Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2002, 17:03
Miracle
Miracle is offline
Wij hebbe op school een nieuw project, genaamd bookmap. Daarmee proberen ze je 2x sneller te laten leren en ook beter een aantal dingen te laten opnemen in je hersenen.
Het wordt al gebruikt op het vervolgonderwijs (hbo en wo) en nou proberen ze dus of luitjes van 4vwo er ookal aan toe zijn. of wij daar slim genoeg voor zijn Ze gaan het proberen met het vak biologie, en als het werkt willen ze het voor meer vakken gaan gebruiken. En dan ook door heel nederland of misschien zelfs voor over de hele wereld (zo werd dat gister zo'n kereltje van het project verteld).
Mijn school (sg twickel in hengelo) is dus samen met nog wat scholen in nederland proefschool. er zijn ook scholen die proefschool zijn, maar die krijgen geen bookmap. Ze willen ons dus vergelijken met kinderen die het systeem niet gebruikt hebben.
Mja k heb niet echt zin op het moment om verder uit te leggen hoe het systeem werkt, maar als iemand zegt van jaaaah, dat wilik weten dan zal ik het wel ff een keer proberen uit te leggen.

nou mijn vraag dus, zit iemand op ook zo'n proefschool??? en hebben jullie al met het systeem gewerkt. Wij hebben gister pas onze introductie les gehad en we gaan er over 1 of 2 weken geloof ik mee beginnen.
Oud 19-09-2002, 17:12
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef:
Mja k heb niet echt zin op het moment om verder uit te leggen hoe het systeem werkt, maar als iemand zegt van jaaaah, dat wilik weten dan zal ik het wel ff een keer proberen uit te leggen.
ik zou wel willen weten wat dat is ja
en ik heb geduld of als iemand anders d'r wat over weet?

Ik zit dus niet op zo'n proefschool.

doet me denken aan de "brainmap" , lijkt 't daarop? sorry voor stomme vragen
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 17:47
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
marianne22 schreef:
ik zou wel willen weten wat dat is ja
en ik heb geduld of als iemand anders d'r wat over weet?
Ik zit dus niet op zo'n proefschool.
doet me denken aan de "brainmap" , lijkt 't daarop? sorry voor stomme vragen
Mja ik heb ff nix anders te doen achter de pc. duzz naja ik zal het wel ff uitleggen.
Okay k weet niet wat je precies wilde weten, maar ik zal nu ff uitleg geven over de methode:
We hebben allemaal een boekje gekregen. Book is trouwens de afkorting van Brain-oriented organized Knowledge Map. dus misschien heeft dat wel een beetje met jou brain map te maken zou je daar mij misschien ook wat over willen vertellen (tenzij het natuurlijk hetzelfde is).
Het boekje gaat over ons hoofdstuk van biologie van: De Cel. Er staan 20 kaarten in. zo worden ze genoemd. het zijn meer een soort schema's. En in de schema's staan allemaal informatie. en dan kort samengevat. dus je leest alleen kernwoorden en op die manier. op deze site heb je ook voorbeelden van die schema's. De schema's geven EXTRA informatie voor allerlei onderwerpen bijv: warmteleer, energie. Door als een treintje door de schema's te gaan (dat betekend dat je steeds elk lijntje langs moet lopen en dat je niet van lijntje mag verspringen) en alles hardop lezen. krijgen je hersenen erg veel informatie. en die worden op die manier erg goed verwerkt. Het is dus een aanvulling op je boek. Ook staat er erg veel verwijzingen in. dus van het ene naar het andere schema of naar het boek. Op die manier leer je ook echt alles over dat onderwerp en kun je de info in je boek ook beter begrijpen. dus je moet wel meer dingen leren, maar doordat je meer leert, denken ze dat je de stof beter zult begrijpen en onthouden. Dit laatste weten ze dus nog niet zeker en gaan ze op ons uitproberen. het zou ook kunnen dat onze hersenen de hoeveelheid stof niet aan kan. en dat het dus niet werkt.
Mja het is een beetje raar uitgelegd, maar ik denk dat als je ff op de site kijkt je toch veel meer te weten komt, en ook meer snapt van mijn verhaal.
De methode is trouwens gebaseert op hoe expert learners leren, maar ze denken dus dat iedereen op die manier kan leren. ze willen je dus een nieuwe manier van leren leren.
De methode is trouwens gemaakt samen met de Stichting leerplan ontwikkeling ofzoiets.

