Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2008, 09:42
Quantes
Quantes is offline
Vertel!

Ik vind het wel handig, maar in Nijmegen heb je dat dign ook voor parkeren nodig vijrooebeld, dus je wordt wel min of meer gedwongen...
Oud 06-07-2008, 09:47
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Yep, alleen vanwege het parkeren in Nmgn! Omdat het parkeren daar zo duur is ga ik eik ook vaak naar Kleef
Oud 06-07-2008, 09:50
Verwijderd
Wij moeten volgend jaar op school bij de automaten ook met de chipknip betalen, ik ga het gewoon boycotten. Ik wil niet gedwongen worden, en zo vaak gebruik ik die automaten ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2008, 10:36
Tink*
Tink* is offline
Weg ermee. Die shit hadden wij ook altijd op de middelbare school en die oplader was dan vet vaak kapot. Het heeft ook echt geen meerwaarde ofzo, je kan ook gewoon pinnen.
Oud 06-07-2008, 10:38
Verwijderd
Ik vind het wel prettig. Op de faculteit ben ik min of meer verplicht hem te gebruiken en ik merk dat ik hem ook steeds vaker gebruik in winkels. Het is gewoon de snelste manier van betalen, dus ik vind het wel een succes
Met citaat reageren
Oud 06-07-2008, 10:51
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Compleet overbodig, onveilig, omslachtig.
Oud 06-07-2008, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Compleet overbodig, onveilig, omslachtig.
onderbouwing of doe je een T_ID'tje?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2008, 10:52
Verwijderd
Ik heb er ooit een gehad maar nooit gebruikt. van mij hoeft het dus niet, ik pin gewoon.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2008, 10:54
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
onderbouwing of doe je een T_ID'tje?
Onveilig omdat er geen code nodig is om het geld te gebruiken, waardoor iemand die de pas vindt / steelt er gratis geld aan overhoudt. Omslachtig omdat je het moet opwaarderen, bij een pinautomaat, en je dan net zo goed bij de winkel kunt pinnen of geld kunt halen bij de pinautomaat. En deze twee redenen maakt het dus een overbodig middel.
Oud 06-07-2008, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Onveilig omdat er geen code nodig is om het geld te gebruiken, waardoor iemand die de pas vindt / steelt er gratis geld aan overhoudt.
Ja als iemand je portemonnee vindt/steelt en er zit geld in houdt hij er ook geld aan over.
Citaat:
Omslachtig omdat je het moet opwaarderen, bij een pinautomaat, en je dan net zo goed bij de winkel kunt pinnen of geld kunt halen bij de pinautomaat.
Nou voor kleine uitgaven is het wel degelijk sneller. Je hoeft maar 1x op te waarderen met je pincode en dus hoef je bij de winkel niet je pincode in te toetsen. Bovendien zit je niet met het gerommel van wisselgeld. Per saldo is het dus sneller dan pinnen of contant betalen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2008, 11:00
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Ja als iemand je portemonnee vindt/steelt en er zit geld in houdt hij er ook geld aan over.

Nou voor kleine uitgaven is het wel degelijk sneller. Je hoeft maar 1x op te waarderen met je pincode en dus hoef je bij de winkel niet je pincode in te toetsen. Bovendien zit je niet met het gerommel van wisselgeld. Per saldo is het dus sneller dan pinnen of contant betalen.
Jij denkt dat het opwaarderen minder tijd kost dan het intoetsen van je pincode?

Sowieso waarderen de mééste mensen hun chip maar met kleine bedragen per keer op, waardoor je vaak terugmoet én geen grote boodschappen ermee kan betalen.
Oud 06-07-2008, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Jij denkt dat het opwaarderen minder tijd kost dan het intoetsen van je pincode?
Nee, je leest niet goed. Het opwaarderen kost evenveel tijd als het intoetsen van je pincode. Echter als je 3x moet pinnen is, 1x opwaarderen veel sneller.
Citaat:
Sowieso waarderen de mééste mensen hun chip maar met kleine bedragen per keer op, waardoor je vaak terugmoet én geen grote boodschappen ermee kan betalen.
Nee, jij gaat toch ook geen 50 euro contant afrekenen? Het gaat juist om die dingen van een paar euro. Als je er gewoon standaard rond de 20 euro opzet kan je daar prima mee vooruit. Het dient gewoon ter vervanging van je contante geld en het is veel sneller dan contant betalen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2008, 11:21
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Nee, je leest niet goed. Het opwaarderen kost evenveel tijd als het intoetsen van je pincode. Echter als je 3x moet pinnen is, 1x opwaarderen veel sneller.

Nee, jij gaat toch ook geen 50 euro contant afrekenen? Het gaat juist om die dingen van een paar euro. Als je er gewoon standaard rond de 20 euro opzet kan je daar prima mee vooruit. Het dient gewoon ter vervanging van je contante geld en het is veel sneller dan contant betalen.
Maar niet als je tig keer moet opwaarderen omdat de kaart wéér leeg is, nog niet eens de keren dat je saldo niet hoog genoeg is en je alsnog op een andere manier moet betalen.

En chippen is praktisch even snel als pinnen, terwijl ik met pinnen áltijd terecht kan, hoeveel ik ook heb gekocht. Dus is dat, wat mij betreft, een snellere en effectievere methode.
Oud 06-07-2008, 11:25
Missy
Missy is offline
Ik gebruik het nooit en zie het nut er niet van in.
Oud 06-07-2008, 11:26
Verwijderd
Ik heb het hele ding nog nooit van m'n leven gebruikt, dus wat mij betreft is 'ie behoorlijk overbodig. Maar goed, als anderen er blij mee zijn, laat hem dan maar bestaan. Ik heb er geen last van oid.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2008, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Maar niet als je tig keer moet opwaarderen omdat de kaart wéér leeg is, nog niet eens de keren dat je saldo niet hoog genoeg is en je alsnog op een andere manier moet betalen.
Citaat:
Ja je moet wel een beetje in de gaten houden hoeveel je nog op je chip hebt staan, maar dat is hetzelfde als met je rekening voor je pin.
En chippen is praktisch even snel als pinnen.
Absoluut niet, pinnen is veel langzamer, dat ontkennen is gewoon lachwekkend.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2008, 11:28
Verwijderd
Ik vind het niet per definitie handig, maar omdat je op de uni moet printen met de chipknip (...en soms kaarten, wat een handige universiteit!), staat er bij mij meestal wel geld op, en dan betaal ik bij de Turk wel weer regelmatig met chipknip omdat pinnen 20 ct extra kost.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2008, 11:55
marrel
marrel is offline
Ik heb het 1 keer gebruikt omdat ik moest bij een parkeergarage in Utrecht. Heb er nu nog een euro op staan die ik toen over had en weet niet wat ik er mee moet. Ik pin overal, contant geld heb ik nooit zo veel op zak. Op heel veel plekken kun je niet eens chippen. Op school betaal ik met m'n collegekaart, ook chippen eigenlijk maar dan nog een pasje, maja dat is dan maar zo. Ik heb liever gewoon contant of pinnen en verder niks.
Oud 06-07-2008, 13:08
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik gebruik hem wel eens in de tram als ik geen strippenkaart bij me heb. Ik vind hem eigenlijk wel handig voor als je geen contant geld bij je hebt, voor kleine bedragen wordt er voor chippen geen pinbedrag bijgerekend. Hoewel ik dat sowieso al een tijdje niet meer heb gemerkt.
Verder gebruik ik hem weinig. Ik zou wel zonder kunnen leven maar ik heb er verder ook geen last van. Ik was wel blij toen ik er gisteren achterkwam dat ik nog 5 euro op mijn chip had staan.
Oud 06-07-2008, 13:13
Hanneke
Hanneke is offline
Ik vind de chipknip wel handig. Ik gebruik hem ook vaak bij supermarkten als ik niet zeker weet hoeveel geld ik nog op m'n rekening heb. Bij de pinautomaat saldo chekken duurt lang, dus probeer ik 5 / 10 euro op m'n chip te zetten en als dat kan weet ik dan precies hoeveel ik heb
Oud 07-07-2008, 00:26
***ailá***
***ailá*** is offline
ik vind het wel handig. Voor parkeren moet je het vaak gebruiken en nja, het is gwn handig, kaart erin steken, op ja drukken en de boel is betaald.
Oud 07-07-2008, 00:32
Verwijderd
Irritant was het dat het bij ons enkele jaren terug op de Hogeschool werd ingevoerd bij de Kantine, en we daardoor niet meer met munt- en briefgeld mochten betalen.
Voor de Postbank (waar ik een rekening heb) moest je dan een aparte Chippas aanvragen. Lekker omslachtig dus. En ik zie de meerwaarde er niet van in t.o.v. pinnen. De Chippas was dan ook gigantisch geflopt en terecht.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 00:35
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:

En chippen is praktisch even snel als pinnen, terwijl ik met pinnen áltijd terecht kan, hoeveel ik ook heb gekocht. Dus is dat, wat mij betreft, een snellere en effectievere methode.
Dat is aan jezelf. Er zit een limiet op van 500 euro. Dus het argument dat je tig keer moet opwaarderen is onzin.

Chippen is sneller. Pasje erin, JA, pasje eruit.

Opwaarderen is ook zo gebeurd. Dat is net alsof je gewoon pint in een winkel. Pasje erin, pincode, bedrag, JA, pasje eruit.

Ik vind het handig. Overigens kan ik er ook niet omheen aangezien de automaten op de uni niks anders accepteren.

En daarbij kun je áltijd met chip betalen, in tegenstelling tot pinnen. Want ik heb al een paar keer meegemaakt dat er storingen waren en mensen daardoor niet konden pinnen. Als je je chipper bij je hebt, heb je daar geen last van.
Oud 07-07-2008, 00:43
***ailá***
***ailá*** is offline
mijn pas is gewoon pin en chip ineen
Oud 07-07-2008, 01:24
Verwijderd
Ik gebruik hem omdat hij verplicht is op de uni voor koffie en kopiëren, en in de parkeerautomaten is het handiger dan muntgeld, maar al met al is pinnen veel handiger.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2008, 01:24
AzN
AzN is offline
Als ze 't PIN-systeem 'n beetje aanpassen, kan de Chipknip (wat mij betreft) afgeschaft worden. Waar chippen mogelijk is, kan pinnen ook meestal. Ik heb m'n geld sowieso liever op één plek.
Oud 07-07-2008, 06:42
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Dat is aan jezelf. Er zit een limiet op van 500 euro. Dus het argument dat je tig keer moet opwaarderen is onzin.

En daarbij kun je áltijd met chip betalen, in tegenstelling tot pinnen. Want ik heb al een paar keer meegemaakt dat er storingen waren en mensen daardoor niet konden pinnen. Als je je chipper bij je hebt, heb je daar geen last van.
Want jij zet 500 euro op een pasje waar geen beveiliging op zit? Ik loop nooit met meer dan 20 of 30 euro op zak, en zal zoiets (net als de meeste mensen, neem ik aan ) nooit vullen met 500 euro.... wat me dus weer brengt bij dat je vaak moet opwaarderen.

Ja, je kan 'altijd' met chip betalen. Behalve dan dat in 3/4e van de winkels etc. geen chipautomaat zit, vooral bij de kleinere winkels e.d. Waardoor je dus moet pinnen of contant moet betalen. Waardoor het dus een overbodig systeem is.
Oud 07-07-2008, 09:54
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Als er een pinstoring is kun je wel chippen?

Ik werk bij een benzinestation aan een snelweg en bij ons kun je niet chippen, kleine bedragen pinnen kost niets extra. Het kan dus zeker niet altijd, er zijn heeeeeel veel winkels en benzinestations waar je niet kunt chippen.

