkende gedrag af en ontneem je de persoon de mogelijkheid om het gedrag in samenspraak met zijn geloof te brengen. De meeste mensen houden daar niet van en dit leidt tot volgzaamheid. <snip> Deze mensen waren er van overtuigd dat zij in hun tijd (en tegenwoordig trouwens) volledig moreel en niet-zondigend handelden. Sterker nog, het laten oplopen van geslachtsziekten wordt nog steeds gepromote De crux is dat wat zondig is of niet veranderd met de tijd, net zoals de maatschappij veranderd. Dat heeft verder niet zo veel met het geloof te maken, dat zal zich aanpassen aan de nieuwe situatie en nog net zo veel gelijk hebben (volgens de gelovigen) als vroeger. Net zoals je in de bijbel kan vinden dat homofilie een doodszonde is, kan je in de bijbel vast wel ergens vinden dat het doodslaan van moslims en andere ongelovigen een plicht is van elke Christen.
| Advertentie | |
|
|
|
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Over Leviticus 20:13, inderdaad heel vreemd, als dit het woord van God is dan is de vraag: "wanneer?". Ten eerste; dood gaan we allemaal een keer. Ten tweede; een voortijdige dood ontneemt de kans op bekering en vergeving. Ten derde; Jezus heeft gezegd "wie zonder zonden is werpe de eerste steen" (en zelfs hij vertikte het één steen op te pakken) Mijn conclusie: door mensenhanden geschreven. Heel jammer dat in een bepaald geloof deze tekst maar al te graag letterlijk genomen wordt. Neem nou ook de moordenaar die naast Jezus aan het kruis hing; hij kreeg te horen diezelfde dag nog in de hemel te komen. |
||
|
|
||
|
Citaat:
Anyway, all fun and games, maar het was natuurlijk bedoelt om met een dergelijke sterke bewoording Hugo Chretien in te laten zien dat er geen hout klopte van zijn redenatie. Voordat homo's namelijk zwak zijn moet dat eerst volgens de ononderbouwde christelijke visie beoordeeld worden, door Christenen in hetzelfde rijtje te plaatsen volgens eenzelfde beoordeling die ze niet erkennen plaats ik zijn standpunt voor het blok. Is het onzin om homoseksuelen op die manier zwart te maken, of valt over christenen hetzelfde te zeggen zonder dat ze mogen morren? Zijn keuze, maar beiden pakken destructief uit voor zijn standpunt.
|
|
||
|
Citaat:
Zelf ben ik van mening dat wij als mensen niet mogen doodslaan en sowieso niet mogen oordelen over het leven/dood van een ander. Ik interpreteer het dan ook meer dat God voor een straf zorgt. En vergeving is altijd mogelijk, voor iedere zondaar, hoe kort voor de dood het ook kan zijn. Ieder mens is een zondaar, ook al is iemand geen moordenaar, genoeg andere zonden..
|
|
||
|
Citaat:
Christelijke visie is onderbouwd met de Bijbel waardoor je God kan leren kennen. Verder vind ik de verwoording niet helemaal op zijn plaats wat betreft homoseksuelen zwart maken. Ik vind dat er een verschil is tussen homoseksuelen zwart maken of homoseksualiteit zwart maken.
|
|
||
|
Citaat:
Ik vind het alleen zo opvallend dat je echt lijkt te vinden dat het Christendom een visie van een maatschappij is die overal toepasbaar is, terwijl er toch echt grote verschillen zijn door het hele Christendom heen over denkwijzes, maar vooral gedragingen. Neem bijv. iemand de andere wang toekeren. Het betekend dat je geen geweld met geweld bestrijdt, maar je op een bepaalde manier ongrijpbaar maakt ervoor (lijkt me). Als ik dan kijk naar alle dingen die volgens de huidige Christenen juist zijn, dan heb ik het idee dat elke Christen een enorme zondaar is of compleet onpraktisch.
|
|
||
|
Citaat:
Christendom is niet perse een visie van de maatschappij, het is een levensvisie. En er zijn zeker verschillen, daarom al die kerken enz. En dat is maar goed ook, want niet met alle interpretaties ben ik het eens waar anderen het misschien wel weer mee eens zijn. Sommigen nemen Bijbel heel letterlijk, of pessimistisch, of te optimistisch etc. Jezus zegt: ‘Als iemand je op je rechterwang slaat, moet je diegene ook je andere wang toekeren.' Dus juist toelaten zeg maar. En daarom vind ik het laf als mensen juist wegrennen, of nog erger zelf geweld gebruiken. En elke christen is een zondaar ja, want het zijn mensen.
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat ben ik blij dat ik geen Christen ben zeg. Al dat gezeur over zonden.
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Er staat niets in dat niet bedacht had kunnen worden. Ik ken fantasy schrijvers die soortgelijke ingewikkelde boeken hebben geproduceerd of zouden kunnen produceren. Het enige wat het boek nodig heeft om van een saai fantasy verhaal in een religieus boek te veranderen is geloof. Haal dat weg, en je kan net zo goed Lord of the Rings neerleggen.
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Gelukkig zal met het toenemen van kennis, religie uiteindelijk verdwijnen. Dan kunnen we die kerken eindelijk eens voor iets NUTTIGS gebruiken, i.p.v. mijn zondagsrust verstoren!
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|||
|
Citaat:
Op die manier vond men een tijd geleden dat een blikseminslag te toorn van Zeus was. Hadden ze daarom gelijk? Natuurlijk niet, ze verzonnen maar wat. Citaat:
|
|
||||
|
Citaat:
Dat geeft echter de bijbel een historische context, niet het gelijk. Troje was ook een echte stad die meerdere keren is gevallen tegen de Grieken. Betekend dit ook gelijk dat alle Griekse goden er in meevochten? Citaat:
Citaat:
|
|
|||
|
Citaat:
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Maar beantwoord eens de vraag waarom je twee uitspraken doet die in strijd met elkaar zijn? Je vroeg op W&F zojuist naar de oorzaak van de singulariteit van de big bang, terwijl je hier zojuist beweerde dat iets geen oorzaak hoeft te hebben, en je op W&F ontkende dat god een oorzaak moet hebben. Vanwaar deze contradictie?
|
|
||
|
Citaat:
Hem wordt geschreven zonder hoofd-letter, tenzij het het begin van een zin is.
|
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En Hem is met een hoofdletter in dit geval, omdat het over Jezus ging. En gelooft is ook met kleine letters
|
|
||
|
Citaat:
Stel dat Jezus al zijn truukjes/genezingen, zijn hele gedachtegang, en alles wat ie in het leven gedaan zou hebben voor elkaar zou hebben gekregen zonder hulp van het F.O.W., dan is ie een genie. Heeft het F.O.W. hem wel geholpen, dan heeft ie zelf eigenlijk niets bijzonders gedaan.
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Dat is uiteraard een drogredenatie. Het christendom is ook niet onwaar ómdat er geen bewijs is dat reïncarnatie bestaat. Dan kan ik tevens je bewering onderuit halen door je eigen logica tegen je te gebruiken: Het heelal is eeuwig en hoeft dus niet onstaan te zijn. De big bang staat op zichzelf en heeft dus niets nodig om te gebeuren. Daarnaast is het natuurlijk een wilde aanname om te beweren dat een godheid die niet bestaat, en niet in staat is om een rimpel in een glas water te veroorzaken het heelal geschapen zou hebben.
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
![]() En de eerder gemaakte opmerking dat iets niet uit niets kan ontstaan? Helaas pindakaas, dat kan dus wel. Nulpuntsenergie, heisenberg onzekerheidsprincipe etc. En wetenschappelijk aangetoond via het Casimir effect. Kan je van god niet zeggen. En dat is namelijk waar het om draait. Er is GEEN ENKEL bewijs van het bestaan van een god. Een gelovige kan ook niet bewijzen dat een god bestaat, en laten we wel wezen: de bewijslast ligt bij de gelovige, want het is de gelovige die een absurde bewering doet. Er zijn meerdere dingen die wijzen op het onwaarschijnlijk zijn van het bestaan van goden. Zoals de grote verscheidenheid aan religies die hun aannames allemaal op vergelijkbare argumenten stoelen. (als een god daadwerkelijk zou bestaan, zou die er wel voor zorgen dat de variatie kleiner was.), Het feit dat de meeste goden almacht wordt toegekend, waar vervolgens niets mee gedaan wordt, grote inconsequenties betreffende hemel en hel (waar gaan niet gelovigen heen die een goed leven hebben geleid bijvoorbeeld?). Hebben we het geeneens over de wetenschappelijke voortgang (Quantumfysica, Bewijzen dat een geest of ziel niet bestaat, en dat we onze hersenen "zijn": lees dit: http://www.ebonmusings.org/atheism/ghost.html). God zit in de hersenen van de mensen. Het is iets als een overlevingsmechanisme, of een manier om de wereld beter te begrijpen als je niet beschikt over de middelen om te weten te komen wat er daadwerkelijk aan de hand is. Maar die tijden zijn voorbij. We leren wat er aan de hand is, en we weten wat er aan de hand is, en hoe meer we leren, hoe minder god er is. En ik denk dat dat een goede zaak is. Als uiteindelijk het concept god verdwenen zal zijn, zal de wereld een stukje beter zijn. |
||
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
Atheïsme is het standaard uitgangspunt, sowieso totdat er een reden is om een ander uitgangspunt te kiezen.
