Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-08-2007, 21:22
Verwijderd
Ibuprofen wordt wel dagelijks gebruikt door mensen die bijvoorbeeld artritis hebben of een andere chronische auto-mmuun- ontsteking, omdat het ook ontstekingsremmend is en dan dus de oorzaak aanpakt. Maar alleen voor nekpijn lijkt het me niet handig. Ik weet natuurlijk niet hoe erg die nekpijn is, als het zo erg is dat je beperkt wordt kan ik me goed voorstellen dat je toch pijnstillers wil gebruiken. Je kunt dan beter paracetamol nemen. Er is ook wel paracetamol met een fruitsmaakje (bedoeld voor kinderen, dus dan heb je waarschijnlijk meer tabletjes nodig voor dezelfde dosis, dus eerst even bijsluiter vergelijken). En misschien toch nog eens terug naar de huisarts, misschien kan hij je bijvoorbeeld doorverwijzen naar een orthopeed of iets dergelijks.

Citaat:
waarom ik een sterk gestel en doorzettingsvermogen heb, en de gave om mezelf van hele lastige dingen te kunnen genezen in een vrijwel korte tijd
Dat hoort meer op psychologie dan op l&g . Of bedoel je dat je ook van lichamelijke ziektes geneest? het is normaal dat mensen met doorzettingsvermogen en een positieve instelling makkelijker genezen dan mensen zonder die dingen, en dat strekt zich zelfs uit tot ernstige ziektes. Maar hoe dat precies komt is niet bekend. Er zijn wel veel boeken over, je zou bijvoorbeeld bij de bieb eens kunnen zoeken naar boeken over psychosomatiek (het omgekeerde hiervan). Ik weet niet echt een term voor het beter/sneller genezen door positieve houding.

Citaat:
vosje16 schreef op 19-07-2007 @ 11:27 :
Zou iemand mij kunnen zeggen wat mij hier overkomen is?:
Ik was vanmorgen rond 3.30u gaan slapen. Om 6u hoor ik mijn broer kiezelsteentjes tegen mijn raam gooien omdat hij de sleutel vergeten is en niet binnen kan. Ik sta met een ruk op, haast me naar beneden, doe de door open, roep dat het een domme **** is en haast me weer in mijn bed. Maar op dat moment ga ik me heel erg raar en slecht voelen. Ik voelde wat klam aan, maar vanbinnen leek het wel of mijn bloed aan het koken was. Vanbinnen voelde ik me echt heeeeeel warm. Voor alle zekerheid mijn temperatuur gemeten, maar ik had maar 36,8° (normaal dus) Ook voelde ik mij heel erg misselijk maar heb ik niet moeten overgeven. Ik voelde me ook heel erg zwak en dacht dat ik ging flauwvallen (vooral toen ik weer rechtstond om de thermometer te halen). Ook trilde ik wat met mijn benen toen ik weer in mijn bed lag. Pas een uur later voelde ik mij weer enigszins normaal.
Komt dit nu omdat ik veel te snel en plots heel actief was? En wat had ik dan precies? Te lage bloeddruk? En waarom had ik het dan zo warm vanbinnen en voelde ik mij misselijk?
Ik vind het ook wel klinken alsof je bijna flauw viel. Het trillen en de misselijkheid en gestoorde temperatuurwaarneming past daar wel bij. En de aanleiding kan dan zijn dat je zo snel actief werd, en misschien kan de onderliggende oorzaak inderdaad een lage bloeddruk zijn, jonge vrouwen hebben vaak een bloeddruk die aan de lage kant is.

Laatst gewijzigd op 03-08-2007 om 21:26.
Oud 10-08-2007, 08:13
Balance
Balance is offline
Soms heb je in bed van die hete voeten. Je gaat alle koele stukjes van je matras en laken af, maar ze blijven bloedheet en je kan er niet van slapen.
Hoe komt dit en hoe gaat het weg?
Oud 12-08-2007, 15:49
Heksjuh
Heksjuh is offline
Waarom gapen mensen?
Oud 13-08-2007, 13:11
DDM
DDM is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 12-08-2007 @ 16:49 :
Waarom gapen mensen?
Gapen is een proces wat direct door de hersenen wordt aangestuurd. Gapen is niets anders dan diep inademen, met als gevolg dat er op dat moment meer zuurstof het bloed binnen treedt. Zodat je hersenen zeg maar meer zuurstof krijgen. Je gaapt vaak bij vervelen enzo. Gapen zorgt er voor dat je dan weer wat "scherper" wordt. Gapen kan ook een symptoom zijn wat vooraf gaat aan flauwvallen. Bij deze entiteit is gapen dus echt noodzakelijk. Want je valt flauw omdat de hersenen minder zuurstof krijgen. Door gapen wordt dit dus hopelijk tegengegaan.
Vaak gebeurt dit niet. En daarom moet je altijd opletten bij slachtoffers van ongevallen als ze deze klacht presenteren.
Oud 14-08-2007, 15:59
Heksjuh
Heksjuh is offline
In mijn biologieboek stond ook iets over gapen als je honger hebt. Hoe zit dat dan?
Oud 15-08-2007, 17:00
DDM
DDM is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 14-08-2007 @ 16:59 :
In mijn biologieboek stond ook iets over gapen als je honger hebt. Hoe zit dat dan?
Dat is gerelateerd aan de glucosespiegel. Ook dit wordt door de hersenen gestuurd. De hersenen draaien voor een groot deel op glucose. Het hongergevoel is een van de tekenen van het lichaam dat het glucose nodig heeft. Aan zuurstof alleen heb je niets natuurlijk. Daar heb je ook een brandstof voor nodig. De hersenen merken bij een zuurstof -en glucosetekort dat er iets verandert in het metabolismeproces. Hierdoor ontstaat dus weer de gaap"reflex". De hersenen weten niet echt het verschil tussen een zuurstof -en glucosetekort. Want je zou zeggen dat het niet zo zinvol is om te gapen als je honger hebt. Zoals ik uitgelegd heb werkt dit natuurlijk wel bij een zuurstoftekort. Er wordt immers meer lucht aangezogen. Ergo meer zuurstof.
In theorie zou het misschien wel zinvol zijn, immers:

Bij een diepe ademhaling stijgt de intra-abdominale druk en neemt de intra-thoracale druk af. Met als gevolg dat de bloedstroom in de holle ader toeneemt. Dus ook naar de rechterkamer. De linkerkamer gaat dan ook meer uitpompen. Dit is een fysiologisch proces. De output links is altijd gelijk aan rechts (anders krijg je vocht in de longen). Als de linkerkamer meer uitpompt dan krijgen de hersenen ook meer bloed. Glucose zit opgelost in het bloed als mmol/L. Als de noemer naar de hersenen toeneemt dan neemt de teller ook toe. Dus dit zou het mechanisme kunnen zijn.

Gapen is inderdaad een teken van een hypoglykemie en derhalve een belangrijk symptoom bij diabetici.

Ik weet dat je interesse hebt voor de geneeskunde/ medische biologie (je bent zelfs ingeloot voor BMW dacht ik!?) Dus hier nog een leuk iets: Je kunt de toename van het bloed naar het hart bij diep inademen objectiveren. Pak je pols en tel je hartslag. Deze is dan gewoon rond de 70 slagen per minuut. Adem diep in (een paar keer) en je zal merken dat je pols dan sneller gaat. Dit komt omdat het aantal hartslagen omhoog gaat om het extra bloed weg te pompen.
Oud 15-08-2007, 17:21
Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
DDM schreef op 15-08-2007 @ 18:00 :
Ik weet dat je interesse hebt voor de geneeskunde/ medische biologie (je bent zelfs ingeloot voor BMW dacht ik!?)
Het eerste klopt, het tweede niet. Ik ben ingeloot voor diergeneeskunde
Bedankt voor je antwoord
Oud 15-08-2007, 17:32
DDM
DDM is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 15-08-2007 @ 18:21 :
Het eerste klopt, het tweede niet. Ik ben ingeloot voor diergeneeskunde
Bedankt voor je antwoord
Haha ja die optie kwam ook nog door me hoofd toen ik eenmaal gepost had Maar leuk voor je ja. Veel s6
Oud 15-08-2007, 22:40
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
DDM schreef op 15-08-2007 @ 18:00 :
Dat is gerelateerd aan de glucosespiegel. Ook dit wordt door de hersenen gestuurd. De hersenen draaien voor een groot deel op glucose. Het hongergevoel is een van de tekenen van het lichaam dat het glucose nodig heeft. Aan zuurstof alleen heb je niets natuurlijk. Daar heb je ook een brandstof voor nodig. De hersenen merken bij een zuurstof -en glucosetekort dat er iets verandert in het metabolismeproces. Hierdoor ontstaat dus weer de gaap"reflex". De hersenen weten niet echt het verschil tussen een zuurstof -en glucosetekort. Want je zou zeggen dat het niet zo zinvol is om te gapen als je honger hebt. Zoals ik uitgelegd heb werkt dit natuurlijk wel bij een zuurstoftekort. Er wordt immers meer lucht aangezogen. Ergo meer zuurstof.
In theorie zou het misschien wel zinvol zijn
Het is tegelijk gunstig voor de gluconeogenese, niet?
Dit omdat gluconeogenese tweemaal zoveel energie vereist dan met glycolyse wordt gemaakt ( 4ATP resp. 2ATP).
Aangezien de hersenen echt alleen glucose kunnen gebruiken en spieren hun glycogeen kunnen aanspreken, lijkt het me dat gluconeogenese ook voornamelijk hersen-gestuurd zou moeten zijn. Daarnaast heeft cortisol een positieve invloed op gluconeogenese, en deze wordt bij stress minder aangemaakt, maar bij ontspannen (dus ook bij gapen) dus 'meer'.

Goed, ik dwaal af en het wordt me te vaag...
Oud 15-08-2007, 22:56
DDM
DDM is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 15-08-2007 @ 23:40 :
Het is tegelijk gunstig voor de gluconeogenese, niet?
Dit omdat gluconeogenese tweemaal zoveel energie vereist dan met glycolyse wordt gemaakt ( 4ATP resp. 2ATP).
Aangezien de hersenen echt alleen glucose kunnen gebruiken en spieren hun glycogeen kunnen aanspreken, lijkt het me dat gluconeogenese ook voornamelijk hersen-gestuurd zou moeten zijn. Daarnaast heeft cortisol een positieve invloed op gluconeogenese, en deze wordt bij stress minder aangemaakt, maar bij ontspannen (dus ook bij gapen) dus 'meer'.

Goed, ik dwaal af en het wordt me te vaag...

Cortisol is het stresshormoon. Die wordt dus juist meer aangemaakt in dit geval. Bij een hypoglykemie komen alle antagonisten van insuline vrij (glucagon, cortisol en adrenaline).
Het is gewoon een groot proces wat samen gaat.
Oud 16-08-2007, 10:29
Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
DDM schreef op 15-08-2007 @ 18:32 :
Haha ja die optie kwam ook nog door me hoofd toen ik eenmaal gepost had Maar leuk voor je ja. Veel s6
Dankje
Oud 16-08-2007, 18:31
Freaky JJ
Freaky JJ is offline
hey kan jij mij ook miscchien helpen met een groot probleem van mij, ik heb onlangs "geprobeerd" om een tattoo te laten zetten! je ziet het al geprobeerd, na de eerste paar sec. was ik al flauwgevallen, ik heb hier vaker last van als ik een prikje krijg, en vind het onderhands wel aardig klote worden, ik wil echt die tattoo alleen ik weet gewoon dat mijn lichaam het niet aan kan, ik zit er nu aan te denken om Oxazepam in te nemen omdat ik al van te voren erg zenuwwachtig ben en er al van uit ga dat ik flauwval, of Effortil. please laat o.a even jouw mening horen, of een eventuele oplossing
Oud 18-08-2007, 02:09
anoniemz
anoniemz is offline
k had het ergens gelezen maar ik weet het niet zeker,

veroorzaakt lachen nou kraaiepootjes als je ouder wordt?
Oud 19-08-2007, 09:12
Poepkind
Poepkind is offline
Ik ben bang dat ik een ziekte tekenbeet heb gehad. Ik ga maandag bellen naar de dokter. Maar kan hij testen of ik een ziekte heb, of gebeurt dat op het oog? Er werkt namelijk 1 vervelend persoon, die ik niet zo vertrouw. Maar om voor niks antibiotica te slikken zie ik ook niet zo zitten.
Oud 19-08-2007, 09:41
Verwijderd
Volgens mij is het in je bloed aantoonbaar.
Oud 19-08-2007, 10:21
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 19-08-2007 @ 10:12 :
Ik ben bang dat ik een ziekte tekenbeet heb gehad. Ik ga maandag bellen naar de dokter. Maar kan hij testen of ik een ziekte heb, of gebeurt dat op het oog? Er werkt namelijk 1 vervelend persoon, die ik niet zo vertrouw. Maar om voor niks antibiotica te slikken zie ik ook niet zo zitten.
Waarom denk je dat een ziekte hebt gekregen van je tekenbeet? Lyme kunnen ze wel testen, maar ze hebben niet echt goede testen in NL. Heb je van die rode kringen? Of denk je aan een andere ziekte?
Oud 19-08-2007, 10:48
Roos
Roos is offline
Citaat:
anoniemz schreef op 18-08-2007 @ 03:09 :
k had het ergens gelezen maar ik weet het niet zeker,

veroorzaakt lachen nou kraaiepootjes als je ouder wordt?
Ja dus ik zou gewoon maar zo weinig mogelijk lachen
Oud 19-08-2007, 12:35
anoniemz
anoniemz is offline
Citaat:
Roos schreef op 19-08-2007 @ 11:48 :
Ja dus ik zou gewoon maar zo weinig mogelijk lachen
dat zou dan toch iig helpen tegen kraaiepootjes?
Oud 19-08-2007, 14:08
marrel
marrel is offline
Citaat:
anoniemz schreef op 19-08-2007 @ 13:35 :
dat zou dan toch iig helpen tegen kraaiepootjes?
Ik heb liever een kraaiepootje meer dan m'n leven niet meer lachen
Oud 19-08-2007, 21:44
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Wat zorgt ervoor dat we ons moe voelen?

Bijvoorbeeld:
Is het normaal dat je dagen nodig hebt om bij te komen als je drie dagen in een week fulltime gewerkt hebt?

Ik heb een tijdje van 6:30-8:30 en 9:00-16:30 gewerkt (en ging 's avonds tussen 0:00 en 0:30 naar bed), en dat kostte me dagen om daarvan te herstellen. Ik lag vaak 's middags of heel vroeg in de avond al te slapen en kon me niet op mijn leerwerk concentreren (nog steeds niet toen ik al bijna een week gestopt was met werken)...

Zou dat kunnen komen door het vroege tijdstip van opstaan, of kan het ook nog andere oorzaken hebben?
Oud 20-08-2007, 09:28
Verwijderd
als je drie dagen per nacht ongeveer 5 uur per nacht slaapt vind ik het geen wonder als je daarna flink moe bent en je niet kan concentreren . Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt natuurlijk per persoon, maar gemiddeld hebben mensen van een jaar of twintig een uur of acht nodig, en dat kan dan best een keertje minder zijn maar als het een paar dagen achter elkaar flink wat minder is, krijg je gewoon een slaaptekort. Als je dus rond halfzes op moet staan, ga dan rond een uur of tien naar bed.
Oud 20-08-2007, 19:48
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Gothic schreef op 19-08-2007 @ 11:21 :
Waarom denk je dat een ziekte hebt gekregen van je tekenbeet? Lyme kunnen ze wel testen, maar ze hebben niet echt goede testen in NL. Heb je van die rode kringen? Of denk je aan een andere ziekte?
lyme, ik ben dezelfde dag nog naar de huisartsen post gegaan want ik werd echt ek. nu heb ik een kuur, het zag er namelijk verschikkelijk uit en het werd alleen maar erger.
Oud 20-08-2007, 23:37
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Citaat:
Sarah schreef op 20-08-2007 @ 10:28 :
als je drie dagen per nacht ongeveer 5 uur per nacht slaapt vind ik het geen wonder als je daarna flink moe bent en je niet kan concentreren . Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt natuurlijk per persoon, maar gemiddeld hebben mensen van een jaar of twintig een uur of acht nodig, en dat kan dan best een keertje minder zijn maar als het een paar dagen achter elkaar flink wat minder is, krijg je gewoon een slaaptekort. Als je dus rond halfzes op moet staan, ga dan rond een uur of tien naar bed.
Thanx!
Oud 25-08-2007, 21:46
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 02-07-2007 @ 11:52 :
Ik zit met een vraagje en vond het niet belangrijk genoeg om er een nieuw topic over te openen...

De laatste 3 keren dat ik seks gehad heb met mijn vriend deed het pijn toen hij binnenkwam. Niet aan het begin, maar dieper in mijn vagina. Na een minuutje ofzo was de pijn gelukkig weer weg. Zou dit kwaad kunnen? Vroeger had ik normaal nooit pijn...
Ik heb nog steeds elke keer pijn aan het begin van de seks sinds juni. Het doet zelfs elke keer meer en meer pijn, maar het duurt nooit langer dan een minuut ofzo. Het is een nijpende/stekende pijn, ongeveer zoals wanneer ze een uitstruikje nemen...

Ik neem dus aan dat de pijn veroorzaakt wordt doordat de baarmoeder(hals) geraakt word. Maar hoe zou dit plots kunnen komen? Want ik heb al 3 jaar seks, maar vóór juni heb ik dit nooit gehad, en nu altijd. Af en toe bloedt het nu ook een beetje na de seks. Dit had ik vroeger ook niet. Een baarmoeder kan toch niet plots zakken ofzo?