Ik vind het een onding, ik gebruik m alleen op de uni om te printen, wat iedere keer weer erg frustrerend is.. naar dat gebouw om m op te laden, dan weer naar dat gebouw omdat de printer daar staat..
Oud 07-07-2008, 10:15
Le Soleil.
Le Soleil. is offline
Erg handig voor kleine boodschapjes oid, erg snel, al is contant betalen nog steeds fijner!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 10:17
Verwijderd
carepolice.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 10:20
Verwijderd
Hmja. Vroeger kon ik ermee in de bus betalen maar dat is tegenwoordig niet meer mogelijk. Op de universiteit moesten we nog een extra pasje van de universiteit zelf gebruiken dus het komt erop neer dat ik het al jaren vriwjel niet heb gebruikt. Ik was laatst dan ook verbaasd dat ik er nog 20 euro op had staan ofzo.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 10:32
Martiño
Martiño is offline
In sommige gevallen is een Chipknip handig, bijvoorbeeld bij parkeerautomaten (wat ik overigens behoorlijk toeristonvriendelijk vind, als je er alleen maar kunt chippen), maar het onhandige is dat je dan ook wel net weer genoeg geld op je chip moet hebben staan. Ik gebruik hem nooit, omdat je in Nederland bij 95% van de plaatsen waar je kunt chippen ook kunt pinnen, en dat extra intypen van je pincode voor mij niet een reden is om eerst de chipknip op te laden. Ik zorg er gewoon voor dat ik wat kleingeld op zak heb, in feite is dat gewoon hetzelfde, alleen is het geld fysiek aanwezig, en op je chipknip digitaal.

Voor school heb ik trouwens een aparte chipknip op mijn studentenpas. Een beetje irritant, want je kunt hem alleen gebruiken voor kopiëren, printen en dictaten kopen. Vroeger kon je er ook mee betalen in de kantines, maar daar zijn ze mee gestopt toen een paar informaticastudenten de chip hadden gekraakt en alle studenten opeens heel veel kochten in de kantine en het allemaal met de pas betaalden.
Oud 07-07-2008, 11:03
Verwijderd
Ik vind het wel fijn, zeker op de uni. Gewoon snel m'n lunch betalen, geen gedoe met pincodes of wisselgeld, en bij automaten gebruik ik hem ook. Voor kleine betalingen is het echt wel prettig (ik zet er telkens 20 euro op en doe er betalingen mee van 3 euro of minder). In winkels gebruik ik 'm eigenlijk niet, dan pin ik meestal.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Ja, voor chippen is geen contact met de bank nodig, voor pinnen wel
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 11:48
Balance
Balance is offline
Ik gebruik m'n chipknip heel vaak voor kleine bedragen. Ik waardeer hem gewoon in 1x op met 50 euro oid en ik gebruik hem zowel op de uni als in winkels. Voor mijn gevoel gaat het wel een stuk sneller dan steeds moeten pinnen en ik hoef hem helemaal niet zo vaak op te waarderen eigenlijk.

En bij m'n rijbewijs zit standaard een chipknip met 50 euro er op, voor het parkeren.
Oud 07-07-2008, 11:50
Verwijderd
vind het soms wel handig, maar er zijn veel te weinig oplaadpunten
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 12:16
***ailá***
***ailá*** is offline
precies. Bij die stomme parkeerautomaten moet je altijd chippen en dan zul je zien dat er net te weinig geld op die chip staat. Moet ik eerst weer een oplaadpunt gaan zoeken
Oud 07-07-2008, 15:34
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Want jij zet 500 euro op een pasje waar geen beveiliging op zit? Ik loop nooit met meer dan 20 of 30 euro op zak, en zal zoiets (net als de meeste mensen, neem ik aan ) nooit vullen met 500 euro.... wat me dus weer brengt bij dat je vaak moet opwaarderen.

Ja, je kan 'altijd' met chip betalen. Behalve dan dat in 3/4e van de winkels etc. geen chipautomaat zit, vooral bij de kleinere winkels e.d. Waardoor je dus moet pinnen of contant moet betalen. Waardoor het dus een overbodig systeem is.
Je snapt natuurlijk ook wel dat je er dan niet meteen 500 euro opzet. Als je er, zeg, 50 euro opzet, en je betaalt steeds dingetjes van rond de 5 euro, kun je er 10x mee betalen voordat je weer moet opladen.

En in de meeste normale winkels waar je kunt pinnen, kun je ook wel chippen.

Citaat:
Omdat als je pint, er een verbinding naar je bank ofzoiets gemaakt moet worden om ter plekke geld af te schrijven. Als je chipt, staat het geld al op je pasje, en hoeft het daar alleen maar vanaf gehaald te worden.
Oud 07-07-2008, 17:43
Verwijderd
Maar als er een pinstoring is dan doen de chipknip-oplaadpunten het dus ook niet? Want dan moet je wél verbinding maken met de bank, lijkt mij?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 17:49
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ja chipknip is handig. Anders kan ik niet printen/kopiëren op de uni, niet m'n fiets stallen bij de fietsenstalling en geen eten kopen op de uni als ik geen kleingeld heb om op m'n umc-pas te zetten.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 19:33
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Ja chipknip is handig. Anders kan ik niet printen/kopiëren op de uni, niet m'n fiets stallen bij de fietsenstalling en geen eten kopen op de uni als ik geen kleingeld heb om op m'n umc-pas te zetten.
Bij ons is printen gratis Ik weet niet of kopieren iets kost, want ik heb dat nog nooit gedaan. En bij welke fietsenstalling? Op het station?
Oud 07-07-2008, 19:35
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Bij ons is printen gratis Ik weet niet of kopieren iets kost, want ik heb dat nog nooit gedaan. En bij welke fietsenstalling? Op het station?
Ja, op het station bij mij thuis werkt het tegenwoordig met een chipknip. Extra diefstalbeveiliging.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 19:35
Verwijderd
Overbodig, omdat zoals DP al aangeeft, wat vaker je pincode intoetsen makkelijker is dan die lamme chipknip op te waarderen.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 19:36
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Iets is niet handig omdat alleen die manier wordt toegepast voor bepaalde dingen, he?
Oud 07-07-2008, 19:38
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Iets is niet handig omdat alleen die manier wordt toegepast voor bepaalde dingen, he?
Ja nee, eigenlijk is het niet handig.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 19:39
Verwijderd
Chipknip zal ongetwijfeld wel ergens goed voor zijn, maar als ik word gedwongen om hem te gebruiken hadden ze dat beter op een andere manier op kunnen lossen.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 19:45
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Het is voor die toepassingen uiteraard wel handiger dan kleingeld.
Oud 08-07-2008, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Kleingeld of pinnen bij printers etc lijkt me écht onhandig, ik kan niets handigers bedenken dan chippen voor dat soort dingen. (Voor automaten overigens hetzelfde; ik vind het zooo fijn dat ik gewoon m'n pasje erin duw, kies wat ik wil, en klaar, geen geklungel met muntjes.)
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 14:45
Vonblue
Vonblue is offline
Citaat:
Absoluut niet, pinnen is veel langzamer, dat ontkennen is gewoon lachwekkend.
Chippen is sneller maar ik vind het alsnog overbodig
Met mijn pinpas kan ik alles. Simpel.
En wat boeit mij het of ik 12 seconden doe over het afrekenen of 5?
Je moet wel een stresskip zijn wil je je daarover druk maken
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 14:48
Balance
Balance is offline
Citaat:
Chippen is sneller maar ik vind het alsnog overbodig
Met mijn pinpas kan ik alles. Simpel.
En wat boeit mij het of ik 12 seconden doe over het afrekenen of 5?
Je moet wel een stresskip zijn wil je je daarover druk maken
Nou wat Andijvie zegt: voor dingen als printen is het wel echt dé oplossing. Zou bijzonder kut zijn als je een rij voor je hebt en iedereen 12 seconden moet wachten om z'n blaadje te betalen.
Reageren

Regels voor berichten