Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Platformgames zijn inderdaad ten onder gegaan omdat computers meer kunnen en omdat dit, vanwege marketingstrategiën benut moet worden, is mijn idee.
Toen computers meer konden, werd het een bepaalde kwestie van prestige om dat als spelontwikkelaar ook te benutten. Voor veel mensen (misschien voornamelijk in de gamesmedia en de reclamewereld) werd het een belangrijk iets als een spel 64 kleuren benutte, in plaats van 32, net zoals Crysis nu een deel van zijn faam heeft te verdienen vanwege het simpele feit dat de computer die hem vloeiend op Max kan draaien nog gemaakt moet worden. Gevolg hiervan was dat het als goedkoop en achterhaald werd om een spel te maken met grafisch die niet top-of-the-line waren. Het was ook inderdaad goedkoper om dat soort spellen te ontwikkelen, maar ze konden geen commercieel succes meer worden, omdat ze gewoon een grafische revolutie achter zich hadden liggen. Net zoals text-adventures commercieel begraven werden op het moment dat de eerste echte graphics verschenen, ongeacht hoe goed die spellen kunnen zijn. Het is, in computerspellenland, kennelijk een schande om niet alles uit de hardware te trekken. Zonde, want ik vind 3D-platformers nog steeds minder leuk dan 2D. Ik vermaak me uitstekend met Super Mario Galaxy, maar de camera staat nog te vaak verkeerd en ik spring nog te vaak tegen een vijand/in een ravijn omdat ik simpel niet kan zien waar ik loop/spring. Helemaal kut is dat. Wat wel interessant is dat een spel als Cave Story enorm populair is. Cave Story is een 'low budget' titel die door één eenzame Japanner is gemaakt en wat gewoon een enorm goed spel is. Als dat tien jaar geleden uit was gekomen, was het een enorm succes geweest en nu is het een gematigs ('ondergronds') succes geweest. Het is een platformer met een aantal RPG-achtige elementen. De graphics zijn leuk, maar vreselijk gedateerd, maar gameplay, verhaal en alles zijn fantastisch en kennelijk zijn er nog voldoende mensen die graag zo'n spel willen spelen. Alleen is er geen uitgever meer die het wil uitgeven en kun je er geen prijzen voor vragen die vandaag de dag voor games worden gevraagd. Je kan het dan wel voor een tientje op de markt brengen, maar wie koopt een spel dat vanaf de lancering al in de 'budget bin' ligt? Het is gewoon de weg die de markt in geslagen is. Enorme hopen geld zijn in de gameindustrie gestoken waardoor er meer geld is om games te maken, waardoor kleine of gedurfde games weinig meer voorkomen. Geen enkele ontwikkelaar laat een team van twaalf mensen een half jaar werken aan een game dat 'anders is dan alle andere games, en niet eens zo heel erg mooi', omdat dat gewoon minder verkoopt. |
![]() |
|
Om eerlijk te zijn vind ik het behoorlijk kut. Zelf ben ik nog steeds een voorstander van 2d-platformers, omdat ik 3d-platformers gewoon niet fijn vind spelen. Net als LUH-3417 ben ik ook altijd aan het kloten met die camera. Bij de eerste Mario games had je tenminste nog een beetje overzicht.
Beetje jammer dat de Neo-Geo AES System zo duur is, want dat is wel een mooi alternatief. ![]()
|
Verwijderd
|
Zoals LUH zegt, het is "not done" om niet het meeste uit de specs te halen. Dat vind ik wel jammer, maar goed, mensen kopen nu eenmaal niet zo veel spellen met gedateerde graphics dus ook wel te begrijpen. Ook in andere genres is het een probleem, bij RTS games bijvoorbeeld. Red Alert (1 en 2) en Age of Empires waren prima spellen, maar de nieuwste RTS games zijn vaak heel onoverzichtelijk omdat de graphics goed 'moeten' zijn. Jammer.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Prince of Persia anyone? Zulke vloeiende en natuurlijke bewegingen heb ik niet meer terug gezien in spellen...
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Verder komt er binnenkort een Bionic Commando xbla game, en ook adventures worden weer gemaakt (Sam & Max, Zack & Wiki). Dus ik denk dat we de komende tijd een (kleine?) revival van iig die 2 genres gaan krijgen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat zie je bij veel meer spellen terug overigens. Omdat er op gebied x (grafisch in dit geval) meer resources worden besteedt moet er ergens anders bezuinigd worden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Oblivion en Morrowind zijn daar een sprekend voorbeeld van.
Ik betwijfel ook of 2D-games een her-opmars voor elkaar kunnen beleven naar aanleiding van Virtual Console enz. Die spellen worden volgens mij vooral gespeeld door mensen die het origineel van vroeger nog kennen. Nieuwe gamers zullen niet opeens gegrepen worden door de charme van een 2D-platformer en alle nieuwe graphics afzweren. Halo-kids zijn voorgoed verloren. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Sowieso zou grafische pracht & praal niet zo belangrijk moeten zijn als het nu is imo, een goede verhaallijn máákt een spel pas echt. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Om nog maar te zwijgen van het feit dat de met zoveel tamtam aangekondige AI eerder Radial Stupidity dan Radial Intelligence was, je kon vijanden nog steeds blokkeren achter een grassprietje en ze daarna afmaken, en andere semi-glitches die het realisme vernielen.
|
|