Ik heb al een afspraak gemaakt voor bij de gynaecoloog, maar ik moet nog wachten tot 4 september...
Oud 25-08-2007, 23:49
DDM
DDM is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 25-08-2007 @ 22:46 :
Ik heb nog steeds elke keer pijn aan het begin van de seks sinds juni. Het doet zelfs elke keer meer en meer pijn, maar het duurt nooit langer dan een minuut ofzo. Het is een nijpende/stekende pijn, ongeveer zoals wanneer ze een uitstruikje nemen...

Ik neem dus aan dat de pijn veroorzaakt wordt doordat de baarmoeder(hals) geraakt word. Maar hoe zou dit plots kunnen komen? Want ik heb al 3 jaar seks, maar vóór juni heb ik dit nooit gehad, en nu altijd. Af en toe bloedt het nu ook een beetje na de seks. Dit had ik vroeger ook niet. Een baarmoeder kan toch niet plots zakken ofzo?

Ik heb al een afspraak gemaakt voor bij de gynaecoloog, maar ik moet nog wachten tot 4 september...
Pijn bij de seks en contactbloedingen is inderdaad een goede reden om naar een gynaecoloog te gaan. Je hebt recht op een uitstrijkje en een test op Chlamydia. Dat laatste is geen vooroordeel, maar wordt standaard gedaan bij dit soort klachten.

Maar zoals je zei: je hebt ervaring met het afnemen van een uitstrijkje. Wat was daar toen de reden voor?
Oud 26-08-2007, 10:45
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
DDM schreef op 26-08-2007 @ 00:49 :
Pijn bij de seks en contactbloedingen is inderdaad een goede reden om naar een gynaecoloog te gaan. Je hebt recht op een uitstrijkje en een test op Chlamydia. Dat laatste is geen vooroordeel, maar wordt standaard gedaan bij dit soort klachten.

Maar zoals je zei: je hebt ervaring met het afnemen van een uitstrijkje. Wat was daar toen de reden voor?
Dat was omdat mijn vriend naar de dokter was gegaan omdat zijn penis wat rood zag en de dokter toen bij hem dacht dat het chlamydia was. Ik ben dan uit voorzorg ook maar een testje gaan doen, hoewel ik niets van symptomen had. We hebben allebei negatief getest op chlamydia, dus denk ik niet dat ik het nu wel plots zou hebben.

Trouwens, na verschillende dokterbezoeken is er eindelijk een dokter geweest die "wist" waarom zijn penis rood zag. Volgens hem was het gewoon een soort eczeem (mijn vriend heeft daar ook last van op zijn handen wanneer hij veel stress heeft) en hij heeft hem een zelfgemaakte zalf gegeven. Ik heb geen idee wat daar allemaal inzat maar sindsdien is zijn penis niet meer rood.
Oud 26-08-2007, 21:54
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
nav het uitwerpselen topic.
ik las ergens dat depressiviteit vaak gepaard gaat met een trage/geringe ontlasting, dat is natuurlijk erg interessant, dat heeft niet alleen met het algemene eetpatroon (weinig, vaak, niet altijd) te maken?
komt het trage bewegen (in sommige gevallen) bij bovengenoemde problematiek door je psychische toestand of heeft dat te maken met je lichamelijke toestand dan weer door je psyche beinvloedt?

edit: ik bedoel: weinig (dat komt vaak, niet altijd voor).
Oud 26-08-2007, 23:23
DDM
DDM is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 26-08-2007 @ 22:54 :
nav het uitwerpselen topic.
ik las ergens dat depressiviteit vaak gepaard gaat met een trage/geringe ontlasting, dat is natuurlijk erg interessant, dat heeft niet alleen met het algemene eetpatroon (weinig, vaak, niet altijd) te maken?
komt het trage bewegen (in sommige gevallen) bij bovengenoemde problematiek door je psychische toestand of heeft dat te maken met je lichamelijke toestand dan weer door je psyche beinvloedt?

edit: ik bedoel: weinig (dat komt vaak, niet altijd voor).
Dat klopt inderdaad. Het kan twee kanten op. Ten eerste geven psychische ziekten vaak lichamelijke klachten. Dit door het simpele feit dat beide samengaan. Denk aan neurotransmitters die bepaalde delen in de hersenen beinvloeden. Klachten van het maag-darmstelsel zijn de bekendste symptomen die je bij een depressie ziet. Denk ook maar aan als je zenuwachtig bent of iets dergelijks. Dan heb je ook niet zo een honger als normaal. Je kan dan zelfs buikpijn krijgen en vaker of juist minder naar de wc gaan. Ook spelen andere hormonale systemen hier een rol bij.
Ten tweede kunnen de depressie en de klachten van de trage stoelgang komen door een ziekte. M.a.w. zij zijn beide symptomen. Een langzaam werkende schildklier is daar het bekendste voorbeeld van. Maar ook medicatie kan het geven.
Oud 29-08-2007, 11:13
vosje16
vosje16 is offline
Gisteren heb ik mijn kleine teen keihard tegen de stoel gestoten en sindsdien voelt hij raar. Als ik mijn voet niet gebruik dan doet het helemaal geen pijn. Maar wanneer ik stap, voelt hij echt raar aan. Alsof hij naar binnen gericht is en nu constant tegen mijn aanliggende teen wrijft ofzo, maar hij doet geen pijn. En na een tijdje stappen voelt hij een beetje geïrriteerd.

Zou hij gebroken kunnen zijn ofzo? Of doet dat pijn? Ik heb echt het gevoel dat hij niet meer op dezelfde plaats is als daarvoor, maar voel (met mijn vingers; aan de buitenkant) niet zoveel verschil met de andere teen.

En wat moet ik ermee? Naar de dokter? Of nog een tijdje wachten en kijken of hij zich vanzelf weer in de normale positie zet?
Oud 29-08-2007, 14:17
flipkip
flipkip is offline
Mijn o zo leuke herexamen-leerstof vertelt mij dat 'Chlamydia, if left untreated, can lead to inflammation of the pelvic region, infertility and sterility.'

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen onvruchtbaarheid en steriliteit? Ik dacht dat het synoniemen waren..
Oud 29-08-2007, 15:00
Verwijderd
Volgens Pikhof Geneeskundig Woordenboek zíjn het ook synoniemen van elkaar.
Er staat:
onvruchtbaarheid, het onvermogen om kinderen te krijgen; syn. steriliteit
en
steriliteit, 1 afwezigheid van levende micro-organismen; 2 onvruchtbaarheid
...en ik neem aan dat je leerstof niet bedoelt dat chlamydia kan leiden tot afwezigheid van levende micro-organismen, gezien het feit dat Chlamydia zelf een micro-organisme is

Is je leerstof een studieboek of een door een docent geschreven reader? Want als het dat laatste is, kan het ook gewoon een foutje zijn van de docent; dat hij eerst infertility had gebruikt en dat later wilde veranderen in sterility maar het er per ongeluk bij schreef.
Oud 29-08-2007, 15:04
Verwijderd
Citaat:
Gisteren heb ik mijn kleine teen keihard tegen de stoel gestoten en sindsdien voelt hij raar. Als ik mijn voet niet gebruik dan doet het helemaal geen pijn. Maar wanneer ik stap, voelt hij echt raar aan. Alsof hij naar binnen gericht is en nu constant tegen mijn aanliggende teen wrijft ofzo, maar hij doet geen pijn. En na een tijdje stappen voelt hij een beetje geïrriteerd.

Zou hij gebroken kunnen zijn ofzo? Of doet dat pijn? Ik heb echt het gevoel dat hij niet meer op dezelfde plaats is als daarvoor, maar voel (met mijn vingers; aan de buitenkant) niet zoveel verschil met de andere teen.

