Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2008, 17:42
aapje1985
aapje1985 is offline
Hey
Ik wil volgend jaar de studie TMA of IBL gaan doen. het is me alleen niet helemaal duidelijk wat nou precies de verschillen zijn tussen deze studies . ja, TMA is specifiek gericht op Azië, maar voor de rest is er volgens mij veel overlap. zou iemand mij kunnen vertellen (die een van deze studies volgt) wat nu precies het verschil is tussen deze studies en de beroepen die je ermee kunt doen?
alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2008, 13:26
aapje1985
aapje1985 is offline
niemand??? zou iemand die een van deze studies volgt anders miss kunnen vertellen wat voor vakken je hebt en wat je ermee kunt worden??
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 17:06
mizuno
mizuno is offline
van wat ik gehoord heb worden deze klassen gewoon samengevoegd. Misschien dat je op een open dag kunt vragen naar het verschil. Schijnt vaak te gebeuren, samenvoegen van opleidingen op de HES, schijnt een zootje te zijn.

Ow en wat je ermee kunt worden hangt denk ik af van welke master je kiest.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 21:46
aapje1985
aapje1985 is offline
dankje! nog meer mensen??
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 22:29
llell
llell is offline
handig als er mensen gaan reageren die 'ergens iets gehoord hebben'

Ik heb de studie Internationaal Management gedaan op de HES. Deze studie is sterk verbonden met de studie TMA. In 'mijn tijd' waren beide studies nederlandstalig zonder verplicht buitenlandsemester. De studie IBL was alleen in het Engels beschikbaar en de stage moest verplicht intercontinentaal.

Door de fusie met de HVA zijn er een aantal dingen veranderd. Zo worden de studies TMA & IM (naar mijn weten) nu alleen nog in het Engels aangeboden. Net als IBM en IBL.

De studies die ik hierboven noem verschillen wel degelijk van elkaar. De exacte verschillen zijn terug te vinden in de opleidingsgids van de betreffende opleiding (daarin zijn alle vakken terug te vinden). Als je mij vraagt wat het verschil is tussen IBL en TMA op dit moment (afgezien het azieonderdeel) is dat de studie TMA meer de nadruk legt bij commerciele vakken, en bij IBL meer bij de strategische vakken.

Ik raad je aan om naar de open dag te gaan, en met studenten te praten.

+ TMA moet je echt alleen doen als je een ontzettende azië-interesse hebt, want de hele studie draait om dat continent.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 16:23
aapje1985
aapje1985 is offline
dankje voor je reactie! kun je misschien uitleggen wat je precies bedoelt met strategisch en commercieel? bedoel je dan dat IBL creatiever is en meer gericht op marketingplannen opzetten enzo en TMA zakelijker en meer richt op export en import?

ik ben eerder naar een open dag geweest van Hogeschool Rotterdam en heb daar ook gevraagd naar het verschil. er werd toen gezegd dat bij IBL meer aandacht wordt besteed aan talen en bij TMA meer aan cultuuronderwijs. qua inhoud van de vakken lijken ze echter geen duidelijk antwoord te kunnen geven. ook heb ik de studiegidsen en brochures van de opleidingen.
ik heb zelf het gevoel dat IBL zich meer richt op marketing en communicatie en TMA meer op economie en management.

aan de ene kant denk ik daarom dat IBL beter bij mij past. Ik heb iets met andere culturen en talen en was op school niet heel goed in economie. ik heb het idee dat IBL zich minder richt op het 'zakelijke' en economische dan TMA. bovendien is IBL breder en kun je er meer kanten mee op. verder hoef ik nou niet per se een management functie.
Aan de andere kant ben ik wel erg geïnteresseerd in Azië en lijkt het me ontzettend leuk om te leren over die cultuur en een aziatische taal te leren. ook denk ik dat economie me wel interesseert als het in de context van internationale handel wordt geplaatst en de projecten waarover werd verteld bij de open dag lijken me erg leuk.
het is dus lastig om te kiezen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten