Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Woef! ![]() |
![]() |
|
Ik denk dat Jezus en ook Maria vaak blank afgebeeld worden doordat de katholieke kerk een gigantisch grote invloed heeft gehad in Europa. En ff eerlijk; zou het dan ook niet een beetje raar zijn om een Jezus en Maria af te beelden in een ander ras dan jezelf? Het is natuurlijk wel ideologisch, maar niet realistisch. Bischoppen hadden veel macht, en macht maakt nou eenmaal egoďstisch, zo is de mens gewoon. En dus wil je dan ook een Jezus en Maria waarmee je jezelf kunt indentificeren.
|
![]() |
|
Op veel middeleeuwse afbeeldingen van bijbelverhalen zie je ook dat zelfs de kleding is aangepast aan het beeld van de kunstenaar/het publiek. Bijbelse figuren in middeleeuwse setting.
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 03-01-2008 om 01:13. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het 'aanpassen' van personen is iets van alle tijden. Zo werd Alexander de Grote door de Romeinen altijd zonder baard afgebeeld aangezien men vond dat baarden barbaars en onbeschoft waren. Dit terwijl de Grieken en Macedoniërs Alexander de Grote wel met een baard afbeelden. Het ligt gewoon aan je eigen standpunten en denkbeelden.
Jezus heeft wel bestaan (niet als zoon van god maar als profeet/wijs persoon, net als Ghandi, Nelson Mandela etc.) maar de verhalen over hem zijn minimaal enkele tientallen jaren na z'n dood geschreven en wanneer is zijn eerste afbeelding verschenen? Iedereen die Jezus zou kennen was allang dood en niemand wist hoe hij er precies uit heeft gezien. Gezien het feit dat de christenen toendertijd niet echt goed konden opschieten met alles dat in het Midden-Oosten woonde (moslims/joden. Zo hebben joden ook de schuld gekregen van de pest) vond men het ontoepasselijk om jezus als iemand met een donker(e) getinte huidskleur af te beelden. Daarnaast ga je weinig intelligente blanke boeren niet wijsmaken dat iemand van een andere cultuur welke duizenden kilometers verderop woont in een vreem ver land met donker gekleure mensen jouw komt bevrijden. |
![]() |
|
okay het is waarschijnlijk dat Jezus bestaan heeft.
probleem is echter dat we niet weten wie hij precies was en of zijn naam uberhaupt wel klopt. stel dat Jezus gewoon een alias is van Julius (Ceasar dus) hier stellen ze het zelfs andersom: http://www.genade-evangelie.nl/?Bijb...r_is_een_mythe
|
Verwijderd
|
Ik zeg dat Jezus wel bestaan heeft maar niet als zoon van god. Wel als een wijsgeer en intelligent man. Iemand die net als Ghandi of Hitler (krijg jij maar eens een stadium vol met alleen maar praten. Verder geen vergelijking) de mensen kon bespelen en iemand die met nieuwe ideëen kwam (iedereen is gelijk etc).
Aangezien in het Romeinse Rijk het merendeel van de mensen arm (slaaf/boer/arbeider) was verspreidde het christendom zich snel; Jezus zijn ideëen spraken juist de armen aan terwijl de rijken er niks van moesten hebben ('waarom is iedereen gelijk? Ik heb geld, die boeren niet'). Kortom; een snelle verspreiding en uiteindelijk is het, om de eenheid in het Romeinse Rijk te bewaren, aangesteld als de hoofdgodsdienst. Hierbij veranderde er nog steeds weinig. De paus had namelijk evenveel macht als de vroegere Romeinse keizers. |
![]() |
|
Dat Jezus (Jehosjoea van Nazareth) bestaan heeft is inderdaad waarschijnlijk, maar of hij naar huidige standaarden een wijs man was is de vraag. In de Bijbel zien we zowel vredelievende als haatzaaiende uitspraken uit zijn mond.
|
oh jah, tuurlijk, julius is de mythe.
bah, Caesar heeft zijn eigen boek tenminste zelf geschreven. wat is dat toch de laatste tijd, dat die twee aan elkaar gelinktw orden? ik zie echt werkelijk geen enkele historische overeenkomst.
||
Citaat:
beetje googlen en je vind van alles.
||
Citaat:
||
Citaat:
Over het feit dat de Bijbel veel leent van andere mythologien bestaat geen twijfel, dus het zou prima kunnen.
|
@ Uice: Ja inderdaad ja. Hier heb je een kort verhaaltje erover:
http://www.usbible.com/Astrology/whe...jesus_born.htm http://www.usbible.com/Astrology/bible_astrology.htm Verder heb je nog de overeenkomsten tussen Horus en Jezus zoals Uice al aangaf. Net zoals je tussen Jozef en Jezus veel overeenkomsten hebt: http://near-death.com/experiences/origen043.html Daar spreken ze alleen van reincarnatie wat ik het in dit geval niet mee eens ben, maar ik zie het als hetzelfde verhaal die wat "bijgewerkt" is. Wat ook raar is, is dat er bij geen van beide geen data is tussen hun 12e en 30e.
||
Citaat:
En daarna.. wie weet zit er toch wat waarheid in het Maria-Magdalena verhaal? Paste in niet in het beeld, dus.. verscheuren die boeken. |
![]() |
||
Ik zeg niet dat Maria en Jezus niet hebben bestaan. Misschien wel, maar ik denk dat ze personages hebben gebruikt om astrologische dingen weer te geven. Maagd Maria.. Sterrenbeeld maagd in de lucht, die vaak met een soort van M-teken wordt weergegeven. Zie je het verband?
http://cgi.astrology.ca/bjasmine/wal...lass/virgo.jpg Over andere dingen, lees dit: Citaat:
Dit is niet de enige bron.. Er zijn der genoeg van.. Zoek maar op
|
Verwijderd
|
Ik ben zelf atheďst maar Jezus zal wel degelijk bestaan hebben; hoe hij was en leefde weten we niet. Aangezien rond Jezus (en koning arthur, mozes, hitler etc..) allerhande mythen en verhalen zijn ontstaan.
We weten dat rond het 'jaar nul' er religieuze onrust was in het Romeinse Rijk. De Romeinse mythen (gekopieerd van de griekse mythen. Zeus --> Jupiter, Ares --> Mars). In de gebieden waar Jezus zou hebben gewoond waren wel meer zelfgekozen 'profeten', sommigen predikten voor de Romeinse goden en andere voor hun eigen religie. Degene welke predikten voor de Romeinse goden (en dus gevaar liepen in gebieden waar andere religies overheersten) werden met rust gelaten; door de Romeinen (logisch) maar ook door de plaatselijke bevolking, die wilde namelijk geen Romeins leger op hun dak hebben. Jezus ging echter tegen iedereen in. Hij verwierp de Tora (het oude testament) en ging tegen de Romeinen in. Door te zeggen dat iedereen gelijk was, men geen belasting hoefte te betalen aan de Romeinse keizer en dat men enkel goed hoefde te leven om later ook goed terecht te komen zorgde ervoor dat hij populair werd bij de armen. Ze hoefden immers geen offers te brengen of te kopen maar slechts te bidden en geen slechte daden te doen. In de bijbel staat ook dat Jezus gezegd zou hebben dat je al je bezittingen weg moest geven; iets dat niet moeilijk is voor slaven en boeren. Dat Jezus vermoord werd, tja. Hij ging tegen de Joden in én tegen de Romeinen (geen belasting aan de keizer etc..) kon het moeilijk niet misgaan. Dat de dood van een persoon soms overdreven kan worden is inmiddels wel bekend. Het punt is dat het christendom eens begonnen moet zijn (en al snel absoluut niks meer met Jezus te maken had) geeft voor mij aan dat iemand (of meerdere personen?) er mee gekomen moeten zijn. @ BlackWolf: dat stukje over oogsten (een na laatste alinea) is wel intressant maar zulke dingen gebeurde wel vaker. Zoals de Egyptenaren die offers brachten om de Nijl te doen overstromen. Waarschijnlijk wisten de leiders (priesters, farao) heus wel dat de Nijl sowieso buiten zijn oevers trad maar het helpt wel om de religie in stand te houden en de bevolking meer een eenheid te vormen/onder de duim te houden. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
@ Caveman: de bijbel is pas tientallen jaren na zijn dood (of zelfs honderden jaren in diens 'huidige' vorm) samengesteld. In samenhang met het gebruik van het christendom na de dood van Jezus (met onder andere de agressieve verspreiding van het Christendom in Europa en de ziekelijke macht die priesters en de paus toendertijd (en nu) hadden) stel ik dat het zo geformuleerd is zodat ook de rijkeren (die de armen 'bezaten') iets goeds in het christendom zouden zien. Door het in een specifieke context te plaatsen zodat het niet (precies) letterlijk genomen hoeft te worden kan je alles afdoen als 'niet nodig'.
