![]() |
|
Hundreds of people in Peru have needed treatment after an object from space - said to be a meteorite - plummeted to Earth in a remote area, officials say.
They say the object left a deep crater after crashing down over the weekend near the town of Carancas in the Andes. People who visited the scene have been complaining of headaches, vomiting and nausea after inhaling gases. But some experts have questioned whether it was a meteorite or some other object that landed in Carancas. "Increasingly we think that people witnessed a fireball, which are not uncommon, went off to investigate and found a lake of sedimentary deposit, which may be full of smelly, methane rich organic matter," said Dr Caroline Smith, a meteorite expert at the London-based Natural History Museum. "This has been mistaken for a crater." A team of scientists is on its way to the site to collect samples and verify whether it was indeed a meteorite. Geologists have called on the authorities to stop people going near the crash site. A local journalist, Martine Hanlon, told the BBC experts did not believe the meteor would make anybody sick, but they did think a chemical reaction caused by its contact with the ground could release toxins such as sulphur and arsenic. An engineer from the Peruvian Nuclear Energy Institute told AFP news agency that no radiation had been detected from the crater. He ruled out any possibility that the fallen object might be a satellite. Afraid Nestor Quispe, the mayor of the municipality to which Carancas belongs, told the BBC that many residents had been affected. "Lots of people from the town of Carancas have fallen ill. They have headaches, eye problems, irritated skin, nausea and vomiting," he said. "I think there's also a certain psychological fear in the community." Local resident Heber Mamani said a bull and some other animals had become ill. "That is why we are asking for an analysis, because we are worried for our people. They are afraid," he said. Another local villager, Romulo Quispe, said people were worried that the water was no longer safe to drink. "This is the water we use for the animals, and for us, for everyone, and it looks like it is contaminated," he said. "We don't know what is going on at the moment, that is what we are worried about." The incident took place on Saturday night, when people near Carancas in the remote Puno region, some 1,300km (800 miles) south of the Peruvian capital, Lima, reported seeing a fireball in the sky coming towards them. The object then hit the ground, leaving a 30m (98ft) wide and 6m (20ft) deep crater. The crater spewed what officials described as fetid, noxious gases. Jorge Lopez, a health director in Puno, told Reuters news agency he had an irritated throat and itchy nose after visiting the site. - Bron: BBC NEWS http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7001897.stm ---------------- Hebben we nu een probleem? Wat voor een maatregelen moeten er genomen worden. Realiseert iedereen zich eigenlijk hoe belangrijk dir voorval is voor ons allemaal? |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Waarom zouden we nu ineens een probleem hebben? Alsof één meteoriet de voorbode is van een gigantische meteoriet. Vernietigende meteorieten zijn al eeuwenlang bekend, of ze nu gifgas bevatten of niet. Bovendien zien astronomen grotere meteorieten al van verre aankomen (alhoewel, je weet maar nooit). Natuurlijk kan een meteoriet een beschaving uitroeien, maar is dat nu ineens nieuws?
Dit voorval betekent helemaal niets.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
overigens is het broeikaseffect een natuurlijk verschijnsel dat zich een x aantal keer heeft voorgedaan in het verleden van de aarde en zich wss voor zal blijven doen zolang er water is op de aarde. de mens draagt wellicht kleine beetjes bij aan de versnelling van het proces.. maar daar blijft het dan ook bij.
|||
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De versterking van het broeikaseffect is waar veel mensen zich niet terecht zorgen over maken. Citaat:
||
bij mijn weten gaat het van warme tijd naar ijstijd, dan van ijstijd naar warme tijd, vervolgens opnieuw van warme tijd naar ijstijd.. etc.