Naja beetje chaotische post
Je moet maar ff vragen wat je niet snapt, ik weet ook niet hoe ik dit duidelijker moet uitleggen duzzz
Oud 19-09-2002, 17:48
Miracle
Miracle is offline
Ff plaatje van zo'n schema
Oud 19-09-2002, 19:42
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Sikamikanico schreef:
Ziet er wel interessant uit. Houd je ons op de hoogte hoe het gaat met proefwerken e.d.?
Ja hoor
Ohw ja ff toevoeging nog: over dit hoofdstuk maken we een apart proefwerk. we krijgen 3 soorten vragen. 1 soort dat meetelt voor ons cijfer, dat is dus op 4vwo niveau. en nog 2 niveau's daarboven, k geloof nog het niveau van 5vwo en 6vwo (weet ik niet zeker). En nou verwachten en (vooral) hopen ze, dat diegene met de bookmap die moeilijkere vragen beter zullen maken dan diegene die geen bookmap hebben gebruikt. dus dat zijn nog niet perse de gewone vragen maar vooral op hoger niveau. Dus dat zou betekenen dan dat je in korte tijd veel meer dingen begrijpt. dat zou erg mooi zijn als het zou lukken
Oud 26-09-2002, 16:12
Gurlie
Gurlie is offline
eeejs...

ja wij hebben nu ook de bookmap.... maar da ding is eg so ingewikkeld eg nie normaal.... en dan geven ze ook nog vt's op 3 niveaus... op 4vwo niveau.... 6vwo niveau ennuh universiteit niveauh..... ik snap egt nix van da ding.... hij so k*t... maar ik wens je heel veel suc6 met leren.... da duurt bij mij nou so veel langer terwijl het eigenlijk korter moet duren met da ding....

.: XxX :.
Oud 26-09-2002, 16:16
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gurlie schreef:
eeejs...

ja wij hebben nu ook de bookmap.... maar da ding is eg so ingewikkeld eg nie normaal.... en dan geven ze ook nog vt's op 3 niveaus... op 4vwo niveau.... 6vwo niveau ennuh universiteit niveauh..... ik snap egt nix van da ding.... hij so k*t... maar ik wens je heel veel suc6 met leren.... da duurt bij mij nou so veel langer terwijl het eigenlijk korter moet duren met da ding....

Ja hé, tis tot nu toe nog helemaal niet handig. we zijn er gister in begonnen en het is echt super saai en niet leuk. bah, ik hoop niet dat dit doorzet. misschien dat leren wel beter gaat, maar het is zooo droog, bah.

Voor welke vakken heb jij hem??? en vind jij het ook zo saai en droog?
Oud 26-09-2002, 16:22
Gurlie
Gurlie is offline
ik hep hem alleen voor bio en dan hfdst 2 de cel of soiets..... ik weet trouwes nie welk hfdst....... eerst zo'n hele uitleg en ammal moeilijke ;o) wrdn..... ja egt nie normaal en dan zo'n irri opbouw ammal scheef en so...... wij moesten voor vandaag kaart 2-11 t/m kaar 2-22 bekijken maar dat is egt veel..... ik hoop nie dak um voor meer vakken krijg hoor!

suc6

Oud 26-09-2002, 17:03
Gurlie
Gurlie is offline
Citaat:
dreen schreef:
Ff plaatje van zo'n schema

is da da plaatje vant plasmamembraam?
Oud 26-09-2002, 17:15
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gurlie schreef:
is da da plaatje vant plasmamembraam?
Geen idee, k heb het gewoon van de site gehaald. k had geen zin om te scannen
Oud 26-09-2002, 17:18
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gurlie schreef:
ik hep hem alleen voor bio en dan hfdst 2 de cel of soiets..... ik weet trouwes nie welk hfdst....... eerst zo'n hele uitleg en ammal moeilijke ;o) wrdn..... ja egt nie normaal en dan zo'n irri opbouw ammal scheef en so...... wij moesten voor vandaag kaart 2-11 t/m kaar 2-22 bekijken maar dat is egt veel..... ik hoop nie dak um voor meer vakken krijg hoor!

