Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2007, 13:45
Soapsie
Soapsie is offline
Volgend jaar begin ik aan mijn eerste jaar en enkele weken geleden heb ik mijn boekenlijst ontvangen. Deze lijst bevat een aantal verplichte boeken en een groot aantal aanbevolen boeken, waaronder met name de leesboeken.

Als ik alle boeken, die op deze lijst voor 't eerste jaar staan, zou bestellen, dan kom ik boven de 1000 euro uit. Dit is voor mijn begrippen behoorlijk veel geld. Natuurlijk hoef je die aanbevolen boeken niet persé aan te schaffen en daarom is mijn vraag:

Is het verstandig ze wel aan te schaffen, zo niet, kun je ze dan gemakkelijk krijgen in bibliotheken o.i.d.?

En als er hier iemand is die toevallig ook Nederlands studeert, gaat studeren of heeft gestudeerd, dan heb ik nog een aantal vraagjes.

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 24-07-2007 om 13:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2007, 17:39
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Misschien handig om er bij te zetten wáár je Nederlands gaat studeren?
Oud 24-07-2007, 19:58
stokj
stokj is offline
Op mijn boekenlijst stonden ook heel veel boeken die (eventueel_) zouden moeten worden aangeschaft (andere studie dan nederlandse taal & cultuur).

Ik vond het ook belachelijk om zoveel te betalen terwijl je de helft van de boeken maar 1 blok of semester nodig had.
Daarom kopieer ik de boeken gewoon bij een copyshop. Is veel goedkoper en goed overzichtelijk. Misschien een idee?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2007, 11:33
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Soapsie schreef op 24-07-2007 @ 14:45 :
Volgend jaar begin ik aan mijn eerste jaar en enkele weken geleden heb ik mijn boekenlijst ontvangen. Deze lijst bevat een aantal verplichte boeken en een groot aantal aanbevolen boeken, waaronder met name de leesboeken.

Als ik alle boeken, die op deze lijst voor 't eerste jaar staan, zou bestellen, dan kom ik boven de 1000 euro uit. Dit is voor mijn begrippen behoorlijk veel geld. Natuurlijk hoef je die aanbevolen boeken niet persé aan te schaffen en daarom is mijn vraag:

Is het verstandig ze wel aan te schaffen, zo niet, kun je ze dan gemakkelijk krijgen in bibliotheken o.i.d.?

En als er hier iemand is die toevallig ook Nederlands studeert, gaat studeren of heeft gestudeerd, dan heb ik nog een aantal vraagjes.

Alvast bedankt!
ik studeer geen nederlands, maar het lijkt me dat je die leesboeken net zo goed bij de bieb kan lenen..
alhoewel het natuurlijk wel leuk is om ze te hebben
Met citaat reageren
Oud 25-07-2007, 22:27
Tink*
Tink* is offline
Ik studeer Nederlands en sommige boeken kun je idd beter kopiëren dan aanschaffen. Althans dat was bij ons zo bij een paar boeken, maar het merendeel had ik toch echt nodig. Die boeken staan ook wel in de letterenbieb, maar het is gewoon makkelijk om te hebben zodat je bv. in de trein kunt studeren. Het verschilt natuurlijk wel per studiestad.
Oud 30-07-2007, 12:27
santje17
santje17 is offline
Ik studeer ook Nederlands, en heb denk ik maximaal 300 euro uitgegeven aan boeken. Een paar secundaire boeken moet je gewoon hebben om goed te kunnen studeren, maar de romans kan je net zo goed uit de bieb halen, als je alles moet kopen ben je inderdaad een hoop geld kwijt, ik ken eigenlijk ook niemand die alle boeken heeft gekocht. Zonde van het geld, terwijl je ze net zo goed kunt lenen.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2007, 18:20
Verwijderd
Citaat:
santje17 schreef op 30-07-2007 @ 13:27 :
Ik studeer ook Nederlands, en heb denk ik maximaal 300 euro uitgegeven aan boeken. Een paar secundaire boeken moet je gewoon hebben om goed te kunnen studeren, maar de romans kan je net zo goed uit de bieb halen, als je alles moet kopen ben je inderdaad een hoop geld kwijt, ik ken eigenlijk ook niemand die alle boeken heeft gekocht. Zonde van het geld, terwijl je ze net zo goed kunt lenen.
Dat, ja. De leesboeken kun je sowieso ook vaak tweedehands krijgen en de lesboeken soms ook wel (helemaal binnen de uni - mensen verkopen vaak boeken uit de eerdere jaren als ze die verder niet meer nodig hebben).
Met citaat reageren
Oud 19-08-2007, 19:52
MH
MH is offline
Ik heb gewoon de meeste boeken via www.dbnl.org of via de plaatselijke bibliotheek gelezen. Overigens draait het zeer zelden om de inhoud, dus heb je er haast meer aan om kritische artikelen erover te lezen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2007, 17:43
tijgerbrood
tijgerbrood is offline
Ik wil komend jaar Nederlandse Taal en Cultuur studeren, ik kan alleen niet kiezen wáár. UvA, VU of toch UU. Buiten dat ik natuurlijk naar open dagen ga, wil ik graag jullie mening hebben over deze opleiding op een van de universiteiten. Wat is het verschil en hoe is de studeerbaarheid (ondanks dat ik deeltijd ga studeren). Ik heb eerder aan de HvA en de HU gestudeerd, waar ik voornamelijk over de HvA niet echt te spreken ben . De universiteiten zijn anders, hoop ik. Please share your story.

Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
Oud 03-11-2007, 18:45
Krynn
Krynn is offline
*doet zwaai*

Ben vierdejaars Nederlands aan de UU. Koop alleen de overzichtswerken (literatuurgeschiedenissen enzo) en leen/kopieer de rest. Scheelt enorm.

Deeltijd is in Utreg vrij goed georganiseerd, in de zin dat de bieb vier avonden per week open is, en het studiepunt rond de inschrijvingsdata ook. Er is zelfs keus in casusvakken. Moderne letterkunde is zo-zo, Middelnederlandse en Vroegmoderne literatuur daarentegen zijn erg sterk vertegenwoordigd. Studielast is redelijk netjes verdeeld. Het jaar is opgedeeld in 4 perioden.

Laatst gewijzigd op 03-11-2007 om 19:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten