Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2008, 23:08
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
De Arnhemse officier van justitie M. van Elsdingen deed tijdens een requisitoir in 2004 tegen een Roma uit Ede de volgende uitspraken: "Als we spreken over zich misdragende voetbalsupporters of criminele Marokkanen, dan hebben we het over uitzonderingen. Want de meeste voetbalsupporters en Marokkanen zijn niet zo. Maar bij de Roma is dat anders. De Roma-gemeenschap houdt zich bezig met criminaliteit, met strafbare feiten. Inbraken plegen wordt bij hen heel gewoon gevonden. Ze onttrekken zich aan onze cultuur en dat kunnen we niet hebben."

De Romagemeenschap deed hierop aangifte wegens discriminatie, racisme en belediging. Het Openbaar Ministerie vond dat de uitspraken niet te ver gingen, waardoor de strafvervolging uiteindelijk in een vrijspraak eindigde. Nadat het openbaar ministerie zich distantieerde van de uitlatingen, liet ook de officier twee dagen later weten zijn woorden te betreuren. In een verklaring zegt het openbaar ministerie dat Van Elsdingen niet het merendeel van de Romazigeuners als verdachte van strafbare feiten heeft willen bestempelen.

Opmerkelijk is overigens dat in dezelfde tijd (2003) de gemeente Ede integratieprojecten van Romazigeuners volslagen nutteloos en totaal mislukt noemde.
Je kan me wel noemen wat je wilt hoor, maar dat neemt niet weg dat zigeuners per definitie gewoon tuig zijn. De eerste die daar het tegendeel van kan aantonen is nog niet langsgekomen, de geschiedenis heeft zich al genoeg bewezen op dat gebied.

Men zegt weleens dat je een groep niet als geheel mag benoemen tot het zijn van iets, maar als je niet mag zeggen dat criminelen crimineel zijn, dan gaat het wel erg ver.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2008, 23:20
baas
baas is offline
Gaap.

Citaat:
...dat neemt niet weg dat zigeuners per definitie gewoon tuig zijn. De eerste die daar het tegendeel van kan aantonen is nog niet langsgekomen,...
Drogreden.

Citaat:
maar als je niet mag zeggen dat criminelen crimineel zijn, dan gaat het wel erg ver.
Cirkelredenering.
Oud 26-05-2008, 23:21
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Gaap.

Drogreden.

Cirkelredenering.
Ontkenningspolemiek
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 23:25
baas
baas is offline
Wil je alsjeblieft reageren op mijn kritiek op het feit dat jij je stelling 'zigeuners zijn per definitie crimineel' probeert te bewijzen met de 'argumenten' 1) 'niemand heeft ooit bewezen dat zigeuners niet crimineel zijn' en 2) 'zigeuners zijn crimineel' ?
Oud 26-05-2008, 23:35
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ik zeg toch niet dat niemand ooit heeft bewezen dat ze niet crimineel zijn? Ik zeg alleen dat ze zich de afgelopen honderden jaren juist wel hebben bewezen als een crimineel volkje.

Als zelfs de Anne Frank stichting al aangeeft dat de criminaliteits cijfers nog steeds hoog zijn onder de roma en sinti groeperingen, dan wil dat toch wel wat zeggen.

Soms heb je van die gevallen dat iets bewezen moet worden om de geschiedenis te veranderen en soms bevestig je dan alleen de geschiedenis en de geschiedenis heeft ons wat dat betreft in iedergeval 2 dingen geleerd: de aarde is rond en zigeuners zijn crimineel.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 23:37
Verwijderd
Citaat:
Ik zeg toch niet dat niemand ooit heeft bewezen dat ze niet crimineel zijn? Ik zeg alleen dat ze zich de afgelopen honderden jaren juist wel hebben bewezen als een crimineel volkje.

Als zelfs de Anne Frank stichting al aangeeft dat de criminaliteits cijfers nog steeds hoog zijn onder de roma en sinti groeperingen, dan wil dat toch wel wat zeggen.

Soms heb je van die gevallen dat iets bewezen moet worden om de geschiedenis te veranderen en soms bevestig je dan alleen de geschiedenis en de geschiedenis heeft ons wat dat betreft in iedergeval 2 dingen geleerd: de aarde is rond en zigeuners zijn crimineel.
De criminaliteitscijfers onder mensen met een vmbo-diploma zijn ook een stuk hoger dan onder mensen met een vwo-diploma. Is de juiste conclusie dan: vmbo'ers zijn crimineel?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 23:43
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
De criminaliteitscijfers onder mensen met een vmbo-diploma zijn ook een stuk hoger dan onder mensen met een vwo-diploma. Is de juiste conclusie dan: vmbo'ers zijn crimineel?
Mwoah, vmbo-ers is wel een heel erg breed begrip, wat roma niet bepaald is, maar wat genuanceerder klopt het wel, vmbo-ers zijn een stukje crimineler dan vwo-ers.
Valt ook niet echt te ontkrachten denk ik.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 06:38
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Onjuist.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reciprocal_altruism

Mensen zijn wel van nature xenofoob, wat wel de discriminatie verklaart.
En sinds wanneer heeft xenofobie niet meer met wantrouwen te maken, professor Elmer?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 10:57
Verwijderd
Citaat:
En sinds wanneer heeft xenofobie niet meer met wantrouwen te maken, professor Elmer?
Ze hebben met elkaar te maken maar ze zijn natuurlijk niet hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Mwoah, vmbo-ers is wel een heel erg breed begrip, wat roma niet bepaald is, maar wat genuanceerder klopt het wel, vmbo-ers zijn een stukje crimineler dan vwo-ers.
Valt ook niet echt te ontkrachten denk ik.
Er is dan ook niemand die ontkent dat de gemiddelde zigeuner crimineler is dan de gemiddelde autochtoon. Dat is echter iets heel anders dan zeggen dat álle zigeuners crimineel zijn, aangezien dat even valide is als zeggen dat alle mensen met bruine ogen crimineel zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 12:04
Mobius
Mobius is offline
Mensen handelen naar de statistiek die ze voorgeschoteld krijgen. Het jarenlang volgen van het nieuws, dat bol staat van de berichten over criminele uitspattingen van allochtonen, wekt nu eenmaal wantrouwen op. Ook krijg ik er op mijn werk veel mee te maken, zodat ik keer op keer weer in mijn "vooroordelen" word bevestigd.

Ze zullen vast wel niet allemaal crimineel zijn, maar het zijn er wel verdomd veel.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 12:10
Verwijderd
Citaat:
Mensen handelen naar de statistiek die ze voorgeschoteld krijgen. Het jarenlang volgen van het nieuws, dat bol staat van de berichten over criminele uitspattingen van allochtonen, wekt nu eenmaal wantrouwen op. Ook krijg ik er op mijn werk veel mee te maken, zodat ik keer op keer weer in mijn "vooroordelen" word bevestigd.

Ze zullen vast wel niet allemaal crimineel zijn, maar het zijn er wel verdomd veel.
De meeste criminelen zijn nog altijd blank en autochtoon, al is verhoudingsgewijs het aantal allochtone criminelen hoger (maar er zijn nu eenmaal een stuk minder allochtonen). Het is maar welke statistiek je wil toepassen. Wat ook meespeelt is dat de kruimeldieven veel zichtbaarder zijn dan de witteboordcriminelen, die veel schadelijker zijn voor de economie.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 12:17
Mobius
Mobius is offline
Derde generatie allochtonen worden door het justitie-apparaat nog steeds als autochtonen bestempeld. Dit geeft een vertekend beeld van de verhoudingen van vonnissen die worden uitgesproken. Zo heb je enig idee wat het immense aandeel van allochtonen is in de criminaliteit. En probeer je te suggereren dat witteboordcriminaliteit vooral gebezigd wordt door autochtonen? Ik geloof dat die onderwereld ongeveer helemaal overgenomen is door Marokko.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Derde generatie allochtonen worden door het justitie-apparaat nog steeds als autochtonen bestempeld. Dit geeft een vertekend beeld van de verhoudingen van vonnissen die worden uitgesproken. Zo heb je enig idee wat het immense aandeel van allochtonen is in de criminaliteit.
Dat idee heb ik wel, verhoudingsgewijs zijn mensen van Marokkaanse afkomst zo'n drie keer zo crimineel als autochtonen.
Citaat:
En probeer je te suggereren dat witteboordcriminaliteit vooral gebezigd wordt door autochtonen? Ik geloof dat die onderwereld ongeveer helemaal overgenomen is door Marokko.
Witteboordcriminaliteit is niet hetzelfde als georganiseerde misdaad. Ik heb het over fraude, corruptie en kartelvorming. Dat kost de Nederlandse samenleving miljarden. Of dacht je dat het na de bouwfraude-enquête allemaal was opgelost?

Ze waren (of zijn?) zelfs geïnfiltreerd in de VVD. Toenmalig Kamerlid en smerige crimineel Hofstra heeft verklaard dat hij voor de enquête al wist van de bouwfraude. Hij is daarvoor niet eens geroyeerd, terwijl hij de samenleving eigenhandig honderden miljoenen, zo niet miljarden had kunnen besparen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 12:34
Mobius
Mobius is offline
Goed, dit soort "slimmere" criminaliteit zal wel meer toebehoren aan autochtone, blanke mensen. Maar zij nemen het gevoel van veiligheid niet weg, zij opereren niet in de straat, zij zullen je niet beroven, bij je inbreken, je toetakelen of anderszins lastigvallen. De burger heeft niet direct last van dit soort criminaliteit, zij willen zich voornamelijk veilig voelen.

Waarmee we direct weer terugkomen op de topic zelf: het verjagen van zigeuners. Het zou mij niets verbazen als de bevolking dadelijk genoeg heeft van de confrontatie met allochtonen, en we hier hetzelfde krijgen, zij het met een andere bevolkingsgroep dan in het voorbeeld. Dat krijg je als de ordehandhavers de orde zelf niet meer kunnen handhaven.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Goed, dit soort "slimmere" criminaliteit zal wel meer toebehoren aan autochtone, blanke mensen. Maar zij nemen het gevoel van veiligheid niet weg, zij opereren niet in de straat, zij zullen je niet beroven, bij je inbreken, je toetakelen of anderszins lastigvallen. De burger heeft niet direct last van dit soort criminaliteit, zij willen zich voornamelijk veilig voelen.
De burger heeft er natuurlijk wel direct last van, aangezien het de burger een paar honderd euro per maand kost. De burger is alleen te dom om dat door te hebben en is er daardoor niet bewust mee bezig.
Citaat:
Waarmee we direct weer terugkomen op de topic zelf: het verjagen van zigeuners. Het zou mij niets verbazen als de bevolking dadelijk genoeg heeft van de confrontatie met allochtonen, en we hier hetzelfde krijgen, zij het met een andere bevolkingsgroep dan in het voorbeeld. Dat krijg je als de ordehandhavers de orde zelf niet meer kunnen handhaven.
Ik denk dat dat wel meevalt, aangezien de criminaliteit en werkloosheid, vergeleken met etnische en sociale minderheden in andere landen, heel erg meevalt.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 14:11
MH
MH is offline
Citaat:
Er is dan ook niemand die ontkent dat de gemiddelde zigeuner crimineler is dan de gemiddelde autochtoon. Dat is echter iets heel anders dan zeggen dat álle zigeuners crimineel zijn, aangezien dat even valide is als zeggen dat alle mensen met bruine ogen crimineel zijn.
Kan je niet helemaal ongelijk geven. Echter, waarom zien we nog steeds geen zigeuner in een hoge baan?
Ik heb in Slowakije vernomen dat men er heeft geprobeerd om zigeuners uit het verdomhoekje te krijgen en hun een toekomst te bieden. Helaas zonder succes, vertelde men.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 14:15
Verwijderd
Citaat:
Kan je niet helemaal ongelijk geven. Echter, waarom zien we nog steeds geen zigeuner in een hoge baan?
Ik heb in Slowakije vernomen dat men er heeft geprobeerd om zigeuners uit het verdomhoekje te krijgen en hun een toekomst te bieden. Helaas zonder succes, vertelde men.
Er zijn vast wel zigeuners met een hoge baan. Hoe dan ook, sociologie is niet mijn terrein dus ik kan er verder weinig over zeggen, maar ook de joden werden systematisch gediscrimineerd en kwamen daardoor niet de gilden binnen en konden niet in loondienst werken, waardoor joden uitkwamen bij "vrije beroepen", zoals de handel, bankwezen en de kunst. Ook bij zigenuers zie je veel muzikanten om die reden. Ik vermoed dat het nomadenkarakter van hun cultuur ervoor gezorgd heeft dat ze niet effectief bijv. een winkel konden beginnen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 14:22
MH
MH is offline
Citaat:
Er zijn vast wel zigeuners met een hoge baan. Hoe dan ook, sociologie is niet mijn terrein dus ik kan er verder weinig over zeggen, maar ook de joden werden systematisch gediscrimineerd en kwamen daardoor niet de gilden binnen en konden niet in loondienst werken, waardoor joden uitkwamen bij "vrije beroepen", zoals de handel, bankwezen en de kunst. Ook bij zigenuers zie je veel muzikanten om die reden. Ik vermoed dat het nomadenkarakter van hun cultuur ervoor gezorgd heeft dat ze niet effectief bijv. een winkel konden beginnen.
Dat zou kunnen.
Maar dat sociologie ineens niet je terrein is, terwijl je al zo veel toevoegt aan deze discussie, vind ik een beetje bescheiden.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Dat zou kunnen.
Maar dat sociologie ineens niet je terrein is, terwijl je al zo veel toevoegt aan deze discussie, vind ik een beetje bescheiden.
Ik ben nu eenmaal erg bescheiden.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 14:25
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
De burger heeft er natuurlijk wel direct last van, aangezien het de burger een paar honderd euro per maand kost. De burger is alleen te dom om dat door te hebben en is er daardoor niet bewust mee bezig.
Jij denkt dat het geld wat hier eventueel op bespaard kan worden naar de burger gaat?

Citaat:
Ik denk dat dat wel meevalt, aangezien de criminaliteit en werkloosheid, vergeleken met etnische en sociale minderheden in andere landen, heel erg meevalt.
Het valt mee, in vergelijking met andere landen. Zonder die vergelijking te opperen, valt het niet mee. Maargoed, dat is subjectief.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Jij denkt dat het geld wat hier eventueel op bespaard kan worden naar de burger gaat?
Voor een deel, ja natuurlijk. Het grootste deel. Voor een nationalist heb je wel een erg laag beeld van Nederland.
Citaat:
Het valt mee, in vergelijking met andere landen. Zonder die vergelijking te opperen, valt het niet mee. Maargoed, dat is subjectief.
Alles is relatief...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 14:35
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Voor een deel, ja natuurlijk. Het grootste deel. Voor een nationalist heb je wel een erg laag beeld van Nederland.
Ho even, ik heb een lage pet op van het huidige establishment. Het establishment dat ik voor geen cent vertrouw en er daarom ook geen vertrouwen in heb dat uitgespaard geld altijd bij de burger aankomt.

Citaat:
Alles is relatief...
Can't argue about that.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Ho even, ik heb een lage pet op van het huidige establishment. Het establishment dat ik voor geen cent vertrouw en er daarom ook geen vertrouwen in heb dat uitgespaard geld altijd bij de burger aankomt.
Ja, dat is klassiek voor extreem rechts. Feit is wel dat de corruptie in Nederland laag is en de overgrote meerderheid van het nationaal inkomen bestaat uit arbeidersloon.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 15:01
baas
baas is offline
Citaat:
Ik zeg toch niet dat niemand ooit heeft bewezen dat ze niet crimineel zijn?
Ik wil je wel nóg een keer quoten hoor:

Citaat:
... dat neemt niet weg dat zigeuners per definitie gewoon tuig zijn. De eerste die daar het tegendeel van kan aantonen is nog niet langsgekomen, ...
Oud 27-05-2008, 15:06
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ja, dat is klassiek voor extreem rechts. Feit is wel dat de corruptie in Nederland laag is en de overgrote meerderheid van het nationaal inkomen bestaat uit arbeidersloon.
Extreem rechts? Nu niet doen alsof je overal wat vanaf weet want het is niet bepaald een kenmerk wat alleen voorbehouden is aan extreem rechts. In alle vlakken van het politieke spectrum zitten mensen die de overheid wantrouwen.

Daarnaast, hoe wou je corruptie meten? Het enige wat meetbaar is, zijn de gevallen die uitkomen. Of heb jij soms inside informatie?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Extreem rechts? Nu niet doen alsof je overal wat vanaf weet want het is niet bepaald een kenmerk wat alleen voorbehouden is aan extreem rechts. In alle vlakken van het politieke spectrum zitten mensen die de overheid wantrouwen.

Daarnaast, hoe wou je corruptie meten? Het enige wat meetbaar is, zijn de gevallen die uitkomen. Of heb jij soms inside informatie?
Het is inderdaad lastig te meten, maar bijvoorbeeld bij de corruptieperceptiemetingen doet Nederland het erg goed.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 16:50
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Het is inderdaad lastig te meten, maar bijvoorbeeld bij de corruptieperceptiemetingen doet Nederland het erg goed.
Ik kan bijvoorbeeld ook goed Elvis nadoen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 17:12
MH
MH is offline
Citaat:
Ik kan bijvoorbeeld ook goed Elvis nadoen.
I'm always on your mind...

Maar het lijkt me toch erg sterk dat bijv. in Oekraine de mensen openlijker de corruptie durven aankaarten dan hier. En praktijken als bijbetalen voor je paspoort omdat de sleutel van de kluis onvindbaar is (onder de dekmantel van hoge inflatie of plotseling veranderde tarieven), dat komt toch zelden voor hier...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 19:17
Klaas-Jan
Klaas-Jan is offline
Het minste in het licht van de zigeunerdiscusie is nog dat Roemenie en straks het hele Oostblok bij de EU komen, als ze er nog niet allemaal bijzitten. Nu komt dus die hele criminele boel naar ons toe, of we nog blij moeten zijn met de steeds groter wordende EU Straks ook maar het grote moslimrijk Turkije erbij, en de chaos is compleet.

Dan nog even over de media die in Italie niet goed werkt, mee eens zeker als je ziet dat ene meneer Berlusconi zelf nogal wat invloed heeft daar op mediagebied. Maar is onze Nederlandse voornamelijk linksgeorienteerde media wel zo objectief. Herinner me nog ene hoofdredactuur van de NOS, Hans Laroes, met de uitspraak dat ze bij de NOS meer van Groenlinksers hielden dan van LPFers. Objectieve berichtgeving? nee
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 19:53
akumabito
akumabito is offline
Ja joh, want ze komen allemaal naar ons toe! *shudder*

Oud 27-05-2008, 19:57
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
I'm always on your mind...

Maar het lijkt me toch erg sterk dat bijv. in Oekraine de mensen openlijker de corruptie durven aankaarten dan hier. En praktijken als bijbetalen voor je paspoort omdat de sleutel van de kluis onvindbaar is (onder de dekmantel van hoge inflatie of plotseling veranderde tarieven), dat komt toch zelden voor hier...
Natuurlijk valt zoiets in andere landen ook net zo slecht te controleren als in Nederland. Enige feit is gewoon dat het er in sommige landen wat dikker bovenop ligt. Ik weet zeker dat Nederland net zo'n corrupte criminelenbende is als welk land dan ook, alleen probeert de overheid hier zijn onschuld met hand en tand te verdedigen.

Citaat:
Het minste in het licht van de zigeunerdiscusie is nog dat Roemenie en straks het hele Oostblok bij de EU komen, als ze er nog niet allemaal bijzitten.
Vier dagen nadat Roemenië op papier toetrad tot de EU werden er al zakkenrollende Roemeense kinderbendes, onder leiding van volwassenen aangetroffen in Nederland. En ja, dan hebben we het alleen nog over Nederland.

Nederland moet gewoon uit de NAVO, uit de VN, en uit de EU. Niet meer miljarden extra betalen en er maar gering voor terugkrijgen. En een grote muur om het land heen. Leger weer terughalen, die kunnen dan fungeren als "blauw op straat". Dat zorgt voor minder criminaliteit en vandalisme, want dat kost ons nog altijd meer dan 31 miljard euro per jaar. Dan kan dat geld weer in de economie en in het volk geïnvesteerd worden. Dan kunnen we over 50 jaar de rest van Europa annexeren.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 20:00
baas
baas is offline
Citaat:
Het minste in het licht van de zigeunerdiscusie is nog dat Roemenie en straks het hele Oostblok bij de EU komen, als ze er nog niet allemaal bijzitten. Nu komt dus die hele criminele boel naar ons toe, of we nog blij moeten zijn met de steeds groter wordende EU Straks ook maar het grote moslimrijk Turkije erbij, en de chaos is compleet.
Eng he?
Oud 27-05-2008, 20:03
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Nederland moet gewoon uit de NAVO, uit de VN, en uit de EU. Niet meer miljarden extra betalen en er maar gering voor terugkrijgen. En een grote muur om het land heen. Leger weer terughalen, die kunnen dan fungeren als "blauw op straat". Dat zorgt voor minder criminaliteit en vandalisme, want dat kost ons nog altijd meer dan 31 miljard euro per jaar. Dan kan dat geld weer in de economie en in het volk geïnvesteerd worden. Dan kunnen we over 50 jaar de rest van Europa annexeren.
Economische en politieke zelfmoord. Strak plan!
Oud 27-05-2008, 20:08
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Economische en politieke zelfmoord. Strak plan!
Kijk, en nú dien je vertrouwen in je landje te hebben!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Kijk, en nú dien je vertrouwen in je landje te hebben!
Want economische zelfmoord is een goed iets!

Daarnaast moet ik er echt niet aan denken dat ik voor ieder wissewasje mijn paspoort weer aan iedere grens moet gaan tonen, de hele dag geld moet gaan wisselen, etc, alleen maar om door Europa te reizen. Nederland kan het niet alleen. Nederland is economisch volkomen afhankelijk van het buitenland. Tenzij jij liever ziet dat we teruggaan naar het stenen tijdperk en 80% van de beroepsbevolking weer in de landbouw gaat werken.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 20:16
akumabito
akumabito is offline
Oud 27-05-2008, 20:26
Verwijderd
Het klopt toch
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 20:40
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Het klopt toch
No, child.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 20:42
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Het klopt toch
Ja, het was een "eensch" smilie..
Oud 27-05-2008, 20:42
Verwijderd
Citaat:
No, child.
Weerleg het dan even. Alsjeblieft. Als jij ook maar één hapje VMBO economie gegeten hebt, zie je de helderheid van mijn redenatie in, en anders dan wacht ik graag op het tegengestelde.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 20:43
Verwijderd
Citaat:
No, child.
Jawel. Iedereen die ooit een economieboek open heeft geslagen weet dat er profijt te halen valt uit samenwerking en specialisatie. Heck, Adam Smith had het al door in de 18e eeuw, waarom blijven er dan toch van die hardnekkige types die in de 21e eeuw stug blijven volhouden dat isolationisme moreel dan wel rationeel de juiste keuze is?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 22:16
Klaas-Jan
Klaas-Jan is offline
Ik ben het er mee eens dat europese samenwerking positieve gevolgen heeft voor de Nederlandse economie, maar het kan veel beter dan de EU. Sluit je als Nederland zijnde dan aan bij de Europese Economische Ruimte of de Europese Vrijhandelzone. Dan heb je toch de voordelen van de EU, maar niet de grote nadelen. Kijk naar een land als Zwitserland of Noorwegen, daar gaat het ook goed zonder de EU.

De europese samenwerking wordt te groot, we verliezen onze invloed op eigen beleid. Het is een groot geloby met als dieptepunt de arrogantie van de politiek in zowel Den Haag als in Brussel om de Europese Grondwet er maar doorheen te drukken.

De voordelen voor een grotere EU zijn voor Nederland mijnsinziens veel kleiner dan de nadelen. Straks zul je zien dat Turkije er ook nog bijkomt, dan is de grens naar het middenoosten ook nog eens open. Het einde is zoek...

De Navo en VN moet je gewoon bijblijven, is vooral financieel aantrekkelijk. Zonder de Navo moet je veel meer investeren in je defensie, je kunt dan immers niet meer terugvallen op de backup als het echt eens fout gaat.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 22:32
Verwijderd
Citaat:
Ik ben het er mee eens dat europese samenwerking positieve gevolgen heeft voor de Nederlandse economie, maar het kan veel beter dan de EU. Sluit je als Nederland zijnde dan aan bij de Europese Economische Ruimte of de Europese Vrijhandelzone. Dan heb je toch de voordelen van de EU, maar niet de grote nadelen. Kijk naar een land als Zwitserland of Noorwegen, daar gaat het ook goed zonder de EU.
Een van de voordelen van de EU is dat we ook een politiek blok kunnen vormen.

Daarnaast hebben Zwitserland en Noorwegen een economie die het kan hebben, en is Noorwegen onderdeel van Schengen. Zwitserland pas aanstaande november. De Zwitserse economie draait op buitenlands zwart geld.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 01:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daarnaast hebben Zwitserland en Noorwegen een economie die het kan hebben, en is Noorwegen onderdeel van Schengen. Zwitserland pas aanstaande november. De Zwitserse economie draait op buitenlands zwart geld.
Leuk detail is dat die beide landen morren en meer samenwerking met de EU zoeken, omdat ze grootdeels van de EU afhankelijk zijn, maar in tegenstelling tot de lidstaten niets te vertellen hebben.
Oud 28-05-2008, 06:18
Verwijderd
Precies. Om nog maar te zwijgen van bijvoorbeeld alle economische verdragen die er via de Noordse (met een D dus) Raad doorheen gaan in het geval van Noorwegen.

Alhoewel trouwens in het geval van Noorwegen en Schengen de vrijheid soms ver te zoeken is. De douane daar is net Hitler. Twee flesjes wijn opsturen naar een collega die daar nu woont kostte hem nog eens 30 euro aan naheffing; Let wel daar zit dus geen boete bij! Dat is standaard belasting.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 09:08
T_ID
T_ID is offline
Mja, de accijns daar is dan ook tig keer wat het hier is. Daar regeerd wat dat betreft net als bij een enkele linkse partij hier het idee dat je ongewenste dingen vrijwel onbeperkt kunt belasten.
Ik heb me laten vertellen dat mensen in de regel plastic tasjes met drank uit de supermarkt meesjouwen naar feesten en daar dan de hele tijd mee onder hun stoel zitten. Logisch, want diezelfde drank is in de horeca in Noorwegen zelfs nóg duurder.
Oud 28-05-2008, 12:11
MH
MH is offline
Citaat:
Mja, de accijns daar is dan ook tig keer wat het hier is. Daar regeerd wat dat betreft net als bij een enkele linkse partij hier het idee dat je ongewenste dingen vrijwel onbeperkt kunt belasten.
Ik heb me laten vertellen dat mensen in de regel plastic tasjes met drank uit de supermarkt meesjouwen naar feesten en daar dan de hele tijd mee onder hun stoel zitten. Logisch, want diezelfde drank is in de horeca in Noorwegen zelfs nóg duurder.
Die accijnzen schijnen daar abnormaal te zijn. Daarom waren veel Finnen in 2004 ook blij met toetreding van Estland. Ineens mag je meer dan een liter alcohol uit- en invoeren. Zodoende is het haast winstgevend om met de auto op de boot naar Tallinn te varen, de kofferbak vol te laden met alcoholische dranken en weer terug te reizen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Die accijnzen schijnen daar abnormaal te zijn. Daarom waren veel Finnen in 2004 ook blij met toetreding van Estland. Ineens mag je meer dan een liter alcohol uit- en invoeren. Zodoende is het haast winstgevend om met de auto op de boot naar Tallinn te varen, de kofferbak vol te laden met alcoholische dranken en weer terug te reizen.
Dat doet half Zweden ieder weekend. 1800 kilometer per enkele reis rijden om in Duitsland een paardentrailer vol bier te kopen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 13:36
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
De voordelen voor een grotere EU zijn voor Nederland mijnsinziens veel kleiner dan de nadelen.
Wat zijn volgens jou dan de voor- en nadelen?
Reageren

Regels voor berichten