Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2007, 12:18
Henkje
Henkje is offline
Hallo!

Ik vroeg me af wie er allemaal extra vitamines/mineralen nemen en waarom.
Bij een gezonde evenwichtige voeding heb je het niet nodig toch?
Een paar vriendinnen nemen B12 omdat ze vegetarisch zijn. En een vriend van die multivitamines omdat hij te lui is om elke dag groente te eten.

Ik heb een tijd geleden biergistpillen gehaald omdat mijn vader zei dat het werkte tegen muggen. Nou, niet dus
Verder heb ik niets nodig, maar ik ben wel erg benieuwd.

Groetjes Es
Oud 14-09-2007, 12:48
Verwijderd
Ik slik een kauw-multivitamine waar 50% van de meeste vitamientjes in zit. Eigenlijk alleen omdat er vitamine B12 in zit en er geen kauwvitamine-uitvoeringen zijn van B12-supplementen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 12:53
Verwijderd
[zeurmodus]het is vegetariër, vegetarisch betekent dat je niet van vlees bent[/zeurmodus]

ik slik 1000 miligrams vitamine C pillen en echinaforce in hoop niet veel last te hebben van de ziekte van Pfeiffer..
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 14:38
suvórov
suvórov is offline
Ik snap niet dat vegatierers b12 slikken, wat overdreven zeg.
Oud 14-09-2007, 14:38
AlopiA
AlopiA is offline
Ik slik multivitamines. Ik word nogal snel verkouden/grieperig/ziek en dat probeer ik te voorkomen door ervoor te zorgen dat ik iig al mijn vitamines binnenkrijg.
Oud 14-09-2007, 14:53
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Ik snap niet dat vegatierers b12 slikken, wat overdreven zeg.
Wat jij zegt is onzin. Een vegetarier heeft vitamine b12 nodig, zodat er geen tekorten ontstaan. B12 zorgt ervoor dat de zenuwcellen worden opgebouwd. Een vleeseter haalt deze vitaminen uit vlees of vis, een vegetarier eet geen vlees of vis.

Een tekort aan vitamine B12 kan zich uiten in o.a. geheugenverlies, tintelingen, coördinatiestoornissen en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Dit kan een langzaam en sluipend proces zijn, waardoor de symptomen eerst niet opvallen. Een aantal van de gevolgen van B12-tekort is van zeer ernstig en onomkeerbaar.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 16:15
Verwijderd
Ik slik multivitaminepillen als ik op vakantie ben, omdat ik dan nogal eentonig eet en bovendien veel beweeg. Verder drink ik regelmatig multivitaminesap, vooral omdat ik het lekker vind.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 16:54
Algodon
Algodon is offline
Citaat:
Wat jij zegt is onzin. Een vegetarier heeft vitamine b12 nodig, zodat er geen tekorten ontstaan. B12 zorgt ervoor dat de zenuwcellen worden opgebouwd. Een vleeseter haalt deze vitaminen uit vlees of vis, een vegetarier eet geen vlees of vis.

Een tekort aan vitamine B12 kan zich uiten in o.a. geheugenverlies, tintelingen, coördinatiestoornissen en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Dit kan een langzaam en sluipend proces zijn, waardoor de symptomen eerst niet opvallen. Een aantal van de gevolgen van B12-tekort is van zeer ernstig en onomkeerbaar.
Het is ook onzin om te denken dat B12 ALLEEN in vis, vlees en vitaminepillen zit.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 17:03
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Het is ook onzin om te denken dat B12 ALLEEN in vis, vlees en vitaminepillen zit.
Ik zeg dat deze vitamines in vlees en vis zitten en je dus geen extra supplementen hoeft te gebruiken als vleeseter. Dit moet je wél doen als vegetarier zijnde of andere producten gebruiken met deze vitamine. En natuurlijk zijn er nog veel meer producten waar b12 in zit, maar buiten dierlijke producten om, zoals vlees, vis en zuivel vind je het bijna niet.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 22:34
Verwijderd
Buiten dierlijke producten vind je het niet (of althans niet in betrouwbare hoeveelheden), nee. Maar als lacto-ovo-vegetarier hoef je je geen zorgen te maken om B12; pas als je (semi-)veganist bent is het echt iets waar je om zou moeten denken.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 10:31
coopergirl
coopergirl is offline
Ik koop altijd multivitamines/ omega capsules maar ik vergeet ze te slikken. Aangezien ik bijna nooit fruit eet, leek het me handig om het enigszins te compenseren met dergelijke tabletten.. Maar goed, dan moet je ze niet alleen kopen maar ook innemen (Ter vervanging werkt natuurlijk niet écht..)
Oud 16-09-2007, 09:03
Linda
Linda is offline
Ik slik kauw-multivitaminen en daar zit zo'n 50% van de meeste vitamine in.
Dit slik ik eigenlijk puur als aanvullig, omdat het soms wel eens voor komt dat ik op een dag helemaal geen groente en fruit eet.
Oud 16-09-2007, 15:57
Miracle
Miracle is offline
Dagelijks slik ik een multivitamine tablet met mineralen.
Dit bevat voor 100% de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: Vitamine A, B1, B2, B6, B12, D3, Biotine, Foliumzuur, Nicotinezuur (B3), Pantotheenzuur (B5).
De rest: Vitamine C (125%), Calcium (25%), Magnesium (33,3%), Fosfor (15,6%), IJzer (35,7%), Jodium (66,7), Zink (33,3%)

Ik gebruik het gewoon ter aanvulling. Over het algemeen eet ik wel twee stuks fruit en aardig wat groente op een dag.