Het christendom was een religie voor de armen en onderdrukten; mensen waar onder andere de Romeinse cultus geen rekening mee hield. Eens arm, altijd arm, ook na de dood. Echter, je kan als rijkste en machtigste man van europa (want dat was de paus) niet aankomen met zo'n religie. Geen enkele rijke die jouw nog serieus neemt. Aangezien de Paus en diens priesters wel vaker dingen in de bijbel aanpasten is het niet heel verwonderlijk dat men ook dit op een dergelijke manier liet formuleren. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Enkele aanpassingen:
(1) Wanneer: het jaar 1520. Wat: het toevoegen van een stuk in Johannes: > Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het> Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. Waarom: in de originele griekse scripturen bestaat deze tekst niet. Deze tekst is later toegevoegd aan het Nieuwe Testament in een wanhopige poging een drie-eenheid te bewijzen. (2) Wat: Lucas 23, vers 34. Er staat "Jezus zei: ‘Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen." Echter; dit wordt door velen in twijfel getrokken. Zo heeft de ''Good News Bible (Today's English Version)" de voetnoot: "Some manuscripts do not have Jesus said, 'Forgive them, Father! They don't know what they are doing'." Het feit dat er al word aangegeven in een bijbel versie dat manuscripten deze zin weglaten geeft de twijfelachtige kwaliteit al aan. Waarom: de zin kwam goed uit voor de paus. Denk bijvoorbeeld aan de kruistochten: "je voorgane daden maken niet uit. Sterf je tijdens een kruistocht dan ben je vergeven en kom je in de hemel". Het veranderd namelijk Jezus zijn standpunt van 'zondig niet meer' naar 'alles in vergeven'. Lekker makkelijk dus. Ik post straks wel meer voorbeelden. |
![]() |
|
Het is geen historisch geheim dat de kerk wat tijd, hervormingen en concessies nodig heeft gehad om het instituut te vormen dat ze nu is. tijdens godsdienst op de middelbare school hebben we vast allemaal wel geleerd over de verschillende zogeheten concilies, waarop de kerkleiders bij elkaar kwamen en besloten welke richting ze op zouden gaan.
Ik ben blij dat Burzum concrete aanpassingen in de bijbel kan noemen, want die weet ik niet, maar - wat algemener - het hele concept van de drieeenheid is bijvoorbeeld geformaliseerd tijdens twee concilies. (nicea en constantinopel) in die situatie ging het mogelijk meer over de interpretatie van een bijbelse term, maar ik wil beargumenteren dat het systematisch vastleggen van hoe een bepaalde passage gelezen moete worden toch zeker wel onder het kopje 'ingrijpen in de bijbel' mag horen. (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Nicaea_I)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
verder denk ik niet dat de geschiedenis van de mensheid, in de betekenis zoals jij het bedoeld, dom was. er zijn zat vrij slimme en begrijpelijke dingen gebeurd. tel daar bij op dat 'dom' een relatief begrip is yadayadayada... en jij zou er nu juist wat voor voelen om een nieuwe religie te starten, kunnen we op W&F nog steeds lezen. niet consistent van je hoor.
