Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2007, 10:54
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Zie farmacotherapeutisch kompas.
Daar had ik al gekeken slimmerik, maar heb het dus niet kunnen vinden. Heb je anders een pagina nummer voor me
Oud 06-09-2007, 16:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hoe komt het dat sommige mensen scheel kijken? Waarom ga ik nu alleen maar scheel meer kijken als ik moe ben terwijl ik toen ik klein was altijd scheel was en waarom kan je bij sommige mensen dit corrigeren met een bril of lenzen en bij andere niet?
Oud 06-09-2007, 22:47
DDM
DDM is offline
Citaat:
Daar had ik al gekeken slimmerik, maar heb het dus niet kunnen vinden. Heb je anders een pagina nummer voor me
Ik vond het zeker een slimme opmerking. Maar ook slim van jou dat je daar aan gedacht hebt. Maar het antwoord is een week. Wat betreft de alcohol: Klinkt niet echt specifiek. Te veel alcohol beinvloedt het metabolisme van dit AB zodat de spiegel verminderd wordt. Andersom zijn er geen effecten. Tenzij jij een hele bijzondere lever hebt, waarbij jouw CYP enzymen een hogere affiniteit hebben voor Doxycycline dan voor alcohol. Is natuurlijk niet te hopen voor je.
Oud 07-09-2007, 16:56
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Hoe komt het dat sommige mensen scheel kijken? Waarom ga ik nu alleen maar scheel meer kijken als ik moe ben terwijl ik toen ik klein was altijd scheel was en waarom kan je bij sommige mensen dit corrigeren met een bril of lenzen en bij andere niet?

wahahaha, ik las de eerste zin en ik dacht dat een reactie was op de post boven je
Ik weet het antwoord niet trouwens.
Oud 08-09-2007, 15:31
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
wahahaha, ik las de eerste zin en ik dacht dat een reactie was op de post boven je
Ik weet het antwoord niet trouwens.
Oud 08-09-2007, 15:32
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Ik vond het zeker een slimme opmerking. Maar ook slim van jou dat je daar aan gedacht hebt. Maar het antwoord is een week. Wat betreft de alcohol: Klinkt niet echt specifiek. Te veel alcohol beinvloedt het metabolisme van dit AB zodat de spiegel verminderd wordt. Andersom zijn er geen effecten. Tenzij jij een hele bijzondere lever hebt, waarbij jouw CYP enzymen een hogere affiniteit hebben voor Doxycycline dan voor alcohol. Is natuurlijk niet te hopen voor je.
ach ja ik kon echt niet zuipen tijdens die kuur, werd echt helemaal ziek zwak en misselijk. Terwijl 2 dagen na het einde het weer prima ging.
Oud 12-09-2007, 07:43
Flijn
Flijn is offline
Waar komt toch die drang vandaan je om te draaien als je in bed ligt? Je ligt al een tijdje prima, niks aan de hand, en opeens weet je zeker dat je pas écht lekker ligt als je op je linkerzij draait. Hoe komt dat?
Oud 13-09-2007, 12:27
DDM
DDM is offline
Citaat:
Waar komt toch die drang vandaan je om te draaien als je in bed ligt? Je ligt al een tijdje prima, niks aan de hand, en opeens weet je zeker dat je pas écht lekker ligt als je op je linkerzij draait. Hoe komt dat?
Ja, dat is lastig te zeggen. Dat is psychisch bepaald en is dus subjectief. Wel heeft omdraaien in bed een functie (het onbewuste omdraaien). Het is namelijk slecht om op een zij te liggen omdat het gedeelte wat onder ligt dan te weinig bloed krijgt. Dit is te vergelijken met als je zit. Dan ga je ook weleens anders zitten. Door dan anders te gaan zitten/liggen krijgt het verdrukte deel weer meer bloed.
Oud 13-09-2007, 18:11
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Ja, dat is lastig te zeggen. Dat is psychisch bepaald en is dus subjectief. Wel heeft omdraaien in bed een functie (het onbewuste omdraaien). Het is namelijk slecht om op een zij te liggen omdat het gedeelte wat onder ligt dan te weinig bloed krijgt. Dit is te vergelijken met als je zit. Dan ga je ook weleens anders zitten. Door dan anders te gaan zitten/liggen krijgt het verdrukte deel weer meer bloed.

