Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2007, 18:39
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Is het dan niet makkelijker om een van die andere dingen te halen? Een diploma bijvoorbeeld? Als je daarmee een fout maakt maakt het niet uit, maar als je in het verkeer wegens jouw problemen een fout maakt kan je daar andere mensen mee in gevaar brengen. .
Er zit wel een kern van waarheid in, maar als ik na de vele gezakte examens alsnog zou slagen dan ben ik volgens het CBR officieel geschikt genoeg bevonden om met mijn klachten veilig een auto te kunnen en mogen besturen. Ik had ook al mijn psychische klachten kunnen verzwijgen, maar wil op een legale manier mijn rijbewijs halen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2007, 18:44
Verwijderd
Ja, officieel. Maar als je er in de praktijk zoveel moeite mee hebt..

In ieder geval, hier gaat het goed. Heb een einddatum en in de bebouwde kom rij ik volgens mijn instructeur perfect. Moet nog werken aan het op tijd snelheid minderen als ik af ga slaan zodat ik niet met de koppeling in door de bocht moet. Vandaag een lang stuk snelweg gereden, erg goed om eens langer dan een paar KM te rijden zodat je wat meer kan en moet doen. Verder nog de bijzondere verrichtingen perfectioneren en dan afrijden maar.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 21:33
Lethe
Lethe is offline
Ik vind het ook lastig om de koppeling al voor de bocht omhoog te hebben Heb jij al vaak bijzondere verrichtingen geoefend? Ik pas 1 keer en ik ga in januari afrijden. Volgens mijn instructeur zijn die verrichtingen niet zo moeilijk, maar ja, ik moet ze wel geoefend hebben natuurlijk. Morgen maar weer eens over beginnen.
Oud 19-11-2007, 21:52
Verwijderd
Meestal doe ik er wel 1 of 2 per les. Ik vind ze op zich ook niet zo moeilijk, alleen het precies op het juiste moment insturen/draaien heb ik nog wat moeite mee. 1x lijkt me wat weinig, zou ik zeker over beginnen..
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 01:46
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Meestal doe ik er wel 1 of 2 per les. Ik vind ze op zich ook niet zo moeilijk, alleen het precies op het juiste moment insturen/draaien heb ik nog wat moeite mee. 1x lijkt me wat weinig, zou ik zeker over beginnen..
Ongelofelijk maar waar, de bijzondere verrichtingen doe ik tot zowel mijn eigen verbazing, maar vooral van de instrukteur juist zeer goed!

De meest gebruikte en makkelijkste manier van insturen bij achteruit fileparkeren is insturen naar rechts zodra de bovenkant van de achterbank van de auto (denkbeelding) gelijkstaat aan de achterkant van de auto waar je achter wilt komen. Zodra je rechterbuitenspiegel (denkbeeldig) gelijk staat met de auto waar je achter wilt staan, meteen sterk terugsturen naar links. Dit alles met slippende koppeling doen.

Wel eerst zorgen dat je ongeveer 50 cm recht naast de auto komt te staan voordat je achteruit gaat fileparkeren.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 05:43
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Wel eerst zorgen dat je ongeveer 50 cm recht naast de auto komt te staan voordat je achteruit gaat fileparkeren.
Vergeet je liniaal niet op je examen!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 07:40
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ahh, de bijzondere verrichtingen! Geweldig! Op mijn TTT moest ik fileparkeren en keren op de weg. Nou, het fileparkeren mislukte en bij het keren heeft de examinator notbene een beetje geholpen en guess what: ik kreeg vrijstelling.
Dus nu heb ik mijn rijbewijs, maar je moet me echt niet vragen om de auto ergens te parkeren.... Sneu vind ik dat, en dat voor zo'n gerenommeerde rijschool!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 09:40
Verwijderd
Citaat:
Ongelofelijk maar waar, de bijzondere verrichtingen doe ik tot zowel mijn eigen verbazing, maar vooral van de instrukteur juist zeer goed!

De meest gebruikte en makkelijkste manier van insturen bij achteruit fileparkeren is insturen naar rechts zodra de bovenkant van de achterbank van de auto (denkbeelding) gelijkstaat aan de achterkant van de auto waar je achter wilt komen. Zodra je rechterbuitenspiegel (denkbeeldig) gelijk staat met de auto waar je achter wilt staan, meteen sterk terugsturen naar links. Dit alles met slippende koppeling doen.

Ik weet hoe het moet, en ik kom ook wel in het vak, alleen niet recht genoeg naar mijn zin (tik vaak net even de stoeprand aan).
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 10:53
Verwijderd
Citaat:
Ik weet hoe het moet, en ik kom ook wel in het vak, alleen niet recht genoeg naar mijn zin (tik vaak net even de stoeprand aan).
Dat perfectionistische zal er wel af gaan als je je rijbewijs hebt. Tegenwoordig vind ik het wel best als ik m'n auto überhaupt gefileparkeerd krijg (heb geen stuurbekrachtiging dus je stuur je kapot ).
Als het ding half op de weg staat dan even heen & weder zodat ie alsnog redelijk fatsoenlijk staat maar als ie staat, staat ie.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 13:08
Hakuna
Hakuna is offline
Eindelijk eens een beetje 'positief' nieuws te melden omtrent mijn rijopleiding. Heb om 3 december as een (verplichte) afspraak met de pychiater AMA Groot, hier hoef ik gelukkig geen 130 euro voor te betalen omdat ik de tip kreeg een verwijskaart te halen bij mij huisarts (dus gratis). Het gesprek zal ongeveer 20/25 minuten duren en heeft volgens de assistente van die arts in mijn geval niet veel om handen, maar moet er toch heen gaan. Een sterke troef is dat ik op de eigen verklaring alle vragen met NEE heb beantwoord en dat een andere arts mij fysiek goed heeft verklaard op de eigen verklaring tevens heeft mijn huisarts een verklaring heeft opgesteld dat ik geen medicatie oid gebruikt, bij het gesprek zal de psychiater dan ook geen twijfels hebben dat ik een probleem zou hebben met midicatie of drugs. Tot slot kreeg ik wat tips om proberen zo zelfverzekerd over te komen en bij kennismaking bv al een goede handdruk geef en de arts zoveel mogelijk aankijk tijdens het gesprek. Maar het belangrijkste is dat ik op alle vragen (volgens de DSM IV criteria) zoveel mogelijk met nee beantwoord en deze in positieve zin betrekt bij de vraagstelling. In mijn geval is de vraagstelling...Ben ik psychisch geschikt om een auto te mogen besturen.

Ik heb met 2 instrukteurs gesproken die deze arts persoonlijk kennen en hebben mij gerust gesteld dat die arts echt niet uit is om mij ongeschikt te verklaren, het is eigenlijk meer een standaard formaliteit om het CBR gerust te stellen.

Als het advies luidt dat er bv een rijtest aanbevolen wordt dan ben ik tevens geschikt bevonden.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 13:12
Balance
Balance is offline
Jeetje, als je nou eens gewoon alle vragen eerlijk beantwoord met wat er in je op komt, ipv rekening te houden met de DSM criteria
Oud 20-11-2007, 14:38
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Jeetje, als je nou eens gewoon alle vragen eerlijk beantwoord met wat er in je op komt, ipv rekening te houden met de DSM criteria
Zit een kern van waarheid in, maar let op!

bv de vraag...Bent u gauw afgeleid als u ergens mee bezig bent?

Hier zal ik op antwoorden bij de arts dat ik tijdens de rijlessen al mijn aandacht op de weg wil houden en zoveel mogelijk alles wil zien.

Ook de vraag...Wordt u snel boos of aggressief?

Hier zal ik op antwoorden dat ik met niemand ruzie heb en dat ik vooral in het verkeer mijzelf niet opdring of ongepast terug ga reageren op andere weggebruikers.

Als de arts vraagt waarom ik in de WAO zit zal ik antwoorden dat dit niet relevant is omdat dit niet van toepassing is op de vraagstelling. Uiteraard zal de arts mij ook niet verplichten hier dieper op in te gaan, immers het gesprek duurt niet langer dan 20/25 minuten.

Waarschijnlijk zal ik ook een paar eenvoudige testjes moeten doen zoals, ga eens op je tenen staan. Of knijp eens in mijn hand.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Zit een kern van waarheid in, maar let op!

bv de vraag...Bent u gauw afgeleid als u ergens mee bezig bent?

Hier zal ik op antwoorden bij de arts dat ik tijdens de rijlessen al mijn aandacht op de weg wil houden en zoveel mogelijk alles wil zien.
Dat is toch helemaal geen antwoord.. en ik mag hopen dat die arts dat ook ziet, anders stelt het inderdaad niets voor.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Dat perfectionistische zal er wel af gaan als je je rijbewijs hebt. Tegenwoordig vind ik het wel best als ik m'n auto überhaupt gefileparkeerd krijg (heb geen stuurbekrachtiging dus je stuur je kapot ).
Als het ding half op de weg staat dan even heen & weder zodat ie alsnog redelijk fatsoenlijk staat maar als ie staat, staat ie.
Haha, ja dat denk ik ook wel. Je hoeft het ook maar 1x goed te doen op je examen en daarna maakt het allemaal niet meer uit.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 15:57
Balance
Balance is offline
Whaha, jij schat de artsen wel heel laag in Cornel
Denk je nou dat ze in die jaren studie nooit hebben geleerd dit soort non-antwoorden (want je geeft gewoon geen antwoord op de vraag!) te negeren? Ze gaan heus wel verder vragen hoor. En in 20-25 minuten kun je héél veel vragen stellen en nog veel meer observeren.
Oud 20-11-2007, 16:17
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Dat is toch helemaal geen antwoord.. en ik mag hopen dat die arts dat ook ziet, anders stelt het inderdaad niets voor.
Geef dan een advies welk antwoord ik dan wel op die vraag moet geven.

