06-05-2008, 10:15 | |
Busstaking tijdens examens
RIJSWIJK - De vakbonden in het streekvervoer zijn van plan te staken tijdens het begin van de eindexamens. Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is woest. afbeelding vergroten FOTO ANP ,,Het is respectloos dat ze de scholieren boven op alle zenuwen voor het eindexamen nóg meer stress bezorgen,’’ zegt eindexamencoördinator Charlotte van Meerwijk van het LAKS. Volgens het LAKS zullen tien- à twintigduizend scholieren worden getroffen door de acties in het openbaar vervoer. ,,Als de publieksvriendelijke acties niet werken, moeten we blijkbaar meer pijn doen,’’ zegt een woordvoerder van FNV Bondgenoten. De bond zegt het heel vervelend te vinden voor de examenkandidaten. ,,We doen dit liever niet, maar leggen de verantwoordelijkheid bij de werkgevers.’’ Die zeggen op hun beurt dat het aan de bonden ligt dat er niet meer wordt gesproken over een nieuwe cao. Ze zullen de bonden andermaal uitnodigen voor een gesprek. De cao-onderhandelingen voor het streekvervoer liepen begin april vast. Sinds vorige week houden de bonden publieksvriendelijke acties door geen kaartjes te controleren en geen strippenkaarten te stempelen. Als die acties niets opleveren, en daar begint het op te lijken, gaat het streekvervoer op 14 en 15 mei en op 20, 21 en 22 mei plat. De eerste schoolexamens beginnen op 19 mei. Het LAKS heeft op zich niets tegen stakingen. ,,Daar zijn we zelf natuurlijk ook wel goed in,’’ zegt Van Meerwijk. ,,Maar de timing is waardeloos.’’ Het LAKS laat het voorlopig alleen bij een reactie op de plannen van de vakbonden en wil zelf geen tegenactie ondernemen. Charlotte van Meerwijk: ,,Iedereen is nu hard aan het leren, we willen niet voor te veel ophef zorgen.’’ Eindexamenkandidaten hoeven volgens het LAKS niet bang te zijn dat ze zakken omdat ze te laat komen. ,,We hebben dit soort dingen wel vaker meegemaakt en er wordt altijd wel rekening meegehouden,’’ volgens Van Meerwijk. De bonden eisen 3,5 procent meer loon, de werkgevers bieden 11,5 procent in drie jaar. De werkgevers willen ook dat nieuwe werknemers een 40-urige werkweek krijgen en ze willen niet langer betalen voor het eerste kwartier pauze van de chauffeurs. http://www.ad.nl/binnenland/2271978/...html?reageer=1 Aangezien het de zoveelste staking in het OV is, tijd voor een discussie. Stelling: vakbonden moet het verboden worden om klanten van bedrijven waar ze tegen staken overmatig te duperen. Stakingen in essentiële diensten als politie, gezondheidszorg en OV mogen zelfs helemaal niet ten koste gaan van de klant. Vakbonden als de FNV moeten de schade die ze mensen toebrengen door hun stakingen vergoeden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
Advertentie | |
|
06-05-2008, 13:17 | |
Ik ben niet 100% op de hoogte van de inhoud van het stakingsrecht, maar ik kan me voorstellen dat daar toch min of meer in staat beschreven wie er mag staken en waneer, of niet soms?
Op zich heeft iedereen natuurlijk het recht om te staken voor betere arbeidsvoorwaarden als de CAO gesprekken vastlopen. Natuurlijk kan men dat ook doen zonder gelijk de asshole van 't jaar te worden. Laat ze nu eens de klantvriendelijke acties doorzetten tot na de examens...
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
|
06-05-2008, 13:30 | |
Ook essentiele diensten als politie, brandweer en ambulance mogen staken wel moet daarbij rekening gehouden worden met het brede publiek.