+ dat het voor je gewrichten beter is om af te wisselen
Oud 14-09-2007, 13:58
Balance
Balance is offline
Ik zou wel eens willen werken wat de volgorde van het effect van alcohol precies is.
Want als ik drink (ik kan er zeer slecht tegen) dan draait mijn beeld al zeer snel, terwijl ik dan nog wel helder ben in mijn hoofd. Ook mijn gehoor gaat dan achteruit. Werkt alcohol ook echt eerst op je zintuigen?
Oud 26-09-2007, 21:13
Freestyler*
Freestyler* is offline
Het verschil tussen flauwvallen en bewusteloosheid is het behouden van de spierspanning.
Nu vroeg ik mij af wat spierspanning precies inhoudt.
Oud 10-10-2007, 08:52
InvisibleGirl
InvisibleGirl is offline
Citaat:
Hoe kan het komen dat ik al een week lang last heb van een trillend spiertje in m'n ooglid?
Hiervoor had ik het nooit en nu al een week vrijwel constant. Ik word er een beetje moe van.
Dat heb ik ook een tijdje gehad! Het kan inderdaad een gevolg zijn van vermoeidheid; vroeg je bedje in dus dat was bij mij in elk geval de oorzaak.
Oud 10-10-2007, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Het verschil tussen flauwvallen en bewusteloosheid is het behouden van de spierspanning.
Nu vroeg ik mij af wat spierspanning precies inhoudt.
Je kunt spieren bewust aanspannen en ontspannen. Dat is de mate van spierspanning. Maar er is ook een lage rust-spierspanning die er voor zorgt dat je niet geheel slap bent. Ik denk dat dit bedoeld wordt. Je spieren zijn dus altijd een beetje aangespannen.
Oud 10-10-2007, 14:47
Go
Go is offline
Is zuivel gezond? Het standaardantwoord is 'ja', maar als ik zulke sites lees (http://users.telenet.be/myprojects/g...ng/zuivel.html) dan begin ik de twijfelen. Ik weet eerlijk niet echt wat ik ervan moet vinden. Wie o wie helpt me uit de brand?
Oud 10-10-2007, 14:56
Bloeme
Bloeme is offline
Wat heb je nou altijd al willen weten over het menselijk lichaam?
Voor alle antwoorden op jullie vragen, bezoek de Nationale Gezondheidsbeurs op 25,26 en 27 januari in de jaarbeurs in Utrecht. Een zeer interactieve beurs over Voeding, Verzorging, Kuren & Therapie etc. etc.

kijk ook op www.denationalegezondheidsbeurs.nl
Oud 10-10-2007, 15:10
Verwijderd
Heeft iemand enig idee hoe lang je bij pfeiffer besmettelijk blijft?
Oud 11-10-2007, 13:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wat gebeurt er in je lichaam als je verliefd wordt/bent? Waarom vind je bepaalde mensen wel leuk en andere niet en hoe komt het dat je iemand ineens leuk gaat vinden?
Oud 11-10-2007, 13:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Heeft iemand enig idee hoe lang je bij pfeiffer besmettelijk blijft?
Op deze site vond ik dit:

4.3 Besmettelijke periode
Virusuitscheiding vindt plaats gedurende de ziekteperiode tot soms achttien maanden na een actieve infectie. Men moet ervan uitgaan dat van de gezonde bevolking die de infectie (subklinisch) heeft doorgemaakt (en dus antistoffen heeft), iedereen het virus periodiek kan uitscheiden.

Maar 18 maanden lijkt me wel erg lang eigenlijk.
Oud 11-10-2007, 22:06
ekki
ekki is offline
Citaat:
Maar 18 maanden lijkt me wel erg lang eigenlijk.
Mwah, ik heb wel verhalen gehoord dat het nog langer is of juist korter. Ik zou me er niet al te druk om maken. Zolang je je ziek voelt zou ik oppassen en een tijdje (paar maanden evt?) daarna, maar ik zou iig niet 1,5 jaar moeilijk gaan zitten doen.
Oud 12-10-2007, 06:59
Verwijderd
Ik heb begrepen dat je in theorie enorm lang besmettelijk kunt blijven van Pfeiffer, maar dat de besmettelijkheid drie maanden na het begin ervan verwaarloosbaar klein is.
Oud 13-10-2007, 14:06
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Wat gebeurt er in je lichaam als je verliefd wordt/bent? Waarom vind je bepaalde mensen wel leuk en andere niet en hoe komt het dat je iemand ineens leuk gaat vinden?
Volgens mij is daar niet een-twee-drie antwoord op te geven. Zelfs biologen zijn er niet over uit.
Oud 15-10-2007, 21:01
Bellaciao
Bellaciao is offline
ik wil weten of het kloontechnisch mogelijk is om van twee eicellen 1 jongetje te maken. Twee halve eicellen maken namelijk gegarandeerd een meisje. Terwijl, mocht het ooit mogelijk zijn, het leuk zou zijn om de mogelijkheid voor een zoon te hebben, wanneer je dit soort ei-ei of zaad-zaad trucjes gaat uitvoeren. Maargoed, dan heb je waarschijnlijk nog een y'tje van iemand nodig. Dus dan krijg je met z'n drieeen een kind. toch?

of ben ik soms onduidelijk?
Oud 16-10-2007, 09:17
MieX
MieX is offline
Ik snap wel wat je bedoelt, maar genetisch gezien is t vrij onmogelijk. Een eicel bevat altijd een X, een zaadcel kan een X of een Y bevatten (er is geen sprake van "halve" cellen, voortplantingscellen bevatten maar de helft van alle genen, dus X óf Y in het geval van en zaadcel). Sowieso kunnen twee eicellen elkaar niet bevruchten, maar als je door middel van allemaal mooie technieken het DNA bij elkaar weet te brengen zul je altijd XX (en dus een meisje) krijgen. Voor een jongetje (XY) heb je altijd een eicel en een zaadcel nodig, uit twee zaadcellen kan namelijk geen embryo groeien. Met zn drieën werkt ook niet, dan zou je XXY krijgen, en dat is er een teveel en dus zal het embryo waarschijnlijk niet overleven
Oud 16-10-2007, 10:24
Verwijderd
Embryo overleeft dan mogelijk wel, maar heeft Klinefelter syndroom. Als een embryo drie sets van elk chromosoom heeft (wat je in feite krijgt als je 2 eicellen en 1 zaadcel samenvoegt) overleeft het dat natuurlijk niet.
Oud 16-10-2007, 12:23
snoopy
snoopy is offline
Ik vroeg me af waarom je eigenlijk een paar dagen lang ongesteld bent. Het is toch een niet-bevruchte eicel die afgevoerd wordt? Waarom duurt dat 5/6 dagen?
Oud 16-10-2007, 13:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik vroeg me af waarom je eigenlijk een paar dagen lang ongesteld bent. Het is toch een niet-bevruchte eicel die afgevoerd wordt? Waarom duurt dat 5/6 dagen?
Het baarmoederslijmvlies wordt afgevoerd. Een niet-bevruchte eicel wordt dacht ik gewoon in het lichaam afgebroken.
Oud 18-10-2007, 12:17
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
De menstruatiecylcus heeft een gemiddelde duur van 28 dagen. Cyclusdag 1 is de eerste dag van je menstruatie. De ovulatie vindt meestal plaats rond cyclusdag 14. Een niet-bevruchte eicel gaat 24 uur na ovulatie al te gronde. Wat Daantje_0705 zei, klopt dus .

Na ovulatie is er op het ovariumoppervlak het corpus luteum ontstaan dat hormonen (m.n. progesteron en oestrogenen) produceert om het milieu in de baarmoeder optimaal te maken voor innesteling van een bevruchte eicel. Als er geen innesteling optreedt, start 12-14 dagen na ovulatie een geleidelijke afbraak corpus luteum. De progesteron- en oestrogeenconcentraties dalen gestaag, met als gevolg dat de bloedvoorziening van de functionele laag van het baarmoederslijmvlies geleidelijk aan wordt afgesloten; uiteindelijk zal door onvoldoende doorbloeding het baarmoederslijmvlies worden afgestoten.

Het is functioneel dat het corpus luteum geleidelijk aan wordt afgebroken: een zeer snelle afbraak zou zorgen voor een acute afsluiting van de bloedvoorziening en het baarmoederslijmvliesweefsel heeft dan minder gelegenheid om zich aan die omstandigheid aan te passen. Dat is volgens mij de reden waarom je menstruatie een aantal dagen duurt.
Oud 19-10-2007, 16:26
Vitamintje
Vitamintje is offline
Bij de co-assistent ging het van de week over het compartimentensyndroom, kan iemand mij vertellen wat dit inhoudt?
Oud 19-10-2007, 17:12
Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Bij de co-assistent ging het van de week over het compartimentensyndroom, kan iemand mij vertellen wat dit inhoudt?
Een andere benaming voor compartimentensyndroom is logesyndroom (volgens Google, dus ik weet het niet zeker). Misschien heb je iets aan deze site.
Oud 19-10-2007, 17:36
Verwijderd
Om een groep bij elkaar horende spieren en pezen enzovoort zit een vlies. Dat geheel is een compartiment. Bij een compartimentsyndroom wordt de druk binnen dat compartiment te hoog. Daardoor worden zenuwen en bloedvaten afgekneld. Als het dan niet wordt opgelost (door het compartiment open te snijden waardoor er ruimte is voor de verhoogde druk) kan het weefsel binnen het compartiment afsterven. Daarbij komen allerlei stoffen in de bloedbaan die giftig zijn voor het lichaam en daardoor overlijden van de patiënt kunnen veroorzaken.
Oud 21-10-2007, 16:43
Mara
Mara is offline
Heb ik ook, alleen minder ernstig dan in die aflevering, daar was 't acuut. Als ik ga hardlopen krijg ik op een gegeven moment pijn in m'n benen en voeten en het voelt alsof mijn voeten slapen. Ik kon 't laten opereren, dan zouden ze het kapsel klieven. Had ik niet zo'n behoefte aan, dan maar die sporten niet doen.

Nu heb ik ook een vraag, deels aan de hand van de website die gegeven is: Mijn kuitspieren zijn vrij dik. Komt het daar ook door? Hoe doen bodybuilders dat dan, die laten hun spieren stukken dikker worden om 't zo maar te zeggen. Groeit dan 't kapsel mee?
Oud 21-10-2007, 18:41
George
George is offline
Citaat:
Grappig, ik heb vorige week toevallig nog opgezocht welke hormonen er nou eigenlijk precies voor die gevoelens zorgen. Stukje gekopieerd van een site:

Over verliefdheid is nog niet zo heel veel bekend. Psychologen en onderzoekers zijn het nog niet eens over de precieze oorzaak van verliefdheid. Waarom we uit al die mensen op de wereld verliefd worden op die ene persoon is nog niet bekend. Wat we wél weten is dat tijdens de verliefdheid hormonen worden aangemaakt die een gelukzalig gevoel veroorzaken. Eén van die stoffen, fenylethylamine, is een zogenaamde 'oppepper' waar je een heel actief gevoel van krijgt. De 'vlinders' in je buik worden afgegeven in een bepaald deel van de hersenen, de hypothalamus, die de bijnier een signaal geeft dat er bepaalde hormonen moeten worden aangemaakt. De hypothalamus maakt ook endorfinen, hormonen waarvan je je eufoor gaat voelen. Endorfinen veroorzaken psychische afhankelijkheid, een vorm van verslaving dus, en dat verklaart waarom je iemand steeds wilt zien als je verliefd bent. Je bent 'verslaafd' geworden aan diegene waar je verliefd op bent… Een ander hormoon dat je lichaam tijdens een hevige verliefdheid aanmaakt is amfetamine. Dit is een soort speed: het zorgt ervoor dat je je gelukkiger voelt en dat je hart sneller gaat kloppen.