Heb nog tot 3 december de tijd om mij voor te bereiden.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Geef dan een advies welk antwoord ik dan wel op die vraag moet geven.

Heb nog tot 3 december de tijd om mij voor te bereiden.
Gewoon, de waarheid? Dus ja of nee, met eventueel een toelichting.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 16:25
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Whaha, jij schat de artsen wel heel laag in Cornel
Denk je nou dat ze in die jaren studie nooit hebben geleerd dit soort non-antwoorden (want je geeft gewoon geen antwoord op de vraag!) te negeren? Ze gaan heus wel verder vragen hoor. En in 20-25 minuten kun je héél veel vragen stellen en nog veel meer observeren.
Ik geef wel degelijk antwoord op de vraag, hoe ik mij prive thuis gedraag is niet relevant en hoef ik ook niet dieper op in te gaan. De arts wilt alleen weten hoe ik mij psychisch in het verkeer zou gedragen.

Je schrijft iets over observeren, licht dit eens nader toe. Hij zal waarschijnlijk letten of ik (on)rustig zit of ongecontrolleerde hand of voet bewegingen maakt.

Maar uiteindelijk is toch van belang of hij in die korte tijd kan bepalen of ik psychisch geschikt ben om een auto te mogen besturen. Een praktische rijtest is eigenlijk nog de meest betrouwbare methode of iemand nou wel of niet kan rijden.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 17:22
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Een praktische rijtest is eigenlijk nog de meest betrouwbare methode of iemand nou wel of niet kan rijden.
Precies. En aangezien jij al 7 of 8 keer gezakt bent voor je praktijkexamen, lijkt me het antwoord op die vraag in jouw geval simpel.
Oud 20-11-2007, 17:31
Lyne
Lyne is offline
Ik heb hier niet meer in gekeken sinds ik gezakt ben, maar het ging vooral om een boel kleine dingetjes bij elkaar. Plus dat die instructeur zat te kloten met wat hij wilde, hij wilde me rechtdoor hebben en stuurde me vervolgens een baan op voor linksaf. Dus ik moest weer naar de rechterbaan, en was ondertussen zo nerveus dat ik een auto niet zag aankomen. Ingreep, gezakt.

Het was niet superslecht, maar het hagelde ook keihard en ik ging al de auto in van, ik ga zakken.

28 januari mag ik pas weer op, dat is echt balen, want dan is het winter en ik wil niet dat het dan glad is ofzo.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 17:47
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Precies. En aangezien jij al 7 of 8 keer gezakt bent voor je praktijkexamen, lijkt me het antwoord op die vraag in jouw geval simpel.
Bij de beoordeling van rijgeschiktheid wordt niet gekeken hoevaak een leerling gezakt is, anders zou iedereen die bv 5 keer gezakt is nooit meer op examen mogen gaan. het CBR hanteerd dit als wettelijke regel.

4 keer gezakt binnen 5 jaar wordt BNOR, bij BNOR geldt geen limiet wat het aantal gezakte examens betreft.

De psychiater zal dan ook niet oordelen dat ik op grond van de 8 gezakte examens ongeschikt zou zijn. Hij zal hooguit vragen waarom ik gezakt ben, maar dat is niet relevant aan de vraagstelling.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 18:36
Dith
Dith is offline
Oke Cornel, misschien gaat dit vreselijk klinken maar... denk jij nooit aan de veiligheid van ándere weggebruikers?
Ik bedoel, heel leuk dat jij via een boel bullshitomwegen alsnog je rijbewijs mísschien kan halen (aangezien het systeem zo in elkaar zit dat zelfs de meest grote mongolen het alsnog kunnen halen ga ik er vanuit dat jij het vast ook wel gaat halen), maar denk jij nou echt dat jij véilig de weg op kan in je eentje? Plus, hoe jij je thuis gedraagt, zo gedraag jij je echt ook wel in de auto hoor. Vind het een beetje een nonargument van je om te zeggen dat de psychiater er niks mee te maken heeft hoe jij privé bent want als jij gewoon jezelf fatsoenlijk/beheerst in een auto kan gedragen waarom zou het dan zo vreselijk moeilijk zijn om dat ook thuis te doen?
Echt, het spijt me zeer, maar ik hoop écht dat jij rijongeschikt wordt verklaard voor de veiligheid van andere mensen.
Oud 20-11-2007, 18:42
Verwijderd
Citaat:

De psychiater zal dan ook niet oordelen dat ik op grond van de 8 gezakte examens ongeschikt zou zijn. Hij zal hooguit vragen waarom ik gezakt ben, maar dat is niet relevant aan de vraagstelling.
Als de vraagstelling is of je psychisch geschikt bent om auto te rijden is het toch behoorlijk relevant om te weten waarom je 8 keer gezakt bent?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 19:09
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Oke Cornel, misschien gaat dit vreselijk klinken maar... denk jij nooit aan de veiligheid van ándere weggebruikers?
Ik bedoel, heel leuk dat jij via een boel bullshitomwegen alsnog je rijbewijs mísschien kan halen (aangezien het systeem zo in elkaar zit dat zelfs de meest grote mongolen het alsnog kunnen halen ga ik er vanuit dat jij het vast ook wel gaat halen), maar denk jij nou echt dat jij véilig de weg op kan in je eentje? Plus, hoe jij je thuis gedraagt, zo gedraag jij je echt ook wel in de auto hoor. Vind het een beetje een nonargument van je om te zeggen dat de psychiater er niks mee te maken heeft hoe jij privé bent want als jij gewoon jezelf fatsoenlijk/beheerst in een auto kan gedragen waarom zou het dan zo vreselijk moeilijk zijn om dat ook thuis te doen?
Echt, het spijt me zeer, maar ik hoop écht dat jij rijongeschikt wordt verklaard voor de veiligheid van andere mensen.
Je zou wel eens gelijk kunnen krijgen, maar ik heb al besloten om bij ongeschiktheid bezwaar aan te tekenen en een herkeuring aan te vragen. Ben zelfs bereid de ombudsman in te schakelen en/of eventueel een advocaat om de zaak voor de rechter te brengen. Mijn instrukteur wilt dan in dit geval voor mij opkomen als getuige deskundige.

Vertel mij dan waar je het op baseeerd hoe ik mij thuis gedraag. Thuis gedraag ik mij zoals ik mij voel en denk en dat gaat geen enkele arts geen flikker aan.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 19:38
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Ben zelfs bereid de ombudsman in te schakelen en/of eventueel een advocaat om de zaak voor de rechter te brengen.
En dat kun jij natuurlijk makkelijk betalen.
Oud 20-11-2007, 19:57
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
En dat kun jij natuurlijk makkelijk betalen.
Ben er wel alvast voor het sparen in geval dat.

Maar ik blijf positief dat het gesprek niet veel voor zal stellen, en dat ik hooguit nog een rijtest moet doen.

Trouwens bij het CBR is mij verteld dat je een negative uitslag altijd recht heb op een rijtest afgenomen door een deskundige van het CBR, die service is gratis en kost mij alleen maar de huur van de lesauto (prijs van 1 rijles)

Het CBR verklaard iemand pas volledig ongeschikt als ik 2 keer de rijtest onvoldoende zou doen en een herkeuring van een tweede psychiater ook negatief zou zijn. Maar mijn instrukteur heeft al vaker rijtesten meegemaakt en hij vertelde mij dat ik bij een eventuele rijtest niet beter hoef te rijden dan een gewone rijles, immers het is geen examen. Bij de rijtest wordt alleen gekeken of ik normaal mijn handen, voeten en gezichtsvermogen kan gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 20:29
luchtballon
luchtballon is offline
Dus als het niet zo veel voorstelt maak je dan fucking niet zo druk en antwoord gewoon eerlijk. Ook de rest van je situatie is daarbij van belang (soms), en laat gewoon weten dat je bereid bent over je problemen te praten om je rijbewijs te halen.
Oud 20-11-2007, 20:47
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Dus als het niet zo veel voorstelt maak je dan fucking niet zo druk en antwoord gewoon eerlijk. Ook de rest van je situatie is daarbij van belang (soms), en laat gewoon weten dat je bereid bent over je problemen te praten om je rijbewijs te halen.
Ik heb net even gebeld met mijn instrukteur en hij zij tegen mij dat mocht de arts vragen waarom ik onrustig ben dat ik gerust kan antwoorden dat ik zenuwachtig ben omdat van dit gesprek voor mij veel vanaf hangt, die psychiater weet ook wel dat ik ADHD en autisme heb (via het CBR dossier) en verlangt niet dat ik tijdens het gesprek anders ga doen.

Mijn ervaring in het verleden met psychologen is dat ze je gerust willen stellen voor en tijdens het gesprek en dat ze niet uit zijn om onrust te zaaien bij patienten. Ik neem aan dat deze arts mij probeert gerust te stellen tijdens het gesprek.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 21:04
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Mijn ervaring in het verleden met psychologen is dat ze je gerust willen stellen voor en tijdens het gesprek en dat ze niet uit zijn om onrust te zaaien bij patienten. Ik neem aan dat deze arts mij probeert gerust te stellen tijdens het gesprek.
Ja, die arts is er niet om je te 'naaien' en probeert jou dus gerust te stellen om een 'eerlijk' onderzoek te doen, en jij gaat dan sociaal-gewenste antwoorden geven, zodat hij je tenminste rijgeschikt kan verklaren... Dat lijkt me niet kloppen. Als je rijgeschikt bent, zal hij je die verklaring echt wel geven, en als je het echt niet bent, dan is het ook heel terecht dat je die verklaring niet krijgt. Wat voor een teleurstelling dat dan ook teweeg zal brengen.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 21:29
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Ja, die arts is er niet om je te 'naaien' en probeert jou dus gerust te stellen om een 'eerlijk' onderzoek te doen, en jij gaat dan sociaal-gewenste antwoorden geven, zodat hij je tenminste rijgeschikt kan verklaren... Dat lijkt me niet kloppen. Als je rijgeschikt bent, zal hij je die verklaring echt wel geven, en als je het echt niet bent, dan is het ook heel terecht dat je die verklaring niet krijgt. Wat voor een teleurstelling dat dan ook teweeg zal brengen.
Van dit gesprek hangt voor mij heel veel af, het is niet vreemd dat ik mij erg onzeker voel en erg gespannen en nerveus ben. Hopelijk houdt de psychiater hier rekening mee.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Van dit gesprek hangt voor mij heel veel af, het is niet vreemd dat ik mij erg onzeker voel en erg gespannen en nerveus ben. Hopelijk houdt de psychiater hier rekening mee.
Die psychiater maakt zo vaak zenuwachtige mensen mee, daar houdt ie echt wel rekening mee. Zolang jij je gewoon gedraagt zoals altijd en eerlijk antwoord geeft is er niets aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 13:52
TopDrop
TopDrop is offline
Waarom ga je niet gewoon een diploma halen voor een leuke opleiding ofzo? Waarom ga je proberen op de moeilijkste manier tóch je rijbewijs te halen? Het kost echt heel veel geld, en het lijkt me toch niet fijn om via een rechter te moeten horen dat je je rijbewijs mag halen Het feit dat je nu, na ál die lessen en examens, nog stééds niet op examenniveau rijdt, lijkt me toch wel heel veel zeggen over je rijvaardigheid.

En dan heb je straks dat roze dingetje, en dan heb je geen geld om een auto van te betalen

En je zegt ook dat je op legale wijze je rijbewijs wil halen, maar je gaat wel sociaal wenselijke antwoorden geven bij die psych?
Oud 21-11-2007, 14:01
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Ik vind het ook lastig om de koppeling al voor de bocht omhoog te hebben Heb jij al vaak bijzondere verrichtingen geoefend? Ik pas 1 keer en ik ga in januari afrijden. Volgens mijn instructeur zijn die verrichtingen niet zo moeilijk, maar ja, ik moet ze wel geoefend hebben natuurlijk. Morgen maar weer eens over beginnen.
Dat met die koppeling is een kwestie van oefenen In het begin was ik ook 'bang' om terug te schakelen, omdat het voor mijn gevoel te lang duurde en ik dan allang door die bocht zou zijn. Maar als je wat sneller en soepeler schakelt, dan heb je dat in een seconde gedaan. Gewoon oefenen

Die verrichtingen zijn inderdaad niet zo heel moeilijk nee. Mijn instructrice zei dat het niet zo belangrijk was dat je die verrichtingen perfect uitvoert, als je maar ALTIJD héél goed om je heen blijft kijken. Als je een verrichting uitvoert, en er komt ander verkeer aan, dan moet je stoppen.

Tijdens mijn eerste examen ging fileparkeren echt perfect Ik had mijn auto echt precies achter die andere auto geparkeerd Bij mn tweede examen stond ik scheef en kwam ik met mn band tegen de stoep. Maar dat is niet zo erg, als je dus maar blijft kijken

Citaat:
Inderdaad ook een kwestie van vaak doen. Bij mij lukte het op een gegeven moment niet meer, en toen moest ik in 1 les 5x fileparkeren, en toen lukte het weer

Citaat:
Ik heb hier niet meer in gekeken sinds ik gezakt ben, maar het ging vooral om een boel kleine dingetjes bij elkaar. Plus dat die instructeur zat te kloten met wat hij wilde, hij wilde me rechtdoor hebben en stuurde me vervolgens een baan op voor linksaf. Dus ik moest weer naar de rechterbaan, en was ondertussen zo nerveus dat ik een auto niet zag aankomen. Ingreep, gezakt.

Het was niet superslecht, maar het hagelde ook keihard en ik ging al de auto in van, ik ga zakken.

28 januari mag ik pas weer op, dat is echt balen, want dan is het winter en ik wil niet dat het dan glad is ofzo.
Dat is wel slecht van die instructeur. Ik haalde op een gegeven moment een vrachtwagen in, en hij dacht dat ik het niet zou halen voor het volgende kruispunt, dus om mij ruimte te geven om die manouvre af te maken, mocht ik rechtdoor ipv rechtsaf Maar ik haalde het wel.

