Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2008, 17:29
Ferrywoman
Ferrywoman is offline
Hallo volgend jaar ga ik naar Fontys Eindhoven.

School raad een paar laptops aan maar volgens mij zit daar niks bijzonders op of aan wat je niet gewoon in de winkel kan krijgen.

Ze raden notebooks van www.notebookprojecten.nl aan, wie heeft daar een van gekozen en is er wat speciaals aan.

Wat voor laptop heb jij voor HBO.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2008, 19:57
Verwijderd
ik zou er eentje zelf laten bouwen, dat lijkt mij veel beter..kan je specifieke eisen enzo stellen, die je nodig heb
Met citaat reageren
Oud 17-07-2008, 21:21
Balance
Balance is offline
Wat voor studie ga je doen?
School kan zoveel aanraden, maar ik zou hem toch alleen aanschaffen als je een studie gaat doen waarbij het ook relevant is een laptop te hebben.
Oud 18-07-2008, 14:14
lord_ralf
lord_ralf is offline
Citaat:
ik zou er eentje zelf laten bouwen, dat lijkt mij veel beter..kan je specifieke eisen enzo stellen, die je nodig heb
wordt het dan niet een stuk duurder dan als je een gewoon pakket neemt?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 15:34
Tripp
Tripp is offline
Ik heb zelf een Macbook van apple. Onze opleiding raade deze aan, dus heb ik deze gekocht. Nu ik ook deze heb vind ik het werken met apple ook gewoon veel makkelijker. Het was eerst wel heel erg wennen. Ook de software die wij op de opleiding gebruiken werkt beter op een apple.

Je hoeft ook niet meteen een laptop te kopen. Je kunt natuurlijk ook wachten tot in de eerste periode, daarna krijg je vaak wel uitleg over voor als je een laptop wil aanschaffen. Ik heb de mijne ook pas in de kerstvakantie gekocht.
Oud 18-07-2008, 15:46
Verwijderd
Ik had helemaal geen laptop. Een PC voldoet over het algemeen ook prima.

Al is dat natuurlijk wel afhankelijk van de opleiding die je doet.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2008, 15:58
Tripp
Tripp is offline
Citaat:
Al is dat natuurlijk wel afhankelijk van de opleiding die je doet.
Welke opleiding ga je doen?

Ik doe studeer overgens Bio-informatica. Dus dan is die laptop natuurlijk wel erg handig.
Oud 18-07-2008, 17:52
Ferrywoman
Ferrywoman is offline
Ik ga Management Economie en Recht doen, vooral cijfertjes enzo dus
Met citaat reageren
Oud 19-07-2008, 10:37
light fighter
light fighter is offline
volgens mij kan je dat prima zonder laptop doen. Daarnaast zijn die aanbiedingen via hogescholen volgens mij niet de goedkoopste
Met citaat reageren
Oud 20-07-2008, 11:01
T_ID
T_ID is offline
Even de specificaties opvragen en vergelijken met vergelijkbare aanbiedingen. Zonder de studentenkorting mee te rekenen was de site die je noemde duurder dan een paar discounter websites die ik ken.

Overigens lijkt me dat een economische opleiding prima zonder laptop kan als het moet.

Ik zou op mijn beurt overigens waarschuwen geen Apple te gebruiken. Meer geld voor minder computerkracht, al te vaak niet compatible, en uitvindingen als simpel taskswitchen (alt+tab) moeten ook nog steeds tot Apple doordringen. Dan kan je beter gaan voor een solide normale laptop gaan.
Datzelfde verhaal geldt trouwens ook voor Dell. Ze lijken goedkoop op eerste gezicht, maar goedkoop is duurkoop. Dell gebruikt eigen chips, eigen drivers, hun systemen zijn compatible, niet te upgraden en zelf kun je vrijwel niets aan het systeem veranderen zonder het ding wekenlang naar de klantenservice op te sturen.
Oud 20-07-2008, 14:43
vichog
vichog is offline
Ik heb inderdaad vorig jaar via www.notebookprojecten.nl een laptop aangeschaft (een Fujitsu Siemens Amilo). Voor m'n opleiding had ik 'm helemaal niet nodig (hoewel: je moet altijd verslagen, presentaties e.d. maken, wat je ook studeert), maar mijn oude pc liep al op z'n tandvlees. En als je dan nog 200 EUR meebetaald krijgt van je uni, is de keuze snel gemaakt.
Oud 21-07-2008, 21:47
tonio
tonio is offline
Citaat:

Ik zou op mijn beurt overigens waarschuwen geen Apple te gebruiken. Meer geld voor minder computerkracht, al te vaak niet compatible, en uitvindingen als simpel taskswitchen (alt+tab) moeten ook nog steeds tot Apple doordringen. Dan kan je beter gaan voor een solide normale laptop gaan.
Zoiets is er wel degelijk.
Volgens mij moest je dan op F3 drukken.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2008, 14:36
Gunkan
Gunkan is offline
Citaat:
al te vaak niet compatible
Niet compatible met -wat-?

In het vorige, grote Macbook topic kwam dit ook al naar boven, maar men kon me nooit antwoorden wat men nou bedoelde? Ik kan met m'n Macjes toch echt gewoon met de rest van de wereld mee doen hoor.

Citaat:
uitvindingen als simpel taskswitchen (alt+tab) moeten ook nog steeds tot Apple doordringen
Bwahaha, anders zorg je toch eerst eens wat ervaring op te doen met een Apple voordat je iets roept?

Alt-tab is gewoon alt-tab hoor, alleen staat er hier op de alt-knop een appeltje -> cmd-tab.

Sterker nog: d'r zijn meerdere manieren om door windowtjes te bladeren!
Alt-tab -> tussen applicaties
Alt-backquote -> tussen windows van een applicatie
F9 -> alle windows naast elkaar
F10 -> alle windows van een app naast elkaar

Dus...

Ik ben zelf een enorm liefhebber van Apple computers en zou niet meer zonder willen. Echter bij sommige opleidingen kan je alsnog beter een Windows bak nemen. Waarom? Omdat sommige opleidingen er nog steeds op staan om software te gebruiken die alleen onder Windows werkt. Denk aan MS Access (de rest van Office is er wel gewoon voor OS X) en aan Delphi of Visual Basic programmeren.

Maar voor de rest is er weinig reden om -geen- Apple te nemen. Daar is laatst ook een dik topic over geweest
Met citaat reageren
Oud 26-07-2008, 21:13
Verwijderd
Je moet even kijken wat ze bieden, mijn laptop was volgens mij iets goedkoper dan in de winkel maar als er iets aan de hand is met mijn laptop heb ik binnen een uur een werkende laptop of anders een laptop in de leen. Heel erg prettig dat service contract wat er bij hoort, ze helpen met alles. Hangt wel af van waar je zit maar als je MER gaat doen lijkt het mij niet echt nodig dat je een laptop hebt.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2008, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Je moet even kijken wat ze bieden, mijn laptop was volgens mij iets goedkoper dan in de winkel maar als er iets aan de hand is met mijn laptop heb ik binnen een uur een werkende laptop of anders een laptop in de leen. Heel erg prettig dat service contract wat er bij hoort, ze helpen met alles. Hangt wel af van waar je zit maar als je MER gaat doen lijkt het mij niet echt nodig dat je een laptop hebt.
Ik denk juist dat je voor alle opleidingen juist een laptop nodig heb in deze tijden.
van rechten tot een technische opleiding.
Welke pc? dat ligt weer wel aan je opleiding.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2008, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Ik denk juist dat je voor alle opleidingen juist een laptop nodig heb in deze tijden.
Het is niet perse nodig lijkt mij maar dat is afhankelijk van de faciliteiten van je opleiding. Als er geen goede computers beschikbaar zijn op je faculteit en je dus nergens op de computer kan kan je niet zonder een laptop, als deze wel beschikbaar zijn dan is het niet altijd nodig om een laptop te kopen. Het is wel een uitkomst maar als je bijvoorbeeld het geld er niet voor hebt dan zou ik het niet doen als het niet echt nodig is.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2008, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Het is niet perse nodig lijkt mij maar dat is afhankelijk van de faciliteiten van je opleiding. Als er geen goede computers beschikbaar zijn op je faculteit en je dus nergens op de computer kan kan je niet zonder een laptop, als deze wel beschikbaar zijn dan is het niet altijd nodig om een laptop te kopen. Het is wel een uitkomst maar als je bijvoorbeeld het geld er niet voor hebt dan zou ik het niet doen als het niet echt nodig is.
nee, dan kan je hem sowieso niet kopen als je geen geld heb
Met citaat reageren
Oud 27-07-2008, 16:32
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
je hebt voor elke opleiding wel een PC nodig, maar niet per sé een laptop. Als je er de ruimte voor hebt (wat toch de bottleneck is op een studentenkamer) zou ik gaan voorn PC in plaats van een laptop. T werkt makkelijker, het is beter uit te breiden en je zit er gewoon beter achter.
Oud 27-07-2008, 20:45
Verwijderd
Citaat:
je hebt voor elke opleiding wel een PC nodig, maar niet per sé een laptop. Als je er de ruimte voor hebt (wat toch de bottleneck is op een studentenkamer) zou ik gaan voorn PC in plaats van een laptop. T werkt makkelijker, het is beter uit te breiden en je zit er gewoon beter achter.
Ja, daar moet ik jou eens groot gelijk in geven. een desktop is inderdaad beter dan een laptop, ahoewel je laptop weer kan meenemen enzovoort en je desktop niet. Je kan lekker in de trein bezig zijn, onder weet ik veel wat kan je aantekeningen typen, bespaart tijd( als je snel kan typen) en neem je veel meer op in de les, of je moet ondertussen gaan internetten, jah..dan hang je
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 10:03
Gunkan
Gunkan is offline
Voor mij was een laptop idd > desktop.

* Mee in de trein
* Werken op de bank
* Nooit wachten op een PC, op school
* Omdat ik snel kan typen ook goede aantekeningen in de les
* Geen mappen met losse vellen of van die collegeblokken en twintig pennen

Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 12:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Niet compatible met -wat-?
Software, hardware, etc. Linux builds bijvoorbeeld. Het Apple filesystem HFS en Ubuntu gaan niet samen door één deur, en tevens niet met Windows.
Om nog maar te zwijgen van dat fokking High Bandwidth Digital Content Protection die ze in videobestanden stoppen.

Het is geen IBM jaren '80 proporties, maar doe jezelf gewoon een lol en koop iets dat sowieso werkt zou ik dan zeggen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Citaat:
Alt-tab is gewoon alt-tab hoor, alleen staat er hier op de alt-knop een appeltje -> cmd-tab.
En werkt dat? Nee. Tig applicaties en met name spelletjes die de meest rare kuren vertonen zodra je dat doet.

Maar goed. Meer ontopic denk ik overigens dat je voor gebruik thuis meer hebt aan een normale pc dan een laptop. Ik kan niet echt uit de voeten met die toetsenborden, de schermen van laptops kunnen niet goed als TV gebruikt worden (tenzij je er echt recht voor zit en je niet ergert aan het formaat) en je moet dichter op het scherm zitten.

Voor wie spelletjes speelt heeft een PC bovendien als voordeel dat je eraan kunt sleutelen. Af en toe een nieuwe kaart erin, no problemo. Dat terwijl sleutelen aan een laptop toch wel wat hoofdbrekers kan opleveren voor wie dat weinig of niet al te vaak doet.

Niet iedereen gebruikt natuurlijk zijn pc als tv, maar goed..
Oud 28-07-2008, 13:55
vichog
vichog is offline
Citaat:
Niet iedereen gebruikt natuurlijk zijn pc als tv, maar goed..
Ik geloof dat er zelfs mensen zijn die (voor hun plezier) op hun mobieltje TV kijken, valt een laptop nog mee...

Voor mij geen desktop meer, ben verslaafd aan m'n laptop . Ach, het toetsenbord went (alhoewel ik wel redelijk grote toetsen heb) en anders kan ik het netzoals alle kantoorpikkies doen: zo'n laptophouder kopen en dan een extern toetsenbord aansluiten.
Oud 29-07-2008, 23:03
niqui
niqui is offline
Ik volg de opleiding Management Economie en Recht (deeltijd) op Avans in Breda. Heb er nu twee jaar op zitten en heb absoluut nog geen laptop nodig gehad.

Het gebeurt wel dat docenten je een deel van de les de tijd geven om aan een werkstuk te werken bijvoorbeeld. Bij Avans in Breda heb je dan Xplora, een hele grote ruimte die vol staat met computers die je gewoon kunt gebruiken.

Ik zou wachten met het aanschaffen tot je echt zeker weet dat het nodig is.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 08:23
Ferrywoman
Ferrywoman is offline
ik heb mee een gekocht, voornamelijk omdat ik dan in men tussen uren die ik waarschijnlijk veel heb altijd achter een pc kan (mijn laptop dus)
Met citaat reageren
Oud 22-08-2008, 01:53
Orpheo
Orpheo is offline
ik studeer natuurkunde aan de uva, en zonder een laptop bij m'n practica voel ik me onthecht. zonder dat ding word ik gek! Origin (soort uit de kluiten gewassen excel) en mathematica zijn zo handig (mathematica is de grafische rekenmachine voor gevorderden). Het gaat zoveel makkelijker en sneller. ik kan met m'n laptop dan hele practicumstellages aansturen. beetje informatica, dat wel, maar als je 't onder de knie hebt, te gek!
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten