Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2008, 11:49
Yoramk
Yoramk is offline
Hallo iedereen,

Ik zou graag een HBO opleiding gaan volgen (HBO Technische Informatica)
Alleen moet ik hiervoor zélf mijn BELGISCH diploma laten waarderen naar de Nederlandse normen. Alles is opgestuurd en betaald hiervoor, maar nu ik wat uren zoekwerk achter de rug heb, kom ik te weten dat ik misschien zelfs geen goed genoeg diploma ZOU hebben.. Alhoewel het heel algemeen werd verwoord in de PDF die de info bevatte.

In de PDF stond namelijk dat een Hoger Secundair Onderwijs TSO 3de graadsdiploma ongeveer evenwaardig was aan een MBO 3/4 jaar.. Wel, m'n nederlandse vriendin zei dat MBO een van de laagste opleidingen was die er zijn bij jullie.. Dit vond ik op zich al raar..

Het 2de zaakje.. Ik heb volgens die PDF wél een HAVO diploma met mijn 2de graad..
Dus.. Mijn 2de graads diploma.. is meer waard dan mijn 3de graads (misschien)
Ik vraag me gewoon af hoe dit kan.. Als ik mijn opleiding vergelijk met mijn vriendin haar opleiding (VWO) .. Dan kan ik daar best aan tippen.. Wij hadden meer uren.. even moeilijke opgaven.. en minder kansen om te slagen (geen herkansingen, geen herexames, enz..)

Dus mijn vraag is nu.. Wat zou ik kunnen verwachten?

Hier zijn mijn diplomas van de 2de en 3de graad (studierichtingen..)
2de graad: Wetenschappen
3de graad: Informatica Beheer

Even wat uitleg over Informatica Beheer..
Ongeveer 10 uur theoretische informatica per week.. 6 uur theoretische economie.. 2 uur boekhouden daar bovenop.. 3/4 uur wiskunde per week.. En de rest wordt aangevuld met de algemene vakken zoals nederlands, frans, engels, duits, geschiedenis, aardrijkskunde, weet ik wat nog allemaal..

In het totaal was dit pakket 36 uren per week. Vorig trimester had mijn vriendin 22 uren per week.. op dit moment ietsje meer.. rond de 26-28 gok ik.

Hangt de diplomawaardering dan zoveel af van de studierichting? En als ze mijn 3de graads diploma nu als een MBO niveau 3 waarderen, kan ik niet de HBO volgen? Maar.. mijn 2de graadsdiploma is een HAVO .. dus.. dan weer wel..

Ik ben in de war
Ergens klopt dit systeem toch niet helemaal hoor..
Maar ja.. ik hoop op een goede afloop..

Groetjes,
Yoram

P.S.: Ik wacht geduldig op een reactie!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2008, 12:45
Fantôme
Fantôme is offline
Ik snap niet zoveel van het Belgische systeem.
Maar wat is je leeftijd? vanaf 21 jaar kun je voor het HBO ook een 21+ test doen en heb je niet zozeer de geldige papieren nodig.

Verder heeft je vriendin deels gelijk mbt een MBO opleiding, alleen zijn er verschillende niveaus (1t/m 4) en zijn er daarnaast ook mensen die direct na de basisschool (dan ben je 12) de praktijkschool gaan doen en van daaruit naar werk worden geleid.

Als jouw papieren gelijk staan aan een MBO diploma op niveau 4, kun jij direct naar het HBO en is er geen enkel probleem.

Verder, als jij wel een HAVO diploma hebt (of in jouw geval gelijkwaardig aan HAVO), is er ook geen probleem. daarmee kun je naar het HBO.
Wel hebben sommige studies eisen aan de vakkan die je op de HAVO moet hebben gevolgd. Voor Technische informatica vragen zij wellicht een vak als natuurkunde en wiskunde e.d. dus daar moet je wel even naar kijken.
Oud 23-01-2008, 12:56
Yoramk
Yoramk is offline
Wel, ik ben momenteel 19.. word 20 in maart..

En, er is nog geen probleem.. Maar ik ben op dit moment mijn diploma aan het laten waarderen door het IDW..

Indien zij het een MBO Niveau 3 vinden.. dan kan ik het vergeten..
Maar.. dan heb ik mijn 2de graadsdiploma nog.. en das zogezegd een HAVO..

even wat uitleg over het belgische systeem:
1ste graad -> 1ste en 2de jaar secundair
2de graad -> 3 en 4..
3de -> 5 en 6 ..

snap je? dus ik heb 1,2,3,4 wetenschappen ASO gedaan.. en dit komt samen op een HAVO zogezegd.. dan ben ik overgestapt naar TSO informaticabeheer (puur door interesse) en heb daar mijn 5de en 6de jaar met glans afgemaakt

Natuurlijk heb ik mijn laatste diploma laten waarderen omdat dat in BELGIE meer waard is.. in nederland dan precies niet? daarom vind ik het ook zo extreem raar..

groetjes!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 13:03
Fantôme
Fantôme is offline
In Nederland zit het als volgt.
Na het basisonderwijs stroom je door naar een bepaalde richting.
dit is sinds dit jaar weer veranderd en bestaat nu uit