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
Nogmaals; dit is geen nalevingsregel voor ons. Dat was het na het jaar 0 al niet meer. Vanwaar die verandering? Wist ik het maar. |
||
|
|
||
|
Citaat:
In de Bijbel lezen we enkele keren dat God de opdracht gaf om een bepaalde stad als straf uit te moorden. Maar dat was dan een specifieke opdracht wat betreft de tijd en de plaats. Het waren speciale gevallen, waarbij God een rede had om die straf over een bepaalde stad te brengen. We lezen nergens een algemene opdracht, dus voor alle christenen in alle tijden. Sinds Christus leven we ook in een andere tijd, het evangelie is nu voor de hele wereld en niet zoals toen voor de Joden. Nergens in de Bijbel is een tekst te vinden die elke christen de opdracht geeft om steden uit te gaan moorden. |
||
|
|
|
|
Waarom geloven christenen dat god slechte mensen eeuwig laat martelen in de hel? Waarom kiest god er niet voor om mensen gewoon 'uit te wissen' uit het bestaan? Wat valt er te leren van een eeuwige durende straf? Wat is het nut?
Klopt het dat joden niet geloven in de hel zoals de christenen dat doen? Geloven ze wel in een hemel? Wat doet god met slechte mensen dan? Klopt het dat je als niet-jood je, volgens het jodendom uiteraard, je alleen hoeft te houden aan de zeven wetten van Moses?
|
|
||
|
Citaat:
uit 1 volgt dat de hel een negatieve uitkomst van de balans is voor goede en verkeerde daden. deze gedachte gaat er vanuit dat de mens goed en kwaad te kiezen heeft. 2 bestaat uit verschillende stromingen. er zijn mensen die de hel als logisch vervolg zien op het leven, zij leggen de nadruk op het feit dat de mens deze straf verdiend heeft, door te zondigen in de hof van eden. ontkomen is in een geloof in god, dat is een weldaad (tweedeling: een hele goede keuze, of een genadegift). er zijn mensen die de nadruk leggen op het kiezen voor satan (vorige stroming gaat meer uit van het al hebben gekozen bij de zondeval). zij zijn meer actief. het zal overigens vaker benadrukt worden als: kiezen voor god, in plaats van niet kiezen voor satan, maar dat spreekt voor zich. je kunt de wereld bekijken als tweedeling goed/kwaad, of als tweedeling god/satan, daar kunnen behoorlijke verschillen uit voortvloeien. je hebt natuurlijk altijd christenen die liever niet over de hel spreken, of hem in het geheel ontkennen. denk aan jehovah's getuigen maar ook aan vrijzinnigen. er zijn vast meer meningen en visies. nut is er denk ik weinig. het is straf, keuze of oordeel/lot. de meeste christenen zullen zeggen: doe er wat aan in dit leven. |
||
| Advertentie |
|
|
![]() |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Levensbeschouwing & Filosofie |
Het kleine vragen over geloven topic #2 Verwijderd | 102 | 21-08-2013 18:36 | |
Ik geloof! Lekker-chickie | 220 | 24-09-2010 17:04 | |
Kunnen niet-Joden ook in de hemel komen? floortje613 | 28 | 18-09-2009 19:16 | |
voel me leeg tjappie | 183 | 03-03-2007 16:53 | |
Het kleine vraagjes over geloven topic T_ID | 501 | 30-06-2006 00:21 | |
Hoe weet je dat jouw religie de juiste is? akumabito | 98 | 29-11-2005 03:24 | |