Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Van alles: koken, was ophangen, vaatwasser uitpakken, boodschappen opruimen, stofzuigen etc. Ik vind het redelijk dat mijn ouders op dat gebied wel wat van me verlangen, ik vind het alleen heel onredelijk dat ze vaak alleen wat van mij verwachten. Mijn kamer is beneden en ik ben nogal braaf dus het is heel gemakkelijk om mij dan maar even te roepen. Ik heb nog 2 broertjes en een zusje, maar volgens mij doen die vrij weinig. Mijn ene broertje zit altijd bij zijn vriendin, mn andere broertje is getrouwd met zijn computer en mijn zusje weigert het botweg. Mijn vaste commentaar als ik weer iets moet doen en ik zie hen niksen is ook dan: hebben je andere kinderen wat met hun handen ofzo?!?!? (maar ik doe het dan toch maar) Doordeweeks zit ik op mijn kamer in de stad waar ik studeer, dus dan heb ik er geen last van. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Moeten jullie vaak helpen thuis? vind ik wel meevallen eigk
Welke klusjes moeten jullie dan opknappen? konijn verzorgen, eigen kamer bijhouden, mn eigen was van de lijn halen en in de kast gooien of evt strijken, kliko. En dat is het eigenlijk wel, stofzuigen of poetsen doe ik eigenlijk nooit. Vinden jullie het redelijk wat je ouders van je verlangen op dat gebied? ik doe zelfs vrij weinig, maar vind het dus wel prima. Vind het redelijk als iemand zn eigen kamer en was moet doen. Vermeld er ook even je leeftijd bij alstublieft ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wij moesten altijd allemaal meehelpen in huis. Dat begon al heel vroeg met van die kleine klusjes zoals helpen je speelgoed op te ruimen en later werden dat meer taken. Zoals afdrogen, afwassen, de gang doen, tafel dekken, woonkamer schoonmaken, je kamer opruimen en schoonmaken, de badkamer en de tuin en nog later koken, de badkamer en de tuin. We hadden thuis ook een takenlijst die per maand veranderde. En je had een vaste dag waarop je moest koken.
Elk taakje opzich was zo gedaan, en als iedereen dat deed was het zo klaar. Ik vond en vind het heel redelijk wat ze van mij, broers en zussen vroegen. Ik denk dat het goed is dat je leert dat als je rommel maakt, het niet zomaar weer verdwijnt. Bovendien leer je hoe dingen moeten. Ik kwam zo eens een jongen tegen van 23 die geen flauw idee had hoe hij zijn bed moest opmaken. Geloof me, dat is een zware afknapper! Daarnaast zijn wij een gezin met totaal 8 man. Je kan moeilijk van een moeder verwachten dat ze in haar eentje al die troep opruimt. |
![]() |
|
Niet echt. Koken doen we maar 2 keer per week, omdat de rest van dagen niet iedereen op het zelfde tijdstip (behalve 's nacht dan) thuis is. Tafeldekken zit er dus ook niet bij. Schoonmaken wordt door de werkster gedaan. Het enige wat dan nog overbljft is dus met de honden wandelen, caviahok schoonmaken, vaatwasser af en toe legen en eigen troep opruimen.
Overigens woon ik niet meer bij m'n ouders.
|
Verwijderd
|
Toen ik nog thuis woonde en 17/18 was:
- eens per week koken (maar dat deed ik graag) - op de dagen dat ik niet kookte, na het eten de vaatwasser inruimen en de keuken opruimen - m'n eigen kamer schoon en netjes houden - regelmatig strijken en helpen met was opvouwen - vaak tafel dekken - regelmatig tussendoor-boodschappen doen In de vakantie kwamen daar nog wat dingen bij zoals helpen in de tuin en af en toe de keuken opruimen. Ik vond het prima, eigen kamer is eigen verantwoordelijkheid en helpen met de was en het eten vind ik ook logisch (ik maak er immers ook gebruik van) en zo veel tijd kostte het ook niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Wat is veel?
Ik moest mijn eigen kamer onderhouden, mijn eigen was strijken enzo. Tafel afruimen en de vaatwasser in en uitruimen. En als ik troep maakte, ook mijn rotzooi opruimen. Af en toe hielp ik mijn moeder met de was, en mijn vader met de tuin ofzo. Ik vond het niet veel, en het meeste hoefde mij ook niet gevraagd te worden, want dat deed ik al. |
![]() |
|
Verwijderd
|
was ophangen/in de droogkast steken, was opplooien, tafel dekken/afruimen, afwasmachine in/uitladen, afwassen wat niet in de afwasmachine mag, stofzuigen, stof van de trap vegen, eigen kamer in orde houden, af en toe ook koken, ...
maar ik moet dat niet 'altijd' allemaal doen hé. af en toe eigenlijk. ik zit door de week dan ook op kot. maargoed, toen ik nog thuis woonde moest ik dezelfde dingen ook op regelmatige basis doen. nu doe ik dat eigenlijk al heel regelmatig uit mezelf, als ik zie dat er afwas staat doe ik die soms, als ik zie dat er was in de wasmachine zit die moet worden opgehangen/in de droogkast gestoken, dan doe ik dat gauw. vroeger niet, vroeger moesten ze dat echt wel vragen. maar ik begin op zo'n dingen te letten, tegenwoordig. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Vroeger, toen ik nog thuis woonde, moest ik niet zoveel doen. Mijn moeder was typisch huisvrouw en deed bijna alles. Alleen voor mijn eten moest ik op het eind zorgen, omdat ze geen zin meer had om voor iedereen apart te koken.
Ik woonde tot mijn 24ste thuis. Achteraf gezien had ik eerder moeten vertrekken ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Tot mijn 17de (toen ging ik uit huis) moest ik 1x per week het konijnhok schoonmaken, de hond uitlaten als ik als eerste thuis was en 1x per week mijn kamer schoonmaken / bed opmaken. Verder had ik de afwas van zatermiddag toegewezen gekregen. Ik vond het niet echt leuk, maar wel iets dat nodig was.
Nu ik op mijzelf woon doe ik alles zelf en vind het niet zo erg meer als vroeger. ![]() |
![]() |
|
In (voor mij drukke periodes) hoef ik niet zo veel te doen. Daarom doe ik in rustige periodes meer.
Sowieso: bed verschonen, hier en daar helpen met tafel dekken/afruimen Dan kan daarbij komen: stofzuigen e.d. Voor de rest is er bij ons in huis een poetsvrouw 1x per week.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En overleg met je ouders, wat willen zij? Zeg dat je dat graag zou willen weten. Vraag ze desnoods ook om een lijstje op te stellen oid? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je kunt inderdaad ook aan je ouders een takenlijst vragen
![]() Toen ik 16 was vond ik het zo irritant om altijd maar te moeten vragen of ik weg mocht en hoe laat ik thuis moest zijn, dat ik daar maar gewoon zelf regels voor heb opgesteld en die aan m'n ouders heb laten zien, ze waren het eens met m'n regels en hoewel er in feite niets veranderde voelde dat toch veel vrijer, omdat ik van te voren wist hoe het zat en er zelf over na had gedacht. |
![]() |
|
Vroeger:
-mijn eigen kamer schoonhouden (zelf stofzuigen, bed verschonen etc) -spullen achter mijn kont opruimen ![]() -de vaatwasser in en uitruimen, tafel dekken en opruimen (2 dagen per week, heb een broer en zus die elk ook 2 dagen hadden) -helpen als mijn moeder vroeg om iets te doen (een keertje stofzuigen als ze last had van haar rug, de wc doen als ze weinig tijd had etc) Ik woon nu tijdelijk weer thuis en nu help ik mee wanneer ik tijd heb. Als ik eerder thuis ben kook ik, ik kook soms in het weekend, ik doe de was als er was ligt, dek de tafel, ruim de vaatwasser in en probeer alles netjes te houden. Echte grote taken (badkamer, stofzuigen, dweilen) heb ik niet echt tijd voor, tenzij mijn moeder er specifiek om vraagt, dan wil ik het best doen ![]()
|
17 jaar, ik help thuis als ik dagjes vrij ben of tijd over heb en er word wat van me gevraagt. Stofzuigen, badkamer schoonmaken, ramen lappen, zulke dingen.
Ik vind het redelijk dat mijn ouders dit van mij verlangen. Toen ik een jaar niet thuis woonde, hoefte ik minder vaak wat te doen. ![]()
|
![]() |
|
Wij waren thuis met vier meiden en een grote tuin etc. Elke zaterdag moesten we alle vier bijna de hele dag in huis helpen. Bv, de wc en douche, de woonkamer, de keuken, beneden stofzuigen en dweilen, grasmaaien (taak van ongeveer drie uur werk), aardbeien/bonen/iets anders plukken en inmaken, sowieso je eigen kamer, enz. Door de week samen afruimen en afwassen, en je eigen zooi opruimen.
Naarmate er meer zussen uit huis gingen hoefde ik steeds minder te doen, dat vond ik wel relaxt. Toen ik jonger was, mocht ik niet weg voor alles netjes was op zaterdag en later wel ![]()
|
Ik moet best veel doen in huis! Maar dat wil ik ook wel omdat ik er 3 euro per uur voor krijg
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
juist, dan krijg je van die opmerkingen: ''je ziet toch ook wel dat dit en dit moet gebeuren? waarom doe je het dan niet?'' ![]()
|
Verwijderd
|
Ik moest helemaal niets doen thuis. Af en toe koken, mijn kamer beetje opruimen (niet schoonmaken), en af en toe eens de tafel dekken o.i.d. Ik was best een verwend nest. En ik vind het achteraf best kut.. want ik had toen ik op mezelf ging bijvoorbeeld geen idee hoe ik moet wassen, ik heb alles zelf uit moeten vinden. Dat is allemaal gelukt en door mijn ouders bezig te hebben gezien destijds weet ik van de meeste dingen wel hoe of wat, maar ik heb gewoon geen routine in de huishoudelijke taken en daar baal ik soms best van!
Dus nee, niet echt tevreden mee. |
![]() |
|
![]() |
ik heb thuis nooit iets moeten doen, maar nu sinds mijn ouders gescheiden zijn moet ik af en toe vaatwasser leegmaken en terug vullen, nekeer eten maken ... en ja nu kot van konijn kuisen
![]() ![]()
|
uhm.... toen ik nog thuis woonde (17/18): spullen opruimen, vuilnisbakken op straat zetten en kleren wassen + ophangen.
Dat vond ik best redelijk, zelfs weinig. Nu doe ik natuurlijk alles zelf. Alleen was mn moeder pasgeleden ziek (een behoorlijke tijd) en moest ze lang rust houden en kon ze niets doen in het huishouden. Toen is het hele huishouden op mijn schouders neergekomen (pa en broertje deden nix) en dat vond ik wel lastig af en toe. Terwijl ik niet eens meer thuis woonde, maarja, je gaat natuurlijk naar huis omdat je ma ziek is en omdat je dan wil helpen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vaak moet ik thuis ook van alles doen(gewone standaarddingen als vaatwasser in / uit ruimen, strijken, was ophangen, ramen wassen ed.) en mijn broertje vind zichzelf dan al zo moe omdat ie de hééle dag al gewerkt heeft (dat ik ook de hele dag werk is dan weer anders, hij zit in de bouw en ik op kantoor en mensen op kantoor doen in zijn ogen niks en worden al helemááál niet moe ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Vroeger moesten mijn zus, mijn broertje en ik gewoon samen afwassen en afdrogen, en onze eigen kamers netjes houden. Ik deed hierbij ook nog de helft van de was, omdat ik graag mijn eigen was wilde doen en dan deed ik ook nog maar wat gezamenlijke was extra. Tegenwoordig woon ik uit huis en als ik in het weekend thuiskom wil ik ook nog wel eens de huiskamer schoonmaken/overal stofzuigen, omdat mijn ouders allebei fulltime werken en mijn zus en broertje niks uitvoeren.
|
Ik woon nu niet meer thuis en moet een huishouden runnen met 7 andere mensen, waar iedereen zijn taken heeft en dit ook uitvoert. Alles is evenredig verdeeld.
Toen ik nog thuis woonde was ik in ieder geval verantwoordelijk voor het schoonhouden van mijn eigen slaapkamer. Verder Elke dag helpen met afwassen, het konijnenhok verschonen, gras maaien en soms koken wat ik ook erg leuk vind om te doen. Ook moest ik soms een was draaien en dit ophangen of de kamers stofzuigen. Woonde overigens alleen met mijn moeder, dus denk dat ik zeker niet te veel heb hoeven doen toen ik thuis woonde.
|
Moeten jullie vaak helpen thuis en welke klusjes moeten jullie dan opknappen?
Ik moest iedere dag afdrogen en soms stofzuigen. Niets boeiends, dus. Vinden jullie het redelijk wat je ouders van je verlangen op dat gebied? Ik was er toen niet blij mee, maar terugkijkend was 't meer dan redelijk. Nu moet ik alles zelf doen. ![]() |
![]() |
|
Ik woon niet meer thuis, maar dat is pas sinds januari dus ik zal toch even je vragen beantwoorden:
Moeten jullie vaak helpen thuis? Ik hoefde bijna niks te doen vond ik zelf Welke klusjes moeten jullie dan opknappen? Ik maakte m'n eigen kamer schoon (dus niet alleen opruimen) en na het eten ruimden m'n broertje en ik samen af. Verder niks... ![]() Vinden jullie het redelijk wat je ouders van je verlangen op dat gebied? Ik vond eigenlijk dat ik belachelijk weinig hoefde te doen, zeker gezien m'n leeftijd. Maar ja... daar ga je niet over zeiken natuurlijk... ![]() Leeftijd staat naast (onder?) m'n nick.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Help! Eigen boek schrijven. xMia.! | 5 | 21-03-2016 19:03 | |
Psychologie |
Ik zie het niet zitten Diamera | 21 | 12-12-2011 23:27 | |
Psychologie |
UIt huis door problemen thuis. Verwijderd | 12 | 08-06-2005 21:10 | |
Psychologie |
Is het weer te druk thuis? Eend | 10 | 01-04-2005 13:51 | |
De Kantine |
Help er zit hars op de grond Ikkuuuuuh | 17 | 22-06-2004 15:24 | |
Psychologie |
Te veel meegemaakt en nog steeds het stopt niet. ik kom er niet overheen. HELP ME!!!! *leintje* | 20 | 12-03-2002 20:35 |