1) praktijkonderwijs (voor ll waarvan wordt verwacht, ivm het iq, dat zij geen regulier diploma gaan halen. Zij worden direct toegeleid naar werk)

2) VMBO (op verschillende niveau's. beginnend bij LWOO, dan BBL, KBL). met LWOO stroom je volgens mij in op het MBO (middelbaar beroepsonderwijs) op niveau 1, BBL en KBL op niveau 2 of 3 (en soms 4)

3) MAVO: Middelbaar Algemeen Voortgezet Onderwijs. Na je diploma hiervoor stroom je in op het MBO niveau 4 (hoogste MBO niveau)

4) HAVO: Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs. Je kunt hiermee instromen op het MBO of HBO. Ook na 3 jaar de HAVO te hebben gevolgd en een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo te hebben, kun je naar het MBO.

5) VWO: Voortgezet Wetenschappelijk Onderwijs. Hiermee kun je naar de WO (universiteit) of uiteraard ook naar het HBO of MBO.

Wat hier wel eens voorkomt is dat iemand een HAVO diploma heeft, maar een interessante opleiding op het MBO ziet. Als dit niveau 3 is dan is het diploma voor MBO niveau 3 niet genoeg om naar het HBO te gaan. Het HAVO diploma (wat je inderdaad eerder hebt gehaald) is dit wel.
Oud 23-01-2008, 13:35
coopergirl
coopergirl is offline
@ Fantome,

Mavo bestaat toch niet meer? These days heb je "VMBO-theoretische leerweg" of "VMBO- praktijkgerichte leerweg (zoiets)".. Eigenlijk snap ik het systeem onder HAVO niet goed, maar wat de vervanging van de MAVO betreft, ben ik vrij zeker.

Ik was ook in de veronderstelling dat BBL voor "beroepsbegeleidende Leerweg" staat, iets wat je op het MBO kunt doen? (Min of meer gelijk aan Duaal op het HBO).

Of zaai ik alleen maar verwarring :$
Oud 23-01-2008, 13:49
Verwijderd
de oude mavo is nu de theoretisch leerweg op het vmbo. (dat is de hoogste op het vmbo). Daaronder zit de gemengde leerweg, kadergerichte leerweg, beroepsgerichte leerweg. Lwoo is leerwegondersteunend, krijg je meer steun maar kan je volgens mij op verschillende nivo's in het vmbo volgen.

Ik dacht ook dat bbl (baanbegeleid leren) iets was voor het mbo. Je werkt 4 dagen op een bedrijf en 1 dagje school. Dit is dus vooral voor mensen voor wie het nix is op school te zitten enbezig willen zijn.
Het deeltijdonderwijs op de hbo komt neer op 2 avonden naar school. De rest van de tijd ben je 'vrij'. Je bent dan niet verplicht om te werken, school en werk is wel gescheiden, daar dat niet zo is bij bbl.

toch
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 13:54
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
@ Fantome,

Mavo bestaat toch niet meer? These days heb je "VMBO-theoretische leerweg" of "VMBO- praktijkgerichte leerweg (zoiets)".. Eigenlijk snap ik het systeem onder HAVO niet goed, maar wat de vervanging van de MAVO betreft, ben ik vrij zeker.

Ik was ook in de veronderstelling dat BBL voor "beroepsbegeleidende Leerweg" staat, iets wat je op het MBO kunt doen? (Min of meer gelijk aan Duaal op het HBO).

Of zaai ik alleen maar verwarring :$
These days is de MAVO weer terug van weggeweest en vervangt de TL weer
omdat het allemaal niet zou werken ofzo. Maar pas weer vanaf dit schooljaar is dat zo.
Oud 23-01-2008, 13:56
Fantôme
Fantôme is offline
er is idd BBL op het MBO (wat te vergelijken is met een duale studie op het HBO)maar die 'kreet' bestaat ook op het VMBO voor Beroeps Begeleidende Leerweg.
Mijn broertje is toen doorgestroomd namelijk van BBL naar KBL
Oud 23-01-2008, 14:34
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
These days is de MAVO weer terug van weggeweest en vervangt de TL weer
omdat het allemaal niet zou werken ofzo. Maar pas weer vanaf dit schooljaar is dat zo.
Pff, ik snap niks van ons onderwijssysteem.. Ik houd het niet meer bij (Het laatste wat ik over de MAVO heb gehoord, is dat scholen zelf konden kiezen of ze de vertrouwde MAVO-naam hanteren of VMBO theoretisch..). Ik geloof je wel, maar ik vind het bijzonder wazig.
Oud 23-01-2008, 14:39
Fantôme
Fantôme is offline
coopergirl. ah. misschien verwar ik het dan daarmee hoor.
Maar ik heb toen heel erg meegemaakt dat bij ons (waar ik woon) alles weer werd omgegooid.
Tweede fase ging eruit en VMBO TL werd weer MAVO.
en volgens mij Tweede fase eruit is landelijk toch? dus misschien ging ik ervanuit dat MAVO invoeren ook landelijk was. Dan iig zou het kunnen dat er nu zowel een VMBO TL als MAVO bestaat.
Oud 23-01-2008, 16:22
Verwijderd
en toen was ik de draad geheel kwijt
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 16:35
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
coopergirl. ah. misschien verwar ik het dan daarmee hoor.
Maar ik heb toen heel erg meegemaakt dat bij ons (waar ik woon) alles weer werd omgegooid.
Tweede fase ging eruit en VMBO TL werd weer MAVO.
en volgens mij Tweede fase eruit is landelijk toch? dus misschien ging ik ervanuit dat MAVO invoeren ook landelijk was. Dan iig zou het kunnen dat er nu zowel een VMBO TL als MAVO bestaat.
Mijn oudste zusje zit in de tweede fase, en volgens haar is er inhoudelijk het één en ander veranderd, maar heet het nog steeds tweede fase. Op beide scholen waar mijn zusjes zitten, wordt er nog van VMBO gesproken ipv MAVO.

Via Google heb ik geen uitsluitsel kunnen vinden.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwi...s_in_Nederland staat zowel de Nederlandse onderwijsstructuur als die van Vlaanderen uitgelegd.
Oud 23-01-2008, 17:51
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Het VMBO-TL verschaft toegang tot MBO niveau 3/4 en tot de vierde klas van de HAVO. De MAVO bestaat simpelweg niet meer. Enkele scholen laten er een bordje op timmeren met MAVO-HAVO-VWO (de VMBO-TL noemen ze MAVO omdat dat een ''mooiere en betere'' naam is volgens de scholen zelf).
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 08:56
Fantôme
Fantôme is offline
Hier (in Den Helder, dus tja ) is de hele tweede fase afgeschaft en gaat alles weer op de oude manier.
Verder is VMBO TL vervangen door de MAVO en bestaan de andere VMBO richtingen nog wel. het vmbo bestaat dus nog wel hier.
Oud 24-01-2008, 08:57
Nyawa
Ik zou gewoon die waardering van de IDW even afwachten. Het probleem ligt denk ik vooral hoe je je derdegraadsdiploma moet waarderen. De eerste vier jaar van je middelbare school lijken me gewoon gelijk staan aan VWO klas 1 t/m 4, maar alleen daarmee kun je alleen naar het MBO en niet HBO. Ik verwacht echter dat er geen probleem zal zijn, omdat je TSO vast wel tot een volledige MBO ICT-opleiding zal worden gewaardeerd. En een ICT-diploma op MBO4-niveau geeft je gewoon toelating tot HBO Technische Informatica. Deze route heeft mijn vriend ook gevolgd en hij heeft zelfs een jaar vrijstelling gekregen omdat hij veel leerstof al gehad heeft.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 10:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het VMBO-TL verschaft toegang tot MBO niveau 3/4 en tot de vierde klas van de HAVO. De MAVO bestaat simpelweg niet meer. Enkele scholen laten er een bordje op timmeren met MAVO-HAVO-VWO (de VMBO-TL noemen ze MAVO omdat dat een ''mooiere en betere'' naam is volgens de scholen zelf).
Not true. Er zijn nog steeds mensen met een mavo diploma, en dus blijft doorstroming ervan opgenomen in de regels. En inderdaad zijn er scholen die het oude systeem weer terug willen omdat ze niet het niveau omlaag willen trekken zodat het voormalig VBO hoger kan klinken.
Oud 24-01-2008, 12:37
Verwijderd
Je kunt de tweede fase niet afschaffen, dan krijg je ruzie met het ministerie van onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 13:41
Fantôme
Fantôme is offline
oke, dus ondanks dat ze nu weer braaf allemaal klassikaal les hebben, geen Z-uren (verplichte zelfstandig werk uren meer hebben), verplicht worden in tussenuren aan het huiswerk te zitten (en geen andere dingen te doen) en het nog weigeren tweede fase te noemen, is het niet afgeschaft?
naja. voor hun op school iig wel. weet niet hoe het op papier zit.
Oud 24-01-2008, 17:16
Verwijderd
De Tweede Fase is verplicht. Het Studiehuis daarentegen niet. Daar zit wel verschil in.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 19:57
AlienWareOwnage
AlienWareOwnage is offline
Citaat:
snap je? dus ik heb 1,2,3,4 wetenschappen ASO gedaan.. en dit komt samen op een HAVO zogezegd.. dan ben ik overgestapt naar TSO informaticabeheer (puur door interesse) en heb daar mijn 5de en 6de jaar met glans afgemaakt
Wow van ASO wetenschappen naar TSO, is dat geen groot verschil in moeilijkheids graad?

o ja, btw is Wetenschappen ZOOO moeilijk?? ben van plan ook wetenschappen te volgen...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 11:52
makvoen
makvoen is offline
hallo allemaal ik heb een hbo propedeuse en ik vraag me af of dat voldoende is om toegelaten te worden aan een belgische hogeschool of universiteit
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 21:31
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Citaat:
hallo allemaal ik heb een hbo propedeuse en ik vraag me af of dat voldoende is om toegelaten te worden aan een belgische hogeschool of universiteit
Ja dat is voldoende om aan genomen te worden
Reageren

Regels voor berichten