suc6

Ja ik heb hem ook voor de cel. super ingewikkeld. wij moesten ook een kaart lezen voor morgen. dik kut want je moet ook al die verwijzingen lezen, k vind het echt niet leuk. k vond gewoon opdrachten uit m'n boek maken leuker. bij de bookmap moet je je zo concentreren. dat heb je met vragen maken niet. en aangezien ik nog wel es concentratie stoornissen heb is het vrij lastig voor mij
Oud 26-09-2002, 19:18
Gurlie
Gurlie is offline
eeeeeejs ja ik hep ook concentratiestoornissen hoor..... maar da ding is egt so irri ik zweer het.... ik hep meelij met iedereen die um nu nog krijgt...... weddu di jaar blijf ik zitten hoor......

Oud 26-09-2002, 20:36
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gurlie schreef:
eeeeeejs ja ik hep ook concentratiestoornissen hoor..... maar da ding is egt so irri ik zweer het.... ik hep meelij met iedereen die um nu nog krijgt...... weddu di jaar blijf ik zitten hoor......

Wij hebben gelukkig volgens mij aalleen voor maar 1 hoofdstuk dus telt het ook niet zo zwaar mee. daarop kan ik niet blijven zitten
Oud 30-09-2002, 19:03
Verwijderd
Sorry dat ik zo erg laat ben

Citaat:
dreen schreef:
Wij hebben gelukkig volgens mij aalleen voor maar 1 hoofdstuk dus telt het ook niet zo zwaar mee. daarop kan ik niet blijven zitten
iedereen heeft 1 hoofdstuk; "de cel"

maar thnx voor je uitleg, ik snap het. klinkt wel interessant
maar hoe bevalt na nog wat meer lessen te hebben gehad? Nog steeds 't zelfde, of onthoud je het echt beter? zou wel handig zijn natuurlijk

Een brain map is een "kernachtig schema"
Dus je zet de kernwoorden van bv. een paragraaf bij elkaar met pijltjes ertussen enzo. Misschien kan ik nog wel ergens een voorbeeld vinden. Er staat dus geen extra kennis in, het is meer een soort samenvatting. We doen er niet veel meer mee. Alleen begin 2e klas besteden ze er erg veel aandacht aan bij natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 19:40
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
marianne22 schreef:
Sorry dat ik zo erg laat ben

iedereen heeft 1 hoofdstuk; "de cel"

maar thnx voor je uitleg, ik snap het. klinkt wel interessant
maar hoe bevalt na nog wat meer lessen te hebben gehad? Nog steeds 't zelfde, of onthoud je het echt beter? zou wel handig zijn natuurlijk

Een brain map is een "kernachtig schema"
Dus je zet de kernwoorden van bv. een paragraaf bij elkaar met pijltjes ertussen enzo. Misschien kan ik nog wel ergens een voorbeeld vinden. Er staat dus geen extra kennis in, het is meer een soort samenvatting. We doen er niet veel meer mee. Alleen begin 2e klas besteden ze er erg veel aandacht aan bij natuurkunde.
Mja nog erg veel lessen hebbe we niet gehad, dus ik wacht nog ff met daarover iets te zeggen

Aha, de brainmap lijkt erop dus, maar wij krijgen wel ontzettend veel meer te weten. brainmaps gebruiken wij soms ook wel es, het heeft dan alleen geen naam.
Naja binnenkort zal ik er nog wel ff wat meer over vertellen

Kuzzzz
Oud 01-11-2002, 11:03
Urtje
Urtje is offline
Citaat:
dreen schreef:
Wij hebbe op school een nieuw project, genaamd bookmap. Daarmee proberen ze je 2x sneller te laten leren en ook beter een aantal dingen te laten opnemen in je hersenen.
Het wordt al gebruikt op het vervolgonderwijs (hbo en wo) en nou proberen ze dus of luitjes van 4vwo er ookal aan toe zijn. of wij daar slim genoeg voor zijn Ze gaan het proberen met het vak biologie, en als het werkt willen ze het voor meer vakken gaan gebruiken. En dan ook door heel nederland of misschien zelfs voor over de hele wereld (zo werd dat gister zo'n kereltje van het project verteld).
Mijn school (sg twickel in hengelo) is dus samen met nog wat scholen in nederland proefschool. er zijn ook scholen die proefschool zijn, maar die krijgen geen bookmap. Ze willen ons dus vergelijken met kinderen die het systeem niet gebruikt hebben.

nou mijn vraag dus, zit iemand op ook zo'n proefschool??? en hebben jullie al met het systeem gewerkt. Wij hebben gister pas onze introductie les gehad en we gaan er over 1 of 2 weken geloof ik mee beginnen.
Ik heb die bookmap ook voor bio, over de cel en heb net pw gehad, wat een klote ding zeg! ze zeggen allemaal dat het veel overzichtelijker is en dat je er sneller van gaat werken, nou voor mij is dat dus echt niet zo ze maken het allemaal veel mooier dan het is en ik hoop ook dat alle proefkonijnen het slecht vinden want dan gaat het er zo snel mogelijk uit!!

Trouwens op de site zeggen ze ook dat ze zo snel mogelijk de bookmap in het gehele voortgezet onderwijs willen doen, ik raad het ze zeer af, want het is gewoon saai en moeilijk werken
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 11:04
Urtje
Urtje is offline
offtopic: dreen wie ben jij trouwens, ik zit nl ook op twickel...
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 11:05
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Urtje schreef:
offtopic: dreen wie ben jij trouwens, ik zit nl ook op twickel...
hehe, dacht al, ik heb ook net pw gehad, mja je kent me waarschijnlijk toh niet als ik zeg wie ik ben. ik ken meer mensen op school dan dat mensen mij kennen
Oud 01-11-2002, 11:08
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Urtje schreef:
Ik heb die bookmap ook voor bio, over de cel en heb net pw gehad, wat een klote ding zeg! ze zeggen allemaal dat het veel overzichtelijker is en dat je er sneller van gaat werken, nou voor mij is dat dus echt niet zo ze maken het allemaal veel mooier dan het is en ik hoop ook dat alle proefkonijnen het slecht vinden want dan gaat het er zo snel mogelijk uit!!

Trouwens op de site zeggen ze ook dat ze zo snel mogelijk de bookmap in het gehele voortgezet onderwijs willen doen, ik raad het ze zeer af, want het is gewoon saai en moeilijk werken
Mja ik vond de toets echt kut gaan. het leren is heel moeilijk doordat je veel termen nog niet kent, en het er heel saai uit ziet moet je je erg concentreren. en dat wil bij mij nog niet echt lukken. Maja had voor vorige pw wel redelijk cijfer dus naja vind wel rot dat het zo loopt. had graag gehad dat het goed zou gaan enzo. daaruit blijkt toch maar weer dat ik beter beetje opgaves had kunnen maken inplaats van in de les dat ding doorlezen. Overigens vond ik erg irritant dat je steeds moest bladeren en toch nog dingen in je boek moest opzoeken
Oud 01-11-2002, 12:34
Urtje
Urtje is offline
Citaat:
dreen schreef:
hehe, dacht al, ik heb ook net pw gehad, mja je kent me waarschijnlijk toh niet als ik zeg wie ik ben. ik ken meer mensen op school dan dat mensen mij kennen
kan toch bij je in de klas zitten kzit in A4B
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 14:20
Urtje
Urtje is offline
met bio trouwens cluster 4 van busschers
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 20:37
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Urtje schreef:
kan toch bij je in de klas zitten kzit in A4B
ik zit nie in a4b en ook nie in dat cluster ik zit in a4d busschers is mentor en je jouwe?

Laatst gewijzigd op 01-11-2002 om 20:40.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 20:39
Miracle
Miracle is offline
Zijn er btw nog andere mensen die iets over dit verschrikkelijke project weten of er ook aan mee hebben gedaan???? (voor de lieve forumbaasjes blijf ik ff ontopic )

Regels voor berichten