En van wiki:
Er worden hormonen en neurotransmitters (oa. Fenylethylamine, Noradrenaline, Adrenaline, Endorfine, Dopamine) in je hersenen aangemaakt als je het doelwit van je verliefdheid ziet. Die hormonen zijn verslavend, waardoor je je geliefde zo vaak mogelijk wilt zien en mist. Het gevoel van verliefdheid is tijdelijk. Het is een emotionele reactie, vaak irrationeel en primitief.
Oud 23-10-2007, 18:57
Little_lady
Little_lady is offline
Waarom draaien sommige mensen ontzettend veel, dat wil zeggen zo'n beetje elke 5 minuten, terwijl ze dan heel diep in slaap zijn en ze niet wakker te krijgen zijn?
Oud 30-10-2007, 21:07
Marli-e
Marli-e is offline
Hoe diep hoort een gemiddelde vagina te zijn? Ben daar nl heel erg onzeker over. Een tampon past er bij mij zelfs niet in!
Oud 30-10-2007, 21:13
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Hoe diep hoort een gemiddelde vagina te zijn? Ben daar nl heel erg onzeker over. Een tampon past er bij mij zelfs niet in!
Zal wel zo'n 13 cm ofzo. Maar waarschijnlijk past je tampon wel, alleen houd je 'm in de verkeerde hoek. Je vagina loopt namelijk in een boogje (zoek maar een plaatje via google). Dus recht omhoog werkt niet, dan kom je geloof ik tegen je schaambeen aan. Probeer de tampon naar achteren te duwen, dan wil 'ie vanzelf de 'bocht' om. Dit staat trouwens ook uitgelegd in de handleiding van je tampons. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je vagina maar 3 cm diep is.
Ben je zelf als eens op onderzoek uit gegaan met je vinger?
Oud 30-10-2007, 21:24
Marli-e
Marli-e is offline
Citaat:
Zal wel zo'n 13 cm ofzo. Maar waarschijnlijk past je tampon wel, alleen houd je 'm in de verkeerde hoek. Je vagina loopt namelijk in een boogje (zoek maar een plaatje via google). Dus recht omhoog werkt niet, dan kom je geloof ik tegen je schaambeen aan. Probeer de tampon naar achteren te duwen, dan wil 'ie vanzelf de 'bocht' om. Dit staat trouwens ook uitgelegd in de handleiding van je tampons. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je vagina maar 3 cm diep is.
Ben je zelf als eens op onderzoek uit gegaan met je vinger?
Ja, al vaak zat. Als ik opgewonden ben, of 'sochtends als ik gelegen heb is het inderdaad een stuk dieper, maar als ik bijvoorbeeld onder de douche sta en dan voel, voel ik de baarmoedermond al na nog niet eens een halve vinger. Weet dat het de baarmoeder mond is, omdat ik er niet langs kan en er een soort opening voel en ik dan een 'druk'gevoel in mijn onderbuik heb. Zit hier eigenlijk al heel lang mee.
Oud 31-10-2007, 08:43
Verwijderd
Na 4 dagen flinke buikgriep met koorts etc ben ik nog niet helemaal op de been, maar ik heb ook last van mijn keel als ik heel diep inadem/uitadem. Het is geen echte pijn ofzo, eerder een soort.. kramp waardoor ik gelijk moet hoesten. Heeft dit te maken met mijn weerstand die normaalgesproken ook al niet echt je van het is? Ik kamp al sinds mn 12e ongeveer met PDS (hiephoi leer er maar mee leven), dus ik weet dat ik wat voorzichtiger moet zijn met mijn (beperkte) energie en mijn gezondheid. Moet ik dit daarom dus ook echt uitzieken, ook al voel ik me wel weer wat beter, kan ik naar school, of is dat niet slim en kan die keelpijn of griep dan weer opspelen? Ik heb geen zin in andere dingen op te lopen, want ik ben toch al minstens 1x per maand uit de running.

Nja, rare vraag
Oud 31-10-2007, 15:20
Myuki
Myuki is offline
@Marli-e: Ik denk dat je vagina normaal is, omdat je wel dieper komt als je opgewonden bent. Een tampon past er waarschijnlijk ook gewoon in. Er zijn wel meer mensen die een tampon niet zo makkelijk in kunnen brengen, misschien moet je er eens één met een inbrenghuls proberen, dat gaat makkelijker.
maak je niet te druk...
Oud 31-10-2007, 17:14
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik vond ook op wikipedia dat de baarmoeder sowieso wat omhoog wordt getrokken bij opgewonden toestand. Terwijl ik op een site voor graag zwanger worden juist weer vond dat bij opwinding de baarmoedermond juist zakt, zodat de zaadcellen beter opgevangen worden. Hm.
Oud 02-11-2007, 08:18
indigo
indigo is offline
@Little lady: het antwoord staat volgens mij bovenaan deze pagina .

Citaat:
Na 4 dagen flinke buikgriep met koorts etc ben ik nog niet helemaal op de been, maar ik heb ook last van mijn keel als ik heel diep inadem/uitadem. Het is geen echte pijn ofzo, eerder een soort.. kramp waardoor ik gelijk moet hoesten. Heeft dit te maken met mijn weerstand die normaalgesproken ook al niet echt je van het is? Ik kamp al sinds mn 12e ongeveer met PDS (hiephoi leer er maar mee leven), dus ik weet dat ik wat voorzichtiger moet zijn met mijn (beperkte) energie en mijn gezondheid. Moet ik dit daarom dus ook echt uitzieken, ook al voel ik me wel weer wat beter, kan ik naar school, of is dat niet slim en kan die keelpijn of griep dan weer opspelen? Ik heb geen zin in andere dingen op te lopen, want ik ben toch al minstens 1x per maand uit de running.

Nja, rare vraag
Volgens mij kan je dit zelf het beste voelen. Het kan prima een nasleep van je griep zijn of een gewone verkoudheid die erbij kwam. Als jij het idee hebt dat je het qua energie aan kan om weer naar school te gaan, moet je dat gewoon doen, en anders niet .

Citaat:
Ik vond ook op wikipedia dat de baarmoeder sowieso wat omhoog wordt getrokken bij opgewonden toestand. Terwijl ik op een site voor graag zwanger worden juist weer vond dat bij opwinding de baarmoedermond juist zakt, zodat de zaadcellen beter opgevangen worden. Hm.
Normaalgesproken ligt de baarmoeder t.o.v. de vagina naar 'voren' (richting je buik dus). In opgewonden toestand wordt de vagina langer en wijder en kantelt de baarmoeder meer richting je rug. De baarmoedermond zakt dus niet.
Oud 02-11-2007, 16:10
Verwijderd
Wat zijn en doen Ependymcellen eigenlijk?
Oud 02-11-2007, 17:24
indigo
indigo is offline
Citaat:
Wikipedia:
Ependymcellen zijn de endotheelcellen van de hersenkamers en het centrale kanaal van het ruggenmerg. De ependymcellen zijn van de familie van de neuroglia, bevatten trilharen en vormen neurogliavezels.
Ofwel: in je hersenen zitten een aantal holtes (ventrikels) waarin de hersen-/ruggenmergvloeistof gevormd wordt. Ependymcellen zijn de cellen die de binnenste bekleding van de ventrikels vormen. Het zijn 'neurogliacellen', ofwel: de steuncellen van het zenuwstelsel. Ze hebben, behalve stevigheid geven, dus geen echte functie.

(Hmm, in een ander boek staat dat de ependymcellen verantwoordelijk zijn voor het reguleren van de productie van de hersenvloeistof. Beetje tegenstrijdige informatie allemaal )
Oud 04-11-2007, 00:39
Verwijderd
Dus als ik het goed begrijp, geven ependymcellen stevigheid, en zijn verantwoordelijk voor regulatie en (alleen in bepaalde delen van de hersenen lijkt wikipedia aan te duiden?) de productie van hersenvocht?
Oud 05-11-2007, 10:19
indigo
indigo is offline
Jup, klopt.
Oud 05-11-2007, 22:32
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Waarom word ik duizelig als ik snel opsta en als ik uit de lift kom ook duizelig? Vroeger kreeg ik dat nooit met de lift en nu opeens wel. En waarom kan overmatig alcohol drinken een leverkanker veroorzaken? En wat word precies bedoelt met ''alcoholvergiftiging''?
Oud 06-11-2007, 14:40
Heksjuh
Heksjuh is offline
Wat is het verschil tussen instructieve en permissieve inductie? Heeft een cel bij instructieve inductie nog helemaal geen bestemming, en bij permissieve inductie wel al?
Oud 06-11-2007, 18:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hoe komt het dat je heel erg gaat trillen als je suikerspiegel te laag is?
Oud 06-11-2007, 20:05
Little_lady
Little_lady is offline
@ Indigo: je heb helemaal gelijk, dankje Ik had een beetje slecht gelezen geloof ik...
Oud 06-11-2007, 21:45
indigo
indigo is offline
Citaat:
Waarom word ik duizelig als ik snel opsta en als ik uit de lift kom ook duizelig? Vroeger kreeg ik dat nooit met de lift en nu opeens wel. En waarom kan overmatig alcohol drinken een leverkanker veroorzaken? En wat word precies bedoelt met ''alcoholvergiftiging''?
Dit zijn eigenlijk twee verschillende vormen van duizeligheid. Als je snel opstaat en je wordt dan duizelig, komt het omdat je hart het bloed niet snel genoeg weer omhoog richting je hoofd kan pompen. (Eerst ligt je hart immers op dezelfde hoogte als je hoofd, waardoor het niet zo hard hoeft te pompen om bloed naar boven te krijgen.) Je hersenen krijgen dan niet genoeg zuurstof en dat veroorzaakt duizeligheid. Dit herstelt zich meestal vrij snel en je kunt het voorkomen door rustiger op te staan (of eerst te gaan zitten).
De duizeligheid in de lift ontstaat doordat je ogen een stilstaand beeld krijgen (namelijk dat van de lift of de liftdeuren), terwijl je evenwichtsorgaan een beweging waarneemt. Je hersenen krijgen dus twee verschillende signalen binnen, wat voor duizeligheid zorgt.
Het tweede deel van je vraag komt nog een keer

Citaat:
Wat is het verschil tussen instructieve en permissieve inductie? Heeft een cel bij instructieve inductie nog helemaal geen bestemming, en bij permissieve inductie wel al?
Oei, dat is wel een erg moeilijke vraag voor dit topic . Met wat googlen vond ik dit: http://www.scientia.org/cadonline/Bi.../induction.ASP. Volgens mij staat het hier wel redelijk duidelijk. En anders: je studiegenoten? Succes
Oud 06-11-2007, 23:01
DDM
DDM is offline
Citaat:
Hoe komt het dat je heel erg gaat trillen als je suikerspiegel te laag is?
Lage bloedsuikerspiegel-----> antagonisten van insuline komen vrij, ergo glucagon, adrenaline en cortisol-----> adrenaline zorgt voor het trillen.

Het heeft biochemisch gezien niet zo veel nut. Het kan gezien worden als bijwerking. Het is natuurlijk wel handig, omdat het een symptoom is en derhalve beschouwd kan worden door omstanders om EHBO te verlenen.

Regels voor berichten