Oh, bij mij examen ging het ook kéihard regenen en hagelen. Ik vond dat eigenlijk juist helemaal niet erg. Want dan 'mag' je te zacht rijden. Als je door woonwijken rijdt, rij ik liever wat zachter dan toegestaan. Maar ik weet niet of die examinator dat wel zo flex vindt. Maar omdat het zo hard ging hagelen, moest ik wel zachter rijden Het enige kutte was, dat mijn buitenspiegels helemaal onder de druppels zaten en ik dus niks meer kon zien.

Dat lange wachten op je volgende examen is het kutst ;x Vond ik tenminste. Dan raak je er weer helemaal uit.
Oud 21-11-2007, 14:15
Lyne
Lyne is offline
Hmja, ik vond het opzich niet supererg om te zakken, ik vind het erger dat ik weer opnieuw een examen moest betalen (en dat ik zo lang moet wachten) want ik heb geen geld meer voor mijn rijlessen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 14:53
Dith
Dith is offline
Citaat:
Je zou wel eens gelijk kunnen krijgen, maar ik heb al besloten om bij ongeschiktheid bezwaar aan te tekenen en een herkeuring aan te vragen. Ben zelfs bereid de ombudsman in te schakelen en/of eventueel een advocaat om de zaak voor de rechter te brengen. Mijn instrukteur wilt dan in dit geval voor mij opkomen als getuige deskundige.

Vertel mij dan waar je het op baseeerd hoe ik mij thuis gedraag. Thuis gedraag ik mij zoals ik mij voel en denk en dat gaat geen enkele arts geen flikker aan.
Oke, kan ik hieruit eigenlijk min of meer opmaken dat jij het behalen van jouw rijbewijs belangrijker vindt dan het eventueel schade toebrengen tot andere weggebruikers? Want ik heb echt het idee dat jij zo gefixeerd bent op dat roze papiertje (pasje, whatever) dat het je geen bal meer uitmaakt of het wel verantwoord is of niet...

En ik neem aan dat jij je thuis niet "normaal" (naar de maatstaven van de maatschappij) kan gedragen anders zou je ook geen stempel ADHD + Autisme hebben, denk je wel? En naar mijn mening neem je je privégedrag echt wel mee in je auto, ook al wil je nog zo graag van niet, want dat doet iedereen dus daar heeft die arts wel héél veel aan lijkt me zo hoor.

En ik zeg dit echt niet om jou persoonlijk aan te vallen ofzo, natuurlijk is het relaxed om je rijbewijs te halen als je al zo'n "mislukkeling" bent maar ik vind het gewoon vreselijk onverantwoord als ik dit allemaal lees van jou.
Oud 21-11-2007, 16:23
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Hmja, ik vond het opzich niet supererg om te zakken, ik vind het erger dat ik weer opnieuw een examen moest betalen (en dat ik zo lang moet wachten) want ik heb geen geld meer voor mijn rijlessen.
Dat ook ja Ik had een pleisterpakket genomen. Vijf extra lessen en een nieuw examen. Maar dat kostte ook weer 420 euro ofzo
Oud 21-11-2007, 16:52
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Dat ook ja Ik had een pleisterpakket genomen. Vijf extra lessen en een nieuw examen. Maar dat kostte ook weer 420 euro ofzo
Heb vandaag weer een pakket van 10 lessen genomen (en nog rijles gehad) Tot de definitieve uitslag van de psychiater (of beter gezegt het CBR) blijf ik doorlessen (zit inmiddels al boven de 200 lessen). Om een misverstand uit de wereld te helpen, navraag bij het CBR leert mij dat niet de psychiater beslist of ik (on)geschikt verklaard wordt, maar het CBR beslist. Het advies van de psychiater is niet 100% bindend, wel belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 17:26
luchtballon
luchtballon is offline
@lyne: Dat is echt heel zuur en zonde als je geen geld meer hebt. Ik was daarom ook zo blij dat ik mn examen de 2e keer haalde, want dan zou ik ook moeten stoppen. Ik zou dan echt proberen om nog ergens geld te lenen (ouders, ibg?) om door te gaan (als de kans wel groot is dat je slaagt) want anders zakt het weer weg en heb je weer meer lessen nodig..
Oud 21-11-2007, 20:39
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Heb vandaag weer een pakket van 10 lessen genomen (en nog rijles gehad) Tot de definitieve uitslag van de psychiater (of beter gezegt het CBR) blijf ik doorlessen (zit inmiddels al boven de 200 lessen). Om een misverstand uit de wereld te helpen, navraag bij het CBR leert mij dat niet de psychiater beslist of ik (on)geschikt verklaard wordt, maar het CBR beslist. Het advies van de psychiater is niet 100% bindend, wel belangrijk.
jezus... meer dan 200 lessen Wat een tijdsinvestering..!! Dat aantal schrik ik wel van! Automaat schijnt makkelijker te zijn? Heeft niets met verkeersinzicht te maken maar als je moeite met de koppeling/ schakelen hebt.. Ik zou het er volgens mij niet voor over hebben, de tijd + geld.
Oud 21-11-2007, 21:07
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
jezus... meer dan 200 lessen Wat een tijdsinvestering..!! Dat aantal schrik ik wel van! Automaat schijnt makkelijker te zijn? Heeft niets met verkeersinzicht te maken maar als je moeite met de koppeling/ schakelen hebt.. Ik zou het er volgens mij niet voor over hebben, de tijd + geld.
Het lijkt me dan ook een compleet zinloze bezigheid. Wie na meer dan 200 lessen nog steeds niet het examen niveau heeft bereikt, is simpelweg niet in staat een auto te besturen. En misschien heeft het wel te maken met zijn adhd/autisme, en weet ik het allemaal wat.
Oud 21-11-2007, 22:34
Lyne
Lyne is offline
Ik heb het examen al betaald, dus ik zal sowieso het geld ergens vandaan moeten plukken. Eventueel kan ik wel een maand roodstaan ofzo (ik hou niet van lenen) maar dan MOET ik het de tweede keer halen. Kans is wel groot hoor, want ik ben er nou ook een stuk minder zenuwachtig om, ik weet nu hoe het gaat, en dat het geen ruk voorstelt eigenlijk. Sowieso was het een kuttijd en een kutdag, dit is op een maandag om 11:40, hoe ideaal wil je het hebben.

