Advertentie | |
|
29-09-2007, 21:47 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Met mbo niveau 1 kan je trouwens echt maar heel weinig...ik vind het niet slecht dat mensen verplicht niveau 2 moeten halen, daar kan je al weer wat meer mee. Alleen moet je dan wel de begeleiding geven die nodig is (en daar ontbreekt het vaak aan). |
29-09-2007, 21:59 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
29-09-2007, 22:01 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
29-09-2007, 22:04 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Scholen verschillen gewoon enorm van elkaar, wat de achterliggende gedachte ervan ook is. |
29-09-2007, 22:07 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder kan ik alleen spreken vanuit mijn eigen ervaring, en dat is dat er bij montessori gewoon enorm weinig tot geen klassikale les is. Dus daar valt ook vrij weinig aan te betwijfelen? |
29-09-2007, 22:10 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt ook LOI aanraden, daar heb je zeker weten heel weinig klassikaal les. |
29-09-2007, 22:11 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
30-09-2007, 17:24 | |
Ik heb op drie montessorischolen gezeten. Twee basisscholen en één middelbare school. De basisscholen waren zelfstandiger dan de middelbare school.
Sterker nog, toen ik in groep 8 zat mocht ik uitleggen hoe mijn werkschema's er uit zagen, aan mensen die bezig waren met het ontwikkelen van de tweede fase (wat voor mensen het precies waren weet ik niet, wellicht gewoon docenten van een middelbare school). Op de basisschool werkte iedereen aan iets anders en op een middelbare school is dat gewoon moeilijker te realiseren. Daar maakte (bijna) iedereen tegelijk SO's en Proefwerken. Terwijl op de basisschool iedereen andere opdrachten maken, aan de hand van hoe ver je gewoon was. Maar daar zaten de niveau's ook gewoon door elkaar.
__________________
♥
|
30-09-2007, 17:28 | |
Mja, ik denk niet dat het probleem zit bij óf zelf werken óf klassikaal onderwijs, ik denk dat het probleem hem zit in het feit dat klassikaal betekend dat de zwakste schakel in de klas het tempo bepaald, en er geen mogelijkheid is voor de mensen die het wél kunnen om zich bezig te houden.
Op de middelbare kon ik ook veel klassen met twee vingers in mijn neus en een half oor open door komen. Dat werkt onderpresteren in de hand. Ik heb letterlijk gehad dat ik me bezig hield met dingen die de stof ver voorbij waren en op mijn donder kreeg dat ik niet zat op te letten bij iets dat oersaai en al lang bekend was. Ja, zo verniel je de lust tot werken vanzelf. Montessorischolen zijn een slechte oplossing voor dat fenomeen omdat de zwakke schakels daarin niet de noodzakelijke discipline en handhaving krijgen en er als dat systeem over de hele linie zou gelden mensen buiten de boot zouden vallen. Ik zie meer in de huidige klassikale vorm met veel meer mogelijkheden voor eigen initiatief en zelf werken. Een werkend systeem naar mijn ervaring. Ik haalde een MBO diploma tijdens de basisschool, had een bevlieging met dinosaurussen en alle kennis daar omheen, volgde een veel te simpel extra programma op de middelbare waarin de Illias lezen centraal stond en kreeg bij Aardrijkskunde in de 4e en 5e vraagstukken uit de (populair-)academische niveau's uit tijdschriften als de Geografie. Dat zijn de tijden dat ik goed presteerde, terwijl de tijden daartussen saaiheid en onderpresteren troef waren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
30-09-2007, 18:52 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik ben het wel met je eens dat er een combinatie moet zijn tussen klassikaal en zelfstandig werken, maar zo'n soort consensus is heel moeilijk te bewerkstelligen. |
02-10-2007, 10:02 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
02-10-2007, 15:23 | ||
Citaat:
__________________
Speak softly and carry a big stick
|
02-10-2007, 15:36 | ||
Citaat:
Zo ergens begin a halverwege de vijfde klas deed ik mijn ogen open omdat we richting examen gingen, resultaat van nauwelijks twee jaartjes een beetje werken was dat ik op één examen het beste van de school was en met twee achten, twee zessen en de rest alleen maar zevens uiteindelijk geslaagd ben. Als het onderwijs iets voor zou stellen en ik niet tot aan de derde klas tijdens en buiten de lessen hoofdzakelijk bezig was met het van me af slaan van klasgenoten die issues hadden zou cum laude slagen zeker geen probleem zijn geweest. Vrij makkelijk zelfs, een uurtje of vijf leren resulteerde al in een 8 of hoger.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
02-10-2007, 15:47 | ||
Citaat:
En dan heb ik nog op een goede school gezeten als ik het mag vergelijken met een paar andere scholen in de buurt. Elders wordt dus een nog lager niveau gehaald.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
02-10-2007, 15:53 | |
Als je twee klassen moet overdoen en je slaagt met hoge cijfers (? ik vind 7 niet erg hoog) is dat best logisch dus. Enige conclusie die je hierop kan trekken is dat jij leerproblemen hebt/had, het is helemaal geen indicatie van hoe moeilijk of makkelijk stof de stof is.
Als je nou alle klassen gewoon was doorgekomen zonder iets uit te voeren had je het op makkelijke stof kunnen gooien maar dat had dan nog altijd meer over jou gezegd dan over de lesstof an sich. Je redenatie is absurd en daar hou ik het op
__________________
Speak softly and carry a big stick
|
02-10-2007, 15:57 | ||
Citaat:
Als ik leerproblemen had was ik nooit geslaagd. Onderpresteren door te makkelijke stof was het echte probleem.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
02-10-2007, 21:01 | |
Verwijderd
|
Dikke zelfoverschatting heeft die jongen last van. Ik ben ook met alle vingers in de neus gewoon rustig door het vwo gewandeld en had een beter rapport dan de heer T_id hier, en dat terwijl ze op de basisschool nog dachten dat ik nog te achtelijk zou zijn voor het vmbo.
Onderpresteren wegens te makkelijke stof is gewoon een ordinair excuus voor onaangepast gedrag dat van die moeders die graag willen denken dat hun koters zwaar intelligent zijn, constant word ingebracht om hun falen te verklaren. Er is niets mis met zitten blijven, maar kom aub niet met van die goedkope smoesjes van het was te makkelijk. Als het zo makkelijk voor je was als je claimt dan had je het gewoon even gedaan. Heb ik ook gedaan en velen met mij. |
03-10-2007, 13:21 | |
Verwijderd
|
Nog even over de MBO 1 versus MBO 2 discussie... kijk eens op www.schoolweb.nl naar wat voor MBO-1 opleidingen er zijn. Dat zijn dingen zoals 'verkoper tankstation' en 'productiemedewerker plaatwerken'. Als MBO-1 echt het moeilijkste is wat iemand kan, dan is diegene waarschijnlijk verstandelijk beperkt of heeft een leerprobleem. En ik neem aan dat voor die groep wel uitzonderingen gemaakt kunnen worden op de tot-18-jaar-doorleren regel, net zoals bv. voor arbeidsongeschikten.
|
03-10-2007, 13:33 | |
Verwijderd
|
Ik ken een meisje dat een MBO niveau 1 opleiding heeft gedaan, maar er is amper werk te vinden met MBO 1. Ze heeft daarom een aantal keer MBO niveau 2 geprobeerd, maar het lukt haar gewoon niet...niet zo zeer qua leerstof, maar meer door andere dingen als sociale vaardigheden, doorzettingsvermogen, enz. Met goede begeleiding zou ze het, misschien wel kunnen.
|
05-10-2007, 19:58 | |
Dit filmpje spreekt boekdelen over het huidige (VMBO-)onderwijs:
http://www.geenstijl.tv/2007/10/vmbo...nd_opinio.html Zie @ geenstijl.tv ook deel één.
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
|
05-10-2007, 20:02 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
05-10-2007, 21:57 | ||
Citaat:
Lees die mail eens van Nadia (http://www.geenstijl.nl/archives/images/nadiameel.jpg) die beweert de Nederlandse taal wel te beheersen, maar intussen wel "deze aanbod" schrijft. Als je vindt dat je iets goed kan, dan moet je niet dat soort domme taalfouten maken, want dan kom je echt niet overtuigend over!! Verder nog: - Daarmee ben ik het helemaal niet mee eens (mee moet weg) - Ik zelf moet aan elkaar vast. - Naar mijn weten is het nog steeds VMBO en niet VmBo - meneer van meijeren staat niet met een hoofdletter geschreven Laatst gewijzigd op 05-10-2007 om 23:00. |
05-10-2007, 22:38 | ||
Citaat:
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
|
05-10-2007, 22:48 | |
Dat is onzin - en dat weet je zelf ook wel. Je kunt geen zes halen op je schriftelijk Nederlands VWO als je niet weet wat 'etcetera' betekent.
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
|
05-10-2007, 23:00 | ||
Citaat:
Het enige excuus wat ik kan bedenken is dat ik best wel moe ben, maarjah zo makkelijk kom ik hier natuurlijk niet mee weg. Hoewel ik zo'n vermoeden heb dat er mensen graag in mijn bericht naar taalfouten zitten te loeren |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Terreur teistert scholier koelieboelie | 191 | 27-06-2005 01:59 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van? Anne | 114 | 02-06-2003 07:06 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Minder of geen geld voor niet-commerciele zenders? LostProphetX | 7 | 30-09-2002 09:07 | |
Psychologie |
stukje over dyscalculie, 'k snap 't niet... Verwijderd | 22 | 03-04-2002 12:17 |