Ik ben van mening dat in het OV best gestaakt mag worden, maar als je dan toch wil staken doe het dan 12 tot 15 mei or what ever maar niet in de examen weken. Erna kan natuurlijk. Staken moet vind ik niet verboden worden want an an je helemaal niks meer beginnen als de werkgever zegt van we doen wat wij willen.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
|
06-05-2008, 15:48 | |||
Citaat:
Liever grijpen ze direct naar het stakingswapen op een manier die zoveel mogelijk mensen schade berokkent, omdat ze weten dat ze over andermans rug sneller hun zin krijgen. En schade vergoeden? Ho maar. Sterker nog, het FNV geeft je dan niet eens antwoord op je brief. Welnu, dergelijke asociale handelswijzen kun je best verbieden, en asociale chauffeurs die er aan meedoen mag je best ontslaan. Als ze niet eens bereid zijn om op een vrij middagje hun hoofdkantoor te bezetten om te voorkomen dat ze mensen die voor hun dagelijks brood afhankelijk zijn van het OV hun inkomen ontzeggen, dan verdienen ze zelf ook geen inkomen lijkt me. Citaat:
De staking bij Veolia mocht bijvoorbeeld doorgaan ondanks dat de FNV niet de moeite had genomen om arbitrage in te schakelen, en direct vanaf hun eis een staking organiseerde. Wel is FNV bondgenoten eerder door de rechter teruggefloten toen ze probeerden zonder onderbouwing door een staking de aanbesteding van het OV in de regio Haaglanden te stoppen: http://www.blikopnieuws.nl/bericht/63014 Op zich logisch, want een vakbond die bepaald welk bedrijf de opdracht krijgt, doet denken aan de praktijken van de Amerikaanse maffia met vakbonden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
06-05-2008, 16:51 | |
De FNV heeft gisteren een aantal busbedrijven een zeer gevoelige klap toegebracht door middel van een publieksvriendelijke actie: Ze hebben geen kaartjes verkocht op 5 mei. Voor Veolea Ede is dit een flinke aderlating, want het is een enorm drukke dag.
Aanbestedingen zijn de grootste pest geweest voor het Nederlandse openbaar vervoer sinds zijn oprichting. Buschauffeurs hebben niet de luxe zoals mensen die meer hoog opgeleid zijn dat ze serieus worden genomen. Hun klachten worden zonder commentaar aan de kant geschoven en van sommige achterlijke VVD'ers krijgen ze te horen dat ze lui zijn. Ik zou ECHT geen buschauffeur willen zijn met de onmenselijkheid waarmee sommige maffia-praktijken worden bedreven door hun werkgevers. Ik steun ze van harte! Ik hoop dat de eind-examenscholieren de klachten over de staking aan de werkgever doorbrengen en deze laten zien dat ze hun taak verzaken. Zo niet, zal hen dit op de zoveelste boete komen te staan wegens het niet doen wat ze beloofd hebben.
__________________
Altijd nuchter
|
06-05-2008, 19:11 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
07-05-2008, 11:07 | ||
Citaat:
Werd er al twee en drie weken op die manier actie gevoerd, dan zouden we eventueel wellicht verder praten over geoorloofd zijn van een staking.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
07-05-2008, 12:21 | ||
Citaat:
__________________
Haters gonn' hate
|
07-05-2008, 13:46 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus VIND ik het geoorloofd. Hoewel het tijdstip voor eindexamenkandidaten inderdaad beroerd is. Hoewel: Fietsen naar je eindexamen plek is gezond. Ikzelf moest gewoon 20 kilometer fietsen naar mijn school, het OV was niet dermate betrouwbaar dat ik het daarop liet aankomen... |
07-05-2008, 17:04 | ||
Citaat:
Daarnaast kan niemand het normaal vinden om direct allerlei mensen te duperen om je gelijk te halen. Zoiets is voor gefrustreerde kinderen die andermans speeltje net zo lang verborgen houden totdat ze een lolly krijgen. Van een vakbond mag wel wat meer dan dergelijk gedrag verwacht worden lijkt me.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
Ads door Google |
07-05-2008, 18:08 | |||
Citaat:
Citaat:
__________________
Haters gonn' hate
|
07-05-2008, 18:38 | ||
Citaat:
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
07-05-2008, 18:43 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
07-05-2008, 18:46 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik snap niet waarom er gejuicht wordt door duisentforumers als het gaat over de politie en risicowedstrijden, maar nu is alles opeens anders? Yeah right :') Luie honden zijn scholieren. Ik vind dat ze sowieso verplicht naar school moeten fietsen. Het Spartaanse mag wel een beetje terugkomen. Lekkere achterbankgeneratie van me! |
07-05-2008, 20:32 | |||
Citaat:
Citaat:
__________________
Haters gonn' hate
|
Advertentie |
|
08-05-2008, 01:10 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
08-05-2008, 12:08 | ||
Citaat:
Wat te denken van mensen die hard moeten werken om rond te komen, afhankelijk zijn van het OV, en nu door het FNV hun inkomen afgenomen zien? De vakbond die de arbeiders hun geld afneemt... Het kan verkeren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
08-05-2008, 12:32 | ||
Citaat:
Als je niet kan staken maak je de werknemer het potentiele slachtoffer van zijn werkgever. Staken is eigenlijk het enige echte pressie-middel dat de werknemer heeft. En op een redelijke behandeling hoeft een buschauffeur niet te rekenen
__________________
Altijd nuchter
|
08-05-2008, 12:38 | ||
Citaat:
Wat het probleem is, is dat hedendaagse vakbonden die niet serieus meer nemen, maar gemakzuchtig hun toevlucht nemen tot stakingen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
08-05-2008, 12:41 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
08-05-2008, 12:42 | |
ga toch fietsen
ik fiets elke dag heen en terug totaal 60km door school, word je echt niet slechter van hoor, krijg je juist conditie van. Voor mijn part gaan ze lekker staken tijdens de examens, tegenwoordig moet je gewoon stomme dingen doen om echt de aandacht te krijgen die je nodig hebt, zo als ook bij de politie stakingen het geval was. pas toen al die voetballertjes gingen zeiken kwam er wat los. zo gaat dat gewoon tegenwoordig boeiend
__________________
.
In my world everybody's a pony and they all eat rainbows and poop butterflies |
08-05-2008, 12:53 | ||
Citaat:
Om eerlijk te zijn kan ik er met mijn verstand niet bij waarom dat nog niet sinds jaar en dag de gang van zaken is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
08-05-2008, 12:53 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
08-05-2008, 13:10 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
08-05-2008, 14:48 | ||
Citaat:
__________________
Altijd nuchter
|
Ads door Google |
08-05-2008, 15:55 | ||
Citaat:
Een staking is een directe schadepost voor de betrouwbaarheid van het vervoersbedrijf en verzorgt het bedrijf beduidend meer problemen dan de vriendelijke acties. Uiteindelijk zijn namelijk niet de buschauffeurs, maar het bedrijf verantwoordelijk van de uitvoering. Bovendien maken stakingen het geglibber van vervoersbedrijven moeilijker, omdat deze uitgevallen lijnen toegaan naar de zoveel % uitval die een bedrijf mag hebben (en waar ze op rekenen).
__________________
Altijd nuchter
|
08-05-2008, 22:05 | ||
Citaat:
__________________
Haters gonn' hate
|
08-05-2008, 22:38 | ||
Citaat:
Als een dagje of twee geen kaartjes verkocht worden bij een deel van het vervoer, is het inderdaad 'slechts', maar hoe zou een bedrijf reageren wanneer het een maandomzet misloopt? Ik denk dat binnen no time de aandeelhouders de messen staan te slijpen voor de kamer van de directie als ze dat laten gebeuren terwijl ze ongelijk hebben. Daarnaast kun je denken aan het blokkeren van overige bedrijfstaken die niet met het publiek te maken hebben. De bekendste daarvan is natuurlijk bezetting van het hoofdkantoor. Ook daar geldt: een paar weken, en moet je eens opletten hoeveel druk er op de ketel staat.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Laatst gewijzigd op 08-05-2008 om 23:06. |
08-05-2008, 23:55 | ||
Citaat:
En je blijft vergeten dat de meeste hoofdkantoren van deze bedrijven ver weg liggen. En als je het over de Nederlandse vestigingen hebt, dan blijft het voor de meeste buschauffeurs vriendelijker om gewoon te staken. Ik zou wel eens een lijst van groepen willen zien die door middel van bezetting van het hoofdkantoor hun zin hebben gekregen. Daarnaast kunnen buschauffeurs die een hoofdkantoor bezetten ook niet rijden. Voor de busbedrijven is het een zaak dat ze aan hun contract voldoen. Dat kan hen meer kosten dan een paar dagen geen inkomen via kaartjes. Dit wordt toch terugbetaald aan de busbedrijven, i.p.v. dat ze deze rechtstreeks in de kas zien. Boetes die busbedrijven krijgen omdat ze niet aan de voorwaardes van hun contract voldoen zijn vele male groter en daarom ook veel effectiever.
__________________
Altijd nuchter
|
09-05-2008, 09:37 | ||
Citaat:
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
Advertentie |
|
|
|