@Cornel, ik bedoel echt niet lullig, maar denk je nou echt dat je na 200 rijlessen nog je rijbewijs kan halen? En stel je haalt hem, denk je dan dat je alleen zou kunnen rijden, veilig? Ik vind het een beetje eng eigenlijk.. ik bedoel soms moet je gewoon accepteren dat je bepaalde dingen niet kunt. Ik ben ook niet de beste rijder, maar ik zit wel op examenniveau na ehm 50 rijlessen maybe. En ik begon echt helemaal onderaan, had zelfs moeite met sturen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 23:00
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
had zelfs moeite met sturen.
Haha, dat had ik ook. En dat heb ik nu nog steeds zelfs, heel af en toe.
Oud 21-11-2007, 23:24
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
zit inmiddels al boven de 200 lessen
Omfg! Ik had in eerste instantie 26 lesuren ingeroosterd gekregen. Het 27e was examen. Nét niet gehaald omdat ik niet goed over mn schouder keek met fietspaden. De tweede keer, met pleister pakket van 5 lessen, heb ik het wel gehaald. En ik vond het zelf een stuk slechter gaan dan de eerste keer. Dus totaal 33 uur in een lesauto gezeten.

Citaat:
Ik heb het examen al betaald, dus ik zal sowieso het geld ergens vandaan moeten plukken. Eventueel kan ik wel een maand roodstaan ofzo (ik hou niet van lenen) maar dan MOET ik het de tweede keer halen. Kans is wel groot hoor, want ik ben er nou ook een stuk minder zenuwachtig om, ik weet nu hoe het gaat, en dat het geen ruk voorstelt eigenlijk. Sowieso was het een kuttijd en een kutdag, dit is op een maandag om 11:40, hoe ideaal wil je het hebben.
Ja, het is duur en kut als je zakt. Maar je kunt beter wel doorgaan als de kans groot is dat je het haalt. Want anders zakt het weg, en moet je later weer bijna opnieuw beginnen.

Ik had mijn examen de eerste keer om 8 uur 'sochtends De tweede keer was om 9 uur geloof ik. Maar iedereen (administratie pipo, mijn instructrice, ik) dacht dat het om 8 uur was. Pas toen ik de hand van de examinator had geschud, en hij zij dat hij een vrouw verwachtte, hadden we door dat er iets niet klopte. Op het formulier stond van 9 tot 10

Citaat:
Haha, dat had ik ook. En dat heb ik nu nog steeds zelfs, heel af en toe.
Ik 'vergeet' soms te sturen :') Dan moet je schakelen, richting aangeven én sturen. Maar verder gaat het wel goed
Oud 21-11-2007, 23:34
Verwijderd
Ik had mijn eerste examen om acht uur (en een uur rijles daarvoor ) op woensdag geloof ik en toen ben ik gezakt. Tweede was om één uur op dinsdagmiddag en dat ging een stuk beter want toen was ik geslaagd. En beter uitgeslapen. Ik ben geen ochtendmens.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 23:39
TopDrop
TopDrop is offline
Ik bedenk mij nu he, dat die 26 lessen + examen ongeveer 1400 euro waren. En dat pleisterpakket 420. Oh, en theorie was 30 a 40 euro ofzo? Nog vervoerskosten erbij. Toch wel 1900 euro

Maar ruim 200 lessen en 8x examen 200 lessen a 40? euro + 8 examens a 200? euro = ongeveer 10.000 euro? Oh, en dan nog theorie examens en andere bijkomende meuk.