tijdens de warme tijden is er broeikaseffect waardoor de ijskappen langzaamaan steeds meer smelten blablabla.. dat eenmaal gebeurt is een groot deel van het land overspoelt water houdt minder warmte vast dan land.. waardoor de aarde kouder wordt.. dan ontstaan er weer ijskappen etcetera.. etcetera.. Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Broeikaseffect
||
Citaat:
veronderstel je daarmee dat ik dat niet doe? in het verleden van de aarde is er al sprake geweest van hogere waarden van broeikasgassen in de atmosfeer.. door grote vulkaanuitbarstingen.. meteorietinslagen etc.. dit is niet de eerste keer dat de temperatuur stijgt en ijs smelt. en wat de menselijke input betreft, ze blijven daar onduidelijkheid over hebben.. heeft de mens echt een reeel versterkend effect op de gang van zaken of niet? hoe dan ook, ik heb geen wagen, en verspil niet onnodig energie. dus hoef bij mezelf t probleem al helemaal niet te zoeken. daarnaast heb ik een hekel aan de consumptiemaatschappij.. de grootste reden voor massaproductie en (daarbij) energieverbruik wat zorgt voor de uitstoot van co2 etcetera.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
overigens als het zo is dat de mens een grote invloed heeft dan kun je ons in dit geval de natuurramp noemen. maar T_ID ik hou van je ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
het broeikaseffect nog steeds aan de gang is? tijdens die tijden wordt het kouder ipv warmer.. maar oke als je er op doelt dat het een cyclus is die zich blijft herhalen dan ben ik het met je eens. en zeker op termijn zal de aarde ook warmer worden omdat de zon langzaampjes supernova gaat. (wat overigens al aan de gang is) de zon wordt groter, meer warmte naar de aarde. you know the drill. maarja als de aarde het einde van de zon weet te overleven, dan wordt t uiteindelijk heel koud hihi.
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|
okay wat jij wil, dan zijn we een cultuurramp
||
Citaat:
![]() maar goed, dat is een veel betere benaming.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eerst wordt de zon nog, over pakweg vier miljard jaar, een rode reus. Dit houdt in dat hij zo groot wordt dat hij de aarde misschien wel opslokt. Als dit niet gebeurt, zal menselijk leven in ieder geval onmogelijk gemaakt worden door de hitte; de aarde zal dan een lavabol zijn. Daarna wordt de zon een witte dwerg en daarna pas een supernova.
|
als de aarde een lavabol is bestaat ie nog wel. besides als de zon eenmaal een witte dwerg is dooft die lava snel genoeg uit lijkt me.
k vraag me trouwens af of de zon ook een vernietiging van het aards magnetisch veld zal veroorzaken, want als de aarde het overleeft (dan heb ik het niet over de organismen erop) blijft deze dan wel voortbestaan als 'levende' (ofwel actieve) planeet. is het eigenlijk de schatting dat de kern van de aarde langer meegaat dan de zon? oja btw sorrie van dat supernova.. k lees net ergens dat onze zon wss helemaal niet supernova zal gaan ivb met zijn kleine oppervlak.
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ Laatst gewijzigd op 25-09-2007 om 12:24. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
de lava zal stollen als er geen andere bronnen van energie meer in de buurt zijn. of een planneet een planneet is als er geen ster in de buurt is, weet ik niet, er zijn naming-comitees om daarover te ruzieen. anyway, het ontbreken van die zon lijkt me relevanter dan het magnetisch gedrag. kernen die meegaan... je wist dat alles - in goede benadering - uit stukjes spul bestaat, en dat er zoiets als de wet van behoud van materie bestaat, right?
|
ik doel er ook niet op dat de aardkern in het niets oplost..