En wat moet ik ermee? Naar de dokter? Of nog een tijdje wachten en kijken of hij zich vanzelf weer in de normale positie zet?
Een gebroken teen doet op zichzelf geen pijn, het gaat alleen wel meestal samen met een kneuzing die wél pijnlijk is (of soms alleen drukpijnlijk, wat betekent dat het pijn doet als er druk op staat, wat jij hebt doordat het pijn doet als je loopt). Hoe ziet de teen eruit, zit er een blauwe plek?
Hij zou gebroken kunnen zijn, dus je kunt ermee naar de dokter. Hoeft niet want met een gebroken teen kun je prima functioneren, maar hij kan dan wel scheefgroeien. Dus als ik jou was zou ik er wel even de huisarts naar laten kijken, die kan dan zeggen of je ermee naar een orthopeed moet (je bent Vlaams toch?).
Oud 29-08-2007, 15:07
flipkip
flipkip is offline
Citaat:
Is je leerstof een studieboek of een door een docent geschreven reader? Want als het dat laatste is, kan het ook gewoon een foutje zijn van de docent; dat hij eerst infertility had gebruikt en dat later wilde veranderen in sterility maar het er per ongeluk bij schreef.
Het is uit een Amerikaans boek (illinois state university), en het wordt herhaaldelijk zo gezegd, dat de een of andere ziekte kan leiden tot onvruchtbaarheid én steriliteit. Nu ja, ik veronderstel dat als er een onderscheid is, dat het redelijk vaag zal zijn en hij er niet direct een punt van gaat maken bij de verbetering van het examen.. Hopelijk
Oud 31-08-2007, 14:44
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Dat klopt inderdaad. Het kan twee kanten op. Ten eerste geven psychische ziekten vaak lichamelijke klachten. Dit door het simpele feit dat beide samengaan. Denk aan neurotransmitters die bepaalde delen in de hersenen beinvloeden. Klachten van het maag-darmstelsel zijn de bekendste symptomen die je bij een depressie ziet. Denk ook maar aan als je zenuwachtig bent of iets dergelijks. Dan heb je ook niet zo een honger als normaal. Je kan dan zelfs buikpijn krijgen en vaker of juist minder naar de wc gaan. Ook spelen andere hormonale systemen hier een rol bij.
Ten tweede kunnen de depressie en de klachten van de trage stoelgang komen door een ziekte. M.a.w. zij zijn beide symptomen. Een langzaam werkende schildklier is daar het bekendste voorbeeld van. Maar ook medicatie kan het geven.
dank voor je antwoord. ik was in een niet zo heldere bui denk ik, maar ik bedoelde met dit:
Citaat:
op het gewone lichamelijke bewegen, wat bij depressie vaak vertraagd is. ik weet inmiddels ook niet meer wat ik er precies over wilde weten .
Oud 31-08-2007, 21:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hoe kan je bij astma wel een lage longfunctie hebben maar weinig ontstekingen in de longen (lage NO-waarde). Ik dacht dat dat een beetje samenging maar dat blijkt nu bij mij dus niet zo te zijn. Kan iemand me uitleggen hoe dat zit?
Oud 31-08-2007, 21:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Lyme (Borellia) kan je prima aantonen met een ELISA. Deden we op mijn stage op het ziekenhuislab in Delft ook regelmatig.
Oud 31-08-2007, 21:54
Verwijderd
Mijn tandarts vroeg vandaag, voor hij foto's ging maken: is er een baby hier? Ik moest er hartelijk om lachen maar achteraf vroeg ik me af: is het nu echt zo slecht? Hoe slecht is zo'n foto voor een volwassene?
Oud 01-09-2007, 12:08
MieX
MieX is offline
Citaat:
Hoe kan je bij astma wel een lage longfunctie hebben maar weinig ontstekingen in de longen (lage NO-waarde). Ik dacht dat dat een beetje samenging maar dat blijkt nu bij mij dus niet zo te zijn. Kan iemand me uitleggen hoe dat zit?
Bij astma heb je niet alleen last van hyperreactief weefsel, maar vaak ook van gladde spieren die heel gemakkelijk samentrekken. Meestal gaat dit tegelijk, maar ik kan me ook goed voorstellen dat dit los van elkaar plaats kan vinden. Zo kun je dus ook zonder ontsteking een slechtere longfunctie hebben.
Oud 01-09-2007, 16:18
DDM
DDM is offline
Citaat:
Mijn tandarts vroeg vandaag, voor hij foto's ging maken: is er een baby hier? Ik moest er hartelijk om lachen maar achteraf vroeg ik me af: is het nu echt zo slecht? Hoe slecht is zo'n foto voor een volwassene?
Dat is inderdaad slecht. Dit door het simpele feit dat een baby zich ontwikkelt uit cellen. Deze zijn nu volledig in de groei en delen zich ontzettend snel. Daarom is het ook schadelijk. Rontgenstraling kan DNA beschadigen. Normaliter kunnen cellen dit bij een lage waarde weer herstellen. Maar cellen die snel delen hebben geen tijd om dit te herstellen. Het delen gaat nu eenmaal voor. Dus dat is de reden. Bij ons zelf kan het bijna geen kwaad. Dit door het bovengenoemde herstelproces en daarnaast is het een lage stralingswaarde.
Oud 01-09-2007, 16:20
DDM
DDM is offline
Citaat:
Bij astma heb je niet alleen last van hyperreactief weefsel, maar vaak ook van gladde spieren die heel gemakkelijk samentrekken. Meestal gaat dit tegelijk, maar ik kan me ook goed voorstellen dat dit los van elkaar plaats kan vinden. Zo kun je dus ook zonder ontsteking een slechtere longfunctie hebben.
Inderdaad. Daarnaast kan de ontsteking die heeft plaatsgevonden irreversibele schade hebben achtergelaten. En dan kan de ontsteking wel weg zijn, maar de schade blijft dan achter met als gevolg een achteruitgang van de longfunctie.
Oud 02-09-2007, 09:45
Poepkind
Poepkind is offline
hoelang blijft het effect van zonneallergie en antibiotica hangen na een kuur van 14 dagen 2x doxycycline? En hoe komt het dat ik echt veeel veeeel slechter tegen alcohol kon door de kuur, want opzich mag je wel alcohol drinken. Het word allebei in je lver afgebroken, maar maakt dat echt zoveel uit?
Oud 03-09-2007, 19:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Inderdaad. Daarnaast kan de ontsteking die heeft plaatsgevonden irreversibele schade hebben achtergelaten. En dan kan de ontsteking wel weg zijn, maar de schade blijft dan achter met als gevolg een achteruitgang van de longfunctie.
Dus heb je ook kans dat je longfunctie nooit meer helemaal goed wordt ondanks dat je nu wel goede medicijnen hebt enzo?
Oud 03-09-2007, 19:21
Verwijderd
Citaat:
hoelang blijft het effect van zonneallergie en antibiotica hangen na een kuur van 14 dagen 2x doxycycline?
Bedoel je tot wanneer je daar een verhoogde kans op hebt of wanneer het over is? Het eerste weet ik niet, mbt het tweede: Ik slikte langer antibiotica dan 14 dagen, dus misschien dat het anders is, maar bij mij duurde het geloof ik een week of twee tot het echt minder was (waarbij ik het echt volledig uit het zonlicht moest houden (ook van licht door ramen ed werd het erger)) en daarna nog een paar dagen voor het over was.
Oud 03-09-2007, 19:55
marrel
marrel is offline
Candida is een commensale bacterie in de vagina maar kan door bepaalde dingen waneer hij de overhand krijgt toch een infectie veroorzaken. Goed dat snap ik. Maar hoe kan het dat hij als je er eenmaal ooit een ontsteking van hebt gehad hij ook vaak terug komt De normale flora is dan toch wel weer hersteld?
Oud 03-09-2007, 22:27
DDM
DDM is offline
Citaat:
Dus heb je ook kans dat je longfunctie nooit meer helemaal goed wordt ondanks dat je nu wel goede medicijnen hebt enzo?
Inderdaad!!
Oud 03-09-2007, 22:29
DDM
DDM is offline
Citaat:
Candida is een commensale bacterie in de vagina maar kan door bepaalde dingen waneer hij de overhand krijgt toch een infectie veroorzaken. Goed dat snap ik. Maar hoe kan het dat hij als je er eenmaal ooit een ontsteking van hebt gehad hij ook vaak terug komt De normale flora is dan toch wel weer hersteld?
Als de ontsteking weer weg is, is de flora inderdaad weer hersteld. Maar er hoef maar even iets te gebeuren en de flora wordt weer verstoord waardoor je dus een recidief krijgt. Het blijft een evenwicht. En dit evenwicht kan makkelijk verstoord worden.
Oud 03-09-2007, 22:31
DDM
DDM is offline
Citaat:
hoelang blijft het effect van zonneallergie en antibiotica hangen na een kuur van 14 dagen 2x doxycycline? En hoe komt het dat ik echt veeel veeeel slechter tegen alcohol kon door de kuur, want opzich mag je wel alcohol drinken. Het word allebei in je lver afgebroken, maar maakt dat echt zoveel uit?

Zie farmacotherapeutisch kompas.
Oud 04-09-2007, 11:47
flyaway
flyaway is offline
Ik had zes weken doxycycline, toen een week gestopt en de week erna ging ik naar Barcelona (veel zon!) en had eigenlijk nergens last van, heb me wel steeds met kleren bedekt en ingesmeerd.
Oud 04-09-2007, 20:46
Verwijderd
Sja, ik vond het niet helemaal nodig hier een apart topic voor te openen, maar ik heb sinds vandaag enorm veel last van mijn grote teen. Kan hem nauwelijks bewegen en hij is ook helemaal dik. Nu is mijn vraag wat ik even het beste kan doen.. Spalken of fixeren ofzo..? Even langs de dokter wil ik ook wel, maar als het niet echt nodig is, vind ik dat niet echt nodig.

Iemand tips?
Oud 04-09-2007, 21:51
DDM
DDM is offline
Citaat:
Sja, ik vond het niet helemaal nodig hier een apart topic voor te openen, maar ik heb sinds vandaag enorm veel last van mijn grote teen. Kan hem nauwelijks bewegen en hij is ook helemaal dik. Nu is mijn vraag wat ik even het beste kan doen.. Spalken of fixeren ofzo..? Even langs de dokter wil ik ook wel, maar als het niet echt nodig is, vind ik dat niet echt nodig.

Iemand tips?
Als deze klacht zonder een trauma is ontstaan zou ik even naar de huisarts gaan. Misschien is het wel een ontsteking zoals jicht.
Verder zou ik hem niet spalken.

Regels voor berichten