Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Maar goed, mijn hoofdzakelijke punt was dat RDA veel te bot uit de hoek kwam, en veel botter dan hij met argumenten zou kunnen onderbouwen. Om op Doc Holliday in te haken, dat is een probleem op dit subforum. Speciaal daarvoor is Jay de announcement gaan herschrijven. Ook hier viel RDA aan op basis van gevoel (Taize = goed = geen sekte) tegenover feiten (kleine religieuze groep, specifieke manier van doen -> sekte-achtig) en volgde een miscommunicatie van formaat.
Laatst gewijzigd op 28-07-2008 om 23:17. |
![]() |
||
Citaat:
Enigszinds gechargeerd vs. bot en respectloos Ze waren beide kort en tactloos, en jouw inhaken kwam voort uit je eigen mening over taizé die volgens mij niet echt ergens op gebaseerd is. Ik heb jou tenminste nog niet horen roepen dat je er geweest bent. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Informatie uit de 2e hand is vrijwel altijd minder betrouwbaar dan informatie uit de 1e hand, en welke drogredenen ik gebruik in jouw ogen zal me voorlopig worst wezen. Jouw redeneervermogen is dermate subjectief gebleken dat ik er in z'n algemeenheid geen enkele waarde meer aan hecht. Verder is het weer erg kinderachtig dat je slechts één zinnetje uit mijn post neemt en de rest (waarvan je waarschijnlijk zult moeten toegeven dat die waar is) negeert in je reply. |
![]() |
||
Citaat:
ik ben oud-katholiek, en daar zijn we allemaal veel minder preuts, omdat we niet onder het bewind van de paus zitten. onze priesters mogen trouwen en kinderen krijgen (anders was ik er niet), onze priesters mogen vrouwen/zelfs homoseksueel zijn, het homoseksuele huwelijk wordt zonder bijkomstige papieren of moeilijkheden goedgekeurd en bekeken als ieder ander huwelijk, ... én daar komt bij dat je eens zou moeten weten hoe weinig rooms-katholieke opgevoede jongeren voor de stellingen van de paus zijn. Dat wij jongeren bijna allemaal bijna zo vanzelfsprekend tegen die stellingen zijn, hebben we hier met geen woord over gerept. Althans niet in onze praatgroep. Ik weet wel van vriendinnen dat er homoseksuelen in hun praatgroep zaten. En als er al over homoseksualiteit gepraat zou zijn, was dit zeker niet in slechte zin! Ik geef je groot gelijk over je laatste zin!
|||
Citaat:
Maar goed, net zoals dat je niet zou tolereren als iemand roept "Maar jij bent zwart, dus je mag niks zeggen over discriminatie!" ga ik ervan uit dat je je eigen logica hier niet eens steunt. Citaat:
Op die manier zijn mijn bedenkingen dus wel degelijk te rechtvaardigen. Met de verkeerde insteek is een dergelijk instituut als Taize binnen tien jaar te maken tot iets dat de meest afkeurenswaardige ideeën inprent. Daarbij is het dus logisch om wat voorbehoud te maken naar dergelijke instituties toe. Als iedereen dat zou doen hadden fundamentalisten geen kans in onze samenleving.
||
Citaat:
Dan geef je dus toe dat Taizé geen sekte is?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als een instituut om deze redenen slecht is, namelijk dat ze bij een verkeerde insteek af kunnen glijden naar "afkeurenswaardige ideeën" dan is sport ook slecht, en elke overheid. Wat die kunnen ook afglijden naar "afkeurenswaardige ideeën". Dat heeft niets met instituten te maken, maar met de corruptie van de mens. En daar moeten wij wel voor waken, maar preventief afkappen werkt niet. Tenzij je naar een dictatuur wilt natuurlijk. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Maar ik kan je verzekeren dat er tijdens deze bijeenkomsten geen afkeurenswaardige ideeën worden ingeprent. Aan de hand van 'de brief uit Taizé' komen verschillende thema's ter sprake. Bijvoorbeeld geloven, vriendschap, solidariteit en allerlei sociale vraagstukken. Daarnaast is Taizé opgericht in 1940. Gedurende de afgelopen 68 jaar heeft Taizé nog nooit in kwaad daglicht gestaan. Waar zou die verkeerde insteek dan opeens vandaan moeten komen? |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Kennelijk gaat alleen de laatste alinea daadwerkelijk over mijn punt. Daarop is te antwoorden dat niet van tevoren verwacht kan worden waar het corrumperen vandaan komt. Door de aard zouden een paar medewerkers, of zelfs een groep foute bezoekers daar al voor kunnen zorgen. Laat ik eens een parabel maken met een organisatie die goedbedoeld was, maar de val al heeft gemaakt: de Christenunie. Blablabla, goede principes en bedoelingen etc. Echter, een enkele fundamentaliste als Yvette Lont, haatzaaiend om de trauma's uit haar eigen verleden te vergeten, speelde op de onderliggende xenofobische gevoelens die het strikte christendom in Nederland altijd heeft behouden. Zelfs als het topkader haar uiteindelijk het zwijgen heeft opgelegd is al duidelijk wat er aan de hand was. Nog een teken is dat de Christenunie datzelfde jaar aan de wieg stond van het legaliseren van discriminatie van homoseksuelen. Je ziet, los van de bedoelingen kan een dergelijke groep vervallen tot dingen die afkeurenswaardig en strikt gezien zelfs crimineel (want artikel 1 van de grondwet is nooit officieel geschrapt) zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ok, dit klopt echt niet meer. We hadden het erover of Taizé al dan niet een sekte is.
Volgens mij kan er uit de tegenargumenten afgeleid worden dat dit niet het geval is. Als we het nu gaan hebben over dat Taizé misschien eventueel ooit eens een sekte zou kunnen worden, dan kunnen we dit over veel gemeenschappen/Kerken/religieuze stromingen/kloosterordes/.. zeggen.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Lees het allemaal eens terug, want meer dan de helft van je argumenten nu slaat in helemaal niets op mijn punt. Citaat:
Er is zelfs nog een hele rel over geweest toen tal van gemeentes de overheid trotseerden door discriminerende ambtenaren niet aan te nemen, en regels te maken dat bij discriminatie ontslag zou volgen. Heck, ik stond zelf bijna aan de wieg van een dergelijk gebod in Huizen, maar het CDA moest en zou een lans breken voor discriminatie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
De 'bijbelstudie' bestaat uit een bijeenkomst waarbij een broeder zijn visie geeft over een bepaalde passage uit de bijbel. De nadruk ligt hier niet op religieuze vraagstukken maar meer op sociale vraagstukken. Laatst gewijzigd op 29-07-2008 om 14:28. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Beste T_ID waarom dat doemdenken? Daarnaast ga je volledig voorbij aan mijn vraag: Wat is er op dít moment mis met Taizé? Ik ben nog steeds van mening dat je de voorbeelden die jij noemt niet als argumenten kunt beschouwen die kunnen ondersteunen dat Taizé mogelijk zou kunnen afglijden richting afkeurenswaardigen praktijken. In het verleden is het voorgekomen, dat moet ik toegeven. Maar mensen kunnen leren van fouten. Een verwachting blijft een verwachting en is niet op feiten gebaseerd die in dit geval toedoen. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Daarmee geraken we bij de functie van de priester als algemeen fenomeen, en zijn effecten op zijn volgelingen. Wellicht is dat te ver offtopic om nog op in te gaan.
|
Verwijderd
|
Misschien is dan volgens vele dan taize geen sekte, maar wel een stap naar toe, om een sekte genoemd te worden.
maar hoe geloofwaardig kan een geloof zijn ,als er steeds nieuwe dingen ontstaan? Dan ziet men toch van zelf dat misschien hun geloof tot een god niet klopt, omdat het ook zo ontstaan is, (lijkt mij?) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Een partij als de SGP predikt bijvoorbeeld haat. Maar hoeveel aanhang zouden zij hebben zonder het christendom om op te steunen? Puur op politiek gebaseerd zouden ze nul zetels hebben.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
indoctrinatie is de nadruk die ligt op het aanleren van ideeën volgens mij en dit is een goed voorbeeld van; want je leert toch geestelijk en materiaal te delen? Denk niet echt dat het overal hetzelfde is, toch?
maar indoctrinatie heb je overal, zelfs thuis als je opgevoed wordt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
1 het onder druk bijbrengen of doen aanvaarden van bepaalde leerstellingen http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=indoctrinatie Waarom heb ik dit dan nog nooit ervaren?! |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Lees eens een boek over groepsdynamiek, en kijk daarna nog eens of ik ongelijk heb.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Je krijgt een open ticket aangeboden voor morgenochtend, waar ga je heen? Verwijderd | 63 | 21-04-2008 17:18 |