Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2007, 20:59
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Stel ik besluit na een jaar studeren waarbij ik stufi heb ontvangen en een OV-pas gehad heb over te stappen naar een andere studie, hoeveel extra centjes gaat dat kosten? Is het nou zo dat je dan stufi voor een jaar kwijt bent en dus nog 3 jaar over hebt maar dat je ook OV-pas voor 12 maanden moet terugbetalen e.d of ook alle stufi? Hoe zit dat?
Oud 25-11-2007, 08:14
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Als het ondertussen niet weer veranderd is dan is het: een diploma halen binnen 10 jaar.
Het aantal jaren dat je dan "gratis" stufi krijgt is het aantal jaren dat de opleiding waarvoor je een diploma hebt duurde. De meeste hbo/wo studies duren 4 jaar, dus krijg je vier jaar stufi. Heb je een diploma waarvan je opleiding 5 jaar duurt (beta wo opleidingen) dan krijg je vijf jaar stufi.
Ov krijg je zolang je studeert voor maximaal zeven jaar dacht ik. (Nadat je geen stufi meer krijgt kun je een 0-lening aanvragen en zo alsnog je OV ontvangen).

Jij hebt nu een jaar stufi gehad. Stel je volgde een opleiding van vier jaar en je stapt over naar een nieuwe opleiding van vier jaar. Dan krijg je nu nog drie jaar stufi (want je hebt er al een gehad). Stap je over van een opleiding van vier naar vijf jaar, dan krijg je uiteindelijk nog vier jaar stufi (vijf min een).

Snap je het nog?

Je hoeft dus niets terug te betalen als je uiteindelijk een papiertje haalt. Wel moet je waarschijnlijk het laatste jaar lenen, omdat je geen stufi meer krijgt
Oud 25-11-2007, 09:25
Verwijderd
Citaat:
Het aantal jaren dat je dan "gratis" stufi krijgt is het aantal jaren dat de opleiding waarvoor je een diploma hebt duurde.
Met een maximum van 5 jaar.

Na 4 jaar (en misschien ook wel na 5 jaar, maar dat weet ik niet) stufi kun je nog drie jaar lenen en krijg je nog drie jaar OV (idd bv. met een nullening).

Verder als je binnen tien jaar je diploma behaald idd:
Citaat:
Je hoeft dus niets terug te betalen als je uiteindelijk een papiertje haalt. Wel moet je waarschijnlijk het laatste jaar lenen, omdat je geen stufi meer krijgt
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 09:44
Verwijderd
Citaat:
Met een maximum van 5 jaar.
Dat maximum is er niet, hoor. Als je (dier)geneeskunde doet, krijg je zes jaar, en als je na je bachelor aan een vierjarige master begint (bijvoorbeeld de SUMMA in Utrecht) krijg je zeven jaar.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Dat maximum is er niet, hoor. Als je (dier)geneeskunde doet, krijg je zes jaar, en als je na je bachelor aan een vierjarige master begint (bijvoorbeeld de SUMMA in Utrecht) krijg je zeven jaar.
Zo, zeven jaar stufi? Pfft
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Zo, zeven jaar stufi? Pfft
Maar ook 7 jaar studeren .
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Maar ook 7 jaar studeren .
Dat doen mensen wel vaker, maar dan zonder 7 jaar stufi
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 12:39
Verwijderd
Maar dat is hun eigen schuld, en wanneer je dat bij een 7 jarige studie doet zit je aan 10 jaar studeren .
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 09:09
Verwijderd
Citaat:
Maar dat is hun eigen schuld, en wanneer je dat bij een 7 jarige studie doet zit je aan 10 jaar studeren .
En dan is het niet je eigen schuld?

Ik wist trouwens niet dat dat zo was van die stufi, maar 'k vind het wel goed.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2007, 05:44
Hempo
Hempo is offline
Stel ... je studeert eerst een half jaar WO, dan een jaar Hbo. Daar stop je mee en aan het begin van het volgende jaar begin je aan een nieuwe WO-opleiding.

Bij de start van die WO-opleiding heb je al 1,5 jaar studiefinanciering verbruikt.

Hoeveel jaar krijg ik dan nog studiefinanciering (vanaf het moment van starten van de nieuwe WO-opleiding)? Mijn huidige WO-opleiding duurt 5 jaar.

a.) 3,5 jaar?
b.) 2,5 jaar?

Ik zou denken 3,5 jaar, omdat mijn opleiding 5 jaar duurt. 5 - 3,5 = 1,5 jaar verbruikt tijdens eerdere keuzes.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2007, 10:57
Anika
Citaat:
Stel ... je studeert eerst een half jaar WO, dan een jaar Hbo. Daar stop je mee en aan het begin van het volgende jaar begin je aan een nieuwe WO-opleiding.

Bij de start van die WO-opleiding heb je al 1,5 jaar studiefinanciering verbruikt.

Hoeveel jaar krijg ik dan nog studiefinanciering (vanaf het moment van starten van de nieuwe WO-opleiding)? Mijn huidige WO-opleiding duurt 5 jaar.

a.) 3,5 jaar?
b.) 2,5 jaar?

Ik zou denken 3,5 jaar, omdat mijn opleiding 5 jaar duurt. 5 - 3,5 = 1,5 jaar verbruikt tijdens eerdere keuzes.
klopt, 3,5 jaar inderdaad
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 18:24
Nienna*
Nienna* is offline
@ x-spekkie-x: en wat als je geneeskunde studeert? 6 jaar, omdat je dan de basisopleiding gehad hebt?

Edit: Ik lees het al, excuses voor mijn onzorgvuldigheid .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten