Advertentie | |
|
![]() |
||
Beste Kazet Nagorra,
er gaat hier iets mis geloof ik. Pretendeer je de Bijbel beter te kunnen interpreteren dan pakweg de gemiddelde christen of theoloog? Want of je slaat de plank finaal mis, of je moet constateren dat ik een slecht christen ben die zijn goddelijke opdracht negeert. Ik vrees toch dat het eerste het geval is... want ik voel geen enkele aandrang om een ander geweld te plegen. Tof hè! Waarom niet, zul je dan denken? Ik zeg: lees Romeinen 13 (de overheid hanteert het zwaard) en onthou dit: Jezus heeft de wet samengevat in twee geboden: heb uw naaste lief als uzelf en hou van God boven alles. Anyway, we kunnen nog een hele tijd met bijbelverzen gooien, daarbij de context negeren en ze lekker lezen met onze 21-eeuwse bril. Jammergenoeg gaat dat niet werken: de Bijbel is geen Koran, teksten staan niet op zichzelf. Soms moet er Apostolische Geloofsbelijdenis geformuleerd, een samenvatting van wat de Bijbel leert. Deze gaat als volgt: Citaat:
||
Citaat:
Vanuit het oogpunt dat je een ander je religie niet op mag dringen kon dat sowieso al niet, maar goed, zelfs voor dat punt gaat de bijbel al onderuit. Dat gezegd hebbende, moeten we concluderen dat je standpunt geen steekhoudende argumenten heeft, en daarom niet klopt.
|
Verwijderd
|
Nee, ik zeg niet dat je een slecht christen bent. Ik ben er blij om dat je alle passages in de bijbel die oproepen tot al die verschrikkelijke misdaden negeert. Ik zeg alleen dat christenen de bijbel goeddeels negeren en/of selectief interpreteren. Dat moet ook wel, in de bijbel staat immers dat christenen zelf dood moeten (want ze zijn geen joden).
|
![]() |
||
Citaat:
Verder wil ik je vragen op te houden me woorden in de mond te leggen. Ik betoog helemaal niet dat het recht op zelfbeschikking afgeschaft zou moeten worden, ik betoog slechts een inperking. En niet eens alleen vanuit mijn geloof! Ik vind de waarde van het leven namelijk belangrijker dan de waarde van het recht om over jezelf te beschikken. Overigens, in mijn definitie van mens is een embryo ook al een individu, een mens. Nog niet in staat voor zichzelf te spreken of te handelen en daardoor des te kwetsbaarder. Wat is dit voor samenleving, dat de rechten van de allerzwaksten met de voeten getreden worden, simpelweg omdat mevrouw nu nog aan haar carrière werkt. Weet je waar ik respect voor heb? Ik zag gisteren toevallig een uitzending van 'Blauw Bloed', over het Noorse koningshuis. De kroonprinses, Mette-Marit, heeft een zoon. Een zoon van een toevallige flirt met een man die haar niet meer wilde kennen en allang uit haar leven is verdwenen. Ondanks grote druk uit haar omgeving heeft ze geen abortus gepleegd. Dat zou wel makkelijk zijn, ben je er van af, kun je verder met je leven. Nee, zij heeft gekozen haar verantwoordelijkheid te nemen en het kind op te voeden (dat was al voor dat ze de kroonprins ontmoette). Dat is het uitvloeisel van het recht op zelfbeschikking: verantwoordelijkheid nemen voor je daden. In die zin is abortus provocatus in veel gevallen enkel een uitvlucht voor stompzinnig hedonistische mensen. Wel de lusten, niet de lasten. En wat zijn we trots op onze 'paarse' kroonjuwelen... Ik betoog ook niet, en dat is misschien een verrassing voor je, om abortus (de WAZ) af te schaffen. Ik betoog een stevige inperking. In bijzondere gevallen biedt enkel een abortus uitkomst. Bijvoorbeeld als moeder (en kind) in gevaar is. Verkrachting is daarbij een twijfelgeval. Sowieso moet elk geval uitvoerig bekeken worden. Het gaat immers om menselijk leven. Over dat menselijk leven: van biologie heb ik inderdaad weinig kaas gegeten, maar ik weet wel dat die eerste cel, die onstaat na de conceptie, vanaf het begin een blauwdruk bevat van een menselijk wezen en dat het een op zichzelf staand organisme is. Dat kleine celletje is bestemd om mens te worden, vanaf het allereerste begin. Geen andere 'soort' kan daar aan tippen.
||
Citaat:
|
De Bijbel dit, de Bijbel dat. Bla bla bla. Twee millennia van christelijke bijbeluitleg down the drain omdat twee studentjes de hele Bijbel denken te verklaren doormiddel van simplistische en uit zijn verband gerukte citaten. De gemiddelde moslim-apologeet zou het nog beter doen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En als er meerdere goden zijn, hoe weet je dan dat je het tegen de juiste hebt? Wie weet heb je een andere god voor je, die zich uitgeeft voor de christelijke God. Wat dan? ![]() |
![]() |
|||||
Citaat:
Ik denk echter dat je zelf niet in je eigen standpunt geloofd. Als iemand zou betogen dat christen zijn verboden moet worden, dan vind je waarschijnlijk dat een beperking van de vrijheid van godsdienst neerkomt op een afschaffing ervan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je betoogd hiermee dat een verkrachtingsslachtoffer, laten we eens uitgaan van een 14-jarige die zwanger is geraakt na verkracht te zijn door haar stiefvader van 56, gedwongen moet worden dat kind te krijgen, waardoor ze waarschijnlijk onvruchtbaar raakt, haar leven geruineerd is, en ze voor het leven getekend is door het hebben van het kind van iemand die ze hoort te haten. Is dat jouw ideaalbeeld? Jij wilt daar schuldig aan zijn?
|
Verwijderd
|
Ursa: misschien dat zeg maar, het merendeel van de nederlandse bevolking de denkbeelden die jij hebt niet zo aanhangen.
Ik ben sowieso van mening dat je niet iemand kan dwingen tot het krijgen van het kind, en dwingen doe je feitelijk als je de mogelijkheid tot het wegnemen van in een hoe-zullen-we-het-zeggen... pre-bewust stadium laat weghalen. Het enige wat je daarmee in de hand werkt is meer "miskramen" (van de trap vallen, kuch) of andere manierne ervanaf te raken, bijvoorbeeld te vondeling leggen ofzo. Wil je dát? |
![]() |
|||
Citaat:
in wezen moet je trouwens ook alle geboden houden = zonder zonden zijn. dat is de onmogelijkheid waar jezus nu net voor gestorven is. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
||
@ Martijn1985: je hebt gelijk, ik weet er dus maar weinig van af. Op één puntje wil ik nog wel ingaan:
Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als jij zonder goede reden een grondrecht wil afschaffen moet je ook bereid zijn andere grondrechten op te geven. Dat ben je klaarblijkelijk niet, wat jouw betoog maakt tot hypocriet, en iets waar je dus feitelijk zelf niet eens in geloofd als het een andere context betreft. Je kunt immers niet stellen dat jij wel grondrechten verdient en anderen niet. Dus wat zal het worden voor je standpunt? Hebben mensen rechten, of niet? Citaat:
Citaat:
Oh, en natuurlijk omdat de realiteit waar die ideeën op neer komen monsterlijk, middeleeuws en het volstrekt tegenovergesteld is van alles waar ik als liberaal voor sta. Om de een of andere reden zie ik mezelf namelijk niet naast een zwanger verkrachtingsslachtoffer staan met de verklaring "Ja, da's je eigen schuld, want dan had je maar geen kort rokje aan moeten trekken, en abortus mag je ook niet want dat is niet zoals god het bedoeld heeft. Je moet maar leven met het feit dat die verkrachter de ultieme macht over je heeft verkregen." Jij wel?
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Uiteraard zullen ze daarover klagen; het toont aan dat hun standpunt immoreel is.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Daar hebben 'we' een hele mooie paradox voor, gebaseerd op het feit dat God alles weet en de kennis van de mens beperkt is. In feite staat ons leven deterministisch vast: God weet alles al. Maar wij moeten de keuze maken en weten vantevoren de uitkomst niet. Onze keuze is dus wel degelijk reëel. Daarbij zorgt God er niet voor dat jij de keuzes maakt die Hij wil dat je maakt, nee: wij maken de keuzes maar God weet wat de uitkomst is. Als wij Gods kennis zouden bezitten, zouden we idd geen keuzevrijheid hebben. Maar door onze onwetendheid zijn we vrij.
|
@ T_ID: zolang je m'n woorden blijft verdraaien om ze tegen me te gebruiken heeft het w.m.b. weinig zin om in discussie te blijven. Gelukkig heb je een aantal zinnige dingen gezegd die het overwegen waard zijn. Verder vind ik dat je op een bepaald vlak oogkleppen op hebt: je meent uitspraken te kunnen doen over christenen en hun invloed in de maatschappij, maar je laat vooral zien niet zo veel van het christendom af te weten. Vergeet niet dat er een verschil is tussen 'de' opvattingen van een religie en die van de gelovige. Elke gelovige verschilt daar weer in, net als ieder ander. Het gaat er niet om 'waar' iemand zijn ideeën of mening vandaan haalt, maar hoe hij/zij er mee omgaat.
|||
Citaat:
Vervolgens maak je mij verwijten als ik daar op wijs? Misschien zou je eerst de immoraliteit van je standpunt moeten beseffen alvorens naar mij te wijzen. Citaat:
Jij weet waarschijnlijk meer over het reciteren van doctrine dan ik. Maar goed, dat is iets heel anders.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
If so, het belang van een omgeving die er voor je is is zelfs be 'lichtere' dingen als een aanranding onmogelijk te onderschatten. Als de omgeving a la Ursas standpunt massaal roept dat je dan maar geen kort rokje aan had moeten trekken en je dat kind gezien je zondige gedrag maar op moet voeden is iemand getekend voor het leven met een keur aan psychische aandoeningen. Vandaar dus ook de volstrekte belachelijkheid van in willen grijpen in het recht te beschikken over het eigen lichaam. Het is al een bewogen beslissing. Het laatste dat je nodig hebt zijn nog wat extra onnodige trauma's door priesters en overheidsambtenaren die ermee bemoeien.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Mijn ervaring is zelfs dat atheïsten beter zijn in het herleiden van de oorsprong van zo'n stelling omdat veel gelovigen zich laten verleiden tot het reciteren van dogma's die destijds bedacht zijn om het echte motief te verhullen.
||
![]() |
Citaat:
(2) What about rechten van het kind? Ik vind niet dat een individu VERMOORD mag worden... (3) weet ik niet.... (4) Women on waves.... wat een treurige lui. Beetje kinderen vermoorden. Zorg liever dat mensen niet ongewenst zwanger worden. En dan beetje zielig net buiten territoriale wateren van een land gaan zitten. Niveau: piratenzender. Heel zielig! |
Advertentie |
|
![]() |
|
|