Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Wie is satan eigenlijk precies? Er zijn veel wilde verhalen, bijvoorbeeld dat satan een engel was genaamd Lucifer, die in opstand kwam in de hemel, en verbannen werd ect. Maar dit staat niet in de bijbel. Eigenlijk is zeer weinig informatie te vinden over satan en de hel. En als het goed is geloven de joden niet eens in satan als figuur en de hel. (Toch?)
Dus wat is er volgens het christendom precies bekend over satan? En waar kan je dat teruglezen in de bijbel? En hoe denken Joden over het verhaal van de slang? Hoe verklaren ze dat verhaal? Is de slang slechts een symbool voor de eerste zonde die de mens beging? Namelijk, tegen God's verbod ingaan en toch eten van de spreekwoordelijke appel. |
![]() |
|||
Citaat:
"Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem." (joh 8:4) Citaat:
ik meen dat er wel degelijk gesproken wordt in de bijbel over "de gevallen engel" of iets in die trant, maar ik ben geen wandelende encyclopedie. in boven aangehaalde tekst staat ook bijv: "niet staande gebleven in de waarheid". voor jodendom. het jodendom kent niet die één tegen één visie, wat kenmerkend is voor het denken in termen van god/satan/goed/kwaad. omdat er achter het kwaad niet zozeer een kracht zit, is het kwaad ook meer de afwezigheid van het goede dan een op zichzelf staand iets. het jodendom ziet de val ook meer als een menselijke keuze denk ik, waar het christendom de mens meer verleid ziet worden. verdere studie kan goed met kanttekeningen (verwijzingen ook). |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Gut, er wordt nooit naar terug verwezen, maar leuk dat je dat denkt natuurijk. Citaat:
Dat over een gevallen ster staat in een passage die gaat over een of andere perzische koning, Cyrus of Darius ofzo. Citaat:
||
Citaat:
-Dinosaurussen leven nog steeds, en vormen dus geen conflict met de bewering dat de aarde maar 6000 jaar oud is. Dit komt vooral van de tot 2017 gevangen zittende Kent Hovind, voormalig sterspeler der creationisten. Hij slingerde twee leugens de wereld in, namelijk dat pootafdrukken van een dinosaurus naast die van een mens zou zijn gevonden, en dat een dinosaurus door Japanse vissers gevangen zou zijn een aantal jaar terug. De dinosaurus was echter een haai, en de afdrukken zijn wishful thinking, op geen manier te zien als van mensen. Los daarvan zouden de mensheid op zijn huidige schaal, en dinosaurussen, nooit of te nimmer naast elkaar kunnen bestaan. We kennen teveel van het aardoppervlak om ze niet levend tegen te komen. Los daarvan ontbreken in de periode 65 miljoen jaar geleden - nu elk spoor van dinosaurusfossielen, wat deze lezing weerlegd. De wereld zou vol moeten liggen met jonge dinosaurusbotten als er ook maar een kern van waarheid in zat. Los daarvan is het uitgesloten dat dinosaurussen de meteorietinslag op Yucatan en de daarop volgende ijstijd overleefd hebben. -Er zou een dinosaurus in genesis worden beschreven. Dit zou 'bewijs' zijn dat creationisme samen gaat met fossiele vondsten. Echter, deze beschrijving is extreem vaag, beantwoord niet aan het signalement van vrijwel elke dinosaurus, en kan het conflict tussen allerhande fossielendateringen en de bijbel, die de bijbel als onwaar bewijst, niet oplossen. -Alle fossielen zijn leugens om de bijbel in diskrediet te brengen. Zelfs onder creationisten een zeldzame bewering vanwege de absurditeit ervan. Ik werp een blik op de fossielen van 50-70 miljoen jaar oud uit de Krijt periode die ik opgroef in Zuid-Limburg en Noord-west Frankrijk, en trek zo mijn eigen conclusies over het bestaan van fossielen. ![]() -Men moet genesis niet letterlijk nemen, en dus ook geen feitenmateriaal eraan toetsen Hiermee wordt toegegeven dat de bijbel mythologie is. De constatering klopt op zich, maar uiteraard is creationisme of het serieus nemen van de bijbel na het doen van deze bewering onmogelijk geworden. Voor een uitgebreid overzicht van deze argumentatie en links kun je tevens het FAQ topic op W&F raadplegen (daar vragen posten is in principe niet de bedoeling): http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1591363
|
Verwijderd
|
Er wordt in Genesis trouwens wel melding gemaakt van reuzen. Maar het wordt verder niet verduidelijkt ofzo, dus het zou best een vertaalfout kunnen zijn. In de nieuwe versie van de Nederlandstalige bijbel wordt "giganten" gebruikt.
