Advertentie | |
|
![]() |
|
Je moest 6 weken van tevoren opzeggen en dat heb ik gedaan. Ik had het inderdaad aangetekend willen verzenden, dat heb ik niet gedaan dus daarom wilde ik bellen of ze het ontvangen hadden maar ze nemen dus nooit op. Als ik zo op dat forum lees dat ze standaard zegt dat ze het niet ontvangen heeft en aangetekende brieven niet accepteert dan had dat ook niet veel uitgemaakt. Maar kan ik gewoon mijn incasso stopzetten?
|
![]() |
||
Citaat:
Toch had je beter aangetekend kunnen versturen, want als deze geweigert wordt dan krijg jij die brief weer aangetekend terug met een bijgevoegde brief dat hij geweigert is, dan weet je wel zeker dat er iets niet klopt. Want waarom zou iemand een aangetekende brief weigeren!? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Post komt aan in Nederland, einde discussie. Mits je een duplicaat met verstuurdatum gemaakt hebt is er zelfs geen discussie over mogelijk.
Daarom is e-mail ook zo'n wondermooi iets. Ontvangstbevestiging daarvan vragen kost niets, versturen vanuit je spreekwoordelijke huiskamer en de ontvanger kan niet voorkomen dat zijn server een ontvangstbevestiging afgeeft. ![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Ik weet uit ervaring met mijn fitness (ik werk zelf achter de receptie), dat wij altijd aanraden om zelf een brief langs te brengen. Hierbij wordt een ontvangsbevestiging gegeven, zodat wij achteraf kunnen bewijzen wat wij hebben gekregen, en mensen zelf ook een bewijs hebben.
Het is jammer dat het soms misgaat. Ook weet ik dat veel mensen het excuus 'te laat op de post doen' gebruiken om toch onder een abbo uit te komen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Verglijk het met aangetekend versturen. Als iemand het ontvangen heeft en de envelop daarna dicht laat, maakt het ook niet uit.
|
Gewoon de incasso stopzetten, bij eventuele problemen alleen maar verwijzen naar je opzeggingsbrief, en verder er geen woord aan vuilmaken. Als dat mens bekend is als malafide ondernemer, én er twee brieven niet zouden zijn aangekomen, heb je daarmee meer dan genoeg om hard te maken dat ze de zaak zit te bedonderen, en het hier niet gaat om zeer weinig voorkomende fouten bij de post.
Als ze vraagt naar die brief en je hem alleen nog maar digitaal mocht hebben, zet er geprint 'duplicaat' boven, met de verstuurdatum met de hand er onder gezet. Niet helemaal zoals het hoort, maar in dit geval wel in de geest van de regels. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarnaast is het echt wel verstandig om dit soort dingen aangetekend te versturen. Mocht er gedoe om komen, kun jij bewijzen dat de brief aangekomen of geweigerd is, maar dat jij aan je verplichtingen hebt voldaan. "Post komt aan in Nederland" is een leuke bewering, maar geen bewijs. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Feit is gewoon dat wanneer jij dingen opzegt, je een héél stuk sterker staat wanneer er dit soort gezeik ontstaat, als je je opzegbrief aangetekend hebt verstuurd. Dat is namelijk sluitend bewijs dat jij aan jouw plicht hebt voldaan. Er maar van uit gaan dat post aankomt, is dat nog altijd niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar als het bedrijf waar TS het over heeft herhaaldelijk heeft beweerd geen post te hebben ontvangen wanneer leden hun abonnement op willen zeggen, lijkt 't me wel duidelijk dat 't onzin is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dat TNT vrijwel altijd bezorgd is inderdaad zo, maar als je verder gaat met dit soort dingen, sta je gewoon sterker met zo'n briefje met handtekening. In dit geval zou ik iig naar de politie gaan om te kijken of er aangifte gedaan kan worden en alle afschrijvingen van dat bedrijf laten storneren, dat lijkt me idd duidelijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik heb wel twee kopieen van de brieven. Ik dacht zelf om gewoon langs te gaan en te bluffen dat ik ze bij haar door brievenbus gegooid heb als ze zegt dat ze ze niet ontvangen heeft. Als ze vervolgens zegt dat er een postzegel op zit maakt dat ook niet uit want dan heeft ze al toegegeven dat ze ze heeft. En inderdaad aangetekend had beter geweest maar ik ben er vanuit gegaan dat post gewoon aankomt en dat ze er niet over zou gaan liegen, aangetekend verzenden is daarbij ook behoorlijk duur.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
kost veel of is duur, nooit kost duur
|
Kan ik op basis van dit wetsartikel: Artikel 234
1. De gebruiker heeft aan de wederpartij de in artikel 233 onder b bedoelde mogelijkheid geboden, indien hij a. hetzij de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand heeft gesteld, b. hetzij, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij heeft bekend gemaakt dat de voorwaarden bij hem ter inzage liggen of bij een door hem opgegeven Kamer van Koophandel en Fabrieken of een griffie van een gerecht zijn gedeponeerd, alsmede dat zij op verzoek zullen worden toegezonden, Mijn contract ontbinden buiten de opzegtermijn omdat ik nooit Algemene Voorwaarden gehad heb. Ik kon het alleen inzien bij het tekenen van het contract maar dat zal b dan wel zijn ![]() |
![]() |
|
Wij maken uit je verhaal op dat je je fitnessabonnement hebt opgezegd volgens de daarvoor geldende opzegvoorwaarden. Je hebt echter geen reactie gehad op je brief. Doordat er geen reactie is gekomen is inmiddels de oorspronkelijke opzegtermijn van zes weken verstreken. Je vermoedt dat de eigenaresse zal aangeven dat ze je brief niet heeft ontvangen. Wij maken hieruit op dat er dan een stilzwijgende verlenging van het abonnement zal plaats vinden. Je vraagt je af wat je moet doen en of je je automatische incasso kan stopzetten.
Jij stelt dat je tijdig hebt opgezegd, jij bent ook degene die dit aannemelijk zal moeten maken. Doorgaans adviseren wij opzeggingen altijd via een aangetekend schrijven te doen. Hierdoor kun je aantonen dat je op tijd bent geweest met opzeggen en bovendien dat de opzegging bij de ander is aangekomen. Tevens ben je op die manier niet afhankelijk van de ander of je al dan niet een bevestiging krijgt van de opzegging. Op dit moment zou je alsnog middels een aangetekend schrijven kunnen verwijzen naar de vorige brief met datum van verzending en het feit dat er nooit op gereageerd is. In de brief kun je aangeven dat als de ondernemer niet reageert binnen een redelijke termijn van bijvoorbeeld twee weken, je de overeenkomst als opgezegd beschouwd en de overeenkomst per <datum> beëindigd is. Bovendien geef je in de brief aan dat je om deze reden de automatische incasso zal stopzetten. Dan is het vervolgens afwachten wat de ondernemer gaat doen. Als deze reageert met de stelling dat er niet is opgezegd en de overeenkomst daarom nog bestaat, wordt het lastig. Het is dan een eigen overweging om alsnog te betalen. Je weet dat als je niet betaalt je waarschijnlijk te maken krijgt met extra kosten die de ondernemer in rekening brengt en dat jij degene bent die de bewijslast heeft.
||
Citaat:
Uitgangspunt van de wet is dat je al snel gebonden bent aan algemene voorwaarden. Maar als de ondernemer onvoldoende mogelijkheid heeft geboden om (inhoudelijk) kennis te nemen van deze voorwaarden dan zou je de algemene voorwaarden in zijn geheel of gedeeltelijk kunnen vernietigen (je geeft dan aan dat je de voorwaarde waar je bezwaar tegen hebt, niet van toepassing verklaart). Let op; de ondernemer is slechts verplicht je de mogelijkheid te bieden om kennis te nemen van de algemene voorwaarden. Of je ze daadwerkelijk leest, is je eigen verantwoordelijkheid. Als er discussie ontstaat over in hoeverre de voorwaarden voldoende ‘ter hand zijn gesteld’ zal de ondernemer moeten bewijzen dat hij aan zijn informatieplicht heeft voldaan. Bij twijfel zal uiteindelijk een geschillencommissie of rechter kunnen vaststellen of de ondernemer aan zijn informatieplicht heeft voldaan en of je met recht de algemene voorwaarden kunt vernietigen. Artikel 6:234 lid 1 sub b BW waar jij naar verwijst stelt dat slechts een verwijzing naar het bestaan van algemene voorwaarden alleen voldoende is als ter handstelling ervan redelijkerwijs niet mogelijk was. Er zijn uitzonderingen op bovenstaande maar daar hoeven we in deze situatie niet op in te gaan.
