Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Games
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2008, 09:35
Verwijderd
Ik zat net ff -onder het spelen van Neverhood, zie ander topic- een beetje te wiki'en naar adventure games zoals Neverhood, maar ook bijv Monkey Island en Grim Fandango. Daarbij kwam ik iets tegen wat ik wel interessant vond: dat halverwege de jaren '90 platform games en adventure games in populariteit afnamen, ten koste van, ja wat eigenlijk?

Ik bedacht me toen ook dat een andere topgame in het genre (Toonstruck, 1996) een commerciële flop is geworden, terwijl het toch echt één van de meest innovatieve adventures was die gemaakt is.

Eigenlijk toch best wel zonde als je bedenkt dat we het nu moeten doen met suffe third person oorlogsshooters die allemaal spacey, otherworldly en sci-fi zijn, en bovendien nog op elkaar lijken ook

Waardoor is de populariteit nu eigenlijk afgenomen? Waarom was het grote publiek die games opeens zat? En wat vind je ervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2008, 10:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Eigenlijk toch best wel zonde als je bedenkt dat we het nu moeten doen met suffe third person oorlogsshooters die allemaal spacey, otherworldly en sci-fi zijn, en bovendien nog op elkaar lijken ook
Syberia I & II, om maar een dwarsstraat te noemen.

Bovendien is het ook voor een deel vervanging. De opkomst van het RTS genre sinds Dune II bijvoorbeeld (niet het eerste RTS spel, maar wel eerste RTS kassakraker) kan slechts voor een deel worden opgevangen door uitbreiding van de gamesmarkt op zich. Dan moeten er dus in andere genres klappen vallen.

Ik denk dat met name platformgames ten onder zijn gegaan doordat computers meer konden. Een simpel platformconcept voldeed dan opeens niet meer. Het verhaal achter de Mario games is, ondanks dat het eerste mario spel dat juist top-of-the-line was, tegenwoordig volkomen bud. Wat nou een kutloodgieter die een fantasiewereld moet redden door op de hoofden van monsters te stampen? We hebben games als Max Payne, Mafia, GTA San Andreas etc, waar acteurs zijn gebruikt en hele verhalen worden neergezet, met karakters met echte karaktertrekken waar je je mee kunt identificeren. We hebben zelfs spellen waarbij je dat zelf maakt. Mijn gebruikelijke karakter voor Neverwinter Nights is zelf ontworpen, heeft een eigen manier van doen, en een geschiedenis die effect heeft op zijn handelen.

Daar kan geen loodgieter met snor (of een ander fantasieplatformconcept) tegenop. Ik speel dus geen platformgames.
Oud 18-01-2008, 14:03
Verwijderd
Mario topt nog steeds de verkoopcijfers, daarnaast zijn er nog steeds diverse platformgames in omloop die ook nog flink wat centjes in de wacht slepen. 2d is wellicht weggevallen, maar 3d platform zie ik niet snel verdwijnen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 14:41
Verwijderd
Platformgames zijn inderdaad ten onder gegaan omdat computers meer kunnen en omdat dit, vanwege marketingstrategiën benut moet worden, is mijn idee.

Toen computers meer konden, werd het een bepaalde kwestie van prestige om dat als spelontwikkelaar ook te benutten. Voor veel mensen (misschien voornamelijk in de gamesmedia en de reclamewereld) werd het een belangrijk iets als een spel 64 kleuren benutte, in plaats van 32, net zoals Crysis nu een deel van zijn faam heeft te verdienen vanwege het simpele feit dat de computer die hem vloeiend op Max kan draaien nog gemaakt moet worden.

Gevolg hiervan was dat het als goedkoop en achterhaald werd om een spel te maken met grafisch die niet top-of-the-line waren. Het was ook inderdaad goedkoper om dat soort spellen te ontwikkelen, maar ze konden geen commercieel succes meer worden, omdat ze gewoon een grafische revolutie achter zich hadden liggen. Net zoals text-adventures commercieel begraven werden op het moment dat de eerste echte graphics verschenen, ongeacht hoe goed die spellen kunnen zijn. Het is, in computerspellenland, kennelijk een schande om niet alles uit de hardware te trekken.

Zonde, want ik vind 3D-platformers nog steeds minder leuk dan 2D. Ik vermaak me uitstekend met Super Mario Galaxy, maar de camera staat nog te vaak verkeerd en ik spring nog te vaak tegen een vijand/in een ravijn omdat ik simpel niet kan zien waar ik loop/spring. Helemaal kut is dat.

Wat wel interessant is dat een spel als Cave Story enorm populair is. Cave Story is een 'low budget' titel die door één eenzame Japanner is gemaakt en wat gewoon een enorm goed spel is. Als dat tien jaar geleden uit was gekomen, was het een enorm succes geweest en nu is het een gematigs ('ondergronds') succes geweest. Het is een platformer met een aantal RPG-achtige elementen. De graphics zijn leuk, maar vreselijk gedateerd, maar gameplay, verhaal en alles zijn fantastisch en kennelijk zijn er nog voldoende mensen die graag zo'n spel willen spelen. Alleen is er geen uitgever meer die het wil uitgeven en kun je er geen prijzen voor vragen die vandaag de dag voor games worden gevraagd. Je kan het dan wel voor een tientje op de markt brengen, maar wie koopt een spel dat vanaf de lancering al in de 'budget bin' ligt?

Het is gewoon de weg die de markt in geslagen is. Enorme hopen geld zijn in de gameindustrie gestoken waardoor er meer geld is om games te maken, waardoor kleine of gedurfde games weinig meer voorkomen. Geen enkele ontwikkelaar laat een team van twaalf mensen een half jaar werken aan een game dat 'anders is dan alle andere games, en niet eens zo heel erg mooi', omdat dat gewoon minder verkoopt.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 17:52
Vice
Vice is offline
Om eerlijk te zijn vind ik het behoorlijk kut. Zelf ben ik nog steeds een voorstander van 2d-platformers, omdat ik 3d-platformers gewoon niet fijn vind spelen. Net als LUH-3417 ben ik ook altijd aan het kloten met die camera. Bij de eerste Mario games had je tenminste nog een beetje overzicht.

Beetje jammer dat de Neo-Geo AES System zo duur is, want dat is wel een mooi alternatief.
Oud 19-01-2008, 10:24
Duitsers
Duitsers is offline
Op handhelds worden die 2D-spellen toch nog oneindig uitgebracht?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 11:35
Verwijderd
Zoals LUH zegt, het is "not done" om niet het meeste uit de specs te halen. Dat vind ik wel jammer, maar goed, mensen kopen nu eenmaal niet zo veel spellen met gedateerde graphics dus ook wel te begrijpen. Ook in andere genres is het een probleem, bij RTS games bijvoorbeeld. Red Alert (1 en 2) en Age of Empires waren prima spellen, maar de nieuwste RTS games zijn vaak heel onoverzichtelijk omdat de graphics goed 'moeten' zijn. Jammer.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 12:17
Dinalfos
Dinalfos is offline
Fuck Max Payne en dat soort waardeloze poep. Waar zijn de old school Metal Gears?
Oud 19-01-2008, 14:12
Verwijderd
veel classic side-scrollers zijn een grote hit bij xbox-arcade, dat vind ik wel een goede manier om mensen deze games (online) te laten spelen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 21:14
Verwijderd
Prince of Persia anyone? Zulke vloeiende en natuurlijke bewegingen heb ik niet meer terug gezien in spellen...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 01:36
'I'he Prophet
'I'he Prophet is offline
Citaat:
Prince of Persia anyone? Zulke vloeiende en natuurlijke bewegingen heb ik niet meer terug gezien in spellen...
Behalve bij de Xboxlive remake natuurlijk .
Verder komt er binnenkort een Bionic Commando xbla game, en ook adventures worden weer gemaakt (Sam & Max, Zack & Wiki). Dus ik denk dat we de komende tijd een (kleine?) revival van iig die 2 genres gaan krijgen.
Oud 22-01-2008, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Zoals LUH zegt, het is "not done" om niet het meeste uit de specs te halen. Dat vind ik wel jammer, maar goed, mensen kopen nu eenmaal niet zo veel spellen met gedateerde graphics dus ook wel te begrijpen. Ook in andere genres is het een probleem, bij RTS games bijvoorbeeld. Red Alert (1 en 2) en Age of Empires waren prima spellen, maar de nieuwste RTS games zijn vaak heel onoverzichtelijk omdat de graphics goed 'moeten' zijn. Jammer.
Laten we ook niet vergeten dat bij de laatste C&C delen (eigenlijk al vanaf RA2) er veel meer geld, tijd & moeite is gestoken in het 3D maken van het spel en veel minder tijd & moeite in verhaallijnen en karakters. Iets dat toch van oudsher een érg sterk punt was van C&C.
Dat zie je bij veel meer spellen terug overigens. Omdat er op gebied x (grafisch in dit geval) meer resources worden besteedt moet er ergens anders bezuinigd worden.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 14:59
Verwijderd
Oblivion en Morrowind zijn daar een sprekend voorbeeld van.

Ik betwijfel ook of 2D-games een her-opmars voor elkaar kunnen beleven naar aanleiding van Virtual Console enz. Die spellen worden volgens mij vooral gespeeld door mensen die het origineel van vroeger nog kennen. Nieuwe gamers zullen niet opeens gegrepen worden door de charme van een 2D-platformer en alle nieuwe graphics afzweren. Halo-kids zijn voorgoed verloren.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 22:28
Verwijderd
Citaat:
Als in, morrowind was wel dope?

Ik heb me echt weken vermaakt met morrowind, ik verwachtte des te meer van oblivion. Helaas, helaas.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 00:11
Verwijderd
Citaat:

Ik betwijfel ook of 2D-games een her-opmars voor elkaar kunnen beleven naar aanleiding van Virtual Console enz. Die spellen worden volgens mij vooral gespeeld door mensen die het origineel van vroeger nog kennen. Nieuwe gamers zullen niet opeens gegrepen worden door de charme van een 2D-platformer en alle nieuwe graphics afzweren. Halo-kids zijn voorgoed verloren.
Dat zou ik niet al te hard roepen. Het broertje van m'n vriendin speelt op de pc via emulator nog steeds oude platformers. Nou weet ik niet in hoeverre hij het allemaal kent of niet maar het zegt toch wel iets.
Sowieso zou grafische pracht & praal niet zo belangrijk moeten zijn als het nu is imo, een goede verhaallijn máákt een spel pas echt.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 09:52
Verwijderd
Als in: Morrowind had vrijwel eindeloze diepgang, Oblivion had shiny armor en drie mensen die de voice-acting van heel Cyrodiil op zich namen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 11:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
en drie mensen die de voice-acting van heel Cyrodiil op zich namen.
Dat was echt zo irritant aan het spel, ja.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat de met zoveel tamtam aangekondige AI eerder Radial Stupidity dan Radial Intelligence was, je kon vijanden nog steeds blokkeren achter een grassprietje en ze daarna afmaken, en andere semi-glitches die het realisme vernielen.
Oud 23-01-2008, 12:06
Verwijderd
En het feit dat als je die guild-quests hebt gedaan dat je dan eigenlijk al het hele spel hebt uitgespeeld, mede omdat je veels te overpowered items krijgt ;o
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 14:13
Mark-The-Local-Hero
Mark-The-Local-Hero is offline
Iedereen die zit te smachten naar 2d/semi 3d adventures zou even de huidige PC Gameplay moeten inkijken. Staat een goed overzichtje/artikel over de zogenaamde (Duitse) revival van het adventure genre
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 16:32
Racing Dutch
Racing Dutch is offline
Valkyrie profile lenneth voor de psp is 90% 2d alleen het vliegen is in (soort van) 3d
Reageren

Regels voor berichten