Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2007, 14:06
Verwijderd
13 September 2007
VVD zet Rita Verdonk uit de fractie

De VVD heeft Rita Verdonk uit de fractie gezet. Aanleiding hiervoor zijn uitspraken van de oud-minister eerder deze week over de positie van de VVD in het vreemdelingendebat.

Verdonk zou hebben gezegd dat de VVD in het debat onzichtbaar is. Partijleider Rutte accepteert dat niet. De twee VVD- prominenten zijn al eerder met elkaar in botsing gekomen. Rutte heeft gezegd dat Kamerleden zich in de media alleen mogen uitlaten over onderwerpen uit hun eigen portefeuille.

De oud-minister is populair onder de kiezers. Bij de verkiezingen haalde ze meer stemmen dan lijsttrekker Rutte.

bron

Wat gaat Verdonk nu doen? Zelf een partij oprichten? Bij Wilders gaan? Uit de politiek stappen? En wat gaat de extreemrechtse vleugel van de VVD doen?

Ik hoop zelf niet dat Verdonk bij de PVV gaat, dan zou je een tamelijk sterk extreemrechts blok krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2007, 14:14
Joostje
Joostje is offline
Ze zal wel haar eigen clubje oprichten, denk ik.
Oud 13-09-2007, 14:18
verfblik
verfblik is offline
ik denk niet dat verdonk uit de politiek stapt, ik denk wel dat ze mogelijk bij wilders of een andere (extreem)rechtste partij gaat, zoals je al zei krijg je dan een sterk extreemrechts blok....
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 14:32
fromBALKAN :D
Ik denk niet dat we een sterk extreem-rechts blok hoeven te vrezen, en als er een extreem-rechts blok komt, wat zou er dan allemaal veranderen? Niet heel veel, toch?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 14:35
verfblik
verfblik is offline
Citaat:
Ik denk niet dat we een sterk extreem-rechts blok hoeven te vrezen, en als er een extreem-rechts blok komt, wat zou er dan allemaal veranderen? Niet heel veel, toch?
Verdonk heeft een tamelijk sterke aanhang van het Nederlandse volk, dus als mevrouw naar het extreem-rechts blok verhuist kan het wel eens zijn dat veel mensen haar volgen.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 14:36
Supreme Dutch
Citaat:
ik denk niet dat verdonk uit de politiek stapt, ik denk wel dat ze mogelijk bij wilders of een andere (extreem)rechtste partij gaat, zoals je al zei krijg je dan een sterk extreemrechts blok....
Verdonk Extreem Rechts? Wilders Extreem Rechts? Ze zijn zeker niet links, maar Extreem Rechts zijn toch partijen als de NVU en NieuwRechts (wat amper meer bestaat). Ik denk dat de VVD nu een groot deel van de rechterkant kwijtraakt, en misschien een klein beetje aanwas krijgt aan de linkerkant. Van de afhakers van de rechterkant zal zich wss. een klein deel aansluiten bij Clown Wilders, dus blijft er nog een gat liggen op rechts.. Daar zal Verdonk dan wel induiken met een nieuwe partij, want ik denk niet dat ze 2e viool wil gaan spelen achter Clown Wilders. Hopelijk dat ze nu Eerdmans erbij trekt voor een nieuwe partij die Rechts Nederland fatsoenlijk kan vertegenwoordigen.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 14:37
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
dan grijpen blanke nederlanders de macht .

ik betwijfel of wilders haar wil hebben. als hij zijn eigen machtspositie wil behouden . dat ze in ieder geval geen eigen partij op moge richten. ik hoop echt dat ze eindelijk eens ergens weggemoffeld kan worden.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 14:38
Rita, de vrouw die altijd aast op de machtspositie binnen élke partji
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 14:40
verfblik
verfblik is offline
tsjah... maar ze is dan ook zeker geen slechte leidster
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 14:45
Joostje
Joostje is offline
Wat heeft ze geleid tt nu toe? een gevangenis?
Oud 13-09-2007, 14:56
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
tsjah... maar ze is dan ook zeker geen slechte leidster
nou, ze is een behoorlijk ongeleid projectiel met lak aan alle mores en regels. Zie het hele gedoe rond haar toen ze minister was. Dat zijn nou niet direct leiderscapaciteiten.

Verdonk sluit zich volgens zichzelf niet aan bij de PVV. http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007...592073B96.html
Oud 13-09-2007, 15:04
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Dat Verdonk er vroeg of laat uitgeknikkerd zou worden was wel duidelijk, maar dit is toch vrij vlot. Beetje duffe reden om haar eruit te zetten, overigens. Schijnbaar had ze tijdens een besloten diner gezegd dat 'de VVD onzichtbaar in het vreemdelingendebat is'. Poe, poe.

Ben benieuwd wat voor invloed dit op het zetelaantal van de VVD zal hebben. Gaat Verdonk door als eenmansfractie, sluiten anderen zich bij haar aan, of stapt ze uit de politiek? Ik zie haar iig nog niet zo gauw bij de PVV aankloppen, maar je weet nooit.
Oud 13-09-2007, 15:08
lawallan
lawallan is offline
Werd ook eens tijd dat Rutte dat deed. Iemand zolang tolereren die je zo vaak tegenspreekt kan niet goed zijn voor je aanzien en de aanzien van de partij.

Het zou heel boeiend zijn als Verdonk haar eigen partij begint, puur om te kijken hoe dat het zetelaantal van de pvv en vvd beinvloed. Ze heeft alleen het verkeerde moment ''gekozen'' om uit de partij gezet te worden, het word voor haar nu een stuk moeilijker om media aandacht op zich te vestigen tot de volgende verkiezingen.
Oud 13-09-2007, 15:09
Gatara
Gatara is offline
Ze vindt Wilders niet fatsoenlijk genoeg. Denk niet dat ze zich bij hem zou aansluiten. Misschien gaat ze een eigen partij oprichten. Met "een ander liberaal geluid" ofzo
Oud 13-09-2007, 16:04
Verwijderd
Zonde. Daar gaan de zetels van de VVD.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 16:06
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Bah, wat zonde. Wat een domme eikel is die Rutte toch
Oud 13-09-2007, 16:22
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Met "een ander liberaal geluid" ofzo
Je weet dat je te veel werkt als...
Oud 13-09-2007, 16:22
Partij van écht centrumrechts PC <3
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 17:12
Verwijderd
Verdonk overweegt eigen partij

Rita Verdonk sluit niet uit dat ze in de Tweede Kamer blijft. Ze gaat zich nu 24 uur beraden. Mogelijk geeft ze haar zetel terug, maar het is ook mogelijk dat ze doorgaat met een eigen partij, zoals ingewijden in de VVD denken.

Volgens Verdonk was het geen unaniem fractiebesluit om haar weg te sturen. Rutte wil niets over de stemverhouding zeggen. Volgens Verdonk zijn haar uitspraken uit zijn verband gerukt. Ze zegt dat ze niet overstapt naar de PVV.

PVV-leider Wilders hoopt dat Verdonk alsnog over samenwerking wil praten. "Ik denk dat zowel haar stemmers als de mijne dat ook verwachten."
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 17:22
hookee
hookee is offline
Als Verdonk nu eens door haar meerderheid aan stemmen de partijleider was geworden, was Rutte er dan nu uitgeknikkerd?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 17:47
Verwijderd
Ik hoop niet dat Wilders zijn zin krijgt of dat ze haar zetel opgeeft. Zie ik haar ook niet doen.

Het was iig geen unaniem besluit, een aantal hebben al toegegeven tegen te hebben gestemd.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 17:55
Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:

PVV-leider Wilders hoopt dat Verdonk alsnog over samenwerking wil praten. "Ik denk dat zowel haar stemmers als de mijne dat ook verwachten."
Wilders wil wel graag Rita d'r stemmen erbij hebben. Uitgekookt ventje.
Oud 13-09-2007, 17:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Je weet dat je te veel werkt als...
bij het ex-comite?

Zoveel uren maak ik niet, overigens
Oud 13-09-2007, 17:58
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Als Verdonk nu eens door haar meerderheid aan stemmen de partijleider was geworden, was Rutte er dan nu uitgeknikkerd?
Nee, want ik zie Rutte niet als semi-leider de media aanspreken
Oud 13-09-2007, 18:39
T_ID
T_ID is offline
Het zat erin. Na de hele ophef was de deal bij presentering van de rapportage over de verkiezingsstrijd 'nog een kik en je vliegt eruit', en ziedaar, Rutte is een man van zijn woord als het er op aan komt.

Overigens linkvoer: Bericht in kwestie, en
de reactie partijbestuur bij monde van Jan Van Zanen

Het zal zeker zetels kosten, maar goed, beter principes hebben dan voor populariteit gaan. Daar is een groot gebrek aan onder andere partijen de afgelopen maanden. Ik ben in ieder geval blij dat de eerder gemaakte keuze voor progressief nu met een groot gebaar duidelijk gemaakt wordt.

Overigens Rollo Tomasi, het ging hem meer om een statement die ze tegenover de pers had gemaakt die vrijwel alle kranten heeft gehaald. Stond gistermiddag nog op ad.nl, toen ik dat las vroeg ik me af waar ze in godesnaam mee bezig is, kennelijk dachten de fractieleden in de Tweede Kamer ditzelfde ook.

Anyway, ik moet even de plaatselijke fractieleider bellen. Hij krijgt een halve krat bier van me aangezien ik de weddenschap dat Verdonk zich gedeist zou houden en niet voor de volgende verkiezingen geloost zou worden heb verloren.
Die man zal best blij zijn aangezien hij al maanden roept dat de VVD Verdonk er uit had moeten zetten.
Oud 13-09-2007, 19:01
T_ID
T_ID is offline
De te verwachten tegenstanders van het vertrek van Verdonk ook in de media:

Teeven en Aptroot beraden zich op positie

DEN HAAG - De VVD-Tweede Kamerleden Fred Teeven en Charlie Aptroot denken na over hun positie binnen de fractie na het gedwongen vertrek van collega Rita Verdonk. ,,Ik beraad me momenteel'', zei Teeven donderdagavond. Hij wilde er verder niets over kwijt.
De twee fractieleden hebben net als collega Hans van Baalen moeite met de manier waarop Verdonk is weggestuurd. Van Baalen legt zich daar in elk geval bij neer. ,,Ik ben VVD'er en dat blijf ik'', zei hij.

http://www.ad.nl/binnenland/article1660114.ece

Mocht Teeven vertrekken dan zou dat zonde zijn. Hij is een expert op gebied van Justitie. Maar goed, ik denk niet dat hij Verdonk achterna zal gaan. Na zijn debacle met Leefbaar zou dit dan de tweede exit zijn.
Oud 13-09-2007, 19:16
RaRaRasputin
RaRaRasputin is offline
Citaat:
Dat Verdonk er vroeg of laat uitgeknikkerd zou worden was wel duidelijk, maar dit is toch vrij vlot. Beetje duffe reden om haar eruit te zetten, overigens. Schijnbaar had ze tijdens een besloten diner gezegd dat 'de VVD onzichtbaar in het vreemdelingendebat is'. Poe, poe.

Ben benieuwd wat voor invloed dit op het zetelaantal van de VVD zal hebben. Gaat Verdonk door als eenmansfractie, sluiten anderen zich bij haar aan, of stapt ze uit de politiek? Ik zie haar iig nog niet zo gauw bij de PVV aankloppen, maar je weet nooit.
mmja ze hadden er haar veeeeeeel eerder en om velemalen betere redenen eruit kunnen en moeten gooien vind ik

maar dit was de eerste mogelijkheid na de verkiezingen en nadat het kabinet stabiel bleek te zijn denk ik
nu heeft de VVD nog een paar jaar om hiervan te herstellen
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 19:52
Verwijderd
Damn, van die super democratische partij kan de Sp nog veel leren over interne organisatie
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 20:29
Verwijderd
Eindelijk krijgt die bitch wat haar toekomt.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 20:35
Verwijderd
Rutte is ook niet meer te handhaven als führer als dit soort dingen gebeuren in zijn partij, hij kan ze nieteens in toom houden
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 20:36
Verwijderd
Nu nog naar de 0 zetels voor de VVD
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 20:40
Verwijderd
Precies, een getal dat bij hun standpunten en de persoonlijkheid van rutte past
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 20:45
Promillage
Promillage is offline
Nou Rutte heeft tenminste geen levens op zich geweten. En hij komt een heel stuk intelligenter over dan Verdonk. Goed dat hij er haar nu uitwipt, een partij kan geen twee leiders hebben.

Ik geloof ook dat Verdonk veel te egocentrisch is ingestelt om met Wilders in zee te gaan
Oud 13-09-2007, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Nou Rutte heeft tenminste geen levens op zich geweten. En hij komt een heel stuk intelligenter over dan Verdonk. Goed dat hij er haar nu uitwipt, een partij kan geen twee leiders hebben.

Ik geloof ook dat Verdonk veel te egocentrisch is ingestelt om met Wilders in zee te gaan
Het lijkt me duidelijk dat Rutte geen leiders capaciteit heeft en ook geen intern aanzien of macht. Ik zou zelfs durven stellen dat hij zijn positie alleen verdankt aan de afkeur van verdonk, en niet aan zijn eigen capaciteiten. Beter een slecht alternatief ipv verdonk, en die derde kende toch niemand en maakte geen kans wegens gebrek aan bekendheid.

Ik heb nog liever verdonk dan rutte, die irritante onnozelheid van die man werkt echt op mijn zenuwen, dan heb ik liever de verdonkse achterbaksheid.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 21:02
pino123
pino123 is offline
geweldig is dit!!
Mark Rutte die als schoolmeestertje Rita steeds met de liniaal op de vingers tikte, stuurt haar eindelijk de laan uit. Heerlijke televisie is dit
Oud 13-09-2007, 21:08
Frankrijk
Frankrijk is offline
22:05 13 September 2007
''Hoofdbestuur VVD voert crisisberaad
Het hoofdbestuur van de VVD vergadert over de crisis in de partij na het besluit Rita Verdonk uit de fractie te zetten. Mogelijk stapt partijvoorzitter Van Zanen of zelfs het hele bestuur op.