Gen 6,4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden. |
![]() |
||||||
Citaat:
de oude slang van de beginne, genaamd satan, lijkt me toch vrij duidelijk hoor. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
over gevallen engelen nog: "Want indien God de engelen, die gezondigd hebben, niet gespaard heeft, maar, die in de hel geworpen hebbende, overgegeven heeft aan de ketenen der duisternis, om tot het oordeel bewaard te worden;" (2petr2:4) "En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen." (Op 12:9) |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
? [/quote]het gaat over een gezicht van zacharia over jozua?[/quote] 12 How you have fallen from heaven, O morning star, son of the dawn! You have been cast down to the earth, you who once laid low the nations! http://www.biblegateway.com/passage/...=14&version=31 Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
dat de vader beeldspraak zou kunnen zijn in ogen van bepaalde mensen wil niet zeggen dat de duivel het ook zou zijn. hetzelfde wordt zo letterlijk gezegd van god. vader duidt júist een personificatie aan. alleen niet in lichamelijke zin, nee. geestelijk zou het wat mij betreft al wel kunnen. meestal zal het als beeldspraak aangemerkt worden. het is wel een interessant punt verder, ik kan me herinneren dat bepaalde mensen in discussie het letterlijk nemen van 'kinderen van de satan' niet zo leuk vonden. lol. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
[QUOTE==zwart wit=;26724806]onder andere: "En hij greep den draak, de oude slang, welke is de duivel en satanas (..)" (openb 20:2)[quote]
ah, dank je Citaat:
Wat het probleem is volgens mij, is dat er christenen zijn die in een gepersonificeerde duivel geloven, zonder daar tekstueel bewijs voor te hebben. Maar God onderneemt daadwerkelijk acties in de Bijbel, communiceert met mensen, en heeft een persoonlijkheid. Als de figuurlijkheid van de beeldspraak (de duivel is niet een daadwerkelijk iemand) lijkt me dat er weinig grond is om aan te nemen dat de duivel hier als persoon (laat staan een persoon die zich in een slang kan veranderen) is. Citaat:
Citaat:
" 1 Now the serpent was more crafty than any of the wild animals the LORD God had made." Het gaat hier duidelijk om een dier(nie een engel) dat God gemaakt zou hebben.
||
Citaat:
Het woord nefilim is namelijk afkomstig van het werkwoord vallen. Er wordt gesproken over de groten, de reuzen en de giganten, maar dat kan net zo goed helemaal niet letterlijk zijn. Einstein wordt toch ook als een groot man gezien? Was hij een reus? Nee. En als je dan ook kijkt naar Genesis 6,4: "Dat zijn befaamde helden uit het verre verleden" kan je het ook figuurlijk opvatten. Geldt ook voor numeri 13,33: "33 We hebben daar zelfs reuzen gezien, de Enakieten. Vergeleken bij dat volk van reuzen voelden wij ons maar nietige sprinkhanen, en veel meer zullen we in hun ogen ook niet geweest zijn.’" en lees voor het woord reuzen het originele hebreeuwse woord nefilim: "We hebben daar zelfs nefilim gezien, de Enakieten (nakomelingen van Enak). Vergeleken bij dat volk van nefilim, voelden wij ons maar nietige sprinkhanen en veel meer zullen we in hun ogen ook niet geweest zijn." Tegenover Einstein voel ik mij ook een sprinkhaan ![]()
||||
Citaat:
herhaal: in hoeverre de duivel een persoon is, is de vraag. je kunt de negatieve, tegen god strijdende kracht (of: engel) zo abstract maken als je zelf wilt. anders moet je even een rondje maken langs wat dominees of pastoors, die willen er vast wel over praten verder. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
het zou kunnen zijn dat het niet de intentie is om goed duidelijk te zijn en juist aan ons om die duidelijkheid uit te zoeken.
maarja waarom zou een alwetend perfect wezen ons zo'n proef laten ondergaan.. waarom ons uberhaupt 'scheppen'
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
die zou ons dan met zijn gedachtes geschept hebben.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
hmm ja, hij weet al dat we fouten gaan maken,
maar als het dus echt nog de goeie kant op zal gaan met de mens, dan weet hij dat ook. misschien dat hij daarom niet ingrijpt. of we sterven gewoon uit binnen niet al te lange termijn, dan zijn de zonden der mensen ook verleden tijd.
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
-Mensen die twijfelen in de bijbel als bron, gaan automatisch ook twijfelen aan god. Het één haalt de ander onderuit. -God wil niet dat mensen naar de hel gaat, dus het is raar om niet rekening te houden met mensen in de toekomst die de bijbel te vaag gaan vinden, en een groep mensen niet gaat geloven hierdoor en dus naar de hel gaan. Even kort door de bocht dan. |
![]() |
||
Citaat:
![]() volgens mij is dat niet iets van speciaal deze tijd. het hele verhaal van God wil ons niet naar de hel hebben werkt volgens mij niet zo goed, want als dat zo was geweest, had hij wel wat aan de zondeval kunnen doen. de bijbel inzichtelijk maken is bij wijze van spreken slechts het symptoom bestrijden, maar blijkbaar hecht hij juist waarde aan dat symptoom, namelijk dat wij iets van een vrije wil hebben, met de keuze om meer te willen weten dan de bijbel ons verteld.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
En ja, Openbaringen is héél vaag. Draken met zeven hoofden met kronen ect. Wat is letterlijk? Wat niet? Wat is een verwijzing naar wat? Het is onmogelijk om het juist te kunnen hebben. En weer een reden voor mij om te twijfelen. Waarom zou god in hemelsnaam een onmogelijke boodschap willen doorgeven? Wat is het nut daarvan? Breng het dan in hele simpele taal, die elke idioot kan begrijpen. Maar goed, blijkbaar heeft god die inzicht niet. Geen inzicht, dus ook niet alwetend, dus bestaat hij niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk was het gewoon een enorm vage droom, zoals meestal alle dromen zijn trouwens. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
ik blijf het een twijfelachtige zet vinden wanneer je stelt: God maakt de mijns inziens ideale keuze niet, dus hij heeft het fout, dus hij bestaat niet. je werpt jezelf als het ware op als criterium waaraan God getoetst dient te worden, en dat lijkt mij persoonlijk in strijd met welk godsbegrip dan ook. (afgezien daarvan kan het best zijn dat God wel bestaat maar niet alwetend is, omdat alwetendheid een menselijke term is die blijkbaar problematisch en niet van toepassing is.)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
maar het is even twijfelachtig om de twijfelachtigheid van een boek op te werpen als bewijs voor het niet bestaan van de een of andere godheid. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat we - met het wegvallen van de bijbel als 'authoriteit' - niet echt meer een reden hebben om te geloven uberhaubt. het 'probleem' is wel, nogmaals, dat deze gedachtengang subjectief is. Jíj stelt God een doel (een 100% betrouwbaare, transparante bron leveren in boekvorm) en toetst hem vervolgens welliswaar aan slechts iets algemenere 'feiten' (de bijbel is in ieder geval niet transparant en 100% betrouwbaar); de hele constructie blijft subjectief, niet iets om het aldanniet bestaan van een godheid aan op te hangen.
||
Citaat:
want het belijden van de religie.. dat doet elke gelovige..
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het kleine vragen over geloven topic #2 Verwijderd | 102 | 21-08-2013 17:36 | |
Ik geloof! Lekker-chickie | 220 | 24-09-2010 16:04 | |
Kunnen niet-Joden ook in de hemel komen? floortje613 | 28 | 18-09-2009 18:16 | |
voel me leeg tjappie | 183 | 03-03-2007 15:53 | |
Het kleine vraagjes over geloven topic T_ID | 501 | 29-06-2006 23:21 | |
Hoe weet je dat jouw religie de juiste is? akumabito | 98 | 29-11-2005 02:24 |