Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik koop altijd multivitamines/ omega capsules maar ik vergeet ze te slikken. Aangezien ik bijna nooit fruit eet, leek het me handig om het enigszins te compenseren met dergelijke tabletten.. Maar goed, dan moet je ze niet alleen kopen maar ook innemen
![]()
|
Ik slik kauw-multivitaminen en daar zit zo'n 50% van de meeste vitamine in.
Dit slik ik eigenlijk puur als aanvullig, omdat het soms wel eens voor komt dat ik op een dag helemaal geen groente en fruit eet.
|
Dagelijks slik ik een multivitamine tablet met mineralen.
Dit bevat voor 100% de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: Vitamine A, B1, B2, B6, B12, D3, Biotine, Foliumzuur, Nicotinezuur (B3), Pantotheenzuur (B5). De rest: Vitamine C (125%), Calcium (25%), Magnesium (33,3%), Fosfor (15,6%), IJzer (35,7%), Jodium (66,7), Zink (33,3%) Ik gebruik het gewoon ter aanvulling. Over het algemeen eet ik wel twee stuks fruit en aardig wat groente op een dag. ![]() Daarnaast slink ik nog een ander tabletje met magnesium en calcium, omdat ik vrij weinig melkproducten gebruik.
|
De Keuringsdienst van Waarde (RVU) had hier een keer een aflevering over, ik kan hem niet op internet terugvinden, maar het hoofdpunt was dat het de grootste onzin was om als normaal persoon (niet als doodzieke oid) extra vitamines te nemen. Sommige vitamines zijn juist slecht voor je als je ze teveel binnenkrijgt (ik dacht oa vitamine A, weet ik niet zeker) en andere komen niet eens in je systeem (zoals vitamine C, de overmaat plas je gelijk weer uit).
Van hun site: In deze uitzending in het kader van de KVW Gezondheidsweken een verrassende waarschuwing van Davitamon zelf. Je kan het aan je nieren krijgen van vitamines, daarom wordt in de pillen maar vijf keer zoveel gestopt als je nodig hebt. En heb je die pillen dan nodig? Bange vraag, keihard antwoord.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
B12 zit óók in alfalfa, zeewier, zuivelproducten, eieren, gistextract en soja en krijg je als vegetariër die op zijn voeding let echt genoeg binnen.
Extra vitamines slikken is onnodig en en onzinnig. Je lichaam kan de vitamines in poedertjes en pilletjes vaak nauwelijks opnemen, omdat de stoffen die ervoor zorgen dát ze opgenomen kunnen worden er niet bij zitten. Viamine C uit een tablet halen is dus vaak hetzelfde als een glas water drinken en niet hetzelfde als een sinaasappel eten, omdat er in sinaasappels veel meer dan enkel die vitamine zit, waardoor die vitamine ook kan werken. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik noem ook alleen maar het rijtje op dat in mijn kookboek staat hoor.
Voor soja had het woord ''versterkte'' moeten staan, geen idee of dat dan iets anders is dan gewone soja, zal wel als het niet in gewone soja zit. (al dacht ik wel in tofu?) En hoe moeilijk is het om alfafla binnen te krijgen? Ik eet het heel vaak (niet om de B12) op brood met kaas en komkommer. Heerlijk ook nog. En nee, natuurlijk eet je per dag geen kilo zeewier, maar als het goed is heb je als vegetariër een iets creatiever eetpatroon dan de gemiddelde mens, en daar past zeeweer (bijvoorbeeld ager ager, ipv gelatine) goed tussen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, je kunt best elke dag een beetje alfalfa eten en af en toe iets leuks maken met zeewier, maar het gehalte aan B12 daarvan is zó klein dat het verwaarloosbaar is. Dat maakt niet uit verder, want als je regelmatig ei en zuivel eet krijg je ook wel genoeg binnen.
Laatst gewijzigd op 18-09-2007 om 19:43. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding, gewicht en gezondheidtopic #27 Pluis | 397 | 03-04-2014 21:55 | |
Lichaam & Gezondheid |