Van Zanen steunde vandaag fractieleider Rutte bij diens besluit het vertrouwen in Verdonk definitief op te zeggen. Het conflict komt zaterdag ook aan de orde op het partijcongres van de VVD.

Verdonk moest opstappen vanwege nieuwe uitspraken die volgens Rutte schadelijk zijn voor de VVD. Ze zou hebben gezegd dat de partij in het vreemdelingendebat onzichtbaar is en het initiatief is kwijtgeraakt aan de PVV van Wilders.''
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007...0588FFCC2.html
Oud 13-09-2007, 21:13
Verwijderd
Laten we hopen dat ze besluiten tot opheffing van de VVD.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Laten we hopen dat ze besluiten tot opheffing van de VVD.
Misschien word het een fusie met de Pvv, dan krijgen we de PvvD
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 21:41
Daevrem
Daevrem is offline
Al die VVD stemmen naar de PVV. En dan houden de andere partijen de PVV uit de regeringsverantwoordelijkheid, zoals in Belgie.

Haha.

Zielig voor al die rechtse simpele mensen die zich vertegenwoordigd willen voelen.
Oud 13-09-2007, 22:21
Verwijderd
Meerderheid VVD-kiezers wil af van Rutte
13 september 2007, 21:03

HILVERSUM (ANP) - Een meerderheid van de VVD-kiezers (59 procent) vindt dat VVD-fractievoorzitter Mark Rutte moet vertrekken. Ongeveer 52 procent is het niet eens met het besluit van de fractie om Rita Verdonk eruit te zetten.

Dat bleek donderdagavond uit een peiling van Maurice de Hond voor het televisieprogramma Netwerk.

Een nipte meerderheid (52 procent) van de achterban hoopt dat andere VVD-Tweede Kamerleden uit de fractie stappen om vervolgens deel uit te maken van een mogelijke groep-Verdonk. Die zou op veel steun kunnen rekenen. Iets meer dan de helft (51 procent) van de VVD-stemmers acht de kans groot of is er vrijwel zeker van dat ze bij de volgende verkiezingen op Verdonk zullen stemmen.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 22:25
Verwijderd
Dan krijgen we allemaal pseudo-liberale flutpartijtjes. :')
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 22:56
Verwijderd
Ja, politieke versnippering, ik vraag me af of men daar zo blij mee moet zijn
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 23:01
Joostje
Joostje is offline
op rechts wel, natuurlijk
Oud 14-09-2007, 00:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
op rechts wel, natuurlijk
Verheug je op nog vele jaartjes Balkenende zou ik zeggen.
Oud 14-09-2007, 00:10
Verwijderd
Nja, ergens wel een goede zaak. Ook tof dat ze naar eigen zeggen absoluut niet bij de PVV wil. Maar goed, dit wordt aankijken, ik ben benieuwd naar hoe het verder gaat. (En nog benieuwder naar de peilingen van de komende tijd.)
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 07:36
Verwijderd
Citaat:
Al die VVD stemmen naar de PVV. En dan houden de andere partijen de PVV uit de regeringsverantwoordelijkheid, zoals in Belgie.

Haha.

Zielig voor al die rechtse simpele mensen die zich vertegenwoordigd willen voelen.
Net zoals bij de SP en de simpele linkse mensen bedoel je.

Uiteraard stemt geen >50% van de kiezers straks op Verdonk tegen de tijd dat de verkiezingen zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 10:43
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rutte is ook niet meer te handhaven als führer als dit soort dingen gebeuren in zijn partij, hij kan ze nieteens in toom houden
Er is een groot verschil in de betekenis tussen de gezegden:
"de druppel die de emmer doet overlopen" (Verdonks geval)
en
"van een mug een olifant maken" (Yildrims geval)
Oud 14-09-2007, 10:59
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Verheug je op nog vele jaartjes Balkenende zou ik zeggen.
Net alsof er politieke wil is om een nieuw paars kabinet op te zetten.
Oud 14-09-2007, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad, als de VVD niet zo haar principes had verloochend en gewoon een rechts-liberale partij was gebleven in plaats van op te schuiven naar rechts-populistisch met extreemrechtse elementen, was er niets aan de hand geweest.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 11:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wil is er niet, wil maak je.

Als de ontwikkelingen anders door waren gelopen, Wilders en Marijnissen op hun bek waren gegaan over de respectievelijke rellen waarin ze betrokken zijn, dan was een PVDA/VVD regering niet eens een onrealistisch vooruitzicht. Misschien had het CDA nog iets te doen gehad als deelnemer aan een dergelijke coalitie, maar dan in toom gehouden door een sterk rationele partij, zoals dat de afgelopen kabinetten Balkenende was.
Reageren

Regels voor berichten