Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hardeschijfcapaciteit noem je over het algemeen geheugen, maar dat terzijde. In principe kun je gewoon spellen installeren op externe hardeschijven, alleen zijn ze vaak wel wat trager dan interne exemplaren (de schijf zelf niet, maar de verbinding tussen computer en schijf wel), tenzij je de schijf via eSATA aansluit. Verder heb ik begrepen dat het ook niet altijd verstandig is om externe schijven de hele dag aan te laten staan in verband met gebrek aan koeling in de meeste behuizingen, maar eerlijk gezegd weet ik niet helemaal wat het waarheidsgehalte hiervan is. Het klinkt echter wel logisch, alleen kan ik het niet testen omdat ik zelf niet zo'n schijf heb.
100 GB schijven bestaan trouwens niet, de grootten die daar het dichtst bij in de buurt liggen zijn 80 GB en 120 GB. Een Firewire verbinding is in de praktijk sneller dan een USB-verbinding, dus misschien is het handig om, als eSATA geen optie is, te gaan voor een schijf met een Firewire-aansluiting. Eventueel moet je dan nog wel een kaartje met firewire-aansluitingen in je computer zetten maar die kosten bijna niks. Er zijn trouwens brackets te koop waarmee je een eSATA aansluiting kunt doorlussen naar een interne SATA-poort, dus dit hoeft geen probleem te zijn. Wat betreft interne schijven: Dit is handiger als je de schijf continu wilt gebruiken en je kunt dan het beste een SATA-schijf kopen. Op zich is het inbouwen van zo'n schijf niet lastig, het is een kwestie van de schijf in de kast schroeven (of klikken) en een voedings- en datakabel aansluiten. Ik zie alleen wel dat je geen al te sterke voeding hebt voor de hardware die je in je computer hebt, dus misschien moet je die ook vervangen als je er een extra schijf bij in wilt bouwen - vooral omdat je er ook nog een grafische kaart in hebt zitten die volgens mij relatief veel stroom verbruikt. |
![]() |
|
Dus wat je vertelde over eSATA of Firewire aansluiting zou bij een externe harde schijf zijn?
En bij een interne harde schijf zou ik een extra voeding moeten kopen. Is dat bij een externe harde schijf ook van toepassing? Welk van bovenstaande items uit mijn computer is trouwens de voeding? Dan ga ik eens opzoeken hoeveel zoiets kost. En moet ik die dan vervangen of kan ik er ook nog eentje bij zetten? Die 100GB is trouwens slechts een minimum, meer mag altijd ![]()
|
Och, de X800 zit tussen de 55 en 65W in geloof ik, een extra HDD er bij is in het ergste geval een extra load van 25W (5W voor een externe USB schijf, gebruikt z'n eigen stopcontact). Als je systeem nu stabiel draait verwacht ik niet dat een extra HDD problemen op zal leveren.
Bij het kopen van een nieuwe HDD kijk ik altijd naar de prijs per GB. Op dit moment zit de 160GB bijvoorbeeld op zo'n 50 euro, terwijl 250GB op 56 euro zit (afhankelijk van merk en winkel, prijzen komen van Azerty). Voor mij is de keuze dan snel gemaakt ![]() De keuze van een merk is persoonlijk. Iedereen heeft andere ervaringen met merken. Ikzelf vind het bijvoorbeeld vreemd dat mijn 250GB Western Digital constant 50-60 graden is, terwijl m'n 160 en 200GB Seagates op 35 blijven zitten. Anderen zullen wellicht het tegenovergestelde zeggen over de merken. Feit blijft dat het steeds afhankelijk is van de serie harde schijven, en ervaringen in het verleden de meningen van mensen blijven beïnvloeden. Het kan zomaar zo zijn dat de 320GB schijven van WD weer erg koel zijn, terwijl die van Seagate iets langzamer zijn, ik weet het niet ![]() Over het aan laten staan van externe schijven.. Ik vergeet vaak mijn LaCie 250GB uit te zetten wanneer ik m'n pc afsluit, omdat hij z'n eigen uitknop en stekker heeft. Heb er nooit last van gehad en wordt ook niet warm na een hele nacht. Wel is het vervelend als je je pc aan zet, en windows niet wil opstarten omdat je windows installatie niet gevonden kan worden (hij plaatst m'n USB schijf voor de interne schijven in de boot sequence ofzo ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Maar wat is nou een voeding precies? Is dat je moederbord, je intern geheugen of iets anders?
En ik heb nu deze gezien: WD 250 GB S-ATA II U300 7200RPM 8MB €74,95 Die zou moeten passen toch? Want die is ook SATA II en heeft ook 7200 RPM en 8MB.
|
Hmm maar na de reacties over het apart aan- en uitzetten, het minder snel werken en het hele dagen aan laten staan van dat ding denk ik dat ik toch maar voor een interne harde schijf ga. Zou iemand nog willen kijken naar die ene die ik noemde: WD 250 GB S-ATA II U300 7200RPM 8MB €74,95
Die zou passen toch? En kan iemand een voorbeeld noemen van een voeding die zou passen?
|
Die past, ja. Het kan zijn dat het een andere serie is dan mijn WD 250GB, dus misschien dat deze geen 60 graden wordt.
Een geschikte voeding zal ik niet noemen omdat ik er van overtuigd ben dat het niet nodig is ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
De voeding vervangen is inderdaad grote onzin. Ik geloof alleen niet dat er in jouw behuizing überhaupt ruimte is voor een tweede harde schijf! Is het geen optie om gewoon één grote schijf erin te (laten) zetten en die 80GB schijf eruit te halen? Een 320GB-schijf is niet al te duur. Anders zou je inderdaad naar een externe schijf moeten kijken.
|
Dan is het inderdaad wel verstandig om eerst te kijken of er wel een tweede harde schijf past. Sowieso is het verstandig om te denken wat je zelf belangrijk vindt. Zo'n interne schijf is gewoon erin zetten en verder niet naar omkijken, terwijl een externe schijf makkelijk mee te nemen is. Het heeft allebei zijn voor- en nadelen.
|
De AOpen QF50C heeft vier 5,25" sloten en een 3,5" slot. Ik neem aan dat de 80GB HDD, de DVD-R en de DVD-RW in drie 5,25" sloten zitten en de diskette in de 3,5". Dat zou één 5,25" slot vrij laten voor 'n extra interne schijf. Het is dan wel nodig om brackets te halen om de harde schijf vast te kunnen schroeven (niet echt moeilijker dan het inbouwen in een 3,5" slot).
|
![]() |
|
Ik heb vanavond al een harde schijf gekocht, omdat mijn broer morgen thuis komt en hij hem er dan in wil zetten voor mij. Ik werd helemaal gek van steeds de mededeling dat m'n schijf vol was en dat ik dan steeds weer wat moest verwijderen, dus ik heb er spoed achter gezet.
Het is deze geworden: HI 3.5” SATA II 320 GB / 7200 PRM / 16MB Maxtor Voor 74,95. Ik heb slechts 1 dvd-geval dus geen DVD-R én DVD-RW maar inéén, waardoor er een slot over blijft. In het boekje van de computer stond ook dat er 4 SATA plekken zijn, dus het leek me wel te passen. Maar mocht het nou toch niet lukken, dan mag mijn 80 GB er alsnog uit.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb zelf een Western Digital Elements gekocht; een externe HD van 500gb van nog geen 100 euro. Zet zichzelf automatisch uit bij inactiviteit, lekker formaat om mee te nemen dus een ideale dumpplek voor media, wat toch de meeste ruimte inneemt. Tenzij je echt 50 games geinstalleerd wil hebben; alhoewel die 80gb daar an sich ook wel voldoende voor is.
||
Citaat:
Alien Shooter - Vengeance - 1,85GB Baldur's Gate 2 - 2,23GB Bioshock - 5,57GB C&C Tiberium Wars - 5,77GB Dark Messiah of Might and Magic - 6,93GB Darkstar One - 4,40GB 80GB is niet genoeg voor 50 spellen ![]() |
![]() |
|
Nou ik heb dus toch maar de 320 GB gekocht. Ik ging eigenlijk voor 250 GB, maar de verkoper had een grotere, goedkopere en snellere (volgens hem
![]() ![]()
|
Over externe hdd-behuizingen gesproken.. Hier is het in de zomer (tsja, het duurt weer even, maar dat terzijde) ook flink heet en dus laat ik 'm het liefst ook uit, maar welke behuizingen zijn wel goed wat temperatuur betreft?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Extra harde schijf toegankelijk maken voor bepaalde gebruiker Spammie | 3 | 12-11-2007 15:58 | |
Software & Hardware |
[Harddisk] Nieuwe SATA HDD geeft problemen Verwijderd | 53 | 22-05-2005 11:54 | |
Software & Hardware |
[Harddisk] Extra harde schijf zinvol? Daantje_0705 | 21 | 26-02-2005 21:44 | |
Software & Hardware |
[Laptop] extra schijfruimte Mo6 | 21 | 24-09-2004 17:12 | |
Software & Hardware |
[Harddisk] Drie Harddisks in één PC Verwijderd | 21 | 10-05-2004 16:12 | |
Software & Hardware |
[Harddisk] Advies nieuwe HDD CrazY G | 16 | 31-03-2004 15:35 |