|
Dus ik mag concluderen dat ik hier niet onder uit kom en nog een jaar ga betalen. Let wel het gaat hier om twee abonnementen die van mijn zusje en mij. Dit is eigenlijk behoorlijk tegen mijn principes omdat ik gewoon opgezegd heb. Er staan tientallen reacties op internet (http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=62209) van mensen die ze hetzelfde kunstje flikt en ik heb echt geen trek om nog een jaar te betalen.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De inkomst is dus volgens de voorwaarden opgezegd. De stilzwijgende verlenging komt in dat geval voort uit een leugen, wat uiteraard nietig is. Dat is op zijn beurt weer aannemelijk te maken doordat er nooit twee postfouten tegelijk plaats zullen vinden, en er tevens tientallen andere klachten bestaan van dezelfde inhoud.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Overigens ik lees net dat er in mei 2007 al een nieuwe wet is aangenomen omtrent stilzwijgende verlenging.
"Consumenten kunnen voortaan op elk moment en zonder extra kosten het contract opzeggen. Er is wel een opzegtermijn van maximaal één maand. Op de eerste pagina van het contract moet nu ook in een kader en in vet gedrukte letters vermeld staan dat het contract automatisch verlengd wordt. Ook wanneer en hoe het contract kan worden opgezegd, moet daarin vermeld worden. De contracten die slaan op de producten zoals electriciteit en gas, worden niet geviseerd." Voorwaarde is wel dat je contract afgesloten is na 25 mei Laatst gewijzigd op 14-08-2008 om 08:24. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Waar heb je dit vandaan? Ik kwam ook wel zoiets tegen maar dat was een wetsvoorstel. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
- 2 mensen die belang hebben in deze situatie - klopt, maar dat doet ook niet terzake als mensen simpelweg een verkeerd adres opgeven. - irrelevant voor deze casus, de mogelijkheid is onafhankelijk van wat andere mensen doen. Je moet gewoon direct bewijs van aflevering hebben. En zelfs dan zijn er nog casussen bekend dat aflevering (aangetekend) aan het adres niet voldoende was, omdat het niet aan de juiste persoon was. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
In het geval dat de ondernemer het abonnement wil doorzetten, komt de vraag ter sprake of opzegging plaatsvond. Ja, want er is er brief gestuurd zegt TS. Nee, niet gehad, zegt ondernemer. Oh, net als de overige tien brieven? Onmogelijk. En daarmee is bewezen dat opzegging plaatsvond, aangezien de tegenwerping ervan in de grond geboord is. Of dacht je echt dat je ooit een kantonrechter kan overtuigen dat je tientallen mensen oplicht door hen extra abonnementsgeld afhandig maakt, maar dan opeens nu wel bonafide bent? Ze zeggen dat justitie blind is, maar dat geldt voor de uitvoerders ervan allerminst. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het geval dat er 10 overige brieven niet ontvangen zijn, maakt enkel een punt indien alle 10 de gedupeerde daar te gelijk een probleem van maken. Als alleen 1 dat doet is het sowieso kansloos. Als alle 10 dat doen heb je misschien een punt, hoewel in de wet nog steeds staat dat je bewijs van aflevering moet hebben. Daaraan is sowieso niet voldaan, de vraag is nog maar of de rechter hier in meegaat. Juridisch gezien bevind je je gewoon op losse schroeven |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Volg verder de info van ConsuWijzer wat betreft die brief en je komt een heel eind. Zodra je dit laat escaleren tot een rechtsgang, sta je erg zwak omdat je geen bewijs hebt dat jij die brief überhaupt ooit hebt verzonden, dus dat zou ik je echt niet aanraden te doen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Je kunt er zelfs een subtiele hint in stoppen dat je bekend bent met haar reputatie door er iets van te maken als "Vanwege de vele conflicten tussen vele voormalig klanten en u, wilde ik om een dergelijk misverstand te voorkomen hierbij nogmaals wijzen op mijn brief van datum x. Hiermee vertrouw ik u voldoende geïnformeerd te hebben." etc Citaat:
|
![]() |
|
|