Daarnaast slink ik nog een ander tabletje met magnesium en calcium, omdat ik vrij weinig melkproducten gebruik.
Oud 16-09-2007, 20:11
PV
PV is offline
Nee, ik vind dat onzin.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 21:55
marrel
marrel is offline
b12 als er een mug op m'n kamer zit omdat dat schijnt te helpen maar ook alleen als ie er al zit en verder slik ik het nooit
Oud 17-09-2007, 10:44
zoemzoem
zoemzoem is offline
De Keuringsdienst van Waarde (RVU) had hier een keer een aflevering over, ik kan hem niet op internet terugvinden, maar het hoofdpunt was dat het de grootste onzin was om als normaal persoon (niet als doodzieke oid) extra vitamines te nemen. Sommige vitamines zijn juist slecht voor je als je ze teveel binnenkrijgt (ik dacht oa vitamine A, weet ik niet zeker) en andere komen niet eens in je systeem (zoals vitamine C, de overmaat plas je gelijk weer uit).

Van hun site: In deze uitzending in het kader van de KVW Gezondheidsweken een verrassende waarschuwing van Davitamon zelf. Je kan het aan je nieren krijgen van vitamines, daarom wordt in de pillen maar vijf keer zoveel gestopt als je nodig hebt.

En heb je die pillen dan nodig? Bange vraag, keihard antwoord.
Oud 17-09-2007, 13:58
Black Soul
Black Soul is offline
Ik slik vitamine B-complex omdat ik dat niet genoeg via voeding binnen krijg (althans vitamine B12, de rest wel) omdat ik (als vegetariër) soja prefereer boven melk
Oud 18-09-2007, 09:04
Iduna
Iduna is offline
Ik neem geen extra vitamines. Vroeger wel, dan nam ik wel eens die bruistabletten mee die je moet oplossen in water of kauwvitamines, omdat ik dat lekker vond.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Dagelijks slik ik een multivitamine tablet met mineralen.
Dit bevat voor 100% de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: Vitamine A, B1, B2, B6, B12, D3, Biotine, Foliumzuur, Nicotinezuur (B3), Pantotheenzuur (B5).
De rest: Vitamine C (125%), Calcium (25%), Magnesium (33,3%), Fosfor (15,6%), IJzer (35,7%), Jodium (66,7), Zink (33,3%)

Ik gebruik het gewoon ter aanvulling. Over het algemeen eet ik wel twee stuks fruit en aardig wat groente op een dag.
Wat Miracle zegt, alleen heb ik er een waar bijna alles 100% in zit.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 18:54
Verwijderd
B12 zit óók in alfalfa, zeewier, zuivelproducten, eieren, gistextract en soja en krijg je als vegetariër die op zijn voeding let echt genoeg binnen.

Extra vitamines slikken is onnodig en en onzinnig. Je lichaam kan de vitamines in poedertjes en pilletjes vaak nauwelijks opnemen, omdat de stoffen die ervoor zorgen dát ze opgenomen kunnen worden er niet bij zitten. Viamine C uit een tablet halen is dus vaak hetzelfde als een glas water drinken en niet hetzelfde als een sinaasappel eten, omdat er in sinaasappels veel meer dan enkel die vitamine zit, waardoor die vitamine ook kan werken.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 19:10
Verwijderd
Jaha, als je elke dag zes kilo zeewier of alfalfa eet krijg je inderdaad ook genoeg B12 binnen. In soja zit het niet trouwens.

Maar met ei en zuivel schiet het inderdaad wel redelijk op.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 19:32
Verwijderd
Ik noem ook alleen maar het rijtje op dat in mijn kookboek staat hoor.
Voor soja had het woord ''versterkte'' moeten staan, geen idee of dat dan iets anders is dan gewone soja, zal wel als het niet in gewone soja zit. (al dacht ik wel in tofu?)
En hoe moeilijk is het om alfafla binnen te krijgen? Ik eet het heel vaak (niet om de B12) op brood met kaas en komkommer. Heerlijk ook nog.
En nee, natuurlijk eet je per dag geen kilo zeewier, maar als het goed is heb je als vegetariër een iets creatiever eetpatroon dan de gemiddelde mens, en daar past zeeweer (bijvoorbeeld ager ager, ipv gelatine) goed tussen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 19:36
Verwijderd
Ja, je kunt best elke dag een beetje alfalfa eten en af en toe iets leuks maken met zeewier, maar het gehalte aan B12 daarvan is zó klein dat het verwaarloosbaar is. Dat maakt niet uit verder, want als je regelmatig ei en zuivel eet krijg je ook wel genoeg binnen.

Laatst gewijzigd op 18-09-2007 om 19:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten