Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2008, 19:48
J3s
J3s is offline
Hoeveel gram groenten eten jullie per dag? Ik kom meestal wel op ca. 350g rauwe groenten uit. Is dat (te) veel?
Oud 04-01-2008, 09:26
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ik denk dat je heel veel groenten op een dag moet eten om té veel binnen te krijgen. Volgens mij is 350 gram zelfs aangeraden!
Oud 04-01-2008, 09:30
J3s
J3s is offline
Ok, tnx! Op de site van 't Voedingscentrum staat 200 gram.
Oud 04-01-2008, 10:28
ikkuh15
ikkuh15 is offline
op 't voedingscentrum staat idd minimaal 200 gram groente. Meer lijkt me niet ongezond ofzo. Maar verschilt ook nogal per groente. 350 gram rauwe spinazie is bijvoorbeeld veel minder dan 350 gram rauwe broccoli en tomaat is weer heel anders
gewoon doen wat jij goed vind, groente is gewoon gezond
Oud 04-01-2008, 12:07
Verwijderd
350 gram groente lijkt me niet ongezond. De getallen die het voedingscentrum geeft zijn richtlijnen.
Oud 04-01-2008, 17:12
Anuz
Anuz is offline
Groente kan je gerust kg per dag van opeten.
Oud 04-01-2008, 17:48
AzN
AzN is offline
Citaat:
Groente kan je gerust kg per dag van opeten.
Maar wel verschillende soorten, toch? 1 Kilo van 1 groentesoort op 'n dag lijkt me namelijk niet zo verstandig.
Oud 04-01-2008, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Maar wel verschillende soorten, toch? 1 Kilo van 1 groentesoort op 'n dag lijkt me namelijk niet zo verstandig.
Als je de volgende dag weer een kilo andere groente eet, is het niet zo'n probleem.
Oud 05-01-2008, 13:26
Verwijderd
Wat kan iemand die last heeft van diarree, maag- en darmklachten het beste eten? Mijn vader is nou al 3 dagen behoorlijk beroerd, maar hij moet natuurlijk wel iets eten..

Ik was van plan om voor het avondeten iets van groentensoep te maken, is dat wel ok voor hem?

Wie kan mij vertellen wat je absoluut niet of juist wel moet eten als je deze klachten hebt?
Oud 05-01-2008, 15:44
Lauwie101
Lauwie101 is offline
M'n mams gaf me vroeger altijd droog beschuit. En als dat goed ging, beschuit met een plakje kaas. Maar weet niet of dat in dit geval handig is?
Oud 06-01-2008, 10:18
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Wat kan iemand die last heeft van diarree, maag- en darmklachten het beste eten? Mijn vader is nou al 3 dagen behoorlijk beroerd, maar hij moet natuurlijk wel iets eten..

Ik was van plan om voor het avondeten iets van groentensoep te maken, is dat wel ok voor hem?

Wie kan mij vertellen wat je absoluut niet of juist wel moet eten als je deze klachten hebt?
door diarree (en misschien ook overgeven, weet niet of hij dat doet) raak je veel zouten en vocht kwijt, dus groentensoep is een heel goed idee. Zo kan hij de verloren zouten en vocht een beetje aanvullen. Daarnaast moet hij natuurlijk ook veel water blijven drinken, en eigenlijk is er verder niet echt een richtlijn van dingen die je niet mag eten als je last hebt van diarree. Laat hem gewoon eten waar hij zin in heeft, want als je beroerd bent heb je sowieso al niet zo'n zin in kruidig voedsel en dergelijke.
Oud 06-01-2008, 13:23
Verwijderd
Citaat:
door diarree (en misschien ook overgeven, weet niet of hij dat doet) raak je veel zouten en vocht kwijt, dus groentensoep is een heel goed idee. Zo kan hij de verloren zouten en vocht een beetje aanvullen. Daarnaast moet hij natuurlijk ook veel water blijven drinken, en eigenlijk is er verder niet echt een richtlijn van dingen die je niet mag eten als je last hebt van diarree. Laat hem gewoon eten waar hij zin in heeft, want als je beroerd bent heb je sowieso al niet zo'n zin in kruidig voedsel en dergelijke.
Nee overgeven doet hij niet, maar het lijkt wel bijna op een voedselvergiftiging wat hij heeft opgelopen..

Dat hij veel moet drinken weet ik ook ja, maar hij wil het niet.. Hij drinkt normaal al veel te weinig, maar nu heeft hij er nog minder zin in (en hij is heel eigenwijs).
Oud 06-01-2008, 13:33
Bloem
Bloem is offline
Koop dan een pakje ORS voor hem.
Oud 08-01-2008, 15:31
Methuselah
Methuselah is offline
Ik ben sinds gisteren ook weer gezond bezig, dus volgens de richtlijnen die ik 'n paar maanden terug gekregen heb.

'n Paar liter water per dag, om de 2u iets eten, tussendoortjes variëren, warme maaltijd zorgen voor minstens 'n half bord groenten etc... Had me niet echt meer gehouden aan alles en zeker na de feestdagen zat ik weer bijna aan m'n gewicht van augustus.

Vanavond ook weer joggen.

Meer bewegen en minder tot mij nemen dus weer.
Oud 08-01-2008, 19:17
Lyne
Lyne is offline
Ik ben vandaag weer naar de sportschool geweest, maar alleen cardio gedaan. Ik ben geminderd met snoep en frisdrank tot bijna niets, maar ik eet niet zoveel groenten en fruit. Ik hou er gewoon niet van.

Ik wil wel meer fruit eten bijvoorbeeld, maar een stuk fruit krijg ik bijna niet weg. Ik dacht erover om het te gaan mixen, dat is toch gewoon even gezond? Dan kan ik er eventueel ook nog wat groente doorheengooien ofzo.
Oud 09-01-2008, 07:21
Verwijderd
Citaat:
Ik ben vandaag weer naar de sportschool geweest, maar alleen cardio gedaan. Ik ben geminderd met snoep en frisdrank tot bijna niets, maar ik eet niet zoveel groenten en fruit. Ik hou er gewoon niet van.

Ik wil wel meer fruit eten bijvoorbeeld, maar een stuk fruit krijg ik bijna niet weg. Ik dacht erover om het te gaan mixen, dat is toch gewoon even gezond? Dan kan ik er eventueel ook nog wat groente doorheengooien ofzo.
Ja, als je het niet te lang laat staan.
Oud 09-01-2008, 17:31
Verwijderd
methuus: "een paar" liter water per dag?? is één niet genoeg?

ik heb een dikke vier weken geleden mijn elleboog gebroken, en ik kan al terug even goed zwemmen als ervoor was nog maar zes weken bezig met zwemmen (incl. leren zwemmen!) -> ik bleef wel boven en ik geraakte wel vooruit, maar ik had niks techniek en kon amper 25 meter doen voor ik buiten adem was. na zes weken zwemles van mijn vriend deed ik ongeveer een half uur over een kilometer schoolslag, da's niet slecht hé? sinds deze week kan ik mijn rechterarm al redelijk goed terug gebruiken bij het zwemmen (de week ervoor ging ik ook al wel zwemmen, maar gebruikte ik m'n rechterarm eigenlijk niet), en laatst deed ik ongeveer 35min over een kleine kilometer (denk 850m ofzo dat ik gedaan heb).
zal wel geen kwaad kunnen hé?
morgen toch eens aan de kinesist vragen.
Oud 09-01-2008, 17:32
Verwijderd
Citaat:
een stuk fruit krijg ik bijna niet weg. Ik dacht erover om het te gaan mixen, dat is toch gewoon even gezond?
het is exact hetzelfde spul, maar dan in hele kleine stukjes, wat denk je nou zelf? kiwi, banaan en sinaasappel is een lekkere combi trouwens
Oud 09-01-2008, 17:34
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
methuus: "een paar" liter water per dag?? is één niet genoeg?
Nopes, moet rond de 2-2.5l water per dag zitten, nu ja, soep en koffie en andere drank inclusief hé. Dus ik drink iets minder dan 'n grote fles water per dag en twee koffies, zodat ik ongeveer aan 2l en 'n beetje zit...
Oud 09-01-2008, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Nopes, moet rond de 2-2.5l water per dag zitten, nu ja, soep en koffie en andere drank inclusief hé. Dus ik drink iets minder dan 'n grote fles water per dag en twee koffies, zodat ik ongeveer aan 2l en 'n beetje zit...
Koffie telt juist niet. Als je een kopje koffie drinkt moet je ongeveer een glas water extra drinken om het te kompenseren. Koffie onttrekt namelijk vocht uit je lichaam.
Oud 09-01-2008, 17:52
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Koffie telt juist niet. Als je een kopje koffie drinkt moet je ongeveer een glas water extra drinken om het te kompenseren. Koffie onttrekt namelijk vocht uit je lichaam.
Bwoah, ik moet sowieso vaak naar 't toilet gaan door dat water drinken, die paar koffies gaan daar niet zoveel extra invloed op hebben...
Oud 09-01-2008, 18:20
Verwijderd
Citaat:
Fabeltje!

Door koffie gaat je vochtruitscheiding wel iets sneller, maar je raakt niet méér kwijt.
Je kunt koffie dus gewoon meerekenen!
Oud 09-01-2008, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Door koffie gaat je vochtruitscheiding wel iets sneller, maar je raakt niet méér kwijt.
Maar je raakt het wel sneller kwijt, dus moet je het ook sneller aanvullen, lijkt me? Doe je dat niet, dan raak je toch wel meer kwijt?
Oud 09-01-2008, 18:46
Verwijderd
I don't know, maar ik weet wel dat mijn pa bijna alleen maar koffie drinkt en nog steeds niet is uitgedroogd
Oud 09-01-2008, 19:06
Verwijderd
Citaat:
I don't know, maar ik weet wel dat mijn pa bijna alleen maar koffie drinkt en nog steeds niet is uitgedroogd
Je raakt ook niet zomaar uitgedroogd.
Oud 09-01-2008, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Je raakt ook niet zomaar uitgedroogd.
Nee, maar als koffie vocht uit je lichaam zou ontrekken, zou hij dus allang uitgedroogd moeten zijn... dus het klopt niet...
Oud 09-01-2008, 20:03
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Maar je raakt het wel sneller kwijt, dus moet je het ook sneller aanvullen, lijkt me? Doe je dat niet, dan raak je toch wel meer kwijt?
Ik drink sowieso 2l water per dag ongeveer, dus geen probleem lijkt me?
Oud 09-01-2008, 20:10
gurl19
gurl19 is offline
Ik ben ook al drie dagen bezig met mijn lijn. Het is de laatste maanden echt te veel. Ik wil erg graag 5 kg van. Liever meer, maar ik denk niet dat ik zoveel zelfdiscipline heb. Mijn belangrijkste doel is dat ik nooit meer snaai 's avonds. En overdag neem ik naar mijn werk alleen fruit mee. Op deze manier gaat het denk ik wel langzaam, maar hopelijk lukt het mij
Oud 09-01-2008, 20:42
Black Soul
Black Soul is offline
En nu de waarheid over koffie: je mag het niet meerekenen, maar je hoeft er ook geen extra glas water voor te drinken (heb ik tenminste ergens gelezen (waar weet ik niet meer, wel een betrouwbare bron)
Oud 10-01-2008, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Nee, maar als koffie vocht uit je lichaam zou ontrekken, zou hij dus allang uitgedroogd moeten zijn... dus het klopt niet...
Er wordt toch niet gezegd 'alle vocht'?

Maar goed, volgens mij gaat het vooral om wat ~lienepien~ zegt.
Oud 10-01-2008, 16:07
Verwijderd
Citaat:
En overdag neem ik naar mijn werk alleen fruit mee.
En je lunch?
Oud 10-01-2008, 19:41
vosje16
vosje16 is offline
Hoe kun je op een gezonde manier 2000kcal eten op een dag?? Ik heb eens gekeken op caloriechecker en vandaag heb ik 1200 "gezonde" kcal gegeten en 1200kcal aan chocolade. Stel, ik eet (bijna) geen chocolade meer, hoe kom ik aan die overige 800kcal zonder teveel meer te eten (want honger heb ik eigenlijk niet meer na mijn 1200 gezonde kcal...)?

Vandaag (opgestaan rond 11u):
Ontbijt @ 11u30: 2 sneetjes bruin brood met 2 repen chocolade + 1 glas halfvolle melk
Lunch @ 13u: 2 aardappelen, 5 dikke spruiten, 100 à 150gr varkensvlees + een mandarijn en een kiwi als dessert
Vieruurtje @ 16u: 2 Leo's + vers geperst fruitsap (2 sinaasappels)
Avondeten @ 19u30: 2 tosti's met ham, kaas en schijfjes tomaat + 1 glas melk + 3 chocotoff's als dessert
Tussendoor nog enkele chocotoff's gegeten (7 in totaal denk ik)
En straks eet ik waarschijnlijk nog wel een kommetje druiven ofzo...

Tips?
Oud 10-01-2008, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Vandaag (opgestaan rond 11u):
Ontbijt @ 11u30: 2 sneetjes bruin brood met 2 repen chocolade + 1 glas halfvolle melk
Lunch @ 13u: 2 aardappelen, 5 dikke spruiten, 100 à 150gr varkensvlees + een mandarijn en een kiwi als dessert
Vieruurtje @ 16u: 2 Leo's + vers geperst fruitsap (2 sinaasappels)
Avondeten @ 19u30: 2 tosti's met ham, kaas en schijfjes tomaat + 1 glas melk + 3 chocotoff's als dessert
Tussendoor nog enkele chocotoff's gegeten (7 in totaal denk ik)
En straks eet ik waarschijnlijk nog wel een kommetje druiven ofzo...

Tips?
Brood met repen chocola?

Pindakaas en kaas en worst kun je op je brood doen, dat bevat aardig wat kcal. Je kunt volle melk ipv halfvolle melk drinken.

Tussen je ontbijt en lunch een tussendoortje nemen (bv. liga of sultana).

Bij je lunch wat meer groente kan geen kwaad (vijf spruiten lijkt me niets).

Eventueel na het avondeten ook nog een tussendoortje.

Ik denk dat je dan een aardig eind komt.
Oud 10-01-2008, 22:39
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Brood met repen chocola?

Pindakaas en kaas en worst kun je op je brood doen, dat bevat aardig wat kcal. Je kunt volle melk ipv halfvolle melk drinken.

Tussen je ontbijt en lunch een tussendoortje nemen (bv. liga of sultana).

Bij je lunch wat meer groente kan geen kwaad (vijf spruiten lijkt me niets).

Eventueel na het avondeten ook nog een tussendoortje.

Ik denk dat je dan een aardig eind komt.
Jah, brood 's morgens eet ik altijd met chocolade...hap in brood, hap in chocolade,...Soms ook met chocoladekorrels. Maar 'k zal er idd eens iets anders op doen...Soms eet ik ook Honey Pops. Zitten daar veel caloriën in?

Volle melk vind ik vies...

Momenteel zit er sowieso maar 1u30 tussen mijn ontbijt en mijn lunch en ik moet mij al verplichten om te ontbijten want ik heb nooit honger na het opstaan, dus daar krijg ik geen tussendoor meer tussen

Wat meer groenten...ja normaal is het wat meer, maar spruiten vind ik niet zo lekker. Het waren wel 5 grote spruiten Maar in groenten zitten sowieso niet veel caloriën...

In ieder geval thx voor de tips.
Oud 11-01-2008, 05:03
Verwijderd
Citaat:
Jah, brood 's morgens eet ik altijd met chocolade...hap in brood, hap in chocolade,...Soms ook met chocoladekorrels. Maar 'k zal er idd eens iets anders op doen...Soms eet ik ook Honey Pops. Zitten daar veel caloriën in?
Waarom niet gewoon chocopasta? Dat is bedoeld voor op brood...?

Kijk op de verpakking van de honey pops, ik eet ze nooit.

In groenten zitten idd niet veel kcal, maar wel heel veel voedingsstoffen.

Eerder opstaan of later lunchen is geen optie? Anders na het avondeten nog een tussendoortje?
Oud 11-01-2008, 10:23
vosje16
vosje16 is offline
Ja, dat was ik van plan, na het eten nog een tussendoortje
Oud 11-01-2008, 13:28
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Waarom niet gewoon chocopasta? Dat is bedoeld voor op brood...?
Repen chocolade zijn ook bedoeld voor bij brood hoor, niet alleen als tussendoortje.
Oud 11-01-2008, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Repen chocolade zijn ook bedoeld voor bij brood hoor, niet alleen als tussendoortje.
Uh, nee. Alleen van die hele dunnen ''plakjes'' chocolade zoals ze dat in Denemarken hebben.
Oud 11-01-2008, 13:48
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Uh, nee. Alleen van die hele dunnen ''plakjes'' chocolade zoals ze dat in Denemarken hebben.
Eh, nee.

Je moet die repen ook niet tussen je boterhammen leggen ofzo heah, maar gewoon: hap boterham of twee, hap chocolade.
Oud 11-01-2008, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Eh, nee.

Je moet die repen ook niet tussen je boterhammen leggen ofzo heah, maar gewoon: hap boterham of twee, hap chocolade.
Kan best dat je dat doet, maar het is zeker niet ''bedoeld''. Kom op zeg.
Oud 11-01-2008, 14:06
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Kan best dat je dat doet, maar het is zeker niet ''bedoeld''. Kom op zeg.
Waarom zou 't niet bedoeld zijn? Dus volgens jou zijn repen chocolade enkel en alleen op de wereld gezet om tussendoor te eten?
Oud 11-01-2008, 14:08
Verwijderd
Het is geen broodbeleg.
Oud 11-01-2008, 15:26
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Het is geen broodbeleg.
Hagelslag ook niet, toch doen we dat doodleuk in Nederland.
Oud 11-01-2008, 15:30
Methuselah
Methuselah is offline
In België ook hoor. Heerlijk: verse witte boterhammetjes met redelijk wat boter en hagelslag 1cm dik.
Oud 11-01-2008, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Hagelslag ook niet, toch doen we dat doodleuk in Nederland.
Ja in Nederland IS het ook broodbeleg. Je kunt ook een rode kool op je brood doen, doen ze vast wel ergens op de wereld, maar dan ga je toch ook niet beweren dat het de bedoeling is rode kool op je brood te doen? Ligt het in de supermarkt bij het broodbeleg? Nee toch? En ik bedoel echt niet dat je dús geen chocolade bij je brood mag eten, boeit mij wat, het is alleen echt normaal (en al helemaal niet gezond) om een hap boterham af te wisselen met een hap chocola.
Oud 11-01-2008, 15:37
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Ja in Nederland IS het ook broodbeleg. Je kunt ook een rode kool op je brood doen, doen ze vast wel ergens op de wereld, maar dan ga je toch ook niet beweren dat het de bedoeling is rode kool op je brood te doen? Ligt het in de supermarkt bij het broodbeleg? Nee toch? En ik bedoel echt niet dat je dús geen chocolade bij je brood mag eten, boeit mij wat, het is alleen echt normaal (en al helemaal niet gezond) om een hap boterham af te wisselen met een hap chocola.
Hagelslag ligt bij jullie dan wel bij het broodbeleg? Hier in België bij de nagerechten hoor, vnl. dicht bij pudding...
Oud 11-01-2008, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Hagelslag ligt bij jullie dan wel bij het broodbeleg? Hier in België bij de nagerechten hoor, vnl. dicht bij pudding...
Haha, dat verklaard de ''verwarring''. Ja, hagelsag ligt hier júist bij het broodbeleg. Het wordt zelden in toetjes gebruikt, voor zover ik weet.
Oud 11-01-2008, 16:59
IcedEarth
IcedEarth is offline
ehm bij mijn ouders (in nederland) aten we juist altijd hagelslag door yoghurt of vla als toetje.
lekker boeiend.
Oud 11-01-2008, 17:48
Bloem
Bloem is offline
Wij aten "vroeger" ook hagelslag in toetjes, maar dat was wel "bijzonder" en niet het hoofddoel van hagelslag, zeg maar Ik ken in Nederland echt niemand die een hap brood en dan een hap chocolade neemt.
Oud 11-01-2008, 18:00
vosje16
vosje16 is offline
Hoeveel verzadigde en onverzadigde vetten moet je normaalgezien per dag eten? Ik zit momenteel aan 25 gram en 41 gram... Geen idee of dit te veel of te weinig is...

En ik zit aan bijna 1800kcal vandaag. Heb maar 1 leo gegeten, 1 chocotoff en hagelslag op mijn boterham vanmorgen (= "maar" 400kcal aan chocolade dus) Straks nog een tussendoor proberen binnenkrijgen van 200kcal...waarschijnlijk een 50tal druiven
Topic gesloten

Regels voor berichten