op een gegeven moment verliest deze alleen aan vermogen.. lava is bijvoorbeeld het gevolg van energie die door de kern uitgestoten wordt. de energie in die kern zal ooit opraken. net zoals de energie in een zon. en er is geen sprake van verdwijning van materie, slechts verandering van de samenstelling van materie. doet me denken aan E=mc2.. de snelheid van de massa veranderd, de snelheid van gasdeeltjes (in bijv de zon of aardkern) is enorm hoog vergeleken met vaste en vloeibare deeltjes.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Tijd voor een stoomcursusje. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
De (vaste) binnenkern is te warm om te magnetiseren. vermoed wordt dat de kern ontstaan is in de tijden dat de aarde in zijn geheel een stuk vloeibaarder was, zodat de zware materialen (ijzer, nickel en nog wat) naar binnen zakten en de lichtere elementen uiteindelijk de aardkorst zijn gaan vormen. dit proces heet planetaire differentiatie. Mind you, dat betekent dat je er dus naast zat toen je zei dat lava het gevolg is van de hete kern: de kern is slechts het heetste stuk lava dat we nog hebben. logisch; het zit aan de binnenkant, en koelt dus als laatste af. In de kern van de aarde is een totaal andere (grotere) orde van grote van temperaturen van toepassing dan hier aan de buitenkant het geval is. wat wil ik daarmee zeggen: het broeikas effect, of de zonnestraling als zodanig, heeft geen enkel significant effect op de temperatuur van de kern. Dat betekent dat je er naast zat toen je zei dat de lava snel zal uitdoven omdat de zon afwezig is. het is dus goed mogelijk dat de aardkern op een gegeven moment helemaal afgekoeld zal raken, en op dat moment zal uiteraard ook het magnetisch veld ophouden te bestaan. ECHTER het omzetten van de aarde in een lavabol dmv. het spectaculaire einde van de zon, zal slechts het proces van planetaire differentiatie opnieuw oproepen, en in die zin zal de aarde er juist door 'opgeladen' worden. dus zelfs als de kern van de aarde eerder uitdooft dan dat de zon stuk gaat, dan zal de aarde het hierom alsnog langer overleven de enige manier waarop het verdwijnen van de zon een effect kan hebben op het aardmagnetsch veld, is door het draaien van de aarde te beinvloeden. Ik vermoedt zelf dat de aarde wel zal blijven draaien, omdat de massa van de zon uiteindelijk slechts wat geconcentreerd wordt. Voor de aarde zal er dus qua zwaartekracht eigenlijk niet veel veranderen. het enige mogelijke einde van de aarde in die zin, zal dus van de acute effecten van de 'ontploffing' afhangen. hopende hiermede uw vraag voldoende duidelijk beantwoord te hebben, zeg ik nog dit: ga nu niet ook nog van die onzin uitkramen over formules waarvan je de betekenis van de symbolen niet eens weet
|
ik heb zin om je op je bek te slaan of erger. je bent een fucking rat, die probeert wijs te doen door mijn uitspraken uit hun verband te rukken. nog erger dan T_ID (die weet niet beter namelijk, dat siert hem)
lava aan de buitenkant van de aarde zal wel degelijk snel uitdoven als de zon een witte ster is.. omdat de ruimte fucking koud is op dat moment. geen warmte meer van de zon wat neerkomt op hele lage temperaturen die ervoor zullen zorgen dat de lava aan de buitenkant van de aarde snel genoeg dooft. t enige stukje in de aarde wat eventueel nog heet blijft is de kern zelf.. omdat die niet afhangt van de warmte van de zon (zover ik weet).. maar zijn eigen verbrandingen.. (of kernfusies whatever) je uitspraak over lava als gevolg van de hete kern is helemaal triest.. tuurlijk in het verre verleden van de aarde bestond deze nog grotendeels dan wel helemaal uit lava.. tegenwoordig echter origineert de lava alleen nog maar vanuit de kern.. en ook alleen maar dankzij de eigenschappen van die kern blijft het heet.. simpel lava dooft binnen afzienbare tijd vanzelf uit.. de kern is meer dan simpelweg een bol van lava en oja k wil niet meer met je discussieren dag JaJ (en wees vervloekt)
||
Citaat:
![]() Omdat iemand je de (terechte) les leest wil je hem op z'n 'bek slaan'? Zal je het later, met jouw intelligentie, nog druk gaan krijgen... Verdiep je eens in hoe ons zonnestelsel werkt. Voordat de zon een witte dwerg wordt, zal hij eerst uitgroeien tot rode reus. Als de baan van de aarde zich dan al niet binnen de omtrek van de zon bevindt (wat ten eerste goed mogelijk is en ten tweede betekent dat de aarde gewoon weg is), zal deze tenminste gewoon compleet smelten. Tegen de tijd dat de zon een witte dwerg geworden is, is er van de aarde sowieso al niks meer over. Je zit er trouwens compleet naast dat er in de kern kernfusies of verbranding plaatsvindt. Er wordt een klein beetje warmte opgewekt dankzei radioactiviteit (kernSPLITSING) dus maar dat is in verhouding nihil. De warmteopname van de zon is ook niet bijzonder veel van invloed op de uitstraling van de aarde, vergeet niet dat ten alle tijden de achterkant van de aarde donker is en dus die warmte niet ontvangt. De aardkorst zelf is de grootste isolator en zorgt ervoor dat het afkoelen gewoon miljarden jaren kost. Over een miljard jaar zitten we hier toch al niet meer. De kern is een bol van vooral nikkel en ijzer, de zwaarste gangbare elementen. De kern is niet waar lava 'origineert', het is niet de reden waarom lava uberhaupt nog vloeibaar is en het levert zeker geen energie op. Laatst gewijzigd op 26-09-2007 om 16:23. |
![]() |
|
het valt te hopen dat dit nergens toe leidende conflict in de toekomst niet meer aan de orde is,
besides buiten dit forum om zijn er niet echt aanleidingen om zulke discussies met mensen aan te gaan. ik heb trouwens een aantal vrienden die vmbo hebben gedaan of dat zelfs niet eens hebben afgemaakt.. die t leven een stuk 'slimmer' aanpakken en meer persoonlijkheid hebben dan tig vwo'ers, danwel universitaire studenten. ik doelde trouwens op die kernspliting.. vandaar het 'whatever' (waarmee k nog eens extra benadrukte dat het me niet veel kan schelen hoe je t noemt) je hebt bij dat laatste gelijk, ik had t mis over het origin van lava.. de aardrijkskunde boeken zitten niet meer zo ideaal in mijn geheugen als ik zou wensen. waar deze discussie uit voortkomt echter.. het feit dat de aardkern niet voor eeuwig 'actief' blijft (en de binnen/buiten mantel niet voor eeuwig warm blijven) valt niet tegen te spreken. de aarde zal, als ze de stervende zon overleeft.. uiteindelijk eindigen als een dooie, inactieve planeet (als er niet ingegrepen wordt door externe krachten) daarbij wil ik je zogenaamde waarheid dat de aarde uiteindelijk 'compleet' smelt van tafel vegen, omdat daar simpelweg geen duidelijkheid over bestaat. men weet niet hoe de aarde zal reageren op de groter wordende zon.. zal de baan van de aarde veranderen bijvoorbeeld? maar ook de aardkern.. zal die in het geval van een enorm dichtbij gepositioneerde rode reus daadwerkelijk smelten? en zo ja.. als dat zou gebeuren, wat voor gevolgen zou dat voor de aarde hebben? het magnetisch veld? de baan van de aarde? de draaiing van de aarde? btw, het lijkt erop dat je wel iets van verstand hebt op dit gebied. maar wat bedoel je bijv met 'is er van de aarde niets meer over'?
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
een witte dwerg produceert toch ook zonlicht? of niet voldoende om een fenomeen als daglicht te verwezenlijken?
maar met 'de aarde smelt' doel je op een soort uiteenvalling van de aarde? of op de vorming van die lavabal die langzaam uitdooft? btw, heb ik ergens ontkend dat ik misschien wel een pauper zou kunnen zijn?
|
watwatwat? eerst schelden, en dan achteraf punt voor punt instemmen met alles wat ik je uitlegde op het moment dat chimera het nog eens voor je uitspelt... jammer vind ik het wel.
om een antwoord te geven op je laatste wilde bewering over de werkelijkheid: Vanwege de kleine oppervlakte straalt een witte dwerg – ondanks de hoge oppervlaktetemperatuur – 100 tot 10.000 maal minder licht uit dan de zon. als je de aarde ter plekke laat smelten, wil dat niet zeggen dat de aarde daardoor uiteen zal vallen, dat komt door de zwaartekracht. denk het beeld van kapitein hadock die in de ruimte een fles wiskey laat vallen: de vloeistof blijft als een bel bij elkaar. dat die bol uitdooft hebben we nu allemaal al een keer evident genoemd.
|
![]() |
|
|