||
Citaat:
Anyway, als de bewering nu was 'postuum maakte men van Caeser een incarnatie van Jezus ter verheerlijking', dan kan ik daar nog inkomen. Zoiets is mogelijk en enigsinds plausibel, mits geplaatst na de tijd waarin het christendom de staatsgodsdienst werd. Per slot van rekening werd de naam Caeser ook tot een titel gemaakt, dus als vroege christenen Jezus aan hem verbonden zou dat nog logisch zijn.
||
Citaat:
maar vind je niet dat mensen uit geschieden tijden het slimmer hadden kunnen aanpakken? minder oorlogen, minder conflict veroorzakend bijgeloof etc.. het heeft de wereld ingedeeld in de grenzen zoals ze nu zijn, in de geloven zoals ze nu zijn, in de culturen zoals ze nu zijn (met alle bijkomende geschillen, conflicten en afgunst) en thnx voor de geschiedenis tip, maar ik kan sowieso schrijven wat ik wil lijkt me.. of het klopt of dat anderen het ermee eens zijn is iets anders. (zelfs al zou ik een gerespecteerd geschiedsschrijver zijn)
||
Citaat:
||
Citaat:
Het zou niet voor het eerst zijn dat de ene persoon ter verheerlijking met een ander vergeleken wordt.
||
Citaat:
dus ik neem aan dat je hiermee doelt op het gebruik van christus de gezalfde als verheerlijking van ceasar.. het kan aan mij liggen, maar k snap je zinspelingen niet altijd zo.
||||
Citaat:
nee, ik denk niet dat dat had gekund. stap een: als jij het over slimmer hebt, dan zeg je: conform alle kennis die we nu hebben het wenselijkst/efficientst. stap twee: die kennis hadden ze toen niet. stap drie: je kunt dus niet van die mensen verwachten dat ze het 'slimmer gedaan zouden hebben' de ontwikkelingen in de natuurwetenschappen illustreren dit prima. het is bespottelijk om te denken dat newton de relativiteitstheorie al had kunnen bedenken, als hij maar wat slimmer had nagedacht. op dezelfde manier kun je niet stellen dat een indiaan de bliksem gewoon had moeten verklaren, in plaats van het verzinnen van een dondergod, en daarom is het bestaan van bijgeloof in de geschiedenis volstrekt begrijpelijk en gerechtvaardigd, mijns inziens. Citaat:
Citaat:
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Waarom vraag je naar de bekende weg als je er geen argument uit kunt trekken? Citaat:
Citaat:
De Azteken hadden hetzelfde. Elke dag een mens offeren om de zon te laten opkomen. De zon kwam sowieso wel op, en de godheden en priesters hadden hun bestaan gerechtvaardigd. Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
opzettelijk tegen god strijden is overigens (zo kun je het zien) een zonde tegen de geest, onvergeefbaar. jezus geeft hier aan: ze wéten niet wat ze doen. of ze het daadwerkelijk niet wisten, of dat het een uitspraak is die de onmogelijkheid van dit realiseren en dit vervolgens doen aangeeft weet ik niet. of je er met zondenvergeving (alles) uberhaupt komt is wel een interessante vraag. hangt er vanaf of je de goede weg in negatief (afwezigheid van zonden) of positief (aanwezigheid van geloof) wilt bekijken. volgens mij is de aanwezigheid van geloof waardoor vergeving van zonden de meest onderbouwbare visie. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De kruisiging en de opstanding van Jezus Paulo | 2 | 11-08-2006 22:18 | |
IS JEZUS(vzmh),'GOD' ? Paulo | 7 | 11-08-2006 22:17 | |
Bewijs opstanding Jezus Sadok | 250 | 24-09-2005 21:14 | |
Is Jezus God? GrijzeWolf | 91 | 04-05-2005 18:28 | |
De beoordeling/het profiel van Jezus Christus Verwijderd | 11 | 05-05-2002 18:28 | |
Bewijzen tegen de kruisiging (doden) van Jezus. Mujahideen | 56 | 29-01-2002 14:34 |