![]() |
|
De bedoeling van dit topic
Naar aanleiding van wat er voor mij de afgelopen tijd gebeurd is ben ik benieuwd naar jullie reacties op wat ik te zeggen heb. Ga er maar even goed voor zitten want zoals je ziet gaat er een heel verhaal komen. ![]() Ik heb het topic deel 2 genoemd omdat er al een eerder topic over is geweest en ik die bewust niet up omdat er dan reacties gaan komen op/over mensen en reacties van pak em beet 2,5 jaar geleden. Daar zit ik niet op te wachten. Gelieve dat topic dan ook te laten voor wat het verder is en je bezig te houden met het heden. Ook heb ik geprobeerd mijn verhaal zo algemeen mogelijk te houden omdat ik me goed kan voorstellen dat je niet zit te wachten op mijn persoonlijke beslommeringen. ![]() ![]() De bedoeling van dit topic is niet zozeer dat je reageert op mijn specifieke geval (wat ik mits het opbouwend en niet afzeikend bedoeld is overigens prima kan hebben), maar, dat je eens goed gaat nadenken over je eigen gebruik en wat je ervaringen zijn over hetgeen ik te vertellen heb. Mijn ervaring gaat over hash en wiet, maar, als jouw ervaring ergens anders over gaat is dat ook goed. ![]() Mijn ervaringen Ik ben de afgelopen week tot de conclusie gekomen dat mijn eigen drugsgebruik van recreatief gebruik naar verslaving is omgeslagen. Ik werd hier al langere tijd op ietwat subtiele wijze door vrienden op gewezen maar ik ben (zoals zovelen) iemand die zelf in moet zien dat hij verkeerd bezig is voordat ik wat aan mijn gedrag ga doen. Wat er wel mee te maken heeft is dat ik de afgelopen 2,5 jaar (om het vorige topic maar even als 0 meting te nemen) nadat ik besloten had dat ik de verkeerde kant op aan het gaan was in eerste instantie mijn gebruik geminderd heb maar langzaam aan toch weer ben terug gevallen in mijn oude gebruik patroon. Dit klinkt dramatischer dan dat het is maar goed is het in ieder geval niet. Dit is voor mezelf verkeerd omdat ik de nadelen van het teveel gebruiken wederom ondervonden heb. De nadelen Gevoelens Ik ben van mezelf vrij introvert en het te veel blowen dit versterkt heeft. Dat introverte houd voor mij in dat ik moeilijk over dingen die gevoelig liggen praat (ik krop veel dingen op en dat komt er dan in een keer uit) en als ik het al doe ik alles er op de harde manier uit gooi. (heel direct en to the point dus) het te veel blowen heeft dit in de loop der tijd versterkt waardoor ik een soort gevoelloze zombie aan het worden was en dat wil ik pertinent niet. Geheugen Korte termijn geheugen Ook mijn geheugen heeft er onder te lijden gehad. Ik heb er de afgelopen 6 jaar gemiddeld 5 dagen per week minimaal een gram hash of wiet doorheen gerookt en merk dat ik veel dingen vergeet. Een agenda doet daarin een hoop wonderen maar toen ik erachter kwam dat ik steeds sneller de draad kwijtraakte in gesprekken, zelf vergat waar ik het over had en af en toe 's middags al niet meer wist waar ik het 's ochtends over gehad had ben ik tot de conclusie gekomen dat het blowen daar toch echt wel een grote invloed op heeft gehad. Lange termijn geheugen Onderzoek langzaam aan aan het uitwijzen dat er geen blijvende schade optreed bij jongeren na langdurig, veelvoudig cannabisgebruik.Wat dat betreft mag ik mezelf gelukkig prijzen dat ik zo verstandig ben geweest om het bij blowen te laten maar dan nog zijn er wel degelijk nadelen. Immers, alles wat niet in je korte termijn geheugen blijft hangen komt ook niet in je lange termijn geheugen terecht. Wat de gevolgen zijn van een slecht geheugen voor je werk en schoolprestaties en je sociale leven hoef ik neem ik aan niet uit te leggen. ![]() Mezelf Ook was ik in de loop der tijd mezelf kwijt aan het raken. Ik ging te veel rekening houden met wat een ander dacht en verloor daardoor mijn eigen belangen uit het oog. Of dit door het blowen kwam of niet durf ik niet te zeggen (als iemand hier interessant leesvoer over heeft hou ik me aanbevolen) maar het valt me wel op dat ik nu ik een week nuchter ben geweest ik dit een stuk minder heb. ![]() Wat te doen? Dat betekend dus dat ik er wat aan moet gaan doen. Het is op zich niet erg om veel te blowen maar nu ik de nadelige gevolgen er van ondervind moet ik toch eens goed bij mezelf gaan nadenken of ik nog wel goed bezig ben. Mijn toekomstvisie: Wat ik vaak zie/hoor is dat mensen die een keer een slechte ervaring met een bepaald middel hebben gehad is dat ze zich er dan vanaf keren. Ze zijn er dan fel op tegen om het middel nog een keer te gaan gebruiken omdat ze bang zijn terug te vallen in hun oude patroon. Ik ben niet echter niet zo bang aangelegd en ben er (ondanks het feit dat ik nu zelf een slechte ervaring rijker ben) nog altijd van overtuigd dat drugsgebruik (in beperkte mate dat moge duidelijk zijn ![]() De Voordelen Dan zijn de vragen die opkomen natuurlijk wat zijn dan de voordelen? Ik weet van mezelf dat ik vrij snel geïrriteerd raak. Ik kan er niet tegen dat andere mensen niet kunnen begrijpen dat iets wat voor hun al dan niet op gaat voor een ander misschien wel heel anders is (iets wat ik in mijn dagelijks leven helaas maar al te vaak tegen kom ![]() Vroegâh, toen ik nog een klein wammusje was, Was ik vrij makkelijk op de kast te jagen. Ik maakte me druk om van alles en nog wat en om het minste en geringste werd ik boos en schreeuwde ik het hardst van iedereen. Zoals ook al reeds eerder gezegd heeft het blowen invloed gehad op mijn introversie. Ik ben meer in mezelf gekeerd wat naast het eerder genoemde nadeel ook een voordeel heeft. Het heeft me zogezegd geholpen me in te houden in het op een verkeerde manier uiten van mijn negatieve gevoelens. Dit ervaar ik zelf als een pluspunt omdat ik door het blowen een stuk rustiger ben geworden en het me dus geholpen heeft me in te houden (me niet zo druk te maken dus). Het aloude gezegde overdaad schaad gaat hierin voor mezelf dus volledig op. De oplossing Ik heb dan ook besloten om niet totaal te stoppen met blowen maar in ieder geval flink te minderen. Het echt beperken tot 1 maximaal 2 keer per week. Uiteraard zullen er momenten zijn dat het vaker gaat gebeuren maar dat moet wel goed komen. ![]() ![]()
Am I just stoned? Laatst gewijzigd op 09-03-2008 om 22:56. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
@ Deadlock: Tnx voor het aanbod. Mocht ik het nodig achten neem ik contact met je op. ![]()
|
Verwijderd
|
Anger Management!
![]() Goed topic trouwens. Heb zelf iets soortgelijks gehad, eigenlijk zo ongeveer hetzelfde als het oude topic maar dat is logisch want Type hoorde bij hetzelfde groepje stoners. Het is al goed dat je zelf beseft dat het een probleem is, ik ben destijds gewoon in 1x gestopt omdat het echt te gek werd. Het kwam er eigenlijk op neer dat ik nóg introverter werd en geen zak meer om ook maar iets gaf en tja... Dan gaat het gewoon wel te ver. |
![]() |
||
Citaat:
Wat ik trouwens bij mezelf altijd heb gemerkt is dat ik in periodes dat ik meer blowde juist meer geïrriteerd was. Misschien omdat je minder diep slaapt als je blowt (precies de reden waarom je ineens heel heftig lijkt te gaan dromen als je stopt met blowen). Dan nog een tip die voor mij heeft gewerkt: ik heb op een gegeven moment tegen mezelf gezegd dat ik niet meer thuis blow. Ik doe het dus alleen nog soms bij anderen. Ik weet niet waar jij het meeste blowt, maar als je het meest thuis blowt of meestal alleen of juist meestal met vrienden dan zijn dat misschien precies de gelegenheden waarop je niet moet blowen. In elk geval: succes! :-) Oh ja, wat je ook nog kan helpen: de zelfhulp module van jellinek (http://www.jellinek.nl/zelfhulp/cannabis/). Kan je gewoon voor jezelf doelen stellen etc. en invullen wanneer je blowt zodat je een mooi overzicht krijgt of je je doelen haalt. Dat kan heel stimulerend werken!
|||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Het deel over slapen zal er voor jou misschien mee te maken hebben gehad. Ik moet zeggen dat ik hetgeen je zegt over dromen ook ervaren heb en dat was de eerste keer echt beangstigend. ![]() Ik blowde voornamelijk in de shop en op de bekende pleintjes, parkjes enzovoorts (het is niet zo dat ik er een compleet netwerk aan junkie vrienden aan over heb gehouden maar dat heeft met mijn persoonlijke situatie te maken). Ook wel thuis en dan voornamelijk alleen achter m'n computer om in slaap te vallen of meer te genieten van muziek. Doelen stellen van wat ik wil bereiken heb ik al gedaan en ik ervaar het meer als last een dergelijke planning aan te gaan houden dan dat ik er echt voordeel aan heb (ik hou niet zo van schema's en dergelijke) dus die laat ik in eerste instantie voor wat het verder is maar bedankt voor de tip. ![]()
|
Verwijderd
|
Hmm nee, ik kan zo snel geen leesvoer mbt anger management vinden. Wat je wel zou kunnen overwegen - zeker nu een psychologisch consult in het basispakket zit - is om naar een psycholoog te gaan om specifiek over je 'korte lontje' te praten en te kijken of hij/zij je daarmee op weg kan helpen.
Mij heeft dat in ieder geval wel op de goede weg gezet (alhoewel dat niet was voor een kort lontje). |
![]() |
|
Om trouwens nog even terug te komen op wat Footprint in het eerste deel van zijn post aanhaalde over het wegstoppen van negatieve gedachtes:
Ik ben ooit begonnen met blowen omdat ik merkte dat ik daardoor even weg was van alle shit en ellende die ik destijds had en om af en toe even een stop te zetten op de constante gedachtenstroom die er door m'n hoofd gaat. Zoals je ziet ben ik van de lange verhalen en zoals je waarschijnlijk al bedacht had gaat het er in m'n hoofd nog weet ik het hoeveel erger aan toe. Ik weet niet in hoeverre ik dit meer heb dan anderen maar vermoed wel dat het meer is dan gemiddeld. Ik kan je vertellen dat ik het als behoorlijk plezierig ervaar om af en toe even totaal niets te denken en denk dat als ik het inderdaad bij die 1 max keer per week kan houden dat ik de negatieve effecten dan wel onder controle kan houden. Mocht ik merken dat dit niet zo is stop ik er alsnog mee en ga ik me oriënteren op alternatieve wijzes. Nogmaals ik sta open voor suggesties dus kom maar op met het leesvoer. ![]()
||
Citaat:
![]() Ik heb mijn heil nu gevonden in het typen van teksten en het maken/luisteren van muziek en moet zeggen dat ik dat als heel positief ervaar.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hoe kom je aan dat negatieve beeld dan? En tja, 'goede argumenten'... Dat is toch lastig. Het is nou eenmaal zo dat die cursussen er niet voor niets zijn en dat ze echt wel helpen, alhoewel dat nooit voor iedereen zal gelden. Daarbij kan het ook erg bevrijdend werken om met een neutraal persoon erover te praten, iemand waarvan je van tevoren weet dat hij/zij je nooit zal veroordelen. |
![]() |
|
Geen idee waar dat vandaan komt.
Ik denk dat het met het verleden te maken heeft. Zonder al te veel in details te willen treden (nog steeds omdat ik me kan voorstellen dat jullie niet op mijn persoonlijk beste v - lid gezever zitten te wachten ![]() ![]() Ik merk iig dat dat de laatste tijd wel veel beter gaat (eigenlijk voornamelijk sinds ik vorige week praktisch niet geblowd heb) en dat ervaar ik als positief en stimulerend om het door te zetten.
||
Citaat:
http://watwiljijmetwiet.nl/ (vanuit Tactus). Veel succes Wim!!!
|
Wow, dit is echt heel cool om te lezen!
![]() ![]() Veel succes ermee iig! 't Enigste wat ik dr verder over kan zeggen is dat het mss lastig gaat worden als je langetermijn geheugen weer terug gaat komen. Ik weet verder helemaal niet hoe je leven tot nu toe is verlopen, maar bij mij trok na een half jaar ofzo de 'mist' een beetje weg en begon ik me meer dingen te herinneren (zeg maar meer details rondom een bepaalde situatie) maar ook dingen die ik echt helemaal vergeten was werden door alledaagse voorwerpen ineens getriggerd. Dat was af en toe heel leuk maar meestal een stuk minder. (Ik weet niet in hoeverre dit gebeurt als je 'af en toe' nog blijft blowen maar goed.) Verder heb ik echt alleen maar positieve dingen gemerkt van het stoppen/drastisch minderen met blowen. Echt goed van je dat je d'r op deze manier mee bezig bent, da's iig al een hele stap in de 'goede' richting ![]()
|
Ik moet van mezelf even opmerken dat ik de voordelen nu al begin te merken. Ik denk een stuk helderder na, onthoud daadwerkelijk weer dingen en begin mezelf weer langzaam terug te vinden.
![]() @ Maanmeisje: Ik heb een hoop meegemaakt en ben daardoor zoals je waarschijnlijk wel al door had vrij hard geworden ben. Ik heb lange tijd geblowd om m'n verleden te vergeten maar kwam er achter dat dat gewoon niet de juiste oplossing is. Daarom ben ik er nu over aan het schrijven. Voornamelijk songteksten wat nog niet echt op schiet omdat ik eigenlijk met te veel dingen tegelijk bezig ben. Plannen en het dan ook uitvoeren is helaas nooit mijn sterkste kant geweest. ![]()
||
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ik heb geen ervaring met veel blowen, dus als mijn bijdrage nergens op slaat, sorry
![]() Ik kan me voorstellen dat zoveel blowen invloed heeft op hoe je overdag presteert. Heb je een baan/studie/andere bezigheid waar je voor warmloopt, waar je veel tijd in wil steken, je nuttig voor wil maken? Ik merk namelijk bij mezelf dat ik sinds ik serieus aan mijn studie ben, minder verleiding heb om teveel te drinken. Omdat ik een reden om 'op mijn best' te willen zijn, in plaats van wat aan te klooien zoals ik vroeger deed en het allemaal wel grappig te vinden. Ik denk dat zoiets echt en structureel leidt tot meer motivatie, en het is afleiding (in het begin). Maar ik weet dus niet of je dat al hebt.
|
![]() |
|
|