Is dat niet wat veel om het alleen als 'overwinning' te zien? En waar betaal je het van, je zegt zelf dat je slechts een wajong uitkering hebt.. Wil je écht zo graag alleen maar mógen rijden?

Voor die 10.000 euro kun je ook 5 a 6 jaar collegegeld betalen voor een leuke studie ofzo. Of lekker op vakantie!
Oud 21-11-2007, 23:59
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Ik 'vergeet' soms te sturen :') Dan moet je schakelen, richting aangeven én sturen. Maar verder gaat het wel goed
Als ik het binnenspiegel-buitenspiegel-dodehoek-ritueeltje moet doen en ik rij net in een klein bochtje, dan wil ik nog wel eens slingeren en verkeerd uitkomen.

Ik moet overigens even kwijt dat ik het idee heb niet echt verder te komen. Ik maak steeds overzichtsfouten, ik vind het zó moeilijk om vooruit te kijken en situaties in te schatten. Daarbij heb ik ook nog eens niet de beste instructeur.
Oud 22-11-2007, 00:41
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Als ik het binnenspiegel-buitenspiegel-dodehoek-ritueeltje moet doen en ik rij net in een klein bochtje, dan wil ik nog wel eens slingeren en verkeerd uitkomen.

Ik moet overigens even kwijt dat ik het idee heb niet echt verder te komen. Ik maak steeds overzichtsfouten, ik vind het zó moeilijk om vooruit te kijken en situaties in te schatten. Daarbij heb ik ook nog eens niet de beste instructeur.
Dat had ik op een gegeven moment ook. Dan zat ze zo te hameren dat ik vooruit moest kijken, en dit moest doen, en dat moest doen etc. Dat ik op een gegeven moment alleen nog maar met een tunnelvisie naar de weg, of in mn achteruitkijkspiegel kon staren Een soort information overload zeg maar. Alles was belangrijk, en ik moest overal extra op letten.

Ze zei ook de route voor. Dus, bij de volgende verkeerslichten linksaf. Dan ga je je alleen maar focussen op welke baan je uit moet komen. Nu ik zelf rij, merk ik dat ik vanzelf op meer dingen ga letten. Ik moet zelf de hele route bedenken en dus ook zelf op alle borden letten enzo. Gewoon oefenen
Oud 22-11-2007, 02:04
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Ik bedenk mij nu he, dat die 26 lessen + examen ongeveer 1400 euro waren. En dat pleisterpakket 420. Oh, en theorie was 30 a 40 euro ofzo? Nog vervoerskosten erbij. Toch wel 1900 euro

Maar ruim 200 lessen en 8x examen 200 lessen a 40? euro + 8 examens a 200? euro = ongeveer 10.000 euro? Oh, en dan nog theorie examens en andere bijkomende meuk.

Is dat niet wat veel om het alleen als 'overwinning' te zien? En waar betaal je het van, je zegt zelf dat je slechts een wajong uitkering hebt.. Wil je écht zo graag alleen maar mógen rijden?
Het heeft mij een door de jaren heen een flinke bak geld gekost, en
kost het nog steeds.

Maar dat roze plastic wil ik gewoon gehaald hebben, het verlangen is gewoon te groot. Een kleine eenvoudige auto zou ik met een beetje financieel plannen kunnen betalen.
Citaat:
Voor die 10.000 euro kun je ook 5 a 6 jaar collegegeld betalen voor een leuke studie ofzo. Of lekker op vakantie!
Zou ik inderdaad kunnen, maar studeren is voor mij te moeilijk en te intensief (gezien mijn nivo) en aan vakantie heb ik totaal geen behoefte aan, zou na 1 dag al heimwee naar huis hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2007, 08:05
Verwijderd
Citaat:
Ik had mijn examen de eerste keer om 8 uur 'sochtends
Ik moet ook om 8 uur, in Rijswijk. Dus dat zal wel filerijden worden .
Met citaat reageren
Oud 22-11-2007, 10:40
luchtballon
luchtballon is offline
@Cornel: ik hoop dat dit de laatste keer is dat ik op jou ga reageren. Maar er bestaan speciaal verschillende niveaus opleidingen, zodat iedereen een opleiding kan volgen. Ik neem aan dat je jezelf niet compleet achterlijk vind, en je acht jezefl in staat te leren autorijden, dus kan je ook andere dingen leren. En er zijn meer dingen die je kan doen met 10.000 euro dan rijlessen. Bijvoorbeeld je moeder niet teleurstellen door geld wat zij geeft voor bepaalde dingen omdat jij geldnood hebt ergens anders aan uit te geven. Als je nou nog 2 keer zakt? 250 lessen hebt gehad, bij die nieuwe instructeur, denk je dan nog steeds dat je het missschien ooit wel kan? Misschien slaag je ooit, en kan je dan ook rijden?
